Comunicarea brandurilor ar trebui sa ramana activa, dar construita pe un ton uman si “sanatos”, relevant pentru contextual actual, crede Simona Stoica, Communications Manager @ Lenovo, Europa Centrala si de Sud-Est. Acum e momentul fiecarui brand sa scoata la iveala valorile sale, sa arate toleranta si empatie si ce inseamna timp de calitate, adauga ea. Nu e momentul pentru oportunism.
Cred ca la inceputul crizei cu care ne confruntam, multe branduri au fost confuze. Exista o linie difuza intre a fi relevant si a fi oportunist. Pentru ca nu toate brandurile ar trebui sa aiba o “idee de coronavirus”.
Simona povesteste mai jos cum e adaptarea la munca de acasa, ce invataturi am putea lua cu noi dupa aceste doua luni de izolare si care sunt efectele pe termen lung asupra businessurilor, pietei, dar si asupra obiceiurilor consumatorilor.
Daca esti directorul de marketing al unei companii, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context. Client]. Vrem sa discutam despre activitatea companiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati activitatea de marketing, comunicare si CSR la noua realitate si despre directiile in care veti dezvolta noi produse si servicii.
30 de invitati in sufragerie
Incep sa scriu cu un exercitiu de respiratie. De cateva saptamani stau la aceeasi masa din sufrageria mea mica, uneori din bucatarie. In conferintele video sunt constant 30-40 de oameni invitati in sufrageria mea. In afara casei mele, altii se lupta cu un inamic invizibil.
Cumva, toti experimentam o noua normalitate. Unii sunt singuri sau se simt singuri. Altii sunt blocati 24/7 cu aceeasi oameni intr-un spatiu mai mic sau mai mare, toti tanjind dupa cateva minute de singuratate. Deunazi, am avut o conferinta video unde o persoana s-a izolat in masina din fata casei sale, doar pentru un moment de liniste. Perioada asta ne-a redefinit limitele si rolurile.
Cu toata technologia la dispozitie, suntem dincolo de rolurile noastre de dinainte. In acelasi timp suntem si CEO-ul, CTO-ul si CFO-ul vietii noastre. Oricine e un manager in acest context si skillurile de leadership devin chestiuni native: cum manageriezi relatia cu partenerul de viata cu care imparti acelasi spatiu, relatia cu copiii in acelasi timp cu relatiile de la job, cu angajatii, colaboratorii, parintii si bunicii.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Pentru noi, cei din echipa de comunicare Lenovo, nu e foarte nou conceptul de a lucra de-acasa, deseori ne intalnim in spatii de lucru online, de oriunde am fi, mai ales ca in echipa de comunicare sunt oameni din toata Europa. Poate ca acum ne intalnim virtual mai des decat inainte, ne adaptam conditiilor si devenim mai creativi cu resurse mai putine.
Impactul in business s-a resimtit imediat cum situatia a escaladat. Un mare congres de tehnologie din Barcelona, Mobile World Congress s-a anulat in februarie, la decizia organizatorilor de a-i proteja pe expozanti si pe vizitatori. Noi, cei din comunicare am anulat evenimente de presa si am mutat lansarile de produse in spatiul online. Ne-am adaptat situatiei.
In timp ce unele sectoare din economie au avut de suferit, n-a fost cazul nostru. Si cred ca oamenii din comunicare au un rol foarte important in aceasta perioada, in a tine la curent audientele despre cum companiile raspund in fata provocarii COVID-19.
Daca ne gandim la trenduri, in mod cert social media si e-sport-urile vor fi manifestari ale vietilor reale ale consumatorilor. Consumam mai mult. Mai mult continut, mai multe stiri, mai multa mancare, mai mult internet. Si mai mult timp.
Poate aceasta situatie exceptionala sa creeze un viitor unde telemunca sa devina o norma? Cine stie. In mod sigur ne va face sa ne intrebam daca e musai sa mergem la birou de la 9 la 6 sau daca e momentul sa ne reinventam.
