Cafeneaua din Cartierul Creativ și povestea unei lansări în pandemie

Cafeneaua din Cartierul Creativ și povestea unei lansări în pandemie

Socializarea în pandemie e prudentă și puțin ciudată. Acesta e adevărul. Nu mai știi exact care e granița apropierii, cât de sigură e o ieșire la o terasă. Neexersate, gesturile sociale au un aer straniu. Dar, cu toate acestea, nevoia rămâne acolo. Și devine din ce în ce mai copleșitoare. Ieșitul din spațiul privat, schimbarea decorului, gustul vieții de dinainte. Cu toate acestea în minte, Andrei Borțun, CEO-ul The Institute, și Sebastian Florescu, co-owner The Owl Cocktail House, au lansat un nou loc de socializare si reuniune pentru comunitatea creativa. Cafeneua The Institute si-a schimbat identitatea si a devenit TALENT.

 Ideea de bază este aceea a unei intersecții de talente diverse, a unui loc în care oamenii fac sharing de idei și gusturi, spune Sebastian Florescu

Lansarea a fost mai degrabă o deschidere a porților. Și chiar dacă în pandemie socializarea e timidă și trebuie să urmeze reguli stricte, oamenii redescoperă gesturi și obiceiuri noi. Despre lansarea TALENT, creativitate, învățături din pandemie și noul normal povestesc în rândurile următoare Andrei și Sebastian. 

 

Povestea cafenelei The Institute

Andrei Borțun: În primii 10 ani, între 1998 și 2008, festivalurile noastre de atunci erau semnate „divizia proiecte” ale Millenium People, o structură care reunea divizii de PR, BTL, CREAȚIE dar care, iată, organiza atunci și AdPrint Festival, Internetics sau Gala Societății Civile. În 2008 fiecare divizie Millenium People a devenit o agenție în sine, iar „divizia proiecte” a devenit Fundația The Institute. Această organizare a presupus și mutarea birourilor fundației și astfel ne-am mutat la etajele 3/4 în Știrbei Vodă 104-106. Aveam însă să observăm că și la parter era un spațiu de birouri liber. Cu gândul pe care cred că 6 din 10 băieți îl au la un moment dat, adică „într-o zi mi-ar plăcea să am o cafenea sau un bar al meu”, am închiriat acest spațiu și am deschis o cafenea împreună cu alți doi prieteni.

Mai mult decat acest gând sau reflex, a funcționat și un plan al nostru care spunea că The Institute ar trebui să fie mai mult decât o organizație, ar trebui să fie o platformă, o mișcare, o comunitate care să reunească mai multe microcomunități cu care deja eram în contact sau despre care știam că sunt valoroase. Astfel, cafeneaua avea să se transforme într-un spațiu sufragerie și avea să fie completată de apariția revistei The Institute, o publicație ce își dorea să promoveze creativi din mai multe domenii, organizații valoroase, proiecte excepționale, locuri ce meritau văzute.

În acești 10 ani nu am luat niciodată în serios rolul de cârciumari și ne-am bucurat mai degrabă de a avea această extensie a birourilor noastre, un loc în care ne-am ținut întâlnirile interne, cu parteneri și sponsori sau cu prieteni ai The Institute.

Un loc unde am organizat conferințe de presă, workshopuri, petreceri,sesiuni de jurizari sau cursuri ce aveau legătură cu proiectele noastre mai vechi sau cu cele mai noi: Romanian Design Week, DIPLOMA, Cartierul Creativ, Art Directors Club, BINAR și altele. Un loc unde am organizat mici târguri de vară sau iarna, mici expoziții, întâlnirile din primii ani ai Clubului Frontline sau nopți de gaming. Un loc pe care l-am oferit comunității noastre pentru tot felul de acțiuni, fie ele din sfera industriilor creative, fie din universul societății civile. Plus multe petreceri personale :)

Nu a fost niciodată o afacere, dar profitul nonfinanciar a fost imens; ne-am îmbogățit teribil cu prieteni, experiențe, cunoaștere, distracție.

