[Noii antreprenori] Loredana Kaschovits, Luthelo: Antreprenoriatul vine cu o mare resposabilitate, aceea de a-ti pune pielea-n joc

[Noii antreprenori] Loredana Kaschovits, Luthelo: Antreprenoriatul vine cu o mare resposabilitate, aceea de a-ti pune pielea-n joc

Drumul ei in antreprenoriat a pornit fara un plan de afacere si obiective de business. Si fara visuri marete de vreun fel. Nici vorba de asa ceva. Isi propusese doar sa isi ajute fiul cu boala de piele care il incerca, iar pentru asta avea nevoie de produse cosmetice naturale. Loredana Kaschovits si-a suflecat manecile, a amestecat tot felul de ingrediente si a creat primul detergent natural. Apoi un sapun de rufe. Sunt 9 ani si o intreaga linie de produse de-atunci.

Brandul Luthelo a crescut organic si este astazi unul dintre cele mai cautate pe piata de profil. Fondatoarea lui nu a deschis nici pana astazi un magazin fizic, ci a investit mereu in cel online. Si bine a facut. Criza prin care trecem in aceasta perioada nu i-a afectat incasarile deloc.

“Am invatat in izolare ca ne putem adapta si gasi mereu solutii. Am invatat ca timpul petrecut cu familia este extrem de valoros. Si mi s-a confirmat din nou ca orice sfarsit inseamna un nou inceput” 

Discutam astazi cu Loredana Kaschovits despre drumul sau in antreprenoriat, valori de business si despre cum se construieste, de la 0, un brand de cosmetice naturale. Si aflam alte invataturi si revelatii ale pandemiei.

 

Cateva date personale

Varsta: 37. Formare: asistent medical generalist. Statut: antreprenoare, invingatoare a violentei domestice, Tedx Speaker.

 

Drumul catre produse cosmetice

Imediat dupa nastere, fiul meu Paul a facut dermatita atopica. Am incercat toate solutiile recomandate de medici - alopati sau naturisti - si am testat toate cosmeticele din comert care ar fi putut sa-l ajute, fara nici un rezultat.

A fost chinuitor sa-l vad suferind si am hotarat ca e mai bine sa incerc sa ma descurc singura si sa fac chiar eu un detergent cu care sa-i spal hainele fara sa i se irite pielea.

M-am bizuit pe experienta mea de asistenta medicala şi pe interesul meu pentru terapiile naturiste si sanatoase, si mi-am spus ca pot avea garantia unui produs curat si sanatos doar daca toate ingredientele pe care le folosesc sunt naturale. 

 

Parcursul catre antreprenoriat

Atunci cand am inceput nu mi-am spus: eu vreau sa devin antreprenoare! Nici nu cred ca mi-era clar termenul la vremea aceea. Pur si simplu am devenit una. Am inteles ca antreprenoriatul vine, de fapt, cu o mare resposabilitate: aceea de a-ti pune pielea-n joc, cum zice Taleb. Am riscat foarte mult pana am ajuns aici, dar in momentul acela nu am avut incotro. Era vorba de supravietuire - a mea si a copiilor mei.

 

Cine te-a inspirat in drumul tau

Ma consider o autodidacta. Am invatat intotdeauna foarte repede tot ce m-a interesat si intuitia nu m-a prea dezamagit. Mentorii? Imi e greu sa ii numesc pe toti pentru ca foarte multi oameni m-au inspirit: cu un cuvant, cu o atitudine, un sfat, o incurajare. Pe partea de business, cel mai mult au fost alaturi de mine Dana Denis-Smith (strategie) si sotul meu Florin Pasnicu (comunicare).

 

Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes

Onestitate. Curaj sa incerci. Intuitie. Sa nu accepti o colaborare daca nu-ti convin termenii. Sa nu stai sa dai explicatii – iti pierzi energia aiurea. Sa ai o comunicare clara, sincera si directa. Sa fii pregatit(a) sa schimbi repede o politica daca vezi ca nu functioneaza. Sa fii mereu prezent(a). Sa ceri ajutor cand ai nevoie. Sa studiezi si sa fii la curent cu noutatile. Astea imi vin repede in minte, acum.

