[Optimism de business] Simona Croitoru, Saint Roastery: Aceasta criza a fost cel mai bun catalizator pentru noi de a iesi din confortul cafenelei si sa fim inovativi

[Optimism de business] Simona Croitoru, Saint Roastery: Aceasta criza a fost cel mai bun catalizator pentru noi de a iesi din confortul cafenelei si sa fim inovativi

S-au intors de pe plajele insorite ale Spaniei, unde traiau la vida loca, pentru a trai ”the Romanian dream”. Visau de ceva vreme sa aiba o mica prajitorie de cafea de specialitate si cafenea in acelasi loc, iar cativa ani si 150.000 de euro mai tarziu a aparut Saint Roastery, la Bucuresti.

Simona si Ionut Croitoru si-au deschis business-ul la inceput de 2018 aproape de Piata Victoriei, iar la 2 ani de la primele cafele si primii clienti, cand totul mergea ca pe roate, a venit marea criza.

”In zilele premergatoare lockdown-ului erau multe decizii emotionale luate de colegii de breasla, care se traduceau in presiune pentru cei care continuau activitatea si, in cele din urma, am inchis si noi activitatea cafenelei, cu cateva zile inainte de anuntul autoritatilor. In primul rand ne-am gandit la echipa noastra, cei care dadeau suflet acelui loc si care erau cei mai expusi. Ne-am analizat finantele, iar angajamentul nostru a fost sa le platim salariile intregi, intr-o forma sau alta”

Povestea lor continua, o spune cu amanunte Simona Croitoru mai jos, tot ea ne da din intelepciunea de business pe care au castigat-o si din invataturile lor de pandemie. Pentru ca nu s-au dat invinsi de criza si nici se gandesc sa renunte la visul lor.

 

Oamenii de la Saint Roastery

Ma numesc Simona Croitoru si impreuna cu partenerul meu Ionut am deschis Saint Roastery in februarie 2018. Am terminat Politehnica, dupa care Masterul in Telecomunicatii si am lucrat in varii companii de IT si  Telecom peste 15 ani. 

 

Primul gand de antreprenoriat

Cred ca am vorbit despre deschiderea unei cafenele dintotdeauna, insa de fiecare data se ivea ceva de ‘nerefuzat’. Prima data a aparut o oportunitate de a locui in Olanda, iar a doua oara in Spania. Cand inca eram in Spania, am aplicat la Startup Nation 2017 si am fost selectati. Acela a fost momentul in care am zis ‘acesta este momentul, nu mai dam inapoi. Si uite asa am renuntat la viata noastra pe Costa Brava, pentru a veni in Romania si a deschide prajitoria de cafea Saint Roastery, acel loc la care am visat iar acum devenea realitate. 

 

Invatarea si inspiratia

Invatarea este un process continuu, iar acum pandemia a fost cel mai bun catalizator pentru a continua si accelera invatarea. Daca este sa vorbim de principii, imi place sa ii urmaresc pe Elon Musk sau Warren Buffet din afara, iar din Romania, dl. Dragos Petrescu este un personaj foarte interesant, iar pe doamna Carmina Dragomir, CEO-ul Metropolitan Life, o consider a fi un exemplu de leadership.

Un podcast interest de ascultat este cel al Andreei Rosca, Vast and Curious, facut cu dl. Petrescu imediat dupa ridicarea restrictiilor. Carti care imi plac in particular ar fi The Tipping Point, de Malcom Gladwell, dar si The Art of War care desi este despre razboi, totul se poate translata in antreprenoriat. Cred ca aceasta carte din urma nu voi termina niciodata sa o citesc si sa o recitesc. Tot timpul gasesc noi analogii, in noi situatii. 

 

De ce este nevoie ca sa reusesti

In primul si in primul rand de pasiune pentru ceea ce faci. De ce de pasiune ? Pentru ca vor fi atat de multe probleme, atat de mult stress si oboseala, astfel incat daca nu esti pasionat de ce faci vei renunta si vei intra in statisticile care spun ca 60% din afacerile de horeca se inchid in primul an. Pentru mine a fost important ca am fost doi, ne-am impartit atributiile si ne-am bazat unul pe celalalt, atat professional, dar si psihologic. Cand unul era jos celalat il ridica si tot asa.

Apoi ar fi nevoie de o viziune, a unde vrei sa ajungi, la fel de importanta. Vrei sa ai un business de subzistenta, sau sa il cresti. Si la fel de importante ar fi minime cunostinte financiare.

In aceasta perioada mi-am dezvoltat mult abilitatile de a relationa cu oamenii din toate clasele sociale, este la fel de important sa discuti cu cei care colecteaza gunoiul, cat si cu potentiali clienti.

 

Asteptarile inceputurilor

La inceput de drum, totul era foarte romantic, ne vedeam vorbind cu clientii si lucrurile mergand struna. Realitatea a fost alta, iar in acest an am dat cu mopul mai mult decat am dat toata viata mea :) Am trecut practice prin toate rotitele care invart business-ul si cred ca este un lucru bun, pentru ca altfel nu am putea scala aceasta afacere.