 

O nouă etapă

Andrei Borțun: De curând am mutat birourile fundației The Institute, dar nu am vrut să renunțăm la acest spațiu. În același timp, fără ca noi să mai fim în aceeași clădire, se pierdea mult din sensul pe care această extensie a birourilor noastre a avut-o. Mai mult decât atât, noile birouri păstrează spații care pot fi folosite în mod similar. Și mai mult decât atât, acum mulți ani de zile, prietenul meu Hypno descria Cafeneaua The Institute, proiectată de prietenul meu Corvin Cristian, ca fiind „cel mai frumos loc nefolosit din oraș”. :)

Așadar, în întâlnirea cu un alt prieten, Sebi Florescu, am desenat în cinci minute schimbarea cafenelei The Institute în cocktail barul TALENT de la The Institute.

 

Conceptul

Andrei Borțun: Într-o măsură TALENT vorbește despre pasiunea, măiestria și experiența pe care Sebastian, dar și echipa lui le folosesc atunci când gândesc și prepară rețete de băuturi, dar și despre vocația și plăcerea cu care știu să traducă termenul de Ospitalitate.

Sebastian a lucrat șase ani în baruri londoneze, iar filozofia lui despre ce înseamnă să construiești un brand în această industrie se apropie mult de cum eu și echipa mea vedem lucrurile atunci când construim propriile proiecte. La fel Mario și Max, sunt tineri cu care e o plăcere să discuți despre ceea ce prepară în spatele barului sau despre ce au văzut și apreciat în țările în care au lucrat până acum sau la concursurile de barmani la care au participat.

Într-o la fel de mare măsură, TALENT vorbește despre faptul că în acest loc vom serba în continuare proiectele The Institute, care asta fac zi de zi: caută și promovează oameni talentați, consacrați sau la început de carieră din design, arhitectură, publicitate, fashion, arte plastice, fotografie și așa mai departe.

Ne-am dorit un cocktail bar și nu tot cafenea sau winebar și pentru că ni se pare că în acest moment acest tip de vibrație completează corect brandul The institute; ne imaginăm seri din timpul săptămânii sau de weekend în care oameni care chiar au despre ce să vorbească o fac cu o băutură bună în mână, fie că se cunosc de mult timp, fie că tocmai s-au salutat pentru prima oară.

Vedem în continuare acest loc ca pe unul de întâlnire al comunității The Institute, ca pe un jucător important al rețelei și comunității Cartierului Creativ, dar și ca pe unul în care să cunoaștem alți oameni talentați:)

Sebastian Florescu: The Institute a fost mereu un loc cu un vibe creativ, de la felul în care arată până la activitățile pe care le găzduia. Doar că barul nu era cel mai creativ și era păcat:). De când m-am apucat de bartending, mi-am dorit să fac lucrurile cu sens, să descopăr gusturile oaspeților și să le îmbin creativ într-un pahar. Ideea de bază este aceea a unei intersecții de talente diverse, a unui loc în care oamenii fac sharing de idei și gusturi.

 

 

Lansare în pandemia

Andrei Borțun: Nu lipsește niciuna dintre măsurile obligatorii sau recomandate. Funcționăm deocamdată doar în curte. Avem un bar mobil suficient echipat, am schimbat mobilierul și am scos boxele pe terasă :) Singura temere pe care o avem este despre cum vom refuza oameni atunci când capacitatea terasei va fi depășită, dar din fericire primii noștri clienti sunt prieteni și cunoștinte vechi, iar tipul ăsta de relații fac și refuzul sau amânarea mai tolerabile.

Sebastian Florescu: Când lumea se mai înfierbântă, barmanii știu să îi răcorească cu o băutură faină :). Preferăm în această perioadă socializarea cu băutura, făcând-o partener de degustare și de vorbă.

O să vină și vremea când oamenii vor sta la bar, povestind cu barmanii. Până la urmă, poveștile din jurul unei băuturi sunt cele pe care le ții minte.

 

Primele reacții

Sebastian Florescu: Lansarea a fost o experiență. Oameni faini, cunoscuți sau cunoscuți ai cunoscuților. Nu am dat mâna, dar ne-am zâmbit poate mai mult, ceea ce nu e rău. Descoperim acum că ne privim mai mult în ochi și creștem puțin intensitatea vocii ca să trecem ușor de cei 2m. Oamenii s-au bucurat de acest loc, de ieșirea în sine și de băuturi mișto. Au fost și ceva pași de dans, într-un sincron distanțat. Ce să zic, a fost cu talent.

