[Noii antreprenori] Cosmin Soaita, Bere Artizanala SB: Orice criza ne pune afacerea in fata unui test de stres. Cuvantul cheie este adaptabilitate

[Noii antreprenori] Cosmin Soaita, Bere Artizanala SB: Orice criza ne pune afacerea in fata unui test de stres. Cuvantul cheie este adaptabilitate

Nici succesul in business nu mai este vazut cum era odata. Daca pana mai anii trecuti antreprenorii se uitau mai mult la contul din banca atunci cand isi masurau reusita afacerii, acum mentalitatile s-au mai schimbat. Tot mai multi vorbesc despre a lasa ceva valoros in urma, despre creatie, verticalitate in business si chiar despre timp liber pentru familie. Asa par sa fie Noii antreprenori, din seria pe care o continuam pe SMARK.

Cosmin Soaita, din Sibiu, este unul dintre ei si produce, dupa o reteta proprie, Bere Artizanala SB de toate culorile: blonda, roscata, platinata, bruneta. Criza a insemnat pentru brandul sau faptul ca echipamentele cumparate anul trecut stau acum pe modul ”off” si nu produc, fiindca nu vrea sa isi compromita modul de vanzare. Nici macar sub stresul crizei. La fel este si cu prezenta pe pietele de retail, catre care spune ca nu s-a orientat avand incertitudinea ca produsele sale ar fi depozitate corect.

”Pe partea de costuri nu am luat masuri revolutionare, doar am redus costurile atat cat s-a putut. Am privilegiat pe parcursul masurilor restrictive de izolare parteneriate cu cei care faceau livrari la domiciliu de alte produse, pentru ca are sens sa pui si cateva beri intr-un cos de comenzi in care ai si alte produse pentru care oricum vei plati transportul.”

Dezbatem astazi cu Cosmin Soaita, producatorul Berii Artizanale SB, despre antreprenoriat, lectiile si provocarile lui. Si despre cum ar putea arata business-urile mici si mijlocii dupa criza.

 

Foarte scurta prezentare

12 ani in multinationala Lafarge (pana in 2016), ultimii 6 ani expat la Paris, economist de profesie.

 

Parcursul catre antreprenoriat

Desi unii zambesc cand aud de cincinal, in orice firma mare lumea face planuri pe 5 – 10 ani. La un moment dat, planul meu de dezvoltare personala a fost ca la 45 de ani sa devin antreprenor s-a intamplat cu 5 ani mai repede datorita unei situatii conjuncturale prin care a trecut firma la care lucram (fuziunea Lafarge-Holcim).

 

Cine te-a inspirat in drumul tau

Scoala de business Lafarge a fost geniala. Am avut sansa sa lucrez cu top-management-ul firmei, de multe ori „seniori ai cimentului”, care au petrecut o viata in functii de conducere. Era frapant sa vezi ca odata cu « cresterea gradului de senioritate » aveai de-a face cu oameni care stiau in primul rand sa asculte si care nu simteau niciodata nevoia de a-si manifesta autoritatea. Ea venea de la sine, impuneau respect prin prestanta. Cat despre mentori, e o lista intreaga de mentori, am schimbat seful direct sau N+2 des: Philippe Questiaux, Jean-Roch Licari, Sorin Petrescu, Jean-Pierre Taillardat, William Pottier, Philippe Platon, Eric Meuriot, Eric Prieur, Pierre Alexandre de Lavallaz, Thierry Metro.

 

Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes

Nu exista o reteta in general, mai mult, daca nu definim succesul vorbim poate pe de laturi. “Reteta” poate avea ingrediente bune, dar care dau un rezultat prost. Ce inseamna a fi un antreprenor de succes ? Daca totul se rezuma la contul in banca sunt antreprenori « de succes » cu care nu am absolut nimic in comun. Personal cred ca sunt importante 2 lucruri: sa doresti sa lasi ceva in urma ta si sa ai suficient de multa energie/determinare/rabdare/umilinta sa reusesti acest lucru in ciuda obstacolelor care apar.

