[Made in Moldova] Ana Jantovan-Șum: Oamenii percep produsul bine dacă este unul local și-i făcut cu multă dragoste

[Made in Moldova] Ana Jantovan-Șum: Oamenii percep produsul bine dacă este unul local și-i făcut cu multă dragoste

Drumul spre bunica, uneori, îți oferă timp și inspirație, pe care nici nu o căutai, dar care a venit la țanc. De acolo, din părțile în care s-a născut veșnicia lui Blaga, a venit și ideea de a produce dulciuri din miere a Anei Jantovan-Șum, directoarea de proiect TIA bionatur. Arhitectură, Business și Administrare și Managementul Firmei – a urmat pașii așa cum spun instrucțiunile, ca să devină apoi designer de interior. Și a devenit. Ziua face analize de proiect, seara – degustări de noi produse. Fiindcă dragostea pentru produsele naturale Made in Moldova e mare, Ana și-a ascultat sufletul și s-a aventurat într-o afacere pe care o gestionează împreună cu soțul său. Mai multe detalii din culisele companiei, în rândurile de mai jos. 

 

Biografie

Sunt născută în Chișinău. Dar toate verile le petreceam la bunei. De la ei am și prins acest dor de pământ, muncă și dragoste de local. După liceu am făcut Universitatea Tehnică, facultatea Arhitectură, apoi Universitatea Perspectiva, Facultatea Business și Administrare, urmând și masteratul în Managementul firmei. Totul ca la carte. :)

Paralel am lucrat și încă mai lucrez ca designer de interior. A început ca un hobby și a prelevat într-un job interesant plin de inspirație. La moment activez pe două fronturi – design de interior și administrarea firmei ce produce dulciuri. Cam greu, dar e ceva ce-mi place. Întâlnesc provocări în fiecare zi. Ba fac analiză de proiect, ba trebuie să fac degustare de un produs nou.

 

Istoria TIA bionatur

Afacerea a pornit mai mult din necesitate decât aventură. Este o afacere de familie, dar avem parteneri apicultori loiali și mă bucură faptul că am găsit limbă comună cu ei. Nu fac apicultură, dar produc dulciuri din miere cu diverse adaosuri naturale. Cu familia am vizitat câteva târguri în afara țării și am descoperit că sunt produse interesante pe bază de miere, delicioase și, mai ales, sănătoase. Un timp am importat, dar am decis că de ce să nu fac aici, în Moldova. Materie primă este, forță de muncă este – iată și call to action-ul. În cap veneau idei diferite, dar dacă amestecăm asta cu aceea – oare ce va fi? Totodată plimbările pe la bunei au adus rezultate bune. În acea regiune am și găsit partenerul apicultor, Sergiu Leahu.

 

Greutăți

În orice afacere sunt greutăți, aici excepție tot nu a fost. La început, nu găseam locația potrivită, apoi cu forța de muncă am întâmpinat unele greutăți. Am mare noroc de soțul meu, care mă susține în orice început. Le-am descurcat toate pe rând, găsind cu fiecare limbă comună.

 

Produse

Produc dulciuri din miere cu pomușoare, mirodenii și nuci. Aici intră: miere smoothie, miere sos, miere stick – toate conțin miere 80%, plus adaos de pomușoare, condimente, fructe, nuci. Am experimentat mult, am avut și succese, dar și eșuări. În schimb, când am găsit acea balanță în producere, eram nespus de fericită.

 

Echipa, procesul

Echipa este mică. Suntem 5 persoane, fiecare având rolul său. Procesul începe de la analiza unui produs, până la pregătirea mierii și a materiei prime, finisând cu punerea în ambalaj. Lucrul este făcut jumătate tehnic, jumătate manual.

 

Inspirația

Vine din suflet, o găsesc în familia mea care mă susține mereu, o văd în meleagul meu natal, atunci când merg pe drumul ce ducea odată spre casa bunicii.

 

Promovare

Clienții mei sunt oamenii care promovează un stil de viață sănătos și doresc să încerce dulciuri care tot sunt delicios de sănătoase. Pentru promovare am deschis pagină de Facebook și Instagram. Pe aceste pagini și fac postări despre produsele mele.

Promovarea offline este la târguri, expoziții, precum Festivalurile organizate de KLUMEA, piața săptămânală ECOLOCAL, târgurile pentru femei în afaceri promovate de Diana Crudu și la fiecare două luni este YARDSALE-ul. De asemenea, pentru promovarea offline mergem și prin Moldova la târguri sezoniere din localități, cum ar fi Festivalul Florilor din Cimișlia.

Pe parcursul activității mereu încercăm diferite strategii. Diferite regiuni ale Moldovei reacționează diferit la produsele noastre. Important să explici corect ce și cum faci, oamenii doresc detalii din culise. Ei percep produsul bine dacă este unul local și e făcut cu multă dragoste.

 

Birocrație, da sau ba?

Procesul de deschidere a unei afaceri este unul simplu. Dar sunt momente complicate în obținerea documentației, cartei tehnologice pe ceva ce este neînțeles de restul lumii: „cum să amesteci mierea cu piper sau rozmarin?”

Mentenanța afacerii este un proces complicat care necesită cunoștințe în domeniu și multă perseverență. La un moment dat îți vine să lași mâinile jos și să pleci.

 

Piața

În fiecare segment de piață este posibil tot, important să fie dorință și scop ca să mergi înainte. Să nu te oprești la barierele întâlnite în drum. Acest segment de piață prinde tot mai mare avânt, important ca produsele să fie de calitate și executate corect.

 

Un ochi în viitor

Echipa TIA bionatur este mereu în căutare de idei, de gusturi noi. În viitor vom extinde gama de produse și, sperăm, arealul de promovare – vânzare. Când se merge înainte, în orice afacere, trebuie să fii pregătit pentru situații imprevizibile. Vreau să ajung acolo unde lumea va cumpăra produsele mele și va fi uimită de gustul lor plăcut, neobișnuit de gustos, dar cel mai tare să rămână surprinsă plăcut că este fabricat în Republica Moldova.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related