Andrei Borțun: Lansarea a fost mai degrabă o deschidere a porților. De rebranding s-au ocupat partenerii noștri de la Gavrilă și Asociații (Alina Gavrilă, Iulian Fecioru, Andrei Șendrea / Reg) Comunicarea a fost mai degrabă minimă și totuși terasa este plină în fiecare seară cu prieteni de-ai mei, ai The Institute, ai lui Sebastian sau ai băieților din bar care au deja oameni care îi urmăresc, fiind un fel de fani care îi urmează :)

 

Socializarea în pandemie

Andrei Borțun: A fost interesant în primele zile să auzim de la mulți dintre primii clienți că este prima lor ieșire după câteva luni, așadar această primă experiență și așezare a unei potențiale relații cu TALENT este importantă. De aceea am și ținut destul de mult să redeschidem imediat ce legea și bunul simț ne-au permis.

Cred că ajută faptul că încă nu este permisă activitatea indoor; ar fi fost greu de gestionat echilibrul dintre nevoia oamenilor de a fi fost aproape și propria responsabilitate de a-i fi ținut departe unii de ceilalți.

Sebastian Florescu: Cum ziceam și mai devreme, descoperim alte gesturi de socializare și curtoazie.

Descoperim că dacă mintea noastră e liberă în a accepta și privi situația cu creativitate, nu suntem privați de nimic. Oamenii mișto au rămas mișto, doar că și-au adaptat interacțiunea. Repet, dar mi se pare important, nu e chiar rău să ne punem zâmbetul mai mult la treabă. Marile schimbări vin de fapt din puterea fiecăruia de a se adapta și de a privi situația. Nu le pot lista. Redescoperirea ca persoană în condițiile date este pentru mine cea mai mare schimbare. 

 

Noul normal 

Andrei Borțun: Aș răspunde mai degrabă din postura de Client :) Așa cum spuneam, experiența mea în această industrie este redusă. În acești 10 ani ne-am uitat mai degrabă la tabelul de rezervări pentru mici evenimente și aproape niciodată pe încasări. Nu văd o mare diferență. Cred că, așa cum este formulată însăși întrebarea, ceea ce este important este socializarea; vrei să vezi și să asculți prieteni sau necunoscuți interesanți oriunde; dacă poți să o faci în jurul unui bar, pe o terasă generoasă, cu muzică bună în boxe, cu atât mai bine.

Sebastian Florescu: Ce înseamnă normal? Nici înainte normalul nu era ceva identic pentru toată lumea. Noul normal este vechiul normal adaptat de fiecare dintre noi prin filtrul gândirii proprii, respectând niște norme generale. Noi facem în continuare băuturi bune:))).

 

Impresii & concluzii din izolare

Andrei Borțun: Pentru mine personal a fost excepțională :) în ambele sensuri ale expresiei. Am petrecut atât de mult timp cu copiii mei, am gândit și regândit proiecte făcute sau nefăcute, am reevaluat relații de birou sau personale. Am mutat birourile fundației, am redesenat și pregătit pentru lansare un mare nou proiect (ASAP) și am regândit, iată, proiectul TALENT.

Am încercat, poate pentru prima oară, să îmi imaginez organizația The Institute în următorii 10 ani, așezată în scenarii diferite. M-am reapropiat de partenerii și organizațiile în care sunt partener: Rusu+Borțun și Dăescu Borțun Olteanu.

Sebastian Florescu: A fost lungă:). Am stat cu iubita și suntem încă împreună. Asta e de bine, cred. Lucrurile se schimbă, se reconfigurează post-pandemie. Uman, social, din punct de vedere al business-ului. Ce am descoperit este că poate ar fi bine ca în anumite profesii să ne punem la adăpost mai din timp, să stăm unii lângă alții și să ne susținem. Au existat brand-uri care ne-au fost alături, nouă, barmanilor și au pus umărul financiar, dar și emoțional. Perspectiva era non-simpatică pentru noi și gesturile de suport au contat. Nu cred că am tras încă o concluzie. Încă aranjez gândurile pentru a ști care sunt pașii buni pentru mine și cei care îmi stau alături.

