Cu zeci de ani in urma, iile bunicii sale ajungeau la femeile din comunitate si chiar din afara tarii. O traditie care s-a transmis din generatie in generatie si pe care Laura Nicolau o duce azi mai departe.
LINia13 este brandul care transpune ia de Breaza in vremurile noastre, prin reinterpretarea modelelor si motivelor vechi. Dar nu numai aceasta a fost dorinta cu care Laura a pornit la drum in businessul cu creatii handmade. Prin acest obiect vestimentar autentic romanesc, si-a dorit sa transmita cat mai multa bucurie femeilor care iubesc, deopotriva, traditia si moda.
“Brodam motive vechi, traditionale, specifice zonei Breaza, Prahova, zona cu traditie in realizarea manuala a bluzelor romanesti. Insa, ceea ce ma inspira sa reinventez ceva ce au realizat si inca o fac femeile din zona, cu pasiune si pricepere, sunt tendintele actuale, culorile vedeta ale fiecarui sezon, si vizualizarea unui model intr-un context, loc, outfit, stare”
Povestim in continuare cu Laura Nicolau despre traditie, moda si design si aflam mai multe despre ia de Breaza si LINia13.
Scurt istoric personal
Sunt Laura Nicolau, am 34 de ani, am absolvit facultatea de marketing in 2008. Am o experienta de peste 12 ani in PR & marketing in fashion retail, iar luna aceasta se implinesc 4 ani de cand am dat un nume pasiunii mele, si anume LINia13 (initialele vin de la numele meu, Laura Ioana Nicolau, ia- “personajul” principal al acestei povesti, iar 13 este ziua mea de nastere).
Perioada de inceput
Acest proiect nu a fost gandit ca un business. Nu am facut previziuni si nici nu a existat un business plan. Ceea ce am facut a fost sa continui o traditie de familie, chiar daca nu sunt eu cea care realizeaza iile, broderiile, migala din spatele fiecarui model.
Insa, imi place sa reinterpretez motivele/modelele vechi, traditionale, mostenite de la bunica, pe o bucata de panza ingalbenita de timp. Ea a lucrat toata viata la Arta Casnica din localitate. Lucra de acasa, cu norme, lunar, iar creatiile ei si ale femeilor din comunitate ajungeau in afara tarii si erau foarte apreciate.
Asadar, pentru a reveni punctual la intrebare, etapele au curs cumva organic, de la traditia familiei, pasiune si dorinta de a defila cu mandrIA cu care am avut norocul sa cresc. Acum, LINia13 este brandul care spune cate ceva despre mine si despre IA de Breaza, pe care reusim sa o realizam in comunitatea noastra si sa o ducem mai departe.
Investitia in brand
Pana in acest moment, investitia este de natura emotionala, in cea mai mare parte. E clar ca balanta inclina spre bucuria cu care vorbesc despre brandul meu si despre timpul si emotia investite versus bugetul minim necesar, cumva in curs de investitie, daca vorbim despre ambalaje, branding si site-ul pe care urmeaza sa il lansez in scurt timp.
Ca o scurta paranteza, primele poze, inclusiv cele care vor aparea pe site, sunt realizate de mine si de sotul meu, la mare, intr-o zi frumoasa de ianuarie, anul acesta. Asadar, nu stiu daca ma pot numi antreprenor, insa, pasiune si bucurie sunt cuvintele cheie si investitia in proiectul meu. Da, bineinteles, primii bani au fost cheltuiti pe un prim stoc de materiale necesare realizarii poduselor finite, respectiv bluzelor/iilor.
Conceptul brandului
Mi-am dorit sa pot transmite cat mai multa bucurie si emotie prin acest obiect vestimentar realizat 100% manual, IA, si sa ajunga la cat mai multe iubitoare de traditie, dar si de fashion. Mi-am dorit sa fie accesibil, insa in acelasi timp sa valoreze munca atat de minutioasa a mainilor talentate care o realizeaza.
Asadar, modelul de business este urmatorul: clienta seteaza caracteristicile (culoare, marime, model, inclusiv buget, incadrat in intervalul nostru minim si maxim), iar noi ii calibram bucurIA, asa cum ne place noua sa o numim. Iile sunt realizate 100% manual, in comunitate, asadar traditIA merge mai departe, noi adaptam modelele si tendintelor actuale, ducand motivele traditionale in prezent. In acest fel bluza romaneasca defileaza in calatorii pentru suflet, impreuna cu purtatoarele de bucurIE si asta ne incanta cel mai tare.
Ia de Breaza
Ceea ce realizam noi la LINia13 este IA de Breaza, autentica, reallizata 100% manual. Brodam motive vechi, traditionale, specifice zonei Breaza, Prahova, zona cu traditie in realizarea manuala a bluzelor romanesti. Insa, ceea ce ma inspira sa reinventez ceva ce au realizat si inca o fac femeile din zona, cu pasiune si pricepere, sunt tendintele actuale, culorile vedeta ale fiecarui sezon, si vizualizarea unui model intr-un context, loc, outfit, stare. Toate ma ajuta sa compun noi forme, culori, geometrie, care mai apoi sa prinda “viata” pe bucata delicata de panza din bumbac.