Amenintari
Cred ca toti trebuie sa ne dam o reconfigurare traseu in aceste momente. Si cred ca o provocare va fi cum sa reinvetezi formatele traditionale de comunicare. De exemplu, in aceasta perioada noi sustinem media training-uri online, la fel e si in cazul pitch-urilor de agentii. E timpul sa redefinim care ar fi cea mai buna abordare in comunicare.
Cum sa devii ca brand mai relevant si cu un impact mai mare in conversatii care conteaza. Oricine are de invatat ceva din aceasta perioada. Vorbim mai mult, suntem mai conectati ca niciodata la realitate. Ne uitam in curtea vecinului si incercam sa-l ajutam. Ne schimbam prioritatile si modalitatile de comunicare.
Comunicarea
Cred ca la inceputul crizei cu care ne confruntam, multe branduri au fost confuze. Exista o linie difuza intre a fi relevant si a fi oportunist. Pentru ca nu toate brandurile ar trebui sa aiba o “idee de coronavirus”.
In cele din urma actiunile vorbesc mai mult decat cuvintele puse pe portativ. Tot ceea ce faci sau nu faci, se transmite mai departe, se comunica. Avem de-a face cu o pandemie. Nu cu un brief.
Sunt multe sensibilitati de care tinem cont. Si intentia brandurilor ar trebui sa nu fie oportunista cu aceasta pandemie, dar ar trebui sa demonstreze ca sunt empatice si transparente.
Efecte asupra strategiei de marketing
La noi in PR, in primul rand impactul se vede in anularea evenimentelor internationale de presa. Lansarile produselor s-au mutat in spatiul online si incercam sa ne mentinem activi in relatia cu presa. Consum de continut nu mai e un trend, poate sta binisor in piramida nevoilor de baza: nevoia de informare si de predictibilitate.
Astfel, comunicarea brandurilor ar trebui sa ramana activa, dar construita pe un ton uman si “sanatos”, relevant pentru contextual actual.
Cred ca acum e momentul fiecarui brand sa scoata la iveala valorile sale, sa arate toleranta si empatie si ce inseamna timp de calitate. Ne transferam dintr-o stare “comerciala” intr-una cu valoare.
Adaptarea
Toate cele 10 agentii de PR din estul Europei pentru care coordonez PR-ul Lenovo, s-au adaptat rapid la noile conditii de munca. Pentru grupul nostru de lucru, nu e nicio surpriza ca ne “vedem” online.
De multa vreme, in fiecare saptamana ne intalnim pe Skype si ne sincronizam update-urile, invatam unii de la altii si ne adaptam abordarile de PR de la tara la tara. Ceva ce e favorabil in Polonia, poate nu are aplicabilitate in Bulgaria si invers. Poate ca acum ne uitam mult mai atent la dinamica presei. Si sa uitam de ideea ca “one size fits all”.
Primele campanii din izolare
Cred ca nu ne-ar strica sa aducem intr-o campanie de marcom un strop de umor sau de optimism. Ne cufundam zilnic intr-un ocean de stiri negative si empatia unui brand nu inseamna doar a-ti adanci o stare prin comunicarea cu tine, consumatorule.
Inseamna cum reusesc sa-ti distrag atentia de la realitatea in care toti suntem, indiferent de locatie, nivelul de salariu, ca stam la bloc sau la un chateau, spre o situatie positiva si cu umor. E ca o “gura de aer proaspat” a perioadei prin care trecem, pe care toata lumea o cauta, oameni care au nevoie sa uite de problemele cotidiene si sa zambeasca.
Daca esti directorul de marketing al unei companii, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context. Client]. Vrem sa discutam despre activitatea companiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati activitatea de marketing, comunicare si CSR la noua realitate si despre directiile in care veti dezvolta noi produse si servicii.