 

Asteptarile inceputurilor

Asteptarea principala era/este sa pot sa ma uit in urma dupa o anumita perioada si sa fiu multumit de mine si de ceea ce am realizat. Mi-am dorit sa fac productie, pentru ca intotdeauna mi-au placut provocarile si atunci cand faci productie ai intr-adevar toate paleta de probleme si satisfactii (un P&L complet).

 

Surprize de toate felurile

Antreprenoriatul mi-a adus in primul rand sansa de a petrece mai mult timp cu copiii atunci cand ei au nevoie, e un lux pe care nu l-am avut in multinationala, in timpul saptamanii.

Surprizele negative incep de la intarzieri legate de investitii, interpretari de legislatie, dar sunt si surprize pozitive legate de oamenii pe care ii intalnesti sau reintalnesti. Astazi lucrez impreuna cu cel mai bun prieten din copilarie.

 

De ce productie de bere

Pentru ca berea are un atribut unic: desi exista stiluri de bere, ai la dispozitie posibilitatea de a face produsul tau, reteta ta, adica ai posibilitatea sa iti pui amprenta personala si nu doar sa implementezi o « reteta de succes ». Multa lume rade cand fac comparatia intre bere si ciment insa cele doua au, din punct de vedere business, trasaturi comune: tehnologie de productie milenara care nu s-a schimbat fundamental, ci doar s-a imbunatatit incremental prin gestionarea anumitor parametrii, sezonalitate, produs de masa. Ca si idee, Romania este o piata de 14-17 milioane de tone de ciment si respectiv 14-17 milioane de hectolitri de bere.

 

Cum arata o zi de munca

O zi de munca in productie are o doza de imprevizibil: cum spune un prieten principiul unei pene este ca inainte totul mergea. In lumea industriala 30 de minute pierdute la o sarja de bere sunt absolut inacceptabile pentru ca la nivelul unui an pentru o mare fabrica aceasta inseamna xxx hl si poate insemna exact profitul acelui an. In lumea artizanala lucrurile se fac mai « ardeleneste », stii cand ajungi la serviciu, dar nu stii cand pleci. O filtrare de must de bere care merge prost poate sa adauge cateva ore bune, limpezirea berii prin decantare poate adauga zile in plus la maturare etc.

Cum gestionam totusi o viata de familie? Cateva solutii:

  • nu avem program de munca in week-end - facem cate o livrare in mod exceptional,
  • planificam activitatea pe intreaga saptamana viitoare, tinand cont de nevoile familiei si ne adaptam sa schimbam doar daca e neaparata nevoie,
  • la magazinele proprii avem program de femei lauze – spre exemplu magazinul de la poarta micro-berariei este deschis cu program fix doar luni si vineri de la 10 la 15, in restul zilelor exista un afis pe usa cu un nr de telefon si « negociem » cand poate fi preluata berea in functie de programul nostru de productie si livrari.

 

Invataturile antreprenoriatului

Am confirmat doar faptul ca prudenta este importanta, ca inainte sa alergi e important sa poti sa mergi in picioare si ca trebuie intotdeauna sa ai solutii de back-up.

 

Provocarile

Probabil incertitudinea este cea mai delicata variabila: incertitudinea ca vinzi, ca incasezi, ca poti aproviziona materii prime la aceeasi calitate si la acelasi pret, ca nu ai surprize de impozite/taxe sau curs valutar care sa schimbe esential datele de intrare.

 

Business-ul tau

Am enuntat inca de la deschidere ce dorim sa reprezinte berea pe care o producem: « berea artizanală SB sa fie recunoscuta ca o bere locala bine facuta, echilibrata si care sa devina un simbol al calitatii, fara fite.

