[Optimism de business] Ana-Maria și Eduard Stroe: Am făcut o echipă formidabilă împreună cu clienții noștri și sunt tare mândră de această comunitate a Aprozarului de Familie

[Optimism de business] Ana-Maria și Eduard Stroe: Am făcut o echipă formidabilă împreună cu clienții noștri și sunt tare mândră de această comunitate a Aprozarului de Familie

Sunt și afaceri de familie pe care criza nu le-a afectat și vorbim mai ales despre cele care vând produse indispensabile oamenilor. Cum ar fi legume și fructe. Ana-Maria Stroe spune în continuare povestea Aprozarului de Familie, o băcănie făcută de ea împreună cu soțul său Eduard Stroe de la zero și dezvoltată chiar în pandemie. În lockdown, atunci când ieșeam cu toții din case cu ”scutire”, a fost un moment bun să lanseze un serviciu de distribuție, pentru că oamenii aveau în continuare nevoie de produsele lor.

”Ne-am adaptat din mers și am lansat în perioada de criză un serviciu de distribuție, mai ales pentru persoanele care nu se puteau deplasa. Am început să facem de pe o zi pe alta livrări, și preluare de comenzi, cu ridicare din magazin sau cu livrare acasă”

În prăvălia soților Stroe, odată cu produsele bune veneau uneori la pachet zâmbete și îmbrățisări de la Ana-Maria, un fel relații cu publicul mai tradiționale. Iar asta a făcut ca în jurul Aprozarului de Familie să se formeze o comunitate solidă de clienți fideli. Cei doi antreprenori spun că optimismul în criză a venit de la ei, în principal.

 

Cum a apărut Aprozarul de Familie

Aprozarul de Familie a început cu 2 oameni, Ana-Maria Stroe și Eduard Stroe. Soție și soț. Familie. Amândoi ingineri agronomi, am terminat cu entuziasm facultatea, sperând la o viață activă, prosperă și sănătoasă, la țară, în livezile de pomi fructiferi, pe care le deținem în satul Gemenea, județul Dâmbovița. Câțiva ani am încercat să trăim din pomicultură, dar ușor ușor ne-am dat seama că ne dorim mai mult. Piețele și engros-urile sunt locuri care nu ni se mai potriveau. Ne-am dat seama că ne dorim să ajungem direct la consumatorul final.

Asa s-a născut Aprozarul de Familie, locul care a devenit pentru noi, de 5 ani de zile, a doua casă. Împreună cu cumnații noștri, am găsit o locație bună, am amenajat un spațiu cald și primitor, cu totul făcut de mâinile noastre, și ne-am pus pe treabă. După 2 ani, prioritățile lor s-au schimbat, în viata lor apărând un bebeluș, și au decis să se reîntoarcă în satul natal. De atunci, greul Aprozarului a fost dus de noi doi, învățând să facem tot ce era necesar pentru a ne forma un vad sănătos, și o afacere de familie de care să fim mândri.

 

Valorile brandului vostru

Aprozarul este un loc cald, vesel și primitor, în care oamenii care ne calcă pragul, nu primesc numai fructe și legume proaspete, produse sănătoase pe care le aleg ei cu mânuțele lor, ci primesc și energie bună, zâmbet, căldură sufletească, înțelegere, și înainte de pandemie chiar și îmbrățișări. Ne-am dorit un loc în care oamenii sa se întoarcă mereu cu drag. Și așa a devenit, un mic aprozar care miroase mereu a fructe și legume bune, din care oamenii ies cu zâmbetul pe buze și cu bucurie în suflet.

Într-o lume în care totul a devenit mecanic, în care vânzătorii se mișcă robotic, rapid și fără prea mult entuziasm, noi încercăm să oferim zâmbet, înțelegere, o vorbă bună, un umăr de sprijin, o mână întinsă la nevoie.

Una dintre valorile noastre, la care ținem, este calitatea produselor. APROZARUL DE FAMILIE este un mic magazin cu legume și fructe alese pe sprânceană, multe produse chiar de noi, restul de la producători romani, iar ce nu este produs în tara, de la comercianți de încredere, cu care colaboram de ani de zile. Avem foarte multe fructe din producția noastră personală. Avem foarte multe produse făcute chiar de noi: dulcețuri de tot felul, îndulcite cu suc de mere, zacusca făcuta la foc de lemne, naturală și delicioasă, miere de 5 feluri, de la apicultorul nostru din sat. Sucul natural pasteurizat, făcut din mere în combinație cu diferite fructe, e deja super cunoscut și cautat. Murăturile pe care le pregătim pentru iarna sunt deliciul cartierului și sunt cerute necontenit.

