[Noii antreprenori] Olivia Dejeu, Oh Kimono: In antreprenoriat nu exista program, trebuie sa fii disponibil 24/7 pentru afacerea ta

[Noii antreprenori] Olivia Dejeu, Oh Kimono: In antreprenoriat nu exista program, trebuie sa fii disponibil 24/7 pentru afacerea ta
Foto: Adrian Dan, Matei Edu

Este important sa lasam creativitatea si curajul sa ne domine deciziile, in schimbul panicii. Multi antreprenori incep un business si invata pe parcurs tot ceea ce este nevoie ca sa aiba succes, tocmai pentru ca au curaj. Vorbim mai ales despre cei din generatia millennials, care nu se mai specializeaza exclusiv intr-un domeniu si nici nu mai stau sa cantareasca la milligram fiecare decizie. Ci isi dezvolta un business, invata din mers si din greseli, isi traiesc visurile.

Unul dintre ei este Olivia Dejeu, care a pornit de la zero o afacere si a creat o marca de haine aproape de a fi 100% sustenabila la doar 2 ani. S-a aruncat in necunoscut in timpul unei calatorii in Vietnam, iar acum este one woman show pentru brandul sau. In pandemie nu s-a panicat, si a fost bine fiindca a luat cea mai buna decizie cand a amanat lansarea colectiei de kimonouri outdoor.

”Aveam in plan sa lansez o colectie de kimonouri jacheta, de outdoor, insa am lansat-o intai astfel pe cea in stilul lounge. A fost un moment de boom pentru mine. Eram in lockdown si lumea incepea sa cumpere kimonouri indoor, de stat in casa, pentru a fi lejeri si eleganti in acelasi timp”

Olivia Dejeu ne povesteste in cele ce urmeaza despre Oh Kimono, brandul creat de ea, despre provocarile la inceput de drum si lectiile care vin odata cu antreprenoriatul.

 

Omul din spatele brandului

Sunt fondatoarea brandului si one woman show, manageriez totul de la creatie, design, distributie, promovare, vanzari. Om de marketing cu peste 5 ani experienta globala, si blogger&vlogger pasionat de calatorii, avand la activ peste 30 de tari vizitate, vreau sa aduca propria contributie in slow fashion si am introdus kimonoul in Romania cand acesta nu era inca un trend. 

Foto: Zarina Tucker

 

Parcursul catre antreprenoriat

Inca din liceu sau facultate ma implicam in multe asociatii si proiecte, pe parte de promovare, PR. Imi doream sa fac mai mult decat mi se prezenta, si cautam tot timpul oportunitati, stiam ca trebuie sa fie ceva mai mult out there, si ca trebuie sa muncesc pentru a le gasi si a putea creste. Mama imi spunea ca orice imi doresc sa fac, trebuie sa muncesc mult pentru asta.

Am lucrat pentru mai multe ONGuri, in timpul liber, apoi am inceput sa lucrez ca intern la cativa designeri romani, apoi in Londra, la Diane von Furstenberg. Imi doream mult sa reusesc sa lucrez in domeniul modei, insa este un domeniu greu de atins. Apoi am inceput sa confectionez coliere, si asta a fost primul pas cred spre antreprenoriat. Cand am vazut ca poti creea ceva similar cu un business. Apoi au urmat ani de lucru in marketing, adunat experienta si apoi o calatorie in jurul lumii. Atunci mi-am dat seama, ca nu exista un moment perfect in care sa iti deschizi un business, tu il creezi, pur si simplu. Si ca nu are rost sa astepti atat, trebuie s-o faci si apoi sa inveti din mers.

Iar calatoria in jurul lumii m-a ajutat, mi-a deschis inima si mintea. Atunci, intr-o piata din Hanoi, in Vietnam, m-a lovit inspiratia si pasiunea, toate simturile mi-erau invadate, si am zis asta este. Azi este ziua in care imi deschid un business. Mai cu frica, mai cu pasiune, acela a fost momentul meu in care m-am aruncat in necunoscut. 

