În doi ani, Cristian Botan a reușit să facă din Ambasada Suediei cea mai populară ambasadă străină în România. Iar asta doar printr-un conținut relaxat și prietenos pe pagina de Facebook a instituției, în detrimentul unui limbaj plictisitor, de lemn. Postările sale și trollingul foarte fin în anumite contexte au triplat numărul celor care urmăreau pagina la plecarea sa din echipa de comunicare a ambasadei.
Cristian a lucrat, de asemenea, timp de 5 ani la Guvern. La 25 de ani a avut o idee inedită de business, aceea de a crea un portal care să reunească toate locurile de muncă din sectorul public. Investiția în varianta beta a platformei a fost de 500 de euro. Ulterior a fost preluată și dezvoltată de Guvernul României.
Acum este antreprenor digital și activist pentru transparență în administrația publică și vrea să ajute companii, instituții și personalități publice să își comunice mesajele într-un mod cât mai autentic, prin conținut viral în social media.
”Dacă ar fi să ne propunem să găsim aspecte pozitive din această criză prin care trecem, atunci probabil cel mai important este acela că instituțiile publice au devenit mult mai deschise față de interacțiunea online cu cetățenii. Sper că, odată cu trecerea acestei crize, să fim mai flexibili și mai relaxați”, spune referitor la criza curentă.
Cu Cristian Botan discutăm despre începutul său în antreprenoriat digital, în care aduce toată experiența acumulată în anii de lucru în sectorul public.
Scurt istoric personal
Sunt Cristian Botan, am 33 de ani, din Focșani. Venit la București pentru facultate și stabilit ulterior aici. Am studiat administrație publică la Școala Națională de Studii Politice și Administrative. Am lucrat apoi la Guvern timp de 5 ani, pe mandatele a trei prim-miniștri și, mai târziu, la Ambasada Suediei la București, acoperind portofoliul de politică, comerț și comunicare.
Cum ai ajuns la antreprenoriat
În urmă cu 20 de ani, în timp ce eram la ora de matematică, am avut o revelație care avea să-mi schimbe viața pentru totdeauna. Glumesc. Istoricul e unul chiar foarte scurt. Timpul petrecut la Ambasada Suediei, pe fundalul experienței mai lungi de la Guvern, mi-a demonstrat cât de mare este așteptarea ca organizațiile publice și private din România să își umanizeze comunicarea în social media. Foarte puține entități exploatează pozitiv noile canale digitale, majoritatea pur și simplu „fac social media”.
Oameni care te-au inspirat
Barack Obama. În timpul mandatului de senator de Illinois și ulterior în cele două mandate de președinte al Statelor Unite. Mai nou Jacinda Ardern, prim-ministrul Noii Zeelande.
Cum arată programul unui antreprenor digital
Sunt conectat tot timpul pe mail, fie de la laptop, fie de pe telefon. E o provocare să te deconectezi, dar cred că e o condiție de bază ca să nu ajungi în burn out.
Abilitățile și competențele unui antreprenor de succes
Nu cred că există o rețetă standard a succesului. Îți trebuie curaj și perseverență. Curaj să te arunci cu capul în gol de câteva ori, perseverență să te ridici de la pământ și să te scuturi atunci când eșuezi. Mie îmi lipsesc o grămadă de câteva calități, însă compensez destul de bine prin experiență.
Cărți și alte recomandări
Să dau un search pe Google pentru „best entrepreneur books 2020” și să pretind că le-am citit și le recomand? Nah. Încerc să fac cât mai mult sport. Și când nu e sport fizic, sunt pe FIFA pe PlayStation. Îmi dă total restart la gânduri și mă ajută să revin cu energie proaspătă.
Ce ți-a adus antreprenoriatul
Când aveam un job full-time, aveam senzația că îmi rămâne foarte puțin timp pentru alte lucruri. Credeam că voi avea mult mai mult timp liber când voi face tranziția către antreprenoriat. Acum lucrez pe mai multe proiecte în paralel și mi se pare că nu îmi mai ajung orele dintr-o zi.
Surprize plăcute sau, dimpotrivă
Neplăcută este birocrația aferentă înființării și gestionării unei entități juridice. Dar asta știe oricine care a încercat orice în țara noastră. Plăcut surprins sunt de fiecare dată când primesc un mesaj nou ori o solicitare nouă de colaborare de la oameni cu care nu am interacționat direct niciodată.
Cea mai grea parte
Managementul timpului de birou versus timpul pe care îl păstrezi pentru tine.
Business-ul tău
Ajutăm companii, instituții și personalități publice să își comunice mesajele într-un mod cât mai autentic. N-am investit nimic în promovarea business-ului – solicitările au venit organic și continuă să apară.
Principalul obiectiv este, asemenea experienței de la Ambasada Suediei, să producem conținut viral din partea unor entități altminteri deosebit de plictisitoare.
Suntem deocamdată în etapa în care experimentăm. Pentru noi este important să ne concentrăm energia pe calitate, nu pe cantitate. Avem beneficiul de-a alege ce proiecte începem, nu de-a începe orice proiect disponibil.
Cum te afectează contextul actual
S-a propagat în această perioadă citatul acela înțelept – acum descoperim cât de multe dintre întâlnirile noastre de lucru puteau fi, de fapt, niște simple mail-uri.
Dincolo de asta, dacă ar fi să ne propunem să găsim aspecte pozitive din această criză prin care trecem, atunci probabil cel mai important este acela că instituțiile publice au devenit mult mai deschise față de interacțiunea online cu cetățenii. Sper că, odată cu trecerea acestei crize, să fim mai flexibili și mai relaxați.