Oamenii deja ne cunosc, ne știu povestea, seriozitatea și munca, ne susțin și ne încurajeaza, iar aprecierea lor ne da curaj sa cutezam la mai mult. Sa încercăm o dezvoltare a afacerii.

 

Oamenii care vin la Aprozar

Sunt oameni faini, cu care ai ce discuta, de la care ai mereu ce învăța, oameni care deja ne consideră parte din familia lor, știu povestea vieții noastre, și ne apreciază eforturile și munca. Respectul e reciproc. Sunt oameni cu care efectiv mă pierd în discuții, și povestim vrute și nevrute, așa încât efectiv nu simt când trece o zi de muncă.

Suportul pe care aceștia ni l-au arătat, de atâția ani, și mai ales în timpul pandemiei, ne-a arătat ca facem bine ce facem, ne-a adus o bucurie de nedescris, ne-a ridicat atunci când am mai căzut, si ne-a dat energie atunci când simțeam ca nu mai putem. O vorbă bună, de susținere, de apreciere, de gând bun, o vorba de dor și de respect, face mai mult decât orice câștig financiar și ne aduce putere și dorința de a face mai mult, de a le oferi produse mai bune și mai variate.

Lucrurile frumoase, afacerile cu suflet se clădesc cu greu, cu efort, cu muncă multă, cu sacrificii, dar rezultatele sunt pe măsură, și aprecierea și mulțumirea clienților îți umplu sufletul de bucurie.

 

Categoriile de clienți

Zona în care suntem noi, Vatra Luminoasa, e o zona destul de înstărită, cu oameni educați, de familii bune, oameni care caută produse de calitate.

Avem și clientul mai în vârstă, care preferă să vina la noi, decât sa mai meargă la piață, pentru că la noi găsește produse de calitate, își alege ce vrea, este aproape de casa, și câteodată îl mai și ajutam cu transportul. Plus că îi face o plăcere deosebită să mai iasă din casă și să mai stăm la taclale.

Apoi avem clientul tânăr, ori antreprenor, ori angajat în multinaționale, care caută produse de calitate, naturale, variate, combinații deosebite, care descoperă mereu alte gusturi, sau pur și simplu vrea produse făcute de noi. Zacusca aia pe care o știa de la bunica, sau murăturile alea care te pișcă un pic la limba, gusturi care ii amintesc de copilărie și de vremurile dragi de acasă. De multe ori am constatat ca suntem pe aceeași lungime de unda cu majoritatea tinerilor care ne calcă pragul. Ca vorba aceea: cine se aseamănă, se adună. Se pare ca e valabilă și la noi.

Am observat că există tendința oamenilor de a susține afacerile mici de familie, și de a ocoli cât de mult marile lanțuri comerciale.

 

Strategia de comunicare

Comunicarea online a fost făcută tot de noi, nu am avut un buget pentru marketing, și de fapt nu am prea avut timpul necesar dezvoltării unui marketing ca la carte, asa ca ne-am bazat pe comunicarea directă și transparentă, cu multă sinceritate pe Facebook.

 

Dorințele începuturilor, ți le mai amintești

Da. Ne-am dorit de la început o calitate bună a produselor, să oferim servicii și produse de calitate unei clientele care să ni se potrivească pe suflet. Și asa a fost, ușor ușor, sita s-a cernut și comunitatea oamenilor noștri dragi s-a format și s-a stabilizat. E drept că am simțit câteodată ca lucrul cu oamenii e tare dificil. Unii erau nerăbdători, unii încercau mereu să negocieze ca la piață, unii erau nerespectuoși și unii extrem de dificili. Dar am fost răbdători și mereu cu zâmbetul pe buze, și ușor s-au aranjat lucrurile, iar acum pot spune că doar accidental mai apar mici abateri. În toți acești ani am învățat să lucrăm și cu oameni deschiși și calzi, dar și cu oameni dificili.