 

De la cine ai invatat

Diane von Furstenberg este o inspiratie pentru mine fiindca prin tot ce face transmite un mesaj puternic femeilor care vor sa isi deschida un business, si idea de evolutie ca persoana prin a face ceea iti doresti. A spus odata ca nu stia cine voia sa devina, dar stia ce fel de femeie voia sa devina, si asta a schimbat tot. M-au inspirat foarte mult si cativa din designerii din Romania, precum Maria Lucia Hohan, prin viziunea ei si faptul ca aceasta a trecut mai departe de granite, sau Sonia Micu, dovada ca simplitatea este importanta in viata dar si in afaceri.

 

Succesul in antreprenoriat

Cred ca este o combinatie intre produsul potrivit, oamenii potriviti si multa munca. Cred ca e foarte important sa ai conexiuni, in ziua de astazi, sau capital sa investesti. Iar eu nu am avut niciuna din cele doua, asa ca ramane munca si dedicatia. Dar mai cred ca succesul in antreprenoriat este sa te gandesti si la vanzari, la partea financiara mereu, sa ai in minte partea foarte practica, pe langa partea foarte dreamy.

Stiu multi oameni cu idei bune, dar fara o parte de business in idee, ramane doar o idee. In ziua de astazi, unde totul este digital, unde VR-ul inlocuieste campanii mainstream de advertising, trebuie sa ai mereu in minte unde te incadrezi tu cu businessul tau, sa privesti in viitor.

Cred ca fie esti un antreprenor complet, de la creatie la vanzare, cu o viziune clara si complete a tuturor departamentelor din business, fie inveti sa fii. Daca esti destul de curajos.

Si cred ca iti trebuie curaj, iti trebuie o indarjire sa mergi mai departe, mai ales cand lucrurile devin mai grele. Si trebuie sa stii ca in antreprenoriat nu exista program, totul se intampla tot timpul si trebuie sa fii disponibil 24/7 pentru afacerea ta, daca vrei sa reusesti. 

 

Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes

La scoala era mai mult teorie, invatam pe de rost, de mici. La facultate tot cam asa, in afara de anul pe care l-am petrecut in Franta, unde am invatat cum se creste un business si lucram mult pe business cases. Cred ca in antreprenoriat iti trebuie acel simt al businesseului, acea intuitie si putere de a calcula urmatorii pasi ai clientilor.

Desigur, o educatie in business management ajuta, un profil pe partea asta este important, insa nu obligatoriu, in opinia mea. In generatia noastra de millennials poti sa ai orice profil si sa dezvolti un business si in aeronautica daca vrei. Iti trebuie insa soft skills si hard skills, si mai ales o gandire strategica. Trebuie mereu sa stii ce pasi sa faci, si in orice situatia neprevazuta, de exemplu cum a fost si este pandemia, si cum sa faci shiftul catre ceva benefic din ceva cu potential damaging pentru business.

Foto: Adrian Dan

Nu stiam mare lucru cand am decis in Vietnam sa incep un business cat eram on the road. Stiu ca trimiteam pachete din satuce de prin Filipine, si nu aveam packaging, nu aveam nimic asa al meu, nici site nu aveam, aveam doar Instagram. Dar incet incet, observand comportamentul oamenilor si cu ajutorul feedbackului prietenilor, mi-am dat seama unde si cum imi duc business-ul.

Fiecare zi pentru mine este o zi in care invat ceva nou, este o realizare. Si neavand mentori, sau parteneri, sau cineva care sa ma ajute in dirijarea directiei, esti fortat sa inveti mai rapid. Circumstantele probabil ca te invata foarte multe, cand conduci toata directia unui business. Iar cand am castigat call for Artists de exemplu, a fost o oportunitate practic sa duc si mai departe business-ul. Cred ca te dezvolti on the go, facand si gresind. Mi se pare ca oamenii care zic ca nu sunt pregatiti, nu au ce trebuie de fapt. Eu consider ca nu trebuie sa fii pregatit, sau ca de fapt, niciodata nu vei fi suficient de pregatit pentru a deschide un business. 