Desi stiam la inceput de drum ca este important sa formam o echipa, pe parcurs am invatat ca este obligatoriu sa avem oameni pe care sa ne putem baza si spre norocul nostru acum avem o echipa extraordinara, care vine cu idei de produse, are intiativa si ne da timpul necesar pentru a ne focusa pe alte aspecte in afara de cele operationale. 

 

Lectiile primilor ani

Au fost multe lectii pe care le-am invatat, dar cea mai importanta, mai ales in horeca, este ca parteneriatele solide pot creste exponential business-ul.

Antreprenoriatul mi-a arata o alta fateta a vietii, poate ca este cu totul o viata noua. Una extrem de dinamica, cu multe satisfactii, dar si cu multa munca si sacrificii, la care nu cred ca as mai putea renunta vreodata. 

 

Despre Saint Roastery

Noi suntem o prajitorie de cafea, dar si cafenea. Si dupa ce am calatorit prin jurul lumii, ne-am dat seama ca asta dorim sa oferim oaspetilor si clientilor nostri, transparenta absoluta a ceea ce oferim. Astfel ca cine ne viziteaza, va avea ocazia sa asiste la o sesiune de prajire, sau de ambalare de cafea, in timp ce isi savureaza cafeaua, spatiile fiind delimitate doar de geamuri.+

Am investit undeva la 150.000 Euro intr-un spatiu de aproximativ 100 mp, din care 40,000 Euro au fost fonduri nerabursabile luate prin Startup Nation, iar aceste fonduri au fost foarte importante pentru ca au acoperit costul prajtorului. Am cumparat cel mai performant prajitor, tocmai pentru ca dorim sa oferim un produs premium, insa acest prajitor vine cu un cost ridicat.  

 

Valorile brandului

Absolut niciodata nu facem rabat de la calitate, iar daca un produs nu corespunde standardelor noastre, nu il comerciaizam. Pornind de la aplicarea etichetelor, la modul de asezare pe raft, noi oferim o experienta complete. Este mai mult decat un produs, este o stare de bine pe care o cream. Desigur, produsele noastre sunt 100% artisanal facute, ceea ce implica si un factor uman si ne asumam faptul ca nu avem cum sa fim perfecti, insa daca exista undeva un defect, nu economisim nici o suma de bani pentru a ne ridica la asteptarile clientlilor. 

 

Clientii vostri

Chiar oamenii din echipa ne spun ca avem cei mai faini clienti, asta dupa ce au trecut prin multe alte coffeeshop-uri. Clientii cauta mai mult decat o cafea, cauta o experienta a cafelei. Piata din Bucuresti este poate cea mai dezvoltata piata din Europa cand vine vorba de cafea de specialitate, iar clientii au o varietate mare de optiuni. Clientii cauta sa se ataseze de un brand, sa li se raspunda frumos, sa fie parte dintr-o comunitate, unde sa se simta bine si sa stie ce consuma. Avem in medie 8 origini de cafea pe care le rotim la cateva zile. Faptul ca la fiecare 2-3 zile pot experiementa o alta cafea, dintr-o alta tara, este ceva unic si le pastreaza interesul sa revina.

 

Strategia de comunicare online

Online-ul ne-a adus acest, cee+a ce noi numim ‘mic succes’. 60-70% din oaspetii noastri au aflat de noi din online. In general in online dezvaluim bucataria interna, cum producem anumite produse, ce ofera o cafea noua. Dezvaluim ceea ce clientii vor sa vada: care este povestea acestui produs. 

 

Ce ai face diferit, daca ai lua-o de la capat

 As investi mult mai mult in marketing, timpul se scurge extraordinar de repede iar un business trebuie sa confirme pentru a nu ne risipi timpul in ceea ce poate nu duce niciunde. Spre norocul nostru, business-ul a confirmat in cele din urma, insa cred ca am fi putut avea o crestere mult mai rapida cu o strategie de marketing mai bine pusa la punct. 

 

Business pe timp de pandemie

Februarie fusese cea mai buna luna din istoria Saint Roastery, eram absolut pe val. Crescusem cu 20% fata de ianuarie, iar martie inceput extraordinar. Cafeneaua crestea exponential, aveam client pentru prajitorie si altii noi veneau destul de des.

Dupa un an de activitate deja aveam comunitatea noastra, ne stiam pe nume, stiam ce le place sa consume oamenilor si unde si-au facut concediul. Iar aceasta comunitatea, pe care as putea sa o numesc deja familie formata in jurul Saint Roastery ne-a aratat un suport in timpul pandemiei, la care nu as fi visat. 

 

Provocarile

In prima faza am fost debusolati, totul se intampla prea repede. In zilele premergatoare lockdown-ului erau multe decizii emotionale luate de colegii de breasla, care se traduceau in presiune pentru cei care continuau activitatea si, in cele din urma, am inchis si noi activitatea cafenelei, cu cateva zile inainte de anuntul autoritatilor.

