[Optimism de business] Roxana Marița: Lucrurile nu vor mai fi niciodată ca înainte, dar asta ne ajută să găsim noi soluții pentru viitor

[Optimism de business] Roxana Marița: Lucrurile nu vor mai fi niciodată ca înainte, dar asta ne ajută să găsim noi soluții pentru viitor
Foto: Andreea Boros

Și-a transformat unul dintre hobby-uri în business. După ce a creat primul produs pentru uz personal, iar apoi acesta a trecut testul prietenilor, s-a gândit cum ar fi să își ducă noua pasiune la un alt nivel. La vremea aceea, Roxana Marița avea un job stabil și niciun gând să treacă de partea cealaltă a baricadei, să fie antreprenor full-time. Acum deține brandul de cosmetice handmade, naturale, Delish Cosmetics.

În primii ani de antreprenoriat a învățat să fie mai atentă la oamenii cu care colaborează, iar când a venit pandemia și-a dat seama cât de mult contează să știe bine nevoile clienților atunci când își face strategia de produs.

Continuăm seria despre optimismul de business, ceva ce ajută zilele astea, cu Roxana Marița. Ne povestește despre începuturile Delish Cosmetics și despre cum se descurcă brandul în criză.

 

Omul din spatele brandului

Salutare, eu sunt Roxana Marița și sunt fondatoarea Delish Cosmetics. Dacă ar fi să povestim despre cine sunt și de unde vin, o să încep cu una din cele mai importante decizii pe care le-am luat. Și anume, să vin la Cluj, la facultate. Pentru că-mi doream să învăț să comunic mai bine, am ales să studiez Comunicare și PR, apoi Publicitate. Iar apoi, am studiat timp de 6 luni la IAA School, la București, ca urmare a unei burse pe care am primit-o din partea IAA YP Cluj.

Mi-am dorit să deprind cât mai multe abilități și să fiu “a people person”.

Drumul meu profesional m-a dus în proiecte în care am avut mereu de-a face cu antreprenori, într-o formă sau alta. Am fost implicată în 2 proiecte ale Băncii Transilvania – BT Club și Școala de Business 100% Britanică din Cluj-Napoca, iar apoi am făcut parte din departamentul de marketing al aceleași bănci. Și chiar înainte să deschid Delish Cosmetics am lucrat într-un start-up într-o industrie super complexă. Toate aceste experiențe m-au pregătit pentru ceea ce urma.

Foto: Andreea Boros 

 

Drumul către antreprenoriat

Pot să zic că nu mi-am imaginat că voi fi un antreprenor. În 2017 am făcut primii pași, fără ca măcar să știu, spre antreprenoriat. Atunci am făcut primul produs natural de îngrijire a pielii. Iar în 2018 când s-au deschis oportunitățile de finanțare, am aplicat și eu pentru programul Startup AIR.

Nu îmi imaginam atunci ce urmează să se întâmple. Au urmat o vară petrecută la cursuri de antreprenoriat, o toamnă cu prezentarea unui plan de afaceri și apoi vestea: din cei 400 de oameni din proiect, eu sunt unul din cei 60 de norocoși care primesc finanțare de 33.000 euro pentru a-și începe businessul. De aici încolo lucrurile au devenit din ce în ce mai serioase.

Dacă ar fi să mă gândesc la trecut, nu am mai avut alte încercări reale de antreprenoriat, dar mereu am încercat să îmi cheltui banii inteligent. Iar ca exemplu, am început să fac banii și să fiu atentă la cum îi cheltui chiar din liceu când mergeam în piață cu bunicul sau bunica să vând legume și fructe.

 

De la cine înveți

Pe parcursul timpului au fost doi oameni care mi-au fost mentori și m-au inspirat în a merge mai departe de fiecare dată. Este vorba despre Florin Pop și Ciprian Teleman. Doi oameni super smart la care o să mă uit mereu cu admirație. Și la care o să mă întorc mereu pentru sfaturi.

Acum câțiva ani citeam foarte multe cărți de dezvoltare personală, însă la momentul respectiv nu eram în poziția de a aplica ceea ce citeam pentru că foarte multe dintre acestea erau cărți de leadership. Am citit mult John Maxwell, Brian Tracy și l-am ascultat cu interes pe Tony Robbins.

Foto: Vlad Cupșa

 

Abilitățile și competențele unui antreprenor bun

Cred că este foarte important să ai experiențe profesionale diverse care să-ți dea câte un insight din industrii diferite. Pentru că astfel poți să înțelegi lucrurile mult mai bine.