 

Surse de inspiratie

Am surse de inspiratie si reflectie, de exemplu, podcasturile, ascult des povesti de antreprenoriat pentru idei si motivatie, precum Entrepreneurs on fire sau Great women of business. Recomand de asemenea, si lectura, sunt cateva carti precum the Lean Startup sau The Founder’s Dilemma. Acum avem la dispozitie offline si online foarte multe medii de invatare, cu acces usor intr-o secunda la tot continutul, suntem privilegiati. Ar trebui sa profitam de asta si sa self educate cat mai des.

Cred ca de cand am inceput business-ul, am deprins abilitati de vanzare, de neuromarketing si de a valorifica oportunitatile si crizele. In timpul starii de urgenta, de exemplu, am avut cele mai multe vanzari fiindca am anticipat nevoile si am pus linia de loungewear peste tot in online.

Am invatat insa ca este important sa ramai intotdeauna la valorile tale si ca sumele de bani oferite in schimbul creativitatii sau altor parti din business pentru mine nu inseamna nimic. Sa raman true to myself, true catre brand si catre mesajul meu, asta este esential.

 

Surprize pe drumul antreprenoriatului

Cred ca cel mai greu este sa fii a one woman show. In cazul meu, asta necesita un set de skilluri foarte complex, o continua invatare din toate domeniile, financiar, legal, pe langa procesul de creatie care este solicitant.

De asemenea, cand incepi un business pe care vrei sa il scalezi, insa nu ai capitalul necesar si nici pe cine sa intrebi daca faci lucrurile cum trebuie, este foarte challenging. Dar cred ca cu vointa si pasiune, orice se poate. Cred ca asta e partea cea mai grea, pe langa frica de esec, desigur.

Surpriza placuta a fost ca lumea rezoneaza cu povestile de viata, si cu brandurile care spun mai mult decat un simplu item care arata bine pe umeras, fast fashion. Cred ca publicul roman si in general, incepe sa aprecieze stilul de viata, valorile, mesajul dintr-o piesa vestimentara, elementele unice.

 

Lecții din business

Ca e bine sa ai feedback de la oameni, constant, ca doar asa poti sa imbunataesti businessul. Si ca e bine sa te tii de instinctele tale, de ce simti tu.

Probabil ca nu m-as fi mutat la Londra daca stiam ca nu imi va placea viata acolo, am pierdut cateva luni bune de business cu treaba asta. Dar at the end of the day, nu vreau sa am regrete. Sigur, te poti uita in urma si sa zici ca ai fi facut mai bine, dar ce ai facut, ai facut-o pentru ca ai simtit.

Vreau sa cred ca am facut ce am vrut si am simtit, si e ok daca cateodata nu a iesit bine, te invata multe asta. As vrea eu sa ajung la batranete sa nu am niciun regret!:) Insa foarte concret, in primele luni de business am invatat ca nu trebuie sa mai am frica, ca trebuie sa ma bazez pe mine, pe instinctele mele si sa pun totul in asta.

 

Primul brand romanesc de kimonouri

Oh Kimono este primul brand romanesc de kimonouri creat in 2018 și lansat oficial in 2019 de catre un blogger si marketer pasionat de moda si patternuri unice. Colectii in editie limitata, inspirate din calatorii in Asia, piesele Oh Kimono sunt niste suveniruri inestimabile. Oh Kimono este disponibil online, cu livrări în Europa.

Am inceput cu 200$, si am investit in kimonouri pe care le-am achizitionat din piete, insa desi ar fi fost un mod rapid de a face bani si de asemenea, nu foarte eco friendly, am decis sa creez ce aveam eu in minte, cu profitul de pe cele 50 de bucati. Am inceput cu colectii mici de cate 3-5 piese, cu pasi foarte mici. 

