Cat este de poluat aerul astazi? Este una dintre intrebarile celor care locuiesc in marile orase ale lumii, iar de ceva vreme subiectul pare sa-i preocupe si pe romani. Mai ales pe cei care stau in Bucuresti, unde poluarea atinge cote alarmante in anumite zile. „Noroc” cu pandemia, ca sa mai luam si noi cateva guri de aer curat cand iesim in jurul blocului.
Una dintre retelele de monitorizare a calitatii mediului in timp real se numeste uRADMonitor si a fost creata de antreprenorul timisorean Radu Motisan si echipa sa. In urma cu 5 ani, el a infiintat compania Magnasci cu misiunea de a construi proiecte cu impact pozitiv asupra celor din jur.
Tot pe atunci, Radu Motisan a inventat un monitor de mediu portabil foarte util pentru biciclisti si nu numai, care a fost selectat printre primele zece proiecte finaliste la un concurs din San Francisco.
“Am ramas fidel calitatii muncii si a produselor si cred ca succesul vine din recunoasterea societatii catre antreprenorul care rezolva o problema si ajuta o comunitate. Nu fac, ceea ce fac, pentru bani, o fac pentru a avea un impact.”
Deocamdata, piata pe care activeza nu a fost afectata de criza pe care o traversam. Insa Radu Motisan este de parere ca fiecare antreprenor trebuie sa fie pregatit pentru orice in perioada urmatoare.
Scurta istorie personala
In acte sunt numit analist programator, cu o diploma de master in informatica. In realitate ma bazez pe o suma de cunostinte din mai multe domenii, acumulate si puse la pastrare pentru momentul optim in care am nevoie de ele, pentru ca sunt o fire curioasa, imi place sa observ micile detalii din jurul meu, sa imi pun intrebari si sa intind mana spre stele. Sunt nascut in '82 in Satu Mare, si locuiesc in Timisoara.
M-am angajat din anii studentiei, dar am simtit imediat nevoia de libertate. Nu sunt facut pentru a executa visurile altora, am prea multe din ale mele. Am trecut pe cont propriu cand inca eram student, cu aplicatii mobile inainte ca acestea sa fie mainstream.
Am atins recunoastere internationala cu titluri timpurii si am colaborat si cu producatori de echipamente care doreau sa incorporeze tehnologia. Dar de la un punct am simtit nevoia de a face mai mult si de a imbina si celelalte pasiuni ale mele in aplicatii din sfera realului. De fapt, planul meu pe termen lung include o serie de pasi incrementali prin care trebuie sa trec pentru a atinge tot ce mi-am propus.
Cine te-a inspirat in drumul tau
Cred ca am invatat cele mai importante lucruri de la oamenii apropiati, dragi mie. Dar am luat ceva de la fiecare om cu care am intrat in contact. Au fost atat de multi si importanti toti in felul lor. Nu cred in ideea de mentor, dar cred in sfatul dezinteresat al unui prieten sau al unui om priceput.
Inspiratia ar trebui cautata inauntrul nostru, pentru ca fiecare om e unic si la fel e si fiecare drum. Altfel avem si asa mult prea multe copii, care dilueaza creativitatea. Mi-am pus sperante mari in perioada grea pe care o traversam acum, pentru ca oamenii au avut timp sa se opreasca din nebunia cotidiana, macar pentru o clipa si sa descopere lucrurile cu adevarat importante. Sper sa aiba cat mai multi curajul si energia sa incerce altceva.
Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes
Competentele si educatia ne duc cu gandul la specializare. Specializarea are ca rezultat o zona de piata. In contextul intrebarii acest lucru nu il consider relevant, pentru ca sunt antreprenori care produc de toate de la tamplarie la elicoptere, cu totii foarte importanti pe piata.
Dar din zona de abilitati, de departe cel mai important atribut este perseverenta. Dorinta de a merge inainte indiferent de obstacole, dorinta de a crea, dorinta de a depasi limitele. Aceasta dorinta e ca un fel de energie cu care te trezesti dimineata si simti ca poti sa muti muntii. O energie care tine pana in orele tarzii din noapte, cand in sfarsit ai satisfactia unei mici reusite unde se intrezareste o posibila solutie.
Cei lenesi nu vor face asta. E nevoie de disciplina, motivatie si o viziune pe termen lung pentru a construi ceva de la zero.
Ce nu ai invatat din carti, ci din experienta
Eu cred ca antreprenoriatul inseamna munca, iar creatia sacrificiu. Timpul nu mi-a permis sa fiu un antreprenor a carui munca este lectura la terasa sau in hamac, desi ar fi fost trendy. Din impactul cu piata (cred ca e un termen potrivit, piata e dura), am invatat lucruri pe care apoi le-am identificat in diverse carti, un exemplu care imi vine acum in minte este "Crossing the chasm" a lui G.Moore, parcursa si aceasta, in diagonala.