 

Experiența

Experiențe în comerț am mai avut. Fiind o vorbitoare a limbii poloneze, mi-a fost ușor să încep o mică afacere de import-export cu Polonia. Am exportat foarte multe mere de industrie de la noi, și am importat tot ce era necesar în materie de legume fructe în România. Am învățat foarte multe în acea perioadă. Și toate ne-au ajutat să ne organizam mai bine mica afacere de acum. Totuși, inima noastră trăgea spre un mic loc al nostru, în care să ne comercializam produsele noastre, cât și alte produse românești.

Cred că ne-a atras mereu ideea de antreprenoriat, e ceva ce am avut în sânge. Cu toată munca fizică și psihică depusă, pentru că ajungi să muncești mult, mai ales până pui pe picioare afacerea, dar și după aceea, satisfacția lucrului bine făcut și recompensele pe care ți le dă antreprenoriatul aduc putere, entuziasm și dorința de a te autodepăși.

 

De unde ați luat inspirație

Inspirația cred ca a venit de la părinții noștri care s-au ocupat de comert toată viata, mama mea având o firma de import export cu Polonia, iar părinții soțului meu ocupându-se de comercializarea fructelor proprii, prin tradiția familiei. Livezile familiei s-au transmis mereu de la părinți la copii, aceștia din urma, modernizand, îmbunătățind și dezvoltând mai mult moștenirea de suflet lăsată de părinți.

 

Ce este important în antreprenoriat

Ca și antreprenor înveți sa faci de toate. Noi, ca să ne asiguram că oferim cele mai bune produse și servicii, am ales să facem totul singuri, mai ales că oricât am încercat, nu am găsit încă pe cineva care să se potrivească perfect echipei noastre. Am învățat deci să ne descurcam cu orice task necesar afacerii noastre, de la producția fructelor și legumelor, la procesarea lor - pentru obținerea de dulcețuri, sucuri naturale, zacuscă, muraturi, toate făcute de noi personal - la alegerea celor mai bune produse. În cazul celor care nu sunt produse de noi, și la comercializarea lor.

Ne dorim ca oamenii să știe că vor fi primiți mereu cu zâmbet, voie bună și entuziasm, pe lângă produsele proaspete, naturale, sănătoase pe care le avem în Aprozar. E adevărat că ocupându-ne doar noi doi de atâtea, am cam neglijat partea de marketing, dar energia bună și comunicarea onesta și transparenta, pe care le avem, au fost puncte forte în formarea unui vad bine definit și destul de stabilizat acum.

 

Lecțiile primilor ani

Ne-am lovit de foarte multe încercari, dar am învățat din mers, ne-am adaptat tuturor cerințelor, am identificat problemele și le-am corectat, am învățat să funcționăm pe cursă lungă, să îndeplinim mai multe roluri, de la cel de comerciant, la cel de distribuitor, la cel de producător, la cel de șofer, și atâtea altele.

Eu și soțul meu ne completăm foarte bine, el pricepandu-se de minune la ce nu mă pricep eu, și vice-versa. Eu sunt mai răbdătoare și mai empatică, și îmi place extrem de mult să comunic cu lumea care ne vizitează, mai ales că această comunitate formată în jurul nostru este atât de frumoasă și interesantă.

Antreprenoriatul de acest gen ne-a învățat că lucrurile frumoase și afacerile solide se clădesc cu eforturi foarte mari. Atât eforturi fizice, muncă până la 17 ore pe zi, trezit în fiecare zi la 4 dimineața, rezistat în picioare toată ziua, cât și muncă psihică, mai ales cu noi. Am evoluat foarte mult de la "noi" la început, la"noi" de acum. Suntem mai siguri pe noi, știm să ne alegem colaboratorii, știm să ne evaluăm munca mai bine, suntem mai empatici, mai înțelegători, mai răbdători.

Cea mai grea lecție a fost cea a angajaților. Nici acum nu am găsit oameni cu care să lucram, care să fie pe aceeași lungime de undă cu noi, tineri efervescenți, cu entuziasm și dorința de dezvoltare.

 

Business pe timp de pandemie

Pandemia ne-a găsit în plină vânzare, în creștere. Ca în orice afacere, avem perioade de creștere și perioade mai slabe, la noi perioada martie, aprilie - iunie e o perioada foarte bună, o perioada în care lucram la foc continuu. Iar afacerile cu mâncare merg cam în orice perioada, chiar și în pandemie. E drept că pot să se mai încetinească, dar nu se opresc de tot.

