Vocea clientului a devenit si mai importanta in pandemie, iar printre antreprenorii care au mers mai departe sunt cei care au ascultat-o foarte atent in aceasta perioada. Este una dintre lectiile importante ale ultimelor luni: insight-uri valoroase de business vin mereu de la clientii brandului.
Ștefana Badiu și Irina Beşcucă, fondatoarele scolii de actorie Dream & Act, au intrebat oamenii ce isi doresc si au creat in pandemie cursurile pe care ei le-au cerut. S-au adaptat si au continuat business-ul, chiar si in lockdown, cu workshop-uri online de eliberare de stres si energizare prin actorie. Traineri si clienti au vazut impreuna ca se pot intalni si invata in virtual, pana s-au putut reintalni offline. Iar creativitatea poate exista oriunde, chiar si in spatele unui ecran.
”Cand am ramas in pana de idei am intrebat oamenii ce si-ar dori si am creat cursurile pe care ei le cereau in mod specific. Perioada asta atipica ne-a reamintit cat de important e sa vorbim cu clientii si sa ii intrebam ce isi doresc, ce e important pentru ei. Multe dintre serviciile lansate au fost create in urma sugestiilor venite de la ei - cursul de dictie, public speaking, Tabara Summer Camp ce a venit imediat dupa iesirea din lockdown etc”
Irina Beşcucă, antreprenor si co-fondatoarea scolii de actorie Dream & Act povesteste si despre alte masuri pe care le-au luat in criza pentru a se adapta.
Despre tine
Sunt Irina Beşcucă, Co-fondatoarea scolii de actorie Dream & Act si imi place sa ma joc. :)
Dupa ce am urmat un liceu economic, ASE-ul si am lucrat aproape 3 ani intr-un cabinet de contabilitate, ar fi trebuit sa dezvolt afacerea familiei si sa devin un expert contabil de succes. Numai ca intr-o zi am venit la birou si am simtit ca imi cad in cap toate dulapurile pline cu hartii, acte, documente si ca pur si simplu ma sufoc daca mai continui inca o zi munca aceea plina de rutina si predictibilitate.
Mi-am dat demisia si am luat-o din nou de la zero, testand tot felul de joburi in corporatii, pana m-am indragostit de Project Management, care mi-a oferit ocazia sa ma joc pe mai multe fronturi, conducand proiecte foarte diverse, de la strategie de vanzari, HR, call center pana la diverse evenimente.
Am inceput sa lucrez si in zona de training si am inteles repede ca iubesc sa lucrez cu oamenii, sa ii sprijin sa se descopere si sa evolueze, iar in acelasi timp sa invat despre mine.
In anii aceia si eu mergeam la tot felul de cursuri de dezvoltare personala (actorie, improvizatie, public speaking, NLP, samd) si asa am intalnit-o pe Stefana Badiu, tanara si entuziasta actrita – viitoarea mea partenera in Dream & Act.
Drumul catre antreprenoriat
Dupa mai bine de 10 ani in domeniul corporate am simtit nevoia sa testez daca abilitatile mele functioneaza si in alt mediu, daca nemaifiind aparata de procedurile si regulile din corporatie as putea sa razbesc si in jungla antreprenoriala.
Am facut impreuna cu Stefana un curs de antreprenoriat si la final a existat un premiu in bani pe care l-am castigat cu proiectul nostru – o scoala de actorie pentru cei ce nu vor sa devina actori, ci doar sa imbunatateasca niste abilitati specifice actorilor (gestionarea cu succes a emoțiilor, diminuarea blocajelor în fața unui public, dezvoltarea curajului și a încrederii în propriile forte, inteligență emoțională, etc)
Atunci am avut primele confirmari ca Dream & Act este un proiect viabil, ca exista o piata pentru noi si ca il putem transforma intr-un business. Banii castigati atunci i-am folosit pentru a rezolva partea legala si a da un nume visului nostru.
Antreprenor si angajat in paralel
Primul curs facut a fost tinut cu prieteni apropiati pe care i-am rugat sa ne dea feedback la fiecare pas. Dupa 3 luni de curs-test si un spectacol pus in picioare am invatat enorm despre cine ar putea fi clientul nostru, ce isi doreste, asteptari, comunicare si atentia la detalii.