Să fii un om deschis, curajos, perseverent, în esență un luptător cu multă energie.

Eu am învățat să negociez, să port discuții, să închei contracte profitabile, să vând, să marketez un produs, să conduc un business. A fost greu, nu o să mint.

 

Lecțiile primilor ani

Am învățat că trebuie să fiu mai atentă la oamenii cu care colaborez, am învățat că trebuie să acord atenție foarte mare contractelor pe care le închei. Am învățat că nu toată lumea îți vrea binele.

Dacă ar fi să o iau de la capăt cred că aș face mai mult research atunci când decid să încep o colaborare, aș învăța să scriu un plan de afaceri mai bun, m-aș informa mai mult despre domeniul în care vreau să-mi deschid afacerea.

Foto: Vlad Cupșa

 

Despre brandul tău

La Delish Cosmetics realizăm produse naturale de îngrijire a corpului și feței. Fiecare produs este pregătit manual, cu foarte multă atenție pentru ca experiența clientului să fie una memorabilă și delicioasă de fiecare dată. Spun experiență delicioasă pentru că produsele noastre miros delicios. De aceea am și ales să le numesc Delish.

Până în prezent investiția în business este de aproape 40.000 euro, dintre aceștia 33.000 euro au fost fonduri europene nerambursabile, iar restul au fost contribuție proprie. Am investit în mobilier, aparatură, marketing și materie primă – toate necesare pentru a crește afacerea.

 

Povestea Delish Cosmetics

Delish este un hobby care s-a transformat în business. Și pe cât de clișeic poate suna, chiar așa este. Am creat primul produs pentru mine și mi s-a părut cea mai tare invenție pentru piele. Iar cei care au testat ulterior mi-au confirmat. Așa că următorul pas natural a fost să văd cum pot duce asta la un alt nivel.

Pe vremea când am creat primul produs eu lucram în bancă, aveam un job confortabil și nici nu mă gândeam că aș vrea să trec de partea cealaltă- a antreprenorilor. Dar cumva drumul meu nu era cel pe care-l gândeam eu.

Foto: Andreea Boros 

Viziunea mea la Delish este să creez produse cosmetice delicioase din ingrediente naturale care să ajute femeile să se răsfețe, să fie mai încrezătoare și să se simtă mai frumoase. Iar în perioada imediat următoare vom lansa și primul produs pentru bărbați pentru că vrem să le arătăm că îi prețuim și ne gândim și la ei.

 

Așteptările începuturilor

În cazul meu, pot spune că nu știam prea mult despre domeniul acesta și cu ce se mănâncă. Eu am studiat Comunicare și PR și m-am învârtit în joburi de marketing toată viața.

Iar când a venit vremea să fac un business, am pus toată priceperea mea în acesta. Cred că am avut un super avans din punctul acesta de vedere. Pentru restul lucrurilor pe care nu știam să le fac, mi-am angajat oameni și colaboratori. :)

 

Clienții tăi

În acest moment 95% dintre clientele noastre sunt femei așa că vom vorbi despre ele. Sunt femei cu vârste între 25-45 de ani, cu venituri medii spre mari, femei care se îngrijesc și le pasă foarte mult de ceea ce consumă – și ce mănâncă, dar și ce pun pe piele. Sunt femei care merg la sală, consumă produse de calitate, au grijă de ele însele.

Foto: Napoca Avenue

Am fost mereu atentă la construirea unei relații cu clienții Delish și cu influencerii cu care am colaborat. Pentru că așa sunt eu, îmi place să tare mult să cunosc oamenii care folosesc produsele mele. Acesta este și unul din motivele pentru care merg în continuare la târgurile de profil din Cluj-Napoca și din țară și iau pulsul pieței.

Mă bucur că tot mai mulți consumatori caută acum produse naturale. Există un trend în zona aceasta și din punctul ăsta de vedere, e o veste super bună. 

 

Strategia de comunicare online

Am continuat să vorbim la fel cu membrii comunității noastre. Cu empatie, grijă și cu încurajări. Ne-am dorit să transmitem comunității încrederea că lucrurile se vor îmbunătăți. În pandemie am luat inițiativă și am început să facem livrări gratuite a produselor în Cluj-Napoca.

Dar trebuie să recunoaștem că recent am început să vedem reticența oamenilor de a cumpăra produse pentru răsfățul lor, iar produsele noastre sunt văzute uneori ca produse pentru răsfăț. Ceea ce ne sperie într-un fel.

