Câinii latră, caravana trece. N-am găsit o altă metaforă ca să ne prefacem că nu vedem seria asta din Black Mirror. Dar în apărarea noastră, spunem că vrem să diversificăm un pic newsfeedul cu oameni frumoși și pasiunile lor frumoase care, pe neașteptate, s-au transformat în afaceri.
De această dată vorbim cu Anna Butuc, designer la Medusella, brandul sub al cărui nume creează bijuterii în stil steampunk. Totul a pornit acum nouă ani, când abia făcea lumea cunoștință cu acest curent în R. Moldova. Și cu Facebook-ul, ca să fim sinceri până la urmă. Anna a terminat Facultatea de Contabilitate, dar face bijuterii si e pasionată de steampunk și cosmos. Despre povestea ei puteti citi pe indelete mai jos:
Background
Am absolvit Universitatea Agrară din Chișinău, facultatea Contabilitate și Audit. De doar trei luni lucrez contabil într-o companie internațională, până atunci am fost în concediu de maternitate cu fiul. În timpul liber prefer să stau cu familia, să mergem la plimbări cu bicicleta, abia așteptăm să crească ăsta mic să meargă și el cu noi la distanțe mai mari. Și, bineînțeles, crearea de bijuterii. Dar pentru ultima rămâne foarte puțin timp.
De la hobby la business
De fapt, așa s-a întâmplat că primul care a început să lucreze pentru propria afacere a fost soțul. Fost jurnalist și producător TV, care a fost nevoit să plece din branșă din cauza conjuncturii nefavorabile, la un moment dat. Nu a reușit să se angajeze la alt post TV și a trebuit să caute altă ocupație. Pe atunci noi eram foarte pasionați de curentul steampunk, care abia apăruse și foarte puțini știau de el.
Din pasiune am încercat să creăm câteva bijuterii steampunk pentru mine, pe care le-am expus și pe Facebook. Curios, dar mai multe persoane au întrebat dacă nu sunt de vânzare și, așa cum aveam nevoie de bani, am decis să le vindem. După primele vânzări am mai făcut alte piese, care s-au vândut la fel de repede. Cred că așa a fost undeva jumătate de an, după care soțul s-a reorientat spre pielărit, iar eu am rămas la pasiunea originală. Asta se întâmpla în 2011.
Mereu a fost un hobby plăcut, fiindcă rezultatele le vezi foarte repede, iar când lucrul tău fascinează și pe alții, gata să dea cu banul, înțelegi că nu pierzi timpul degeaba. Dacă locuiam într-o altă țară, poate că aș fi reușit să mă ocup doar de asta, dar nu și aici, din păcate.
Istoria
Denumirea Medusella are doar un an, fiindcă până nu demult bijuteriile le vindeam sub același brand cu soțul. Dar am decis să separăm produsele, pentru ca să le fie mai ușor cumpărătorilor să se orienteze pe paginile de FB. Însăși denumirea vine de la un joc de cuvinte care implică chestii absolut incompatibile. Suntem pasionați și de astronomie și astrofizică, și într-o zi citisem un articol desprea cea mai veche exoplanetă descoperită de savanți, căreia i-au dat numele de Methuselah - după unul din patriarhii biblici a.k.a.
Mathusalem, care se află la circa 12 400 ani lumină de Pământ. Dar așa cum Methuselah e un pic greoi și mai greu de citit pentru un nevorbitor de engleză, am decis să o prefacem în Medusella - de unde vine și logo-ul în formă de meduză. Așa cum majoritatea pieselor noastre sunt din rășină epoxidică transparentă, meduza ca simbol este foarte reprezentativă. Totuși, ideea a apărut anume din cosmosul îndepărtat.
Greutăți
La început nu au fost, fiindcă făceam ceva foarte nou și neobișnuit pentru piața Moldovei și aveam vânzări bune. Greutățile au apărut când s-a ajuns la saturația pieței, care este, de altfel, destul de mică - avem o țară minusculă, din care se pleacă masiv și o bună parte din clienții vechi au emigrat, pur și simplu.
Încercăm să ieșim și pe alte piețe, avem un magazin pe Etsy, dar este mai dificil, fiindcă concurența este foarte mare și necesită investiții mai mari pentru marketing, iar rezultatele nu mereu sunt cele scontate.
Produse
În general, fac pandantive și cercei, uneori și inele. Am început de la steampunk, așa că am folosit roți dințate de toate calibrele, am desfăcut cred că sute de ceasuri defecte. Ne-am străduit să nu dezasamblăm ceasurile funcționale - totuși, sunt mecanisme de înaltă precizie și este bine ca ele să fie folosite. Ne cunosc practic toți ceasornicarii din Chișinău, fiindcă mergeam mereu să întrebăm despre piesele de prisos sau care nu mai pot fi folosite.