In primul rand ne-am gandit la echipa noastra, cei care dadeau suflet acelui loc si care erau cei mai expusi. Ne-am analizat finantele, iar angajamentul nostru a fost sa le platim salariile intregi, intr-o forma sau alta. Ulterior dupa reluarea activitatii, chiar asta am si facut, am platit toate sumele restante si suntem foarte mandri sa spunem ca echipa noastra nu a fost afectata financiar absolut deloc de aceasta criza.

 

Masurile de sustinere

Cred ca din a doua saptamana am inceput sa comunicam ca facem livrari de cafea proaspat prajita si cu manusi, masca si dezinfectant am pornit sa livram comenzile in Bucuresti. Acesta a fost momentul prajitoriei, care a inceput sa preia conducerea business-ului, in conditiile in care pana in acel moment era doar suport pentru cafenea. Mai mult, am continuat sa ne ajutam partenerii care pana atunci ne aduceau patiseria si am introdus in pachetele pentru livrari si produsele lor, asta pentru ca multi dintre ei nu erau pregatiti sa se adreseze direct consumatorilor finali, strategia fiind una de B2B. 

Ne-am dat seama pe masura ce trecea timpul ca multi oameni ar consuma acasa acele produse pe care noi le comercializam in cafenea si am inceput sa imbuteliem cold brew. Cold Brew-ul este o infuzie de cafea, facuta la rece si care se potriveste extraordinar de bine cu apa tonica, dar si lapte. Am imbuteliat cold brew in sticle de 500 ml si 1000 ml, am dat viata si personalitate produselor, sticla de 500 ml numindu-se Little Boy, iar cea de 1000 ml Fat Cat, fiecare cu o eticheta indelung si in detaliu gandita. Si suntem extrem de mandari cand vin clientii si nu ne intreaba daca avem cold brew la vanzare ci ne intreaba : FatCat aveti imbuteliat?

Am mers un pas mai departe si dupa o investitie consistenta am lansat si un set de mixuri ready to drink, pe baza de cold brew, imbuteliat la doze de 330 ml, printre primele daca nu chiar prima doza de cold brew produsa artisanal in Romania.

Prima doza s-a numit FatCat Slim, si este acel cold brew tonic perfect pentru a fi luat in calatorii, dar si consumat acasa cu un cub de gheata in timp ce iti faci treaba pe calculator.

 A doua doza am denumit-o One Love si modul nostru de a multumi comunitatii pentru ca ne-a ajutat in acesta perioada si este un cocktail perfect, ce include cold brew tonic combinate cu o infuzie de lavanda facuta de noi in-house.

Nu as schimba absolut nimic din ce am facut in timpul pandemiei, cred ca aceasta criza a fost cel mai bun catalizator pentru noi, de a iesi din confortul cafenelei si sa fim inovativi, sa cream produse noi, produse pe care le vad acum devenind un motor si o directie in toata puterea cuvantului pentru Saint Roastery.

 

Ce ramane din business-ul de criza

Produse noi, produse pentru consumat acasa. Unele nu vor merge, altele insa vor fi o revelatie. Reinventeaza ceea ce faci, tine clientii aproape cu un mesaj potrivit, relationeaza cu ei pe acea lungime de unda care ii sensibilizeaza. 

 

Optimismul, exista el in pandemie

Optimismul si pandemia sunt antonime, insa ce ajuta sunt aceste mici succese. Cand clientii te intreaba cand faci urmatoarea livrare, atunci ti se umple inima si te trezesti dimineata sa te duci sa impachetezi pentru ca nu vrei sa ii dezamagesti.

Optimismul poate fi foarte usor sabotat, asta pentru ca firea umana este de a te gandi la situatia cea mai defavorabila, cu atat mai mult cu cat mesajul din media este unul apocaliptic. Insa mintea ocupata poate fi mult mai greu sabotata decat cea care nu face nimic si doar fabuleaza scenarii. 

 

Ghid de supravietuire pe timp de criza

Lectii:

Acea fragilitate de care toata lumea vorbeste acum am experimentat-o live. Sper norocul a multora dintre noi, va fi doar un moment de trezire la realitate si de a ne intelege efemeritatea. Frica esecului, ca este frica unei strategii de marketing gresite, a unui produs nereusit, ar trebui sa fie doar un gand de cateva secunde, atat timp cat consecintele ar putea fi managiuite.

Planurile acelea pe 3 ani….se pot schimba la 180 de grade in doar 2 saptamani, pastreaza mintea deschisa schimbarii.

Ofera o experienta, nu vinde un produs.

3 reguli:
Pastreaza calitatea, indiferent de problemele prin care treci.
Ofera o valoare care sa depaseasca pretul produselor.
Inconjoara-te de oameni de valoare, de la angajati, la parteneri si furnizori.                   

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related