 

Povestea brandului tau

Inspiratia si suflul creativ al intregii linii de design vine din locuri precum Vietnam sau Japonia, Asia de Sud Est, tocmai de aceea colectiile sunt ca niste suveniruri ce te invaluie, intr-un aer diafan in povesti pline de simboluri. Oh Kimono este o poveste care se scrie in fiecare zi si care vorbeste despre deschiderea cstre alte lumi si culturi, despre magia altor tarmuri si tesaturi.

Valorile cele mai importante de la care nu ma abat sunt unicitatea, faptul ca eu creez doar serii limitate, si legatura emotionala cu brandul. Pentru mine a fost un moment definitoriu in viata si am reusit sa ma deschid catre alte culturi, oameni, si as vrea ca asta sa ramana ca mesaj si pentru cei care cumpara Oh Kimono. 

Foto: Grigorean Roxana

 

Catre sustenabilitate 100%

Oh Kimono realizeaza doar serii limitate, punand astfel accentul pe piesele statement. Brandul se indreapta catre 100% sustenabilitate, fiindca folosește, in mare parte, materiale naturale sau bucati de material ramase, care altfel ar ajunge waste. Cu o atentie deosebită fata de mediul inconjurator, packagingul este in totalitate reciclabil.

Kimonourile japoneze traditionale sunt foarte dificil de purtat, sunt consistuite din cel puțin 16 parti diferite, motiv pentru care ingreuneaza mișcarea. De aceea, am reintepretat kimonoul, pentru a-l aduce pe strada, in sensul ca piesele Oh Kimono sunt fluide, ușoare și foarte confortabile. Patternurile nu sunt numai japoneze, ci și africane, azteci, sau pur și simplu florale, în stil romantic, sau tropicale, pentru o zi petrecută pe plajă.

Oh Kimono va lansa în curând și noua linie din bumbac ikat, cu patternuri unicat. De asemenea, va documenta si procesul de vopsire a bumbacului si de lucru fair trade. Mai multe informatii gasiti si la noi la Our story si pe Sustanabilitate.

 

Asteptarile inceputului

Ca sa fiu complet sincera, aveam zero idei de cum o sa fac un business, nu stiam mai nimic. Ok, citisem cateva carti, si vazusem cateva filme inspirationale, dar la finalul zilei, concret, nu stiam de unde sa ma apuc. Stiam un singur lucru insa, si anume ca vreau sa las ceva in spate, si ca vreau sa aiba multa insemnatate ceea ce fac. Un business din suflet, nu pentru altceva. Nu inca un magazine de haine, nu inca ceva extra in moda, ci ceva care sa aiba valoare pentru mine si pentru client. Ceva unic.

Ceea ce am si inceput sa construiesc, un business bazat pe povestea mea si care sa ofere o particica din ea fiecarui client. 

 

Cum s-a schimbat pana acum perspectiva

La inceput am fost un pic surprinsa sa vad cat de repede prinde. Puneam o poza si vindeam, imediat piesa respectiva, era un interval de minute, efectiv. Asta mi-a dat curaj sa cred ca voi reusi sa pun amprenta mea completa in business.

La inceput, vindeam piese unice cumparate din pietele din Vietnam. Mi-era cumva poate frica sa dau frau imaginatiei mele, si multi imi spuneau ca nu o sa cumpere nimeni asa ceva. Dar cred ca fix vocile alea critice, usor poate rautacioase, venite de la niste oameni foarte comozi, fara aspiratii, au fost cele ce m-au impins si mai tare. 

Foto: chromatix by ann

 

Clientii Oh Kimono

In general, clientii sunt femei, cu varste cuprinse intre 18 si 50 ani, dar si barbati cu varste intre 25-35. Am deschis si o linie de copii, pentru a ne extinde si pentru a contura o conexiune frumoasa prin kimonouri. De obicei, daca exista o prima achizitie, in scurt timp, urmeaza a doua si a treia, in general toti clientii au minim o comanda la activ, cee ace inseamna ca se indragostesc si de piesa, insa si de ce e in spatele ei.

