Face parte din acea categorie de tineri care nu au visat la un job cu salariu si program fixe, dupa facultate. In plus, pe Iulia Petrescu o speria de mica gandul de a profesa intr-un singur domeniu toata viata. Asa ca, inspirata de tatal sau, si vazand libertatea pe care ti-o da antreprenoriatul, si-a deschis primul business la 19 ani.
Chiar daca prima incercare a fost departe de a fi un succes, nu s-a lasat descurajata, iar la 4 ani distanta are mai multe proiecte in e-commerce. Unul dintre acestea este Ez Stick, o platforma online pe care a construit-o alaturi de colegul sau de facultate Alexandru Andries.
Cand lansezi un nou serviciu sau produs, este esential sa ai validarea pietei inainte de a investi serios in afacere, oricat de minunata ti s-ar parea tie ideea. Daca rezultatele perioadei de testare nu sunt unde trebuie, ia o decizie: daca renunti si incerci altceva
Vorbim in continuare cu Iulia Petrescu despre antreprenoriat si aflam mai multe despre un accesoriu inovativ pentru telefon. Tocmai bun pentru vloggeri sau creatorii de continut TikTok.
Scurt istoric personal
Ma numesc Iulia Petrescu, am 23 de ani si sunt din Brasov. Am terminat liceul Andrei Saguna din Brasov. Dupa aceea, am studiat un an in Anglia, la Durham University Business School. Chiar daca este o facultate prestigioasa si am muncit mult in clasele a 11a si 12 a pentru a fi acceptata, o data ajunsa acolo mi-am dat seama ca facultatea aceea nu era deloc ceea ce speram. Desi studiam business, niciunul din profesori nu avea propria afacere, ne invatau din carti si ne indrumau cum sa devenim buni angajati in corporatii. Nu ca asta ar fi ceva gresit insa, eu imi doream sa invat antreprenoriat si business pe bune.
In vacanta de Paste a primului an am venit acasa si am participat la interviul de admitere la The Entrepreneurship Academy in Bucuresti. Din fericire, am fost acceptata si m-am intors in Anglia doar pentru a finaliza anul si a da examenele. Din toamna, am inceput facultatea la The Entrepreneurship Academy in Bucuresti, fiind parte a primei lor generatii de studenti.
Partenerul meu de business, Alexandru Andrieș are 24 de ani si este din Bucuresti. Suntem colegi de an la The Entrepreneurship Academy (EA).
De ce antreprenoriat
Tatal meu este antreprenor si am crescut in acest mediu si de-a lungul anilor, lumea businessului a inceput sa ma fascineze. Cand eram intrebata ce vreau sa fiu cand voi fi mare, nu aveam un raspuns pentru ca ma speria gandul de a activa intr-un singur domeniu toata viata, neavand o pasiune iesita din comun pentru un subiect de la scoala sau pentru vreun sport. Ca antreprenor, iti dezvolti skillurile necesare sa conduci businessuri in industrii diverse si nu esti legat de un domeniu anume, iar asta era un avantaj pentru mine.
Pe masura ce am crescut, mi-am dat seama ca imi place foarte mult tot ce tine de management si de problem solving in business. In plus, o mica victorie ce m-a impins si mai tare in domeniul businessului a fost in clasa a 11a, cand am participat la un concurs de antreprenoriat organizat de Junior Acheivement Romania. Dupa multe faze ale concursului de diverse complexitati, echipa a carei leader eram, a castigat locul 1 la nivel national, si un premiu de 3000 euro pentru conceptul nostru de business al unei aplicatii mobile pentru gestionarea bugetului personal.
Oameni care te-au inspirat
Despre business am invatat cel mai mult pe parcursul facultatii si din experientele antreprenoriale proprii. Inspiratia si curajul pentru business vin din incurajarile parintilor, a prietenilor si a colegilor, cat si din sfaturile valoroase date de expertii ce ne-au predat la EA.
O zi de munca
Nu am un program fix de munca, nu ma opresc la o ora fixa ci cand am terminat, dar mereu imi las si un mic de spatiu pentru odihna fizica si mentala. In principal, diminetile sunt pentru cursurile de la facultate iar dupa-amiezile si weekendurile pentru firma si assignment-uri.