 

Carti si alte recomandari

  • Skin in the Game – Taleb. De citit si celelalte carti ale lui Taleb. Personal am avut noroc ca mi-a extras sotul meu cele mai importante idei
  • Slefuitorul de diamante – Geshe Michael Roach, Lama Christie McNally
  • The Subtle Art of Not Giving a Fuck – Mark Menson
  • Arta fericirii. Manual de viata – Dalai Lama
  • Ghidul antreprenorului incepator – Valentina Saygo

Sunt ele destule, in ultima vreme am inceput sa citesc mult in afara subiectului pentru deconectare. Pentru energie, productivitate, focus, tonus: dimineata (Salutul Soarelui) si practic metoda lui Wim Hof. Pe scurt: respiratii ghidate, meditatie si expunere la frig. Nu exista zi pentru mine fara un dus rece. De urmarit: Breathe, MotherFucker!

 

Surprize, surprize pe calea antreprenoriatului

Nu am destul spatiu pe hard disc sa pastrez in memorie momentele neplacute. De ele aleg sa nu ma agat. Inainte ca o situatie sa devina frustranta incerc sa o imbunatatesc.

Surpriza cea mai placuta a venit chiar in aceasta perioada, cand clientii mei au sustinut afacerea astfel incat sa nu o inchidem. Au cumparat vouchere si au plasat comenzi care ne-au ajutat sa putem continua. A fost cel mai cald si implinitor feedback pe care il puteam primi - un mesaj din partea lor ca facem o treaba buna care merita sa mearga mai departe.

 

Daca ai lua-o de la capat

Nu as face nimic diferit. Sunt recunoscatoare pentru fiecare experienta si fiecare sut in fund pe care l-am primit - m-au ajutat sa cresc si sa ma dezvolt, sa devin ceea ce sunt astazi. Daca trag linie, in momentul asta sunt pe plus din toate punctele de vedere. Am un tablou acasa unde sta scris la loc de cinste: “Intotdeauna e greu inainte de a fi usor”. Asa e.

Se spune ca un singur context nefericit din viața noastra poate da nastere la mai multe oportunitati. Sau nu - depinde de noi cum ne raportam la o situatie si in ce termeni.  Poate că suna ciudat, dar sunt recunoscatoare azi pentru tot ce am trait. În loc să spun:  „de ce tocmai mie?”, am ajuns să spun „de ce nu mie”? Au fost multe dăți în care am privit spre cer si am cerut putere.

Mi-a luat mult timp pana mi-am dat seama ca am primit toate aceste încercari pentru a întelege cât sunt de puternică. Am ales sa schimb eticheta de victima a violentei domestice in una de invingatoare. Astazi stau in picioare si sprijin femei care au avut parte de experiente umilitoare si incearca sa-si ia viata in propriile maini. La Asociatia Luthelo #CrestemInvingatoare.

 

Cum arata programul tau

Am inceput sa trasez o granita intre munca si timp liber abia de curand. Am cazut lata de epuizare de multe ori si am avut nevoie de zile intregi ca sa-mi revin. Acum, cand ajung acasa imi pun telefonul pe silentios, nu mai imi citesc emailurile pana a doua zi si revin cu telefon in cazul celor nepreluate doar in ziua urmatoare. In week-end imi verific mai des telefonul doar in ideea ca ar putea exista o urgenta la asociatie pentru beneficiarele noastre. 

Zilele mele de munca nu sunt niciodata la fel. Am multe zile in care trag tare si ajung sa lucrez 14-15 ore ca sa pot aduce la zi intarzieri datorate unor situatii neprevazute. Am zile clar prevazute pentru productie si zile pentru comunicarea cu clientii. Chiar daca in decursul unei zile obisnuite am parte de multe intreruperi, am ajuns sa ma adaptez la asta.