Foto: chromatix by ann

Multi client vor sa ma cunoasca personal, si ma mai intalnesc cu ei pentru a livra personal pachetele. Cred ca faptul ca materialele sunt unice, sunt fluide, usoare, accesibile si ca pret, si ca este ceva ce nu multa lume are, fiind serii limitate, este ceea ce ii indeamna sa intre in poveste. Apoi, odata captivati de ea, continua alaturi de brand. 

 

Provocari pe timp de pandemie

A fost un moment de boom pentru mine. Eram in lockdown si lumea incepea sa cumpere kimonouri indoor, de stat in casa, pentru a fi lejeri si eleganti in acelasi timp. Pentru mine a fost cel mai bun moment pe anul asta pana in momentul de fata, desi suna un pic ciudat. Aveam in plan sa lansez o colectie de kimonouri jacheta, de outdoor, insa am lansat-o intai astfel pe cea in stilul lounge. A fost o decizie foarte buna, trebuie sa anticipezi, sa nu te panichezi, sa te mulezi dupa cum se misca si lifestyle-ul clientilor. Desigur, am avut momente de panica, dar important e sa lasi creativitatea sa domine, si nu panica. 

 

Invataturile acestei perioade

Am invatat ca daca ai un business de orice fel, exista solutii creative in care sa modifici oferta, sa schimbi putin produsul, sau sa aduci altul nou, pentru care sa fie cerere, de exemplu, in pandemie. Desigur, nu se astepta nimeni la evenimentul asta, insa el s-a intamplat si trebuie sa invatam sa traim cu el daca nu vrem sa fim acaparati de moment.

Mind over fear, asa se zice, sau cum cei de la Yes Theory spun mereu, seek discomfort. Asta te va ajuta, mult, chiar daca acum nu iti dai poate seama.

Foto: Adrian Dan

 

Mediul de business romanesc

Cred ca suntem foarte la inceput in mediul de business romanesc. In afara, am vazut ce se intampla, si e extrem de dynamic, de rapid, dar si de integrator. Sunt incurajate super mult ideile, oamenii noi, si neexperimentati chiar. La noi mi se pare ca se incearca un revival, un suflu nou de catre antreprenorii romani, insa undeva acolo, simt si vad ca au ramas reminiscente foarte vechi, care blocheaza noile businesseuri sau nu ofera voturi de incredere nimanui.

Privesc insa cu optimism, dar nu vad ca se misca lucrurile foarte mult si foarte bine, cred ca nu prea e sprijin nici din partea autoritatilor, si nu ne usureaza deloc munca, ba chiar ne pun multe obstacole. Eu cred ca exista potential, si am speranta in suflul asta nou de oameni frumosi, dar cred ca va mai dura mult pana vom ajunge la un nivel ok si performant in mediul de business romanesc.

 

Cum ar putea arata lucrurile dupa aceasta criza

A fost asa un wake up call, incredibil. Businesseuri mari nu erau gata in online, nu mizau pe asta, nu se gandeau la digital, ceea ce e un pic surprinzator in 2020. A venit repede si i-a luat pe nepregatite asa ca a trebuit sa dezvolte platforme, sa intre pe trend rapid. Cred ca vom fi mai pregatiti, insa poate si mai putini, in sensul ca cei mai buni se vor diferentia. Si vom reusi sa stay alive cum zice Mirela si sa stay afloat daca suntem tari si mai ambitiosi, pregatiti pentru orice. Pregatiti pentru alta pandemie, alte crize, alte comportamente noi de buying, tipare noi de clienti.

Foto: Adrian Dan

Cred ca post pandemic trebuie sa invatam ca se pot intampla multe care depasesc poate asteptarile noastre, ca este un mediu foarte competitiv iar online-ul abunda cu informatii, produse si servicii. Si trebuie sa fii foarte bun sau sa inveti rapid sa te dezvolti daca vrei sa fii de success. Si cel mai important, sa nu iti fie frica.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related