Fiind in an terminal, cursurile s-au rarit, iar in timpul alocat facultatii, atat eu cat si Alex, ne focusam pe scrierea lucrarii de licenta. In paralel, ne ocupam de cresterea Ez Stick prin facandu-ne fiecare indatorirle. In principal, eu ma ocup de partea operationala, comunicarea cu furnizorii si de vanzarea pe Amazon USA. Alex se ocupa de partea financiara, discutiile B2B si negocierile cu distribuitorii, iar deciziile importante le luam impreuna.
Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes
Succesul este foarte subiectiv si interpretabil, iar referitor la mine, consider ca nu am ajuns inca acolo. Pe langa abilitati si cunostinte practice ce pot fi invatate si dezvoltate de oricine, pentru mine a fost foarte mult despre a avea curajul si vointa de a iesi din zona de confort constant. Au fost momente cand a trebuit sa renunt la orice retinere sau rusine (eu fiind o persoana introvertita), sa decid sa prioritizez interesul businessului pe termen lung vs. resultate pe termen scurt, si sa am curajul sa renunt la membri ai echipelor care nu mai aduceau valoare.
Carti si alte recomandari
Impreuna cu Alex, am putea numi urmatoarele carti care ne-au fost de ajutor in lansarea si cresterea businessului actual, Ez Stick:
1) Jack Trout - Be different or die (marketing)
2) Renée Mauborgne & W. Chan Kim - Blue Ocean Strategy & Blue Ocean Shift (gasirea ideii de business)
3) Jay B. Barney & William S. Hesterly - Strategic Management and Competitive Advantage (strategie)
Pentru cresterea productivitatii nu recomand neaparat o activitate anume, ci mai degraba ca persoanele sa urmeze niste pasi simpli care sa le usureze sarcina. De exemplu: sa imparta in parti mai mici task-ul principal, sa analizele pro si contra legat de ce s-ar intampla daca nu vor indeplini task-ul respectiv, iar miciile victorii sa nu fie minimizate ci chiar sarbatorite.
Doua resurse care m-au ajutat au fost:
1) Brian Tracy - Eat that frog
2) How to beat procrastination
Asteptari la inceput de drum in antreprenoriat
Cand am lansat prima afacere la varsta de 19 ani, aveam asteptari foarte mari in legatura cu rezultatele ce le va aduce si cu parcursul ei de crestere. Bineinteles, nu a fost deloc cum imi imaginam si m-am trezit rapid la realitate. Rezultatele sub asteptari ale primului business nu m-au descurajat din a continua in lumea antreprenorialtului, ba din contra, m-au ambitionat sa incerc din nou.
A fi antreprenor vine cu multa responsabilitate, asta va poate spune orice antreprenor; responsabilitate cu privire la parteneri si angajati cat si fata de societate prin la calitatea materiei prime folosite, sursa materiei prime, etica deciziilor de business samd. Un avantaj al meu ca antreprenoare este faptul ca businessurile mele sunt in industria de e-commerce. E-commerceul international ofera multa flexibilitate, atat cu privire la intervalul orar in care lucrez cat si la locatia fizica de unde lucrez.
Surprize pe drumul antreprenoriatului
Pot spune ca au fost cateva momente cand varsta mea a fost intr-adevar un dezavantaj si am fost privita de sus sau ne am fost luata in serios. Din fericire, avand si backgroundul EA, cel mai des oamenii sunt chiar impresionati si deschisi sa lucreze cu mine stiind ca am doar 20 si ceva de ani. Mai ales antreprenorii se bucura sa colaboram, aratandu-se dornici sa contribuie la noua formarea noii generatii.
Suprizele cele mai placute sunt relatiile pe care ajungi sa le construiesti cu oamenii minunati, oameni pe care ii intalnesti in imprejurari de business, fie prin parteneriate, meeting-uri oficiale sau la evenimente de networking.