Însă în pandemie, la noi cererea a crescut, oamenii nu se mai mișcau departe de casă, și preferau să cumpere de aproape de casă, așa că a fost cerere mai mare de produse.

E drept că și noi ne-am speriat, mai ales că știrile te doborau psihic și te panicau, statul nu prea știa ce să facă, masurile se schimbau de la o zi la alta, așa că am încercat să ne protejam cât am putut, atât pe noi cât și pe clientii noștri, și chiar să limităm afacerea, și să încercăm să nu ne supunem prea mult riscului. În balanța noastră de familie a cântărit mai mult sănătatea noastră și a celorlalți, decât câștigul financiar.

 

Provocările

A fost greu să acceptam faptul că nu mai stăm minute întregi la vorbă, că nu ne mai îmbrățișam, că nu mai avem interacțiuni mai profunde și mai apropiate, dar suportul și înțelegerea clienților noștri ne-au dat putere să trecem peste toate.

Am limitat interacțiunea cu ceilalți, am limitat numărul de oameni din magazin, și ne-am protejat cu toții cât de bine am putut. Și totuși oamenii au stat, au așteptat răbdători în fata magazinului, sa iasă cealaltă persoana din față. Au reacționat cu respect și încredere. Împreună am reușit să găsim un echilibru. Iar acum încet încet începem sa ne revenim. Bineînțeles păstrând regulile de protecție. Dar stresul, panica și momentul de criza au trecut.

 

Măsurile de criză

Ne-am adaptat din mers și am lansat în perioada de criză un serviciu de distribuție, mai ales pentru persoanele care nu se puteau deplasa. Am început să facem de pe o zi pe alta livrări, și preluare de comenzi, cu ridicare din magazin sau cu livrare acasă. Am dat numerele noastre de telefon, în asa fel încât oamenii să ne poată contacta ușor și ne spună ce sa le pregătim, totul mergând mult mai rapid și mai safe. A fost mult de muncă, dar am hotărât că este o direcție pe care dorim să o dezvoltăm, cea de distribuție.

 

Optimismul, cum îl mențineți

E foarte important să realizezi că unele situații nu depind de tine. Ceea ce tine de ține, fă, cu seriozitate și încredere, și fă tot ce poți să ramai acolo pe poziții. Furtuna trece până la urmă.
Optimismul ni l-am luat de la cei din jurul nostru, de la clienții noștri dragi. Ne-am susținut unii pe alții, trecând împreună prin toate momentele. Reacțiile lor, aprecierea, nevoia lor constantă de a ne găsi acolo, de a le asigura stabilitate, ne-au făcut sa trecem ușor peste toate, și într-o mare de furtuna, sa învățăm sa inotam împreună.

Autosabotarea vine în momentul în care panica este atât de mare, ca și impresia că nu mai ai nici o ieșire, crezând ca e o catastrofa tot ce se întâmplă și ca nu mai avem ce face ca să ne salvam.

Exista mereu soluții pe care sa le putem încerca, trebuie doar sa gândim calm, să creionam strategii pe care să le punem în aplicare cu răbdare și încredere, și să nu ne abatem nici măcar o clipă de la valorile noastre. Am făcut o echipă formidabilă împreună cu clienții noștri și sunt tare mândră de aceasta faină și luminoasă comunitate a Aprozarului de Familie.

 

Ghid de supraviețuire pe timp de criză

Ai grijă necontenit de comunitatea ta. Crește-o ca pe un copil și ai grijă să se dezvolte bine și armonios.

Fii pozitiv și ai încredere că orice furtună trece și că nu este nici prima, nici ultima dată când va apărea ceva. Cu perseverență și optimism poți trece peste toate. Fii sigur că ai făcut tot ce ține de tine.

Nu renunță niciodată la valorile afacerii tale, care sunt atât de apreciate de clienți. Acestea ți-au adus renume și te-au menținut pe piața de consum, nu renunță la ele nici în perioade de criza.

Împreună suntem mai puternici și putem face schimbări în bine. Împreună reușim să trecem peste toate, cu optimism și încredere.Un zâmbet și o vorbă bună valorează enorm. Nu uita niciodată să dai energie pozitivă, sa fii empatic și cald. Lucrurile astea rămân întipărite în inima comunității și oamenii se vor întoarce mereu la tine cu drag și apreciere.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related