Cel mai importante lectii de business
Daca vorbim despre cariera, aici punctam experienta mea de peste 12 ani in PR si marketing. Faptul ca am cladit treptat aceasta structura, fara a sari etape, de la oamenii pe care i-am avut alaturi, dar si experientele bifate in cadrul structurilor din care am facut parte.
Mai departe, a fost si este vorba despre pasiune, creativitate nativa si dragostea pentru oameni, social si frumos. Si pentru a bifa si intrebarea cu o invatatura importanta, aceasta ar fi: lasa jos asteptarile pentru ceilalti si ridica stacheta lucrurilor pentru care de cele mai multe ori ne punem singuri piedici. Poti mai mult decat crezi.
Clientele brandului tau
Incantarea a fost sa cunosc iubitoare de traditie si de bucurIE si sa ne intalnim la intersectia pasiunii noastre. Asa s-a si intamplat, pentru ca majoritatea clientelor mi-au devenit prietene dragi, cu care impartasesc de multe ori aceleasi emotii si ganduri la o cafea.
Si au ajuns sa poarte nu doar una, ci mai multe creatii de-ale noastre, sa ne recomande sau sa le fim idee top of mind in momentul in care sunt in cautarea unui cadou pentru prietene, mame sau colege.
Strategia de comunicare a brandului
Platformele pe care comunicam sunt instagram (@iadebreaza) si Facebook (linia13), urmand sa lansam site-ul. Ceea ce ne diferentiaza este flexibilitatea cu care venim in intampinarea clientelor noastre. Ele isi seteaza caracteristici, inclusiv buget, iar noi schitam bluza handmade in functie de dorintele fiecareia.
Cea mai eficienta metoda de promovare de pana acum a fost ”word of mouth”, asadar punem mare pret si investim emotional in relatia pe care o legam cu clientele noastre. Relatia dintre noi nu se opreste la livrare. Si asta ne da energie buna pentru a merge mai departe.
Piata de design autohtona
Nu sunt in masura sa raspund aici, caci nu am facut o analiza, nefiind neaparat parte din acest sector de design. Lucrurile stau diferit in zona de handmade traditional vs. design vestimentar. Ceea ce pot spune este ca beneficiaza de o mai mare aplecare din partea celor atenti la fashion si tendinte si ca sunt din ce mai mult parte din alegerile clientilor vs. marile lanturi de mass market. Tind sa cred ca este o curba ascendenta si ca vor fi din ce in ce mai multi consumatori de fashion autohton.
Cum va fi dupa pandemie sectorul de design romanesc
Este clar ca activitatea in acest sector trebuie cumva sa se adapteze in aceasta perioada. Dar pentru ca majoritatea sunt mici ateliere si business-uri de suflet, atata timp cat comunica cu emotie si se arata o disponibilitate, o flexibilitate fata de ceea ce isi doresc clientii in aceasta perioada, cu siguranta ca toate se vor intalni cumva la mijloc, cu optimism si vor reusi sa depaseasca aceasta perioada, cu invataminte si mai buni.
Relatia romancelor cu hainele pe care le poarta
In ceea ce priveste creatiile noastre, putem sa concluzionam doar ca purtatoarele bluzelor handmade pe care noi le realizam, sunt iubitoare de traditie, atente la detalii si iubitoare de creatii cu valoare emotionala. Asa a fost inca de la inceput, iar in ultima vreme a devenit parca si mai important pentru ele sa investeasca intr-o piesa vestimentara de pastrat peste ani, de suflet. Fac o sarbatoare din fiecare zi in care isi poarta bucurIA, asa cum ne place noua sa ii spunem.
Brandul LINia13 in contextul actual
Pentru LINia13, aceasta perioada a fost una in care in ciuda distantarii sociale si a greutatilor emotionale pe care le-am incercat cu totii, am reusit sa fim mai aproape de clientele noastre, am legat noi prietenii, am raspuns mult mai prompt tuturor cererilor si am castigat nu doar noi cliente, ci si prietenii.
Asadar, am lucrat intens, in siguranta si am livrat bucurII cu DOR (pentru ca am brodat si DOR pe panza cusuta cu bucurIE in aceasta perioada). Asadar, am ramas aproape si am lucrat cu spor si speranta ca totul va fi BINE. Si va fi!
Am continuat sa lucram, am fost activi, chiar mai activi si mai prompti la cererile si mesajelor clientelor si potentialilor clienti. Am descoperit ca avem cliente sensibile, cu DOR de ACASA, blocate in diverse locuri din Europa si care ne-au contactat dorind sa poate o ie handmade, care sa le aminteasca de acasa si sa le indulceasca dorul pana cand vor putea sa revina.
Si ne-am bucurat ca le-am putut fi alaturi. Asadar, a fost si este o perioada incarcata emotional, in care am reusit sa facem miscari poate imposibile inainte, dar care au adus bucurIE acolo unde am reusit sa le livram. si asta ne bucura zi de zi.
Lectiile pandemiei
Fii sincer cu tot ceea ce esti si ceea ce faci. Fii empatic, fii deschis, iar Lumea intreaga se va deshide in fata ta. Adapteaza-te, fii pozitiv si mergi mai departe. Si… sloganul LINia13: Poarta-ti bucurIA in fiecare zi!