In timp ce in mai toate aglomerarile urbane din Romania gasirea unui loc de parcare continua sa fie un stres major, in urma cu cativa ani, 4 clujeni au incercat sa rezolve aceasta problema pentru orasul lor. Au dezvoltat yeParking, o aplicatie in care proprietarii isi distribuie locurile de parcare atunci cand nu le folosesc, asa incat sa poata fi ocupate de soferii in trecere prin zona.
Co-fondatori aplicatiei sunt Mihai Lodoaba, Imola Kadar si Alin Scorobete, iar yeParking este primul si deocamdata singurul serviciu de park-sharing din Romania. Prin el este accesibila din telefon si plata parcarii in aeroport. Doar la Cluj, deocamdata.
Business-ul curent a inceput la nivel micro, ca un tool de management/informare al asociatiei de locatari in care locuim, cu privire la disponibilitatea parcarilor limitate ca numar, alocate blocului. In prima faza asteptarile noastre la yeParking au fost simple – sa observam ca facem diferenta si ca membrii comunitatii sunt dispusi sa fie parte a solutiei.
Mihai Lodoaba povesteste in continuare despre cum functioneaza platforma yeParking si cum s-a dezvoltat in ultimii 3 ani, cu sprijinul comunitatii si al partenerilor.
Drumul catre antreprenoriat
A fost mai mult o trecere organica, treptata, din zona de angajat & freelancer in zona de agency owner (Digital Republic) – agentie de Digital Products Outsourcing, pe care o administrez si astazi. Antreprenoriatul a venit mai mult ca urmare a ambitiilor personale de a vedea transpuse cunostintele si experienta acumulate prin Outsourcing in produse utile comunitatilor locale si care sa deserveasca nevoi stringente. Asa a aparut practic yeParking.
Cine sunt oamenii din spatele yeParking
Suntem trei co-fondatori: Mihai Lodoaba, Imola Kadar, Alin Scorobete si o echipa tanara, ambitioasa, de 4 persoane cu peste 20 de ani experienta cumulata in solutii software si 6 ani experienta cumulata in productia de produse digitale si business management.
Singurul furnizor de servicii de parksharing din Romania
yeParking Solutions este primul si singurul furnizor de servicii de parksharing din Romania, al carui scop este liberalizarea si facilitarea accesului la optiunile de parcare disponibile. Obiectivul nostru este sa oferim atat soferilor cat si proprietarilor de locuri de parcare posibilitatea sa utilizeze eficient infrastructura de parcari existenta, in beneficiul ambelor parti, prin intermediul solutiei digitale, interconectate.
Inceputurile si evolutia business-ului
Business-ul curent a inceput la nivel micro, ca un tool de management/informare al asociatiei de locatari in care locuim, cu privire la disponibilitatea parcarilor limitate ca numar, alocate blocului. Astfel vizitatorii, dar si co-locatarii care aveau nevoie de un loc de parcare pe o perioada determinata, sa poata folosi locurile vecinilor fara a incomoda. Treptat, s-a dezvoltat la nivel local (Cluj-Napoca), Regional, iar de curand National.
In plus, pentru ca nevoia de optiuni de parcare este stringenta oriunde, iar confortul si siguranta utilizarii propriilor echipamente (telefon mobil) in accesarea si plata parcarilor sunt absolut necesare in zilele noastre, am inceput sa integram in sistem, pentru comunitate, si parcari cu plata. Astfel soferii sunt constant informati cu privire la cele mai bune (apropiate, ieftine, comfortabile etc) optiuni de parcare – pe care le pot accesa direct prin aplicatie.
Ce s-a schimbat pe parcurs
Perspectiva noastra nu s-a schimbat in perioada de cand suntem activi. Putem spune doar ca a evoluat – ceea ce este si natural pentru o solutie orientata in jurul comunitatii. Incercam sa diversificam constant gama de optiuni si sa raspundem nevoilor din comunitate.
In prima faza asteptarile noastre la yeParking au fost simple – sa observam ca facem diferenta si ca membrii comunitatii sunt dispusi sa fie parte a solutiei. Cei peste 10. 000 de membri si cele peste 1000 de parcari distribuite in sistem stau dovada a faptului ca lumea e “pentru”.