Ce ai invatat ca antreprenor
Cand lansezi un nou serviciu sau produs, este esential sa ai validarea pietei inainte de a investi serios in afacere, oricat de minunata ti s-ar parea tie ideea. Daca rezultatele perioadei de testare nu sunt unde trebuie, ia o decizie daca renunti si incerci altceva. Sau daca pivotezi de la ideea curenta si retestezi tot. Lipsa testarii initiale si crearea de business-uri bazate doar pe asumptiile fondatorilor duce foarte des la esec, aceasta fiind o greseala pe care am facut-o si eu in prima mea firma.
Personal, cand am de luat o decizie majora, ma gandesc la potentialul impact pozitiv cat si cel la negativ pe care acea noua directie l-ar putea avea asupra firmei. In scenariul ideal, decizia care trebuie luata este cea in care, in caz de esec impactul asupra businessului ar fi aproape nul, dar potentialul de crestere in caz de reusita este semnificativ; si nu iau o decizie in care potentialul de castig este mic, dar in caz de esec va afecta serios negativ businessul.
Cand vine vorba despre aspecte practice ale ’jobului’ de antreprenor, am invatat cum sa colaborez direct cu furnizori internationali de servicii si produse din Asia si Statele Unite; am invatat sa fiu mereu atenta la fluxurile de cashflow din firma, si cum sa creez un produs care place clientului tinta, nu doar cum imi place mie.
In plus, am mai invatat ca oamenii cu care te inconjori iti dicteaza directia in viata, atat prin mediul in care activeaza ei cat si prin mentalitatea lor. In acelasi timp, componenta echipelor cu care am inceput anumite afaceri/proiecte a avut un impact major in desfasurarea activitatii, oricat de buna era ideea initiala si modelul de business ales.
Echipa de management actuala a Ez Stick este formata din noi 2, Iulia si Alex. Fiindca suntem inca un start-up, si studenti full time totodata, am invatat sa ne tinem rolurile in business relativ flexibile, completandu-ne unul pe celalalt la nevoie.
Mereu e loc de imbunatatit, dar nu as face nimic diferit daca as putea sa o iau de la capat in parcursul meu antreprenorial. Consider ca acesta a fost drumul meu si a trebuit sa imi invat lectiile, iar toate reusitele si greutatile intamplinate m-au facut sa fiu cine sunt astazi.
Partea ce mai grea
Avand in vedere ca mediul de business romanesc incepe sa se dezvolte si isi ridice standardele, partea cea mai grea este sa gasesti o nisa potrivita, observand gap-uri neacoperite de produsele/serviciile oferite de colegii din industrie. In fazele incipiente ale unei afaceri, adeseori e nevoie sa pivotezi businessul pentru a te potrivii mai bine in piata.
In plus, este uneori dificil sa accepti ca sunt aspecte de imbunatatit la produsul/serviciul tau ”perfect” si sa fi dispus sa iti pui la indoiala actiunile/deciziile. Poate fi greu sa iti analizezi obiectiv businessul si trebuie sa iti dezvolti abilitatea sa dai un zoom-out, sa schimbi paradigma, si sa te detasezi de afacerea la care ai lucrat asa mult.
Despre business-ul si produsele tale
Ez Stick este un accesoriu inovativ de telefon de mici dimensiuni, ce iti permite sa iti lipesti telefonul temporar de orice suprafata netexturata. Ez Stick este practic un support de telefon ce susține greutatea telefonului prin lipire, pentru momentele in care ai nevoie sa ai mainile libere.
Ez Stick este multifunctional si, cu el, poti sa iti lipesti telefonul de suprafete din plastic, sticla sau oglinzi, mobila, metal, board-ul masinii, faianta etc. Produsul poate fi util in multe situatii, de la a tine telefonul cu GPS in masina, pana la a lipi telefonul de o suprafata verticala si a te filma handsfree pentru vlog-uri sau TikTok. Ez Stick, are o durata de viata lunga, iar cand gelul de pe Ez Stick nu mai este suficient de lipicios, acesta poate fi dat jos de pe telefon, clatit cu apa si refolosit.
Investitia
Investitia initiala in Ez Stick a fost in jur de €6000 cu care am produs, personalizat si ambalat prima serie de produse. Din aceasta prima serie, jumatate au venit in Romania pentru a le vinde pe siteul nostru www.ezstick.ro. Deoarece nu am vrut sa ne limitam la piata din Romania, cealalta jumatate din produse, am trimis-o in depozitele Amazon.com, in Statele Unite, iar de acolo, Ez Stick poate fi comandat de oriunde din lume, astfel ducand brandul la nivel international.