Poate m-ar fi ajutat sa am un anumit bagaj de notiuni teoretice, dar cum fiecare caz e unic, aceste informatii pot forma o conjunctura favorabila in rare situatii. Iar timpul, ramane putin mereu. Cred ca educatia vine din contactul cu piata si depasirea obstacolelor. Iar aici, asa cum am spus, acea perseverenta e obligatorie. Nu exista un drum usor, s-ar fi facut autostrada acolo de mult.
Pentru mine cea mai buna relaxare este sa vad lucrul bine facut, sau macar o etapa a scopului propus finalizata si functionala. Pentru cresterea concentrarii recomand odihna unui somn de noapte sanatos si cat mai multe activitati fizice.
Asteptarile inceputurilor
La inceput vedeam la distanta mai scurta. Am invatat ce inseamna un produs, o comunitate, sa vand sa imbunatatesc produsul pentru a-l tine competitiv. Nu am avut un business plan realist, era o abordare oarecum oportunista bazata pe valorificarea lucrurilor pe care stiam sa le fac.
Acum am crescut catre o companie "traditionala", cu o zona de piata si clienti stabili. Am crescut complexitatea, produsele, cifra de afaceri, practic impactul asupra lumii reale, un lucru pe care l-am dorit.
Antreprenoriatul a ramas pentru mine o aventura interesanta si o viata libera. Nu as schimba asta niciodata.
Surprizele de pe calea antreprenoriatului
La inceput de drum totul e nou si entuziasmul e mare. Ideea pe care o propunem e aruncata pe masa si vedem feedbackul initial. E primul test al ideii brute pe care vrem sa o scoatem pe piata. E perioada concursurilor, a targurilor de tehnologie, a expunerii in crestere. La un concurs international cu mii de participanti am ajuns unul din zece finalisti pentru premiul cel mare, o calatorie in spatiul cosmic. A fost un moment special pentru mine si un exemplu de lucruri deosebite care se intampla in antreprenoriat.
Acum ca lucrurile sunt mai asezate, ramane bucuria de a vedea oamenii apreciaza si folosesc ceea ce tu le-ai dat. E placut cand vin sa iti spuna ce le place sau ce ar dori sa vada schimbat. Cand vezi comunitatea vie a carui element comun este produsul tau. Este, de fiecare data, o surpriza placuta.
Surprize neplacute nu ar trebui sa fie si nici nu am avut. Cu totii stim care sunt obstacolele, problemele si ce trebuie facut pentru a le rezolva.
Ce ai face diferit daca ai lua-o de la capat
Daca as duce experienta de acum in trecut, as folosi-o ca sa incerc sa ma misc mai repede. Nu stiu daca acest lucru e posibil, tehnologia ramane aceeasi. Sunt in general impacat cu ceea ce am ales si ceea ce am facut. Am ramas fidel calitatii muncii si a produselor si cred ca succesul vine din recunoasterea societatii catre antreprenorul care rezolva o problema si ajuta o comunitate. Nu e nimic de schimbat la asta. Nu fac, ceea ce fac, pentru bani, o fac pentru a avea un impact.
Partile cele mai grele
Munca de creatie, rezolvarea problemelor, managementul clientilor si al produselor aflate pe piata, sunt toate consumatoare de timp si energie. Raspunsul scurt: grea e munca. E normal sa fie asa. Si cel mai roditor pamant are nevoie de seminte si sa fie lucrat pentru a da roade.
O zi din programul tau
Muncesc cat de mult pot, pentru ca am o lista stricta de todo-uri in fiecare zi. Ajung des la 16 ore. Si e munca grea, care imi da adesea batai de cap. In ultimul timp incerc sa las loc familiei si activitatilor in aer liber, pentru ca e nevoie de o balanta in toate.
Partea buna e ca imi place ce fac. In fond munca mea e suma pasiunilor mele. Cred ca asta ma ajuta de multe ori. Iar satisfactia reusitei sterge orice oboseala.
Business-ul tau
Compania Magnasci am fondat-o la sfarsitul lui 2015 cu misiunea de a construe proiecte cu impact asupra celor din jur. Am iesit pe piata cu un produs ambitios: o retea globala de monitorizare a mediului, numita uRADMonitor. uRADMonitor inseamna doua lucruri: dispozitive IOT de fabricatie proprie, echipate cu senzori pentru monitorizarea calitatii aerului in orase, birouri si locuinte, si o retea globala formata din aceste aparate prezenta in peste 40 de tari, care genereaza date de mediu uniforme si comparabile care ne ajuta sa avem imaginea de ansamblu asupra poluarii.
Munca din spatele acestui proiect a fost colosala, de la proiectarea aparatelor, a software-ului care ruleaza in ele, punerea in productie a diverselor subansamble in fabrici, munca de cercetare pentru a imbunatati constant produsele si senzorii, sistemel de transmisie a datelor la distanta, partea de baza de date care trebuie sa suporte sute de milioane de intrari lunar, si multe altele.
Oameni mai informati despre calitatea aerului
Volumul impresionant de date il folosim pentru a infoma in timp real oameni de pe intreaga planeta. Pentru a face oamenii mai constienti in privinta compusilor din aer care le pot afecta sanatatea, dar si pentru a-i face mai responsabili in relatia lor cu mediul.