 

Descoperiri

Andrei Borțun: Echipele bine legate + planurile gândite pe termen lung + relațiile foarte bune cu parteneri și propria comunitate / breaslă/ public sunt ingrediente de aur. Așadar: nimic nou :)

 

Învățături

Andrei Borțun: Cred că doar ni se dă un exemplu concret pentru o veche lecție: treci printr-o criză mai greu sau mai ușor în funcție de modul în care te-ai comportat până în acea criză. Este valabil pentru persoane, proiecte, organizații, sistem de sănătate sau educație, administrație locală, țară sau nație.

Sebastian Florescu: Hm... nu sunt profesor, deși mai glumește lumea cu mine pe subiect. Eu cred că soluții sunt mereu. Doar e nevoie să ținem ochii și mintea deschise ca să le găsim. Cei puternici sunt cei care acceptă schimbarea și se adaptează.

 

Adaptarea

Sebastian Florescu: Adaptarea se face din mers. Eu sunt băiat de la Brașov și am învățat că dacă vrei să nu te surprindă muntele, e nevoie să îi cunoști toate dedesubturile și să îl respecți. Așa e și cu situația asta: caută-i dedesubturile și respectă provocările la care te supune. Adaptarea va fi mult mai ușoară.

Andrei Borțun: Ca să nu răspund iar vorbind despre noi, dar nici despre întreaga omenire, am să mă refer la România.

Cred că vom resimți din plin minusul primordial pe care această țară îl are de 30 de ani (ca să nu mă duc mai larg decat atât): lipsa de manageri pregătiți, vizionari, bine intenționați în politică, administrație, cultură, sport, turism, agricultură, orice. Nu spun că nu există, spun că sunt mult prea puțini față de nevoia de modernizare pe care țara și societatea o au și o resimt.

Cred și că ne vom bucura de puterea mare de adaptare, de buna improvizație pe care țara și societatea o au. Unii o numesc Creativitate, eu cred că este doar un tip de TALENT.

 

Planuri din prezent

Sebastian Florescu: Prezentul e agitat. Multe lucruri noi, dar măcar nu ne plictisim. Planul este să facem lucruri faine și oaspeții să se simtă bine, să le fie drag să vină la noi, să ne surprindem reciproc în sensul bun.

Andrei Borțun: Istoria acestei țări a tot suferit fracturi importante o dată la 25/30 de ani, așadar suntem obișnuiți să nu avem Istorie/Istoric; să trăim în Prezent și astfel să nu ne desenăm nici Viitorul. Noi credem totuși că această realitate trebuie schimbată. Credem că trebuie să ne imaginăm un viitor mai bun și să lucrăm pentru a împlini acest desen. Și mai cred că acest viitor trebuie să fie despre următorii 12 ani măcăr și nu despre următoarele 12 luni. Doar așa putem crede că ne vom întâlni mai mulți în jurul unuia sau mai multor proiecte, doar așa vom putea pivota și îmbunătăți, doar așa vom putea clădi încredere în alții și în viitor.

Așadar, noi în următorii 10 ani vom încerca să transformăm Bucureștiul într-un oraș mai bun și prin transformarea Bucureștiului sperăm și la o transformare a României într-o țară mai bună. Și promitem să serbăm fiecare mică victorie la TALENT.

 

Noile obiceiuri ale consumatorilor

Sebastian Florescu: Cred că oaspetii (în bartending nu avem consumatori/ clienți) vor pune mai mult preț pe calitate, pe experiență. Se vor uita poate mai mult la ce primesc și cum decât la cât. Cel puțin așa cred eu. E important să ne educăm în toate sensurile, iar în cazul nostru să ne educăm gusturile, să învățăm ce bem și să nu ne mulțumim cu un drink făcut doar ca să ai un pahar în mână. Până la urmă, suntem TALENT de la The Institute și știm că nu e doar un nume, ci o stare.

Andrei Borțun: TALENT este un loc suficient de mic încât să ne facă, și pe mine și pe Sebastian, să ne dorim doar un proiect bine făcut: un bar unde oameni talentați să se simtă bine împreună.

Dacă vorbim despre The Institute, cum spuneam, dacă vorbim despre următorii 10 ani, fricile se diluează, optimismul crește. Ce pot să cred totuși este că oamenii vor avea nevoie să creadă în ceva. Dacă știm să desenăm proiecte și organizații care promit și fac mult, oamenii le vor urma, poate mai mult decât au făcut-o până acum.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Festivaluri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related