Cea mai mare realizare personala legata de timpul de lucru a fost sa trec peste sentimentele de vinovatie care ma incercau atunci cand simteam ca am nevoie de timp si pentru mine. Am fost crescuta sa ma concentrez doar pe nevoile celorlalti si sa nu ma pun pe mine pe primul loc. Am inceput sa schimb asta, sa-mi ofer timp numai pentru mine si momente care ma incarca. Am realizat ca daca-mi ofer mie mai mult, asta ma ajuta sa fiu mai eficienta in relatiile cu altii. 

 

Partile grele

Sa te lovesti de teama celorlalti de concurenta si de lipsa de sprijin din partea statului. Am cerut de nenumarate ori sprijin si informatii de la autoritati, dar de cele mai multe ori n-au facut decat sa ma bage si mai mult in ceata. Nu de putine ori au incercat sa-mi puna in brate un ghid stufos in loc sa-mi raspunda punctual la intrebari. Norocul meu a fost trimis de ingeri - mi-au scos la timp in cale o chimista extraordinara specializata pe cosmetice. Altfel, poate nici astazi nu mi-ar fi fost toate actele in regula. 

Sunt antreprenori care pot angaja specialisti sa le scrie un plan de afaceri si aplica pentru proiecte europene. Ce facem cu ceilalti, care nu au acesti bani la inceput si nici contactele corespunzatoare? De ce se tin cursuri de formare doar in marile orase? Ca sa nu mai zic de cateva cursuri la care m-am inscris si nu s-au mai tinut, sau de altele, organizate pe bani europeni doar pentru a fi bifate. 

Ce mi s-a mai parut greu – asta e o tema la care voi avea de lucrat - a fost sa merg la intalniri de afaceri sau conferinte unde am fost invitata sa vorbesc, iar gazdele nu si-au facut temele corespunzator atunci cand urmau sa ma prezinte. 

 

Business-ul tau

Luthelo e un brand care produce, in loturi mici, cosmetice premium realizate din ingrediente naturale. Toate sunt facute intr-un atelier de cca 50 de metri patrati din Sibiu.

Cand am inceput nu mi-am propus să creez un brand - nici nu stiam sa fac cosmetice. Fiul meu avea dermatita atopica și aveam nevoie de un detergent 100% natural pentru el. Detergenții ecologici și hipoalergenici erau foarte scumpi – abia intrasera pe piata iar preturile erau astronomice – asa ca m-am apucat sa fac singura un detergent natural. 

Am inceput de la zero, iar procesul a fost atat de fascinant pentru mine incat la foarte putina vreme m-am apucat sa învat cum pot face un sapun pentru ingrijirea pielii. Lucram noaptea. Era liniste și nu-i expuneam pe copii la nici un pericol – foloseam, totuși, hidroxid de sodiu. 

 

Cum a crescut organic

Am pornit in iulie 2011 cu 48 de lei - alocatia fiului meu. Pana m-am mutat la Sibiu a fost o perioada de invatare, studiu, testare de piata si castigat experienta. M-am gandit la Luthelo ca la o afacere abia dupa ce am venit in Sibiu in 2013 - spun asta pentru ca pana atunci habar n-aveam ce inseamna strategie de afaceri, politica de preturi, politica de vanzari.

In conditiile astea, am ajuns anul trecut la incasari de aproximativ 60.000 de euro – am crescut spectaculos de la un an la altul, mai ales daca tinem cont de faptul ca am lucrat singura pana in 2019 si nu am studii de marketing.

In rest, am planuri absolute marete pentru viitor si perfect realizabile. :) Vreau sa-mi petrec timp alaturi de familie si sa am mai multa grija de mine - sa mananc cand imi este foame, sa sa beau apa cand imi e sete si sa fac cel putin un dus rece pe zi. Pe langa toate acestea, vreau sa contribui, alaturi de o organizatie internationala care lupta impotriva violentei domestice, la construirea unei retele de sprijin de la femeie la femeie dupa modelul prin care am reusit eu sa ma pun pe picioare. 