Cred ca pe termen lung aceasta directie va da roade si vom reusi sa reducem numarul de decese premature cauzate de poluare - numai in Romania totalizeaza aproximativ 24000 anual.
Am colaborat cu universitati de prestigiu din intreaga lume si am instalat produsele uRADMonitor peste tot, de la observatorul astronomic din varful vulcanului Mauna Kea pana in stepele Mongoliei. Si pe toate scrie "Fabricat in Romania".
Investitia
Bugetul se imparte intre productie, mentenanta si cercetare. In fiecare an profitul s-a dublat, compania a iesit de la inceput pe plus, gratie calitatii produselor si a sectorului inovativ unde activeaza.
uRADMonitor este doar un prim produs, cu un numar de tehnologii mai complexe planificate pe masura ce proiectul actual aduna suficient capital. Aceste tehnologii planificate nu au legatura cu directia IOT actuala.
Obiectivele de business
Obiectivele nu s-au schimbat si constau in extinderea acestei retele si aproprierea de consumatori: adica cum sa faci oamenii sa foloseasca aceste date asa cum folosesc prognoza meteo. Sunt mai multe directii in lucru , inclusiv o harta verde pe care o poti folosi ca sa-ti alegi un traseu pentru petrecere a timpului in aer liber cat mai putin poluat (util pentru cei ce fac sport, pentru copii sau pentru femeile insarcinate), senzori la purtator si alte aplicatii mai intuitive.
Extinderea retelei se face si prin produse care raspund unor nevoi de piata speciale. Am avut detectoare instalate pe drone, pe vapoare, pe autobuze si in curand un detector uRADMonitor va patrunde in spatiul cosmic pentru a studia variatia fondului de radiatie gama cu altitudinea.
Filosofia de crestere & dezvoltare
Cred in crestere organica, in produsul care e adoptat pentru fiindca e si util si bine facut, iar lumea il prezinta mai departe celor apropiati, propagand expunerea. Cred in comunitatea care foloseste produsul si in feedbackul pe care aceasta comunitate il transmite. E o resursa foarte valoroasa, un numar mare de oameni care isi folosesc pregatirea si cunostintele pentru a evalua si a transmite idei noi privind produsele. uRADMonitor a beneficiat din plin de feedback din partea comunitatii de utilizatori si multe din aceste idei au fost integrate in produse.
Clientii produsului uRADMonitor
Am inceput cu utilizatori finali (end useri) si early adopters au fost oameni de pe forumurile tehnice unde activam. Acestia erau oameni destul de tehnici, constienti de valoarea tehnologica a produselor uRADMonitor (le placeau gadgeturile) care doreau sa isi monitorizeze spatiul propriu cu senzorii din aparatele uRADMonitor.
Am trecut spre zona B2B odata ce produsele au atins o anumita maturitate si aici am instalat aparate in orase, birouri sau spatii de productie. Profilul acestor companii pune inovatia pe loc fruntas si astfel am colaborat in sectoarele noi cum sunt #iot, #smartcity, #industry 4.0. Apoi am facut si pasul al treilea catre institutii ale statului unde cerintele au fost si mai stricte. Am invatat din experienta de piata si am rafinat oferta.
Daca ar fi sa arunci o privire asupra mediului de business romanesc
Imi pare ca Romania promite la capitolul business, in ciuda cicatricilor lasate de antreprenorii de carton, fosti comunisti sau securisti care au otravit tara punand banul la loc de divinitate. Mediul romanesc intra treptat in normalitate sustinand tot mai mult startupurile si zona inovativa.
Dar avem nevoie in Romania de mai mult timp, de stabilitate si de o cultura a antreprenoriatului care sa sustina si zonele cu risc, nu doar pe cele asezate. Acolo vad eu potentialul cel mai mare, in special in zona de tehnologie.
Compania ta in criza pe care o traversam
Am avut cateva intarzieri la livrari pentru ca s-au propagat intarzierile de la furnizorii de componente, dar clientii au inteles, fiind in aceeasi situatie si la ei.
Deocamdata piata pe care activez nu a fost afectata, ramane de vazut ce se intampla mai departe. Dar e clar ca trebuie sa fim pregatiti pentru orice. In ce priveste uRADMonitor, e nevoie de o flexibilitate in a adapta aceasta tehnologie la nevoile in schimbare.
Lectiile pandemiei
Generatia actuala s-a format intr-un context de stabilitate, incluzand factori politici, dar si de mediu. S-ar putea spune ca am avut cele mai bune conditii sa ne dezvoltam si sa ne folosim creativitatea. Totusi, oamenii merg in fata doar cand au o motivatie puternica, altfel tind sa intre in autoconservare.
Lectia e clara, nu putem sa ne afundam prea adanc in confort. Produse care se vand astazi, pot deveni complet inutile intr-un maine instabil. Astfel avem nevoie de o rezerva de idei spre care sa putem sari in caz de nevoie.