Urmatorii 3 ani am continuat sa lucrez in corporatie, iar dupa program sa fug repede la scoala ca sa fiu prezenta la cursuri, atat la scoala noastra cat si altele pentru perfectionarea mea. Era un program super plin, uneori ajungeam acasa si adormeam imbracata de oboseala, iar a doua zi o luam de la capat. Am tot facut asta pana am fost sigura ca am crescut suficient de mult si ca este un business sustenabil.
Antreprenor full time
Din 2017 am abandonat corporatia si am investit toate cunostintele acumulate in timp in Dream & Act. Am invatat sa-mi readaptez ideile inainte de a le da prea multa putere, sa le testez la scala mai mica si sa inteleg “ce se intampla daca…”.
Cred ca toata experienta mea anterioara m-a ajutat sa fiu organizata in gandire, sa planific cu atentie partea financiara si sa imi urmaresc cu rabdare obiectivele.
Insa cred cu tarie ca si educatia nonformala, de exemplu cursurile de improvizatie urmate de-a lungul timpului m-au ajutat sa imi dezvolt creativitatea, sa fiu deschisa la schimbari si sa raman curioasa si dornica de explorare.
Despre Dream & Act
Dream & Act a pornit ca o scoala de actorie, insa am realizat ca de fapt nu ne adresam celor care vor sa devina actori, ci celor care vor să se dezvolte printr-o metodă amuzantă și complexă într-un timp scurt. Am devenit un furnizor de cursuri de soft skills, in care folosim metode din actorie si improvizatie pentru a dezvolta cursanților abilități specifice actorilor, precum adaptabilitate rapida a atitudinii în funcție de situație, creativitate și spontaneitate, concentrare pe obiective, comunicare eficienta.
Cursurile se incheie cu un spectacol pe o scenă de teatru, cu public, decor, lumini, reflectoare, afișe, camere de filmat etc. - în care participanții pun în aplicare tot ce au învățat de-a lungul celor 3 luni. Un cursant ne-a spus ca a fi pe scena in fata a aproape 100 de oameni e ca un salt cu parasuta. Simti golul din stomac si frica insa apoi te simti foarte liber si incepi sa te intrebi de ce alte lucruri de care nu te credeai capabil poti face de fapt.
Clientii vostri
Clientul nostru are 2 capete:
1. Omul cu varsta intre 18 – 65 ani, care crede ca exista viata si dupa munca si vrea să dezvolte abilități pe care le pot folosi atat la job cat si în viața de zi cu zi (abilitatea de a ne gestiona emoțiile, de a transmite un mesaj cu impact, de a ține un discurs captivant, de a fi spontan și creativ). Împreună învățăm, experimentăm, testăm și descoperim care sunt zonele în care ne simțitm nesiguri și ce putem îmbunătăți. Împreună ieșim din zona de confort și învățăm despre noi, iar toate acestea se întâmplă cu multă interactivitate, fun și energie.
2. Corporatia/companiile mici – pentru care oferim servicii de training și teambuilding, care au loc într-un mod interactiv, sprijinind oamenii din interiorul echipelor să se cunoască într-un alt fel, cald și autentic și să se conecteze cu adevarat, în timp ce dezvoltă abilități care le fac job-ul mai ușor și mai plăcut. Am creat și susținut diverse workshop-uri, training-uri, evenimente, teambuilding-uri foarte diferite, lucrand cu echipe de la 8 oameni la 700 persoane. Printre clientii cu care am lucrat cu drag se numara si Orange, Oracle, Porsche Romania, Renault, Adecco, HP.
Business pe timp de pandemie
Anul 2019 a fost unul de crestere pentru Dream & Act si eram foarte entuziasmati, mai ales ca la petrecerea de Craciun inaugurasem inca o sala de curs in care programasem o gramada de activitati. Ianuarie si februarie 2020 am functionat la maxima capacitate si aveam inca foarte multe planuri de dezvoltare in asteptare.
Insa in martie s-a schimbat tot ce stiam noi despre business si am intrat intr-o alta lume antreprenoriala. In saptamana cu 15 martie avem 2 spectacole programate cu absolventii cursurilor si s-au inchis teatrele. A trebuit sa le spunem ca le reprogramam, insa nu stim cand. Toata incertitudinea era un mare generator de anxietate, primeam foarte multe telefoane de la cursanti, care ne intrebau care e planul si ce facem mai departe, iar noi nu stiam inca ce sa le spunem.