Printre altele, pinioanele din ceasurile sovietice sunt placate cu aur, pentru a împiedica coroziunea de orice fel. După un timp am încercat să diversificăm gama cu pandantive cu flori adevărate, care se usucă într-un mod special și-și păstrează frumusețea.
Uneori, dacă mă ajută soțul, facem bijuterii din metale colorate, gen cupru și alamă, iar de la un timp ne gândeam să încercăm și argintul. Ultimul an am experimentat mult cu un nou curent în bijuteriile din rășini - folosirea cernelurilor etilice ca decor, dar încă nu avem rezultate așa cum ne-am dori.
Primele încercări
Arătau mai puțin atrăgătoare, din simplul motiv că nu găsisem rășina potrivită pentru bijuterii. Așa că am încercat cu rășină tehnică, care nu este foarte transparentă. Curând însă am găsit ceea de ce aveam nevoie și lucrul s-a pornit în direcția bună. Au rămas doar fotografiile pieselor din primii ani de lucru, fiindcă toate s-au vândut.
Echipa sunt eu
La nevoie, mă ajută soțul, în general de ceea ce ține de metale - polișat, îndoit sau lipit. Poate veni și el cu ideea, dar acum o face mult mai rar, fiind implicat maxim în pielărit.
Procesul de producție
Pornește de la selectarea componentelor - bazei, sau așa numitului caboșon, dacă e un pandantiv old-school, sau selectarea modulului pentru rășină, dacă e un pandantiv fără bază. Pe urmă încerc să compun pandantivul fără a prinde piesele între ele - ca să-mi dau seama ce se poate primi. Când rezultatul mă satisface, amestec componentele rășinii și încep lucrul. Dacă fac pandantive cu mai multe straturi, lucrul la unul singur poate dura și o săptămână - fiecare strat necesită uscare timp de 24 ore, după care se toarnă următorul. Din această cauză este uneori imposibil să efectuăm comenzi urgente - rășina nu se polimerizează prea rapid.
Inspirația
Poate veni de oriunde, totuși, mă simt foarte inspirată după călătorii în locurile frumoase - la munte, la mare, în orașe vechi.
Promovare
Clienții mei sunt cel mai des femeile tinere, care doresc să iasă în evidență cu o bijuterie mai specială. Altă categorie de clienți sunt bărbații tineri, care doresc să-și impresioneze iubitele prin ceva inedit. La târguri, însă, avem și clienți ceva mai în vârstă - doamne elegante care știu să pună accent pe accesoriile potrivite unor ținute.
Cel mai des clienții ne găsesc pe pagina de facebook și instagram, iar așa cum suntem destul de vechi pe piață, ne știe relativ multă lume. Ce-i drept, odată cu nașterea fiului a cam trebuit să stau deoparte de pasiune și nu prea am avut timp de promovare, așa că acum trebuie să recuperez. Din păcate, de câțiva ani promovarea în rețelele sociale nu este atât de eficientă ca acum 5 ani, de exemplu, când cu sume modeste sau un giveaway reușeai să atragi foarte multă lume. Pentru promovare eficientă trebuie să investești sume mai mari, cam mereu. Până la urmă, e foarte posibil să pierzi mai mult decât să câștigi.
Offline-ul se face la târguri în general, mai dai niște cărți de vizită, mai faci câte-un mic cadou clienților permanenți – chestii banale, dar care încă mai lucrează.
Afacere în Moldova
Se deschide foarte ușor, e mai greu s-o închizi. Legislația nu-i tocmai prietenoasă cu antreprenorii. Din această cauză, dar și fiindcă nu avem vânzări astronomice, ne-am limitat la patentele de întreprinzător, care sunt suficiente pentru volume mici de lucru. Provocări nu au fost, fiindcă deținătorii de patente nu sunt importanți pentru stat și din această cauză nu ne ajută, dar, ce este mult mai important, nici nu ne încurcă nimeni să lucrăm.
Piața
Este relativ saturată cu bijuterii handmade, avem o concurență nu foarte numeroasă, dar suficientă ca să acopere practic toate necesitățile. Ce ține de clienți, e mai complicat. După cum am mai menționat mai sus, se pleacă masiv, iar cei care rămân nu mereu pot să-și permită o bijuterie nouă. Pe plan internațional la fel există concurență, dar nu prea-mi dau seama cât de mare este cererea.
Planuri de viitor
Aș vrea să fac doar bijuterii, dar se pare că pentru aceasta va trebui și noi să plecăm din țară. Soțul vrea foarte mult să ne mutăm în România - a făcut facultatea la București și adoră această țară. Posibil că așa și vom face, rămâne de văzut. Peste zece ani mă văd aceeași soție și mamă iubitoare, alături de bărbații mei iubiți, care mă ajută în toate pornirile mele. Sunt sigură că orice aș vrea să încerc nou, voi avea toată susținerea și ajutorul lor, indiferent de domeniu. Iar asta contează cel mai mult, cred.