Investitiile au fost consistente, daca privim prin prisma unei activitati de antreprenoriat. Ne-am dorit echipamente foarte bune tehnic si suntem azi show-room pe Romania pentru producatori de top de echipamente (Easy Brau, GAI). Totusi, venind dintr-un domeniu industrial cu intensitate capitalistica mare suntem perfect constienti ca investitiile de la noi raman micro, iar vocatia noastra ramane de mic producator local.

Obiectivul nostru este ca berea SB sa devina berea locala de referinta. Dezvoltarea a fost lenta/prudenta/organica si mai avem inca un intreg drum pana a ajunge acolo.

 

Strategia de dezvoltare

Ne respectam clientii finali si o facem in primul rand respectandu-ne produsul: fiind o bere nefiltrata, nepasteurizata, naturala nu acceptam sa fie depozitata de partenerii nostri decat in conditii de temperatura controlata. Nu am luat in calcul prezenta in retelele de retail tocmai pentru ca nu avem garantia faptului ca produsele noastre vor fi tratate corect. La fel si cu livrarile prin curier: refuzam livrarea prin curier desi am avea acces la o piata nationala nu la una locala.

 

Cine cauta Berea Artizanala din Sibiu

Prin sintagma « fara fite » am enuntat atat caracteristicile produsului cat si al clientilor. Nu am pus coada la pruna si deci nu ne dorim clienti care cauta senzationalul si sunt gata sa plateasca bani pentru ceea ce e prezentat ca fiind de acest fel. Clientii nostri sunt cei care isi doresc un produs de calitate la un pret rezonabil si pe care ii fidelizam spunandu-le exact ceea ce este produsul, fara inflorituri.

 

O privire asupra mediului de business romanesc

Perceptia mea este ca a trecut perioada tunurilor generalizate si antreprenorii incep sa creeze business-uri sustenabile in ciuda unui exod masiv de forta de munca calificata. De 30 de ani se vorbeste de nevoia de predictibilitate si de usurare a poverii administrative a dosarelor cu sina, poate vom ajunge la o digitalizare a serviciilor publice si ar fi bine sa se intample cat mai repede.

 

Afacerile mici si medii post-criza

Orice criza ne pune afacerea in fata unui test de stres, discutia se muta de la profitabilitate la supravietuire, iar cuvantul cheie devine adaptabilitate. Doar business-urile conjuncturale vor disparea, cele care au o ratiune de a fi pentru ca raspund unor nevoi sau creaza niste nevoi vor renaste din propria cenusa, chiar daca acum sunt la pamant.

 

Berea artizanala SB in criza

Practic criza inseamna o amanare pentru noi, investitiile de anul trecut in cresterea de capacitate nu vor putea fi fructificate in acest an decat prin sacrificarea modului de vanzare si a pietei tinta prezentate mai sus, fapt pe care nu il dorim nici macar sub stresul pandemiei.

Pe partea de costuri nu am luat masuri revolutionare, doar am redus costurile atat cat s-a putut. Am privilegiat pe parcursul masurilor restrictive de izolare parteneriate cu cei care faceau livrari la domiciliu de alte produse, pentru ca are sens sa pui si cateva beri intr-un cos de comenzi in care ai si alte produse pentru care oricum vei plati transportul.

Dupa perioada de izolare am incercat sa venim cat mai aproape de clientii finali: avem dezvoltata o aplicatie proprie pentru comenzi de pe telefonul mobil BERE SB (sub Android si iOS), shop pe site-ul propriu beresibiu.ro si un nou magazin propriu la Sibiu. Toate acestea pentru a sustine un consum mai crescut pe perioada de vara fara sincope de aprovizionare.

 

Lectiile perioadei

Prudenta in limitarea dezvoltarii nu a fost neaparat un fapt negativ pentru ca ne-a permis sa tinem costurile sub control in situatia de criza. Poate sa urmeze un val 2 al pandemiei si atunci e bine sa incercam sa avem in vedere acest lucru in toata optica de dezvoltare imediata, adica ne putem „grabi incet”.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related