In continuare ne dorim sa oferim beneficiile yeParking si in zona de Parking-uri Private, prin integrarea cu sistemele lor de control acces si deschiderea optiunilor de informare, acces si plata catre soferi – direct pe telefonul lor mobil.
Cum functioneaza platforma
yeParking pentru comunitate se bazeaza pe principiul comunicarii informate:
Un titular de loc de parcare poate lista parcare proprie prin aplicatie si stabili intervalele orare in care aceasta este, de regula, libera. De asemenea poate activa/dezactiva oricand, manual, parcarea din sistem.
Un sofer va putea vedea pe aplicatie locurile de parcare marcate ca libere in acel moment, precum si ora pana la care pot fi ocupate.
Daca un loc de parcare este in zona dorita, soferul va putea naviga la el. Ulterior parcarii pe acel loc, este obligatorie marcare in aplicatie a actiunii prin selectarea timpului de stationare. Din acest moment titularul este informat si in contact cu soferul, iar utilizarea locurilor de parcare existente este eficientizata.
yeParking pentru parcari private, ofera accesibilitate rapida si sigura:
Prin listarea in yeParking, orice parking privat, poate sa ofere soferilor acces rapid, sigur si confortabil la parcarea lui. Soferii pot descoperi pe harta locurile de parcare disponibile, optiunile acestora – pot accesa parcarea si efectua platile aferente prin intermediul aplicatiei – rapid, sigur, eficient.
Masura succesului
Nu cred ca avem o definitie universal aplicabila – dar o masura a succesului este capacitatea de a veni cu solutii noi la probleme vechi. Nou nu inseamna neaparat groundbreaking technology. Nou inseamna si o schimbare de optica, de perspectiva, un mijloc prin care sa permitem experiente noi, digitalizate, comunitatilor din care facem parte.
Surprize pe drumul antreprenoriatului
Surprize sunt la tot pasul. Am fost consant surprinsi sa vedem deschidere si suport atat din partea comunitatilor in care activam (Cluj-Napoca, Brasov) dar si incurajari din comunitati spre care cu siguranta vom ajunge (Iasi, Oradea, Bucuresti).
Ne bucura sustinerea inca de la inceput, din partea unor jucatori importanti din comunitatile in care activam, precum Banca Transilvania, Daisler Print House, 9695.ro sau Vivre.ro si a intregii liste de parteneri ce ofera beneficii comunitatii. Interesul si sustinerea oferite de RocaX inca de la inceputul anului, au fost deasemenea o surpriza placuta, care ne-a reconfirmat directia si utilitatea a aceea ce facem. La fel a fost si acceptarea in Batch-ul #4 Techcellerator de anul acesta!
Impreuna cu ei, cu intreaga comunitate din spate si cu sustinatorii activi am reusit sa introducem in Romania doua premiere in materie de optiuni de parcare: conceptul de parksharing si prima parcare de aeroport din tara accesibila prin telefon.
Imbunatatirea continua a serviciilor
Invatam constant – atat din comunitate cat si de la parteneri, iar asta ne ajuta sa oferim optiuni si solutii mai bune continuu. In domeniul nostru e natural sa iti doresti mereu sa imbunatatesti, sa actualizezi – sa privesti mereu cu o perspectiva noua lucrurile. Nu cred ca se pune neaparat problema de a face ceva diferit ci de a invata din experiente – de altfel mereu vor fi de actualitate versurile: “asa cui faceam si eu, poate chiar mai dichisit – insa vezi, nu m-am gandit”.
Lectiile pandemiei
Perioada anterior scursa, cred ca a avut un rol puternic in constientizarea puterii comunitatii si comunicarii – atat la nivel de interactiuni economice cat si la nivel personal. Distantarea fizica, sociala sau oricum am numi-o, fara accesul la tehnologie si medii de comunicare, ar fi constituit cel mai probabil un complex al societatii greu de depasit.
Principalul punct notabil al acestei perioade ar fi ca – nu doar ca putem – ci chiar e necesar sa redescoperim principiile de comuniune, acest sharing economy ce se poate face cu un minim de efort, cu ajutorul tehnologiei si care poate fi atat de recompensat.