[Optimism de business] Adriana Andrei: Acum apar cele mai multe oportunitati. In situatii limita

[Optimism de business] Adriana Andrei: Acum apar cele mai multe oportunