Sa deschizi o noua linie de business in pandemie pare o nebunie. Dar nu este imposibil, arata povestea Raftului cu Bunatati. Lucian Asan si Marius Chiru s-au gandit cum sa puna in legatura producatori din jurul capitalei și amatori de legume, fructe, carne si alte bunatati proaspete, netinute la camara. Un fresh market virtual cu produse 100% romanesti, adica. Si a mers. Oamenii cumpara de pe Raft tot ce au pofta si primesc rapid acasa ce au comandat, direct din serele și fermele de langa Bucuresti.
”Clientii nostri sunt din mai toate categoriile sociale, sunt oameni care au inteles ca un drum la piata nu le garanteaza faptul ca vor avea cele mai gustoase rosii sau cele mai proaspete capsune. Din analiza pe ultima luna, avem un procent de peste 50% de clienti care au revenit pe Raft.”
Ii cunoastem in continuare pe Lucian Asan si pe Marius Chiru, doi antreprenori cu experienta in cinematografie, respectiv IT, care au deschis Raftul cu Bunatati. Ei se ocupa de partea de business, iar Raluca Feher impleteste povesti amuzante cu dovlecei, cirese si rosii pe Facebook.
Drumul catre antreprenoriat
Lucian Asan: Lucrez in cinematografie din 2004, sunt Location Manager din 2005. Mi-am gasit locul in lumea asta dupa ce am facut un liceu de informatica (impins de mama – doar nu aveam cum sa ma opun), o facultate de istorie arheologie (cat mai departe de casa, impins de dorinta de a fugi de ai mei), am trecut prin asigurari.
Am avut si un butic, omorat de un hypermarket dupa doar 6 luni. Deci prima mea experienta in retail s-a lasat cu lacrimi, ca si la primul dinte pierdut. De atunci mananc productie cinematografica pe paine si imi place precum ciresele din Raft.
In cinematografie, dupa 12 ani in care am lucrat intr-o casa de productie, am indraznit sa devin freelancer, iar dupa 6 luni am indraznit sa incerc formarea unei echipe in nisa mea de oameni ce ajuta productia prin obtinerea si administrare locatiilor de filmare. Acum suntem patru. J
Marius Chiru: Nascut si crescut in Turnu Magurele, cu aproximaniv 12 ani experienta in IT din care 5 in firma mea. Am hotarat sa merg pe cont propriu in momentul in care am vazut ca exista cerere destul de mare pentru serviciile pe care le ofeream. Eram angajatul unei firme care vindea soft, si intrebarea “Stii pe cineva care sa ne ajute cu serverul?” imi era din ce in ce mai des adresata.
Asa ca mi-am luat inima-n dinti si am pornit la drum – cativa clienti pe care deja ii cunosteam, resurse financiare limitate, ceva experienta de comunicare si cunostinte tehnice dobandite de-a lungul timpului – asta a fost situatia in primele luni de activitate.
Oamenii de la care ai invatat
Lucian Asan: E complicat. Inveti de la parinti, sefi, colegi, copii, net, din greseli, din reusite, din ambitii personale sau din carti. Tot timpul inveti. E important sa ai tot timpul ochii deschisi si urechile ciulite.
Marius Chiru: Pot spune ca sunt autodidact, dar cu siguranta am invatat foarte multe lucruri de la colegi. Nu am avut (si nici nu am) un mentor, insa imi doresc foarte mult sa ma dezvolt, de aceea dedic o buna parte din timp studiului, testelor, accept provocari din ce in ce mai grele si incerc sa le duc la bun sfarsit.
Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes
Lucian Asan: Cand spui antreprenor, te referi doar cei ce platesc taxe din bussinesul lor, asa-i?! J Eu cresc, orice crestere, cat de mica este un succes. Abilitati?! Rabdare. Tot timpul a trebuit sa fiu un element ce asigura stabilitate echipei de productie si echipei de filmare. La fel se intampla si la Raftul cu Bunatati: trebuie sa asigur un echilibru intre development, marketing, producator si comparator.
Marius Chiru: In primul rand trebuie sa iubesti ceea ce faci! Parerea mea este ca nu vei reusi niciodata sa conduci o companie al carui domeniu nu il intelegi sau nu-ti place. Trebuie sa fii capabil sa te adaptezi schimbarilor din piata, si sa fii constient ca in permanenta este loc de mai bine.
Asteptarile inceputurilor
Marius Chiru: Am reusit in cativa ani ca asteptarile pe care le-am avut la inceput sa se modifice destul de mult. Mediul de afaceri este unul destul de dinamic, dar pot spune ca am atins si depasit pragul financiar la care ma gandisem la inceput. Este adevarat ca odata cu cresterea veniturilor a fost nevoie sa investesc tot mai mult din timpul meu liber, dar este o investitie care a inceput sa dea roade inca de la inceput.
Lucian Asan: La 23 de ani, ai toata viata in fata si vrei sa cuceresti lumea. Din pacate, oportunitatile ce se iveau cand aveam eu 23 de ani si cele ce se ivesc acum celor de aceeasi varsta sunt diferite in totalitate. Tehnologie limitata, abia murise dial-up-ul, sau nu murise?! Nici nu mai stiu.
Putini din generatia cu cheia la gat au avut perspective in Romania. Asta pentru ca cei ce trebuiau sa le fie mentori, erau defapt calai ai personalitatii lor. Trebuiau sa se nasca a doua oara pentru a iesi din mocirla 9zecista si sa priveasca viata altfel. Trebuia un reset total.
Surprize de toate felurile
Marius Chiru: Cea mai placuta surpriza pe care am avut-o a fost momentul in care clientii pe care ii aveam au inceput sa ne recomande.
Lucian Asan: Ma surprinde negativ greutatea cu care iesim din postura de sluga la stapan. Suntem subjugati sefului, clientului, sefului clientului, mamei sefului, soferului sefului, institutiilor, secretarelor din institutii, portarilor, femeilor de serviciu urla la noi sa mergem pe langa perete atunci cand dau cu mopul. Cat e de greu sa faci un parteneriat cu toti acestia si sa nu astepti cu teama ca acestia sa deschida gura?! De ce nu reusim sa crestem impreuna cu ei, nu impotriva lor, sau ei in ciuda noastra?!
Surprize placute: am reusit sa transform un functionar public plictisit intr-un antreprenor (un coleg si amic). Am constatat ca lumea incepe sa placa Raftul pentru ca e diferit. Se adresesaza oamenilor si nu cumparatorilor, Incearca sa ajunga langa fiecare om si sa ii devina prieten inainte de a-i deveni furnizor.
Partea grea
Marius Chiru: Ce mai grea parte din antreprenoriat este managementul timpului din punctul meu de vedere. Trebuie sa gasesti reteta succesului in ceea ce priveste aspectul asta.
Ce ai face diferit daca ai lua-o de la capat
Lucian Asan: Uite ca aici nu stiu sa raspund, poate as fi mai atent la cee ace se intampla in jurul meu.
Marius Chiru: Am invatat ca cea mai importanta calitatea. Degeaba ai multi clienti daca sunt nemultumiti. Nu cred ca as schimba mare lucru daca as lua-o de la capat, pentru ca am avut de invatat din fiecare experienta cate ceva.
Cum arata programul tau
Lucian Asan: Mai bine iti spun cum arata cele cateva ore de somn. Mi-ar lua mai putin. Nu exista o granita bine definita intre munca mea si timpul liber si cred ca am reusit sa creez o armonie intre ele.
Marius Chiru: Ziua de munca incepe intotdeauna cu o cafea tare! Programul incepe la ora 0 si se termina in jurul orei 17, dar de cele mai multe ori se prelungeste cu cel putin o ora sau doua. Au fost momente in care am lucrat pana spre dimineata la proiecte dragi care m-au facut sa pierd notiunea timpului – asa s-a intamplat si cu Raftul cu Bunatati.
Raftul cu Bunatati
Marius Chiru: Raftul incearca sa fie o punte de legatura intre producatorii autohtoni si persoanele care vor sa aiba pe masa produse cat mai natural si gustoase. Produsele sunt intotdeauna fructe si legume de sezon – pentru ca ne dorim sa ajunga pe masa clientului cat mai proaspete, miere, o varietate destul de bogata de vinuri, precum si dulceata si alte preparate de genul asta. Ceea ce ne diferentiaza de concurenta este faptul ca absolut toate produsele sunt fresh, culese dimineata si livrate in aceeasi zi. Ne-am propus sa nu depozitam absolut nimic.
Lucian Asan: Cum ziceam mai devreme, noi oferim povesti langa fiecare produs. Povestile producatorilor, povestile Ralucai Feher. Noi vrem sa fim partenerul celui ce da click pe Raft, vrem sa isi cunoasca furnizorul, vrem sa fim transparenti pana in brazda campului de unde cresc rosiile si castravetii. Fara secrete fata de cumparator. Asta cred ca ne diferentiaza in piata.
Mai important decat bugetul investit cred ca a fost faptul ca in timp de pandemie, am reusit sa dau de lucru unor parteneri ce au ramas fara loc de munca in momentul in care s-a inchis Romania.
Obiectivele de business
Marius Chiru: Avand in vedere ca suntem la inceputul proiectului, obiectivele noastre sunt sa extindem Raftul adaugand mai multe produse. Ne dorim ca oricine intra pe site sa gaseasca tot ce are nevoie, bineinteles de la producatori locali.
Lucian Asan: La inceput am vrut sa imi tin aproape oamenii pe care ma bazam in jobul de zi cu zi si care au ramas fara venituri din cauza Covid. Oameni care nu stiau sa faca comert au invatat sa caute producatori, sa caute produse, sa colecteze si sa livreze. Au reusit sa faca asta si s-au dedicat, astfel ca in prezent pun suflet si reusesc sa ajunga cu zambetul pe buze la usa clientului. Chiar daca poarta o masca, omul de dincolo de prag a simtit apropierea si ne-a mai chemat.
Valorile cele mai importante
Lucian Asan: Transparenta, parteneriat intre producator, comerciant si cumparator. Sinceritatea, corectitudinea.
Marius Chiru: In continuare punem accentul pe calitate. Nu vom adauga un produs pe site fara sa stim care este povestea producatorului si fara a-l testa. Comunicarea este una din valorile cele mai importate ale noastre – incercam sa ne adaptam cerintelor clientilor nostri.
Clienții Raftului
Marius Chiru: Clientii nostri sunt din mai toate categoriile sociale, sunt oameni care au inteles ca un drum la piata nu le garanteaza faptul ca vor avea cele mai gustoase rosii sau cele mai proaspete capsune. Din analiza pe ultima luna, avem un procent de peste 50% de clienti care au revenit pe Raft. Cred ca au revenit datorita calitatii produselor, dar si datorita comunicarii prin intermediul Social Media.
O privire asupra mediului de business romanesc
Marius Chiru: Mediul de business romanesc este in continua dezvoltare. Este o lupta pentru afirmare, o lupta in care, din pacate, multi fac rabat de la cele mai importante lucruri: seriozitate si calitate.
Noi paradigme apar in mediul de afaceri
Marius Chiru: Din punctul meu de vedere, perioada pandemiei a fost una benefica pentru mediul online. Foarte multe persoane s-au reorientat in a face cumparaturi “pe net” si au vazut ca e mult mai comod sa comanzi o socata “De lesini” sau un kilogram de cirese de pe Raft.
Raftul cu Bunatati in pandemie
Marius Chiru: Intreg conceptul este unul adaptat acestei perioade de criza, dar cu siguranta va fi aplicabil si dupa ce pandemia va trece. Am luat masurile de siguranta impuse de autoritati: tot personalul a purtat echipament de protectie, dezinfectantul a fost folosit inainte de ridicarea produselor de la producatori, in momentul ambalarii, dar si in momentul livrarii.
Lectiile perioadei
Marius Chiru: Am inteles ca e nevoie de mult sacrificiu si de orientare catre nevoile clientilor pentru a putea furniza produse si servicii de calitate.