In aprilie numarul de mesaje a crescut foarte mult si auzeam tot mai des despre panica, singuratate, tristete, neputinta, depresie. Au fost cateva nopti in care m-am holbat la tavan gandindu-ma ca nu o sa pot sa mai pot plati colaboratorii, ca va trebui sa inchidem portile si sa ne luam la revedere de la ce am construit cu mult efort si multa iubire in aproape 8 ani.
Foarte multi dintre cursanti ne spuneau ca simt lipsa energiei pe care o puneam noi in cursuri si ca se simt tristi si izolati. Am inteles repede ca in perioada aia nesuferita, in care toti stateam in casa, avem nevoie de interactiune. N-am dorit sa ne bucuram de asta si sa readucem joaca, veselia, motivatia si energia in vietile noastre chiar daca asta devenise posibil doar online.
Masuri de sustinere
Am discutat foarte deschis cu toti partenerii, am inchis cateva contracte, in alte cazuri am renegociat, am redus costurile cat am putut de mult. Cel mai dureros moment a fost cand am renuntat la sediul din Calea Victoriei, care ne fusese casa buna in ultimii 2 ani. In acelasi timp a fost un moment in care am inteles ca Dream & Act nu e un loc, ci oamenii din spatele brandului, pasiunea, nebunia si curajul din spate.
Asa ca ne-am mobilizat si am comunicat catre cursanti ca ne dorim sa continuam activitatea, in sa singura varianta este sa ne mutam in online.
Adaptarea
Dupa cateva sprancene ridicate a neincredere, am facut workshopuri demo online de eliberare de stres si de energizare prin actorie catre comunitate si ne-am reconectat. Asa am vazut ca putem sa ne jucam si sa ne punem la treaba creativitatea, chiar daca suntem in spatele unui ecran in loc sa fim fata in fata, asa cum ne obisnuisem.
Le-am ascultat dorintele, sugestiile, ideile si am modificat orarul, durata si programa cursurilor astfel incat sa pastram cat mai mult din partea de interactivitate si energie pe care o aveam la evenimentele face 2 face.
Cum ati comunicat
Am comunicat super transparent tot ce facem, ce planuri avem si am cerut mereu feedback. Cand am ramas in pana de idei am intrebat oamenii ce si-ar dori in perioada asta si am creat cursurile pe care ei le cereau in mod specific.
Ne-am simtit foarte sustinuti si de comunitatea de cursanti, care au inteles si situatia dificila in care ne aflau si nu au vrut sa isi retraga banii, altii au platit si in avans, pentru cursuri pe care le-am inceput abia acum, in septembrie 2020.
Ce ramane din business-ul de criza
Perioada asta atipica ne-a reamintit cat de important e sa vorbim cu clientii si sa ii intrebam ce isi doresc, ce e important pentru ei. Multe dintre serviciile lansate atunci au fost create in urma sugestiilor venite de la ei - cursul de dictie, public speaking, Tabara Summer Camp ce a venit imediat dupa iesirea din lockdown etc.
Optimismul in pandemie
Paradoxal, pe noi ne-a ajutat rutina :). Am facut un program cu partenera mea, Stefana astfel incat sa ne auzim in fiecare zi la telefon/pe zoom, sa ne reamintim ce avem de facut si sa producem noi idei. Ne-am reamintit constant de ce am ales sa facem ce facem, ce obiective avem si am reusit sa ne reconectam la misiunea noastra. Norocul nostru e si ca ne completam foarte bine si ne sustinem chiar si cand nu mai vedem clar luminita de la capatul tunelului. Cred ca ne-a ajutat enorm faptul ca nu ne-am oprit si ca am cautat mereu solutii, sa ne responsabilizam, sa ne mentinem active.
Fiecare mica victorie a fost sarbatorita – un curs nou lansat, un feedback bun primit, ca am reusit sa ne platim inca o factura la timp, ca ne-am tinut promisiunile fata de parteneri, iar asta ne-a dat energie sa mergem mai departe.
Ghidul tau de supravietuire
1. Nu sta singur in turnul tau de fildes, ramai conectat la comunitate si ai curaj sa ceri ajutor.
2. Ramai flexibil si readapteaza-te, facand din asta un proces normal, in loc de o drama.
3. Ai grija de cash flow, renegociaza tot ce nu este vital.