 Foto: Andreea Boros 

 

Învățăturile

Cred că cele mai importante lucruri pe care le-am învățat sunt că și în momentele când nu mai puteam, mai puteam un pic de fapt. Am văzut că sunt mult mai puternică, încăpățânată și perseverentă decât niciodată. Am învățat că dacă-mi pun ceva în minte, pot să fac.

Cred că toate lucrurile prin care am trecut în călătoria mea antreprenorială m-au făcut cine sunt astăzi. Și deși am fost în multe impasuri, cred că a trebuit să trec prin ele ca să iau toate învățăturile de care aveam nevoie. Deci nu, nu aș vrea să schimb nimic.

Începutul meu în afaceri a fost unul greu și anevoios pentru că informația existentă în aceste domeniu este foarte dispersată și veche. Din acest motiv, chiar de curând am dat startul sesiunilor de consultanță pentru cei care vor să deschidă un business în acest domeniu. Pentru că știu că este misiunea mea, la fel ca a oricărui antreprenor din industria de cosmetice naturale, să îi educ și să îi îndrum. Sunt gata să pun o cărămidă la construirea unui domeniu mai educat.

Foto: Napoca Avenue

 

Business pe timp de pandemie

Anul acesta era cel în care urma să creștem afacerea la un alt nivel. Să știe jumătate de România de brandul nostru. Am fost binecuvântați să avem fondurile europene chiar în perioada în care foarte multe afaceri se închideau.

Cred că foarte mulți oameni din comunitate au înțeles în pandemie importanța implicării lor în afacerile locale și susținerea lor prin comenzi.

În prezent, vedem schimbări interesante în comportamentul de cumpărare al consumatorilor. Aceștia nu mai cumpără la același nivel ca înainte de pandemie.

 

Provocările perioadei

Provocările au fost să nu ne mai vedem cu clienții la târguri, evenimente și altele. Să nu mai avem contact direct cu ei și implicit o piață de deschidere.

Noi am lansat noua gamă de produse Delish Cosmetics chiar cu o lună înainte de lockdown. Am putea să spunem că am fost super norocoși să putem face asta. Nici nu știam noi atunci ce urmează să se întâmple.

Foto: Andreea Boros 

 

Măsurile de susținere

Pentru că mereu ne spuneau clienții că au probleme cu pielea mânilor din cauza dezinfectanților, am creat prima cremă de mâini și de corp - Delishious Blush. Ea a ajuns ulterior și în topul preferințelor acestora. Mai ales că arată ca un mousse și miroase delicios a portocale sălbatice.

Pe lângă asta, am început să livrăm gratuit produsele noastre în Cluj-Napoca și să rămânem mai aproape de clienții noștri. Totodată, am introdus posibilitatea pentru clienții noștri de a achiziționa vouchere cadou pentru ei sau pentru cei dragi.

În septembrie am organizat împreună cu Napoca Avenue și primul workshop Delish Cosmetics. A fost un eveniment super fain, organizat în condiții conform cu vremurile în care trăim. A fost o bucurie să mă întâlnesc cu cei care sunt preocupați de îngrijirea pielii și să creăm împreună un produs natural.

 

Ce va rămâne

Cred că mereu este bine să ne adaptăm nevoilor clienților. Așa că în continuare noi oferim livrare gratuită la comenzile din Cluj-Napoca. Totodată, mereu vom fi atenți la nevoile pieței astfel încât să dezvoltăm produse conform cu nevoile actuale.

 

Optimismul, când crește, când scade

Gândurile noastre sunt cel mai mare dușman al nostru. Și cred că este important să ne menținem gândurile curate și viziunea pozitivă. Lucrurile nu vor mai fi niciodată ca înainte, dar asta ne ajută să găsim noi soluții pentru viitor.

 

Ghidul tău de supraviețuire

Pot să zic că ultimele luni au fost super intense și provocatoare. M-au forțat să ies din zona de confort și să caut soluții de supraviețuire pentru business. Dacă ar fi să aleg 3 lecții învățate în criză, acestea ar fi:

1. Este important să găsești mereu metode prin care să ajungi mai ușor la clientul tău.
2. Fii atent la nevoile consumatorilor și dezvoltă produse pentru care există o nevoie reală pe piață.
3. Îndeplinește-ți promisiunea făcută către client – că îi vei oferi mereu același produs de calitate.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related