Ez Stick are mai putin de un an, fiind lansat la 1 iulie 2019 in Romania si la 1 Septembrie 2019 in Statele Unite.
Clientii
In momentul actual ne concentram atentia asupra persoanelor tinere, de tip “innovators” si “early adopters”. Ca sa nu intram intr-o batalie a costurilor in marketing, noi incercam sa ajungem la ei prin intermediul formatorilor de opinie care au reusit sa-si formeze o comunitate unita in jurul lor.
Pana acum am vandut atat catre clienti persoane fizice cat si catre firme. Produsul nostru este util oricarui utilizator de smartphone si se preteaza pentru a fi cadou corporate, iar firmele au comandat Ez Stick-uri personalizate pentru a le da cadou angajatilor, colaboratorilor si clientilor, in locul clasicelor agende si pixuri.
Pentru viitor, ne dorim ca Ez Stick sa fie un accesoriu de telefon ce nu mai are nevoie de prezentare in randul adolescentilor si tinerilor in urmatorul an.
Strategia de dezvoltare
In momentul actual incercam sa abordam o strategie de tip blitzscalling. Cu toate acestea, avem discutii constante in echipa incercand sa stabilim un proces sustenabil totodata. Cu alte cuvinte, o parte din echipa apasa pedala de acceleratie la maxim, in timp ce cealalta parte din echipa incearca sa formeze procese in spate.
Din exterior poate parea contradictoriu, dar noi simtim ca suntem aproape sa gasim un echilibru. Legat de valori, noi ne ghidam dupa respect si incredere. Tocmai de aceea, orice decizie pe care o luam, o trecem prin filtrul valorilor noastre.
O privire asupra mediului de business romanesc
Consider ca in ultimii 3-4 ani (in care am fost si eu activa) in mediul de business romanesc, lucrurile au evoluat frumos. Observ ca se sustin din ce in ce mai mult businessurile antreprenoriale vs. corporatii, se pune tot mai mult accent pe etica si transparenta, publicul devine tot mai proactiv si nu mai trece cu vederea anumite activitati la limita legii, ceea ce este foarte bine! Sunt mandra sa fac parte din acest mediu si sa vad colegi de generatie, atat de liceu cat si de facultate, care indraznesc sa iasa in fata si vor sa faca o schimbare semnificativa in Romania prin activitatile pe care le desfasoara.
Recent, nu mai este suficient sa ne comparam cu firme asemanatoare din Romania ci cu firme omoloage din strainatate. Nivelul devine din ce in ce mai ridicat, fiindca bariera de intrare pe piata din Romania a firmelor straine cu experienta si cu capital disponibil este foarte jos. Noile business-uri au nevoie de o gandire strategica pe termen lung si o cunoastere a contextului (PESTEL) pentru a fi ancorati in realitatea in care activeaza, astfel observand oportunitati.
Adaptarea la noua realitate de business in context de pandemie
Tinand cont de faptul ca totusi avem stocuri, ni s-a parut o idee buna la inceput sa avem cat mai multe costuri variabile si cat mai putine fixe. In contextul actual, ideea e cu atat mai buna incat ne-a permis de-a lungul perioadei sa urmarim cu atentie indicatorii si sa luam masurile necesare de ajustare pe parcurs.
Legat de vanzari, chiar am discutat cu cativa oameni de afaceri din domeniul nostru si lucrurile stau la fel la noi ca si la ei: o scadere a vanzarilor. Acest lucru nu are un impact atat de mare asupra firmei noastre multumita costurilor variabile pe care le-am ajustat.
In paralel, cu ajutorul firmei de digital marketing cu care colaboram, ne-am ajustat mesajul catre client, adaptandu-l noii imprejurari. Pe conturile de social media, organizam concursuri pentru a interactiona cu publicul tina si rulam content cu situatii amuzante prin care aratam utilizarile Ez Stick acasa. Consider ca ar fi fost o abordare gresita din partea noastra, sa fi continuat sa ne marketam cum o faceam mereu ca si cum nimic nu s-a intamplat.