 

Intre familie si cresterea afacerii

Piata cere ca eu sa cresc tot mai mult. Cererea e mare, tentatia de a munci mai mult ca sa creasca vanzarile e la fel de mare, insa am ales sa las lucrurile sa curga firesc, natural si organic. Am doua minunatii de copii care ma asteapta acasa in fiecare zi si care vor, ca orice copil, sa-si petreaca mult timp cu mine.

La fel de important pentru mine este si sotul meu. Bineinteles ca munca imi aduce multa satisfactie, insa imi aduce mai multa bucurie si ma incarca mai mult o masa luata in familie, dragaleala inainte de culcare a celor mici sau o plimbare alaturi de ei in parc.

Ca antreprenoare ma pot rupe de atelier daca apare o urgenta in familie, daca copilasii au nevoie de mine sau daca vreau, pur si simplu, sa ma odihnesc mai mult dimineata dupa o zi epuizanta. Ca antreprenoare imi pot programa vacantele cum vreau, nu dau socoteala nimanui si nu am parte de un sef abuziv, ci de unul – eu insami – cu care ma inteleg foarte bine, chiar daca uneori e prea ingaduitor, iar alteori prea critic.  

 

Valori de business

Valorile mele reprezintă forța motrice a brandului Luthelo, sunt principiile care ma ghideaza in tot ce fac și influentează fiecare aspect din companie, de la materia primă folosita, la relația cu clienții și cu angajații. Fiecare produs Luthelo este fabricat din cele mai bune ingrediente naturale, care sunt hranitoare și blande cu pielea. Fiecare ingredient este atent evaluat și ales pentru calitatea, beneficiile și siguranța acestuia.

Prețuim natura! Ne asiguram ca produsele noastre sunt la fel de blande cu mediul, cum sunt cu pielea: nu testam niciodata produsele pe animale, ambalajele sunt biodegradabile sau reciclabile, procesele de producție au un consum redus de energie. Protejarea mediului este o misiune de o viață, de aceea cautăm în permanență noi modalități de a reduce impactul nostru asupra naturii.

Fabricate manual si testate de specialisti. Toate produsele noastre sunt fabricate manual, în loturi mici, pentru a păstra prospețimea și proprietățile ingredientelor. Ne dorim ca produsele noastre să fie benefice și sigure, de aceea colaborăm cu experți în domeniu, care evaluează, testează și aprobă toate produsele Luthelo.

Dăruim comunitatii! Credem că este de datoria noastră să avem grijă de oameni, de comunitate, de planeta noastră. Este datoria noastră să facem lumea un loc mai bun și o facem cu bucurie și cu încrederea că bunătatea vine natural.

 

Clientii Luthelo

Oare ar fi o exprimare fericita sa spun ca ei au fost cei care m-au gasit pe mine? Oamenilor le plac povestile, iar eu nu am o problema sa o impartasesc pe a mea. Cum va spuneam, am ajuns sa fac cosmetice dintr-o nevoie, iar samanta pe care am sadit-o astfel a crescut in timp o afacere care raspunde la nevoile multor parinti care se confrunta cu aceeasi problema.

Ce asigura retentia lor? Fara niciun dubiu calitatea ridicata, onestitatea in comunicare si lipsa de agresivitate in vanzare. Cand am considerat ca un client sau o clienta ar fi putut alege un produs Luthelo nepotrivit pentru pielea lor, i-am incurajat sa renunte la el sau sa il inlocuiasca. I-am tratat pe clientii mei asa cum vreau sa fiu eu tratata: cu atentie si respect. O astfel de atitudine nu poate da gres.

 

Luthelo in criza pe care o traversam

M-a intristat teribil sa vad cum multi mici intreprinzatori – antreprenoare si antreprenori - s-au dus in cap in aceasta perioada. Serviciile lor erau de o calitate excelenta. 

Personal, am avut noroc de clienti extraordinari care s-au mobilizat si au cumparat vouchere si cosmetice, chiar daca aveau stocuri. Le-am raspuns cum am stiut mai bine – am mentinut preturile (nu le-am crescut nici macar cu 50 de bani), am acordat reduceri si cadouri surpriza. Aceasta intelegere - a faptului ca trecem impreuna prin criza, si ca ne putem ajuta - ne-a adus impreuna mai mult decat inainte.

Am lansat in perioada asta sapunul “Solidar” pe care am ales sa-l oferim gratuit clientilor nostri, in anumite conditii. Procesul lui de productie este mai complex, mai obositor si mai costisitor, insa rezultatul final merita tot efortul - sapunul are un efect hidratant extraordinar, este foarte hranitor pentru piele si puternic aromat. “Solidar” vine si cu o supriza fata de celelalte sapunuri - pluteste pe apa!

Pregatim acum lansarea unui alt produs – un sapun special pe care l-am trimis deja cadou, pentru testare, mai multor clienti. O sa-l trimitem si altora, pentru ca vrem sa adunam cat mai multe impresii inainte sa-l lansam oficial.

 

Revelatii, confirmari si invataturi din izolare

Aceasta criza mi-a confirmat alegerea pe care am facut-o de la bun inceput - sa nu deschid un magazin fizic si sa operez online. Magazinele virtuale vin cu un mare castig pentru toata lumea, atat pentru comercianti, cat si pentru client: scutesti cheltuielile cu chiria, autorizatiile suplimentare, angajatii suplimentari, intretinerea etc., astfel ca pretul final poate fi mai mic. Putem avea intalniri pe Zoom de oriunde fara sa mai avem grija unui spatiu de inchiriat si al catering-ului. Pana si institutiile statului au ajuns sa se adapteze si sa treaca online.

De cand cu pandemia asta am putut avea acces online la multa informatie de calitate si am putut participa la tot felul de evenimente la care inainte mi-a fost greu sa ajung. Ne putem petrece mult mai mult timp alaturi de familie si gasesc multa valoare in asta - eram satula sa imi vad copiii doar dimineata si seara, sau intre doua activitati. Dimineata eram grabiti, seara obositi!

Am invatat in izolare ca ne putem adapta si gasi mereu solutii. Am invatat ca timpul petrecut cu familia este extrem de valoros. Si mi s-a confirmat din nou ca orice sfarsit inseamna un nou inceput.

 

Daca ar fi sa arunci o privire asupra mediului de business romanesc

Cred ca multi tineri nu incep o afacere pentru ca teama de esec ii copleseste. Nu-i ajuta nici “incurajarile” celor din jur, care isi proiecteaza fricile proprii si lipsa de intelegere a unei idei care poate nu e bine conturata la inceput, dar care poate sa creasca daca are sustinerea potrivita.

Ii invit pe tineri, dar si pe toti ceilalti care au fost impinsi intr-o directie dorita poate doar de parintii lor, la un moment de reflectie asupra unui adevar simplu: natura nu cunoaste esecul! Evenimentele dramatice, pe care noi oamenii le consideram negative - uragane, incendii de paduri, inundatii, pandemii – nu sunt esecuri ale naturii, ci fenomene prin care natura se auto-regleaza!  

Ce vreau sa spun cu asta? Ca esecul nu e un fenomen natural, ci o eticheta artificiala, un concept negativ indus social. In ideea aceasta, cred ca cel mai mare esec al nostru este acela ca nu am reusit sa ne eliberam de conceptul de esec! Cand mintea noastra va inceta sa mai foloseasca aceasta eticheta, de-abia atunci ne vom trai linistiti toate experientele.

Ce ne trebuie ca sa ne dezvoltam? Curajul de a incerca, in loc sa ne lasam coplesiti de frica de esec. Le spun tuturor, in special femeilor pe care le sprijinim la asociatie: “Cum poti sti ca n-o sa mearga, daca nu incerci? Iti e teama ca n-o sa reusesti? Nu iti e mai teama ca vei ramane cu gandul ca ai fi putut reusi, dar nici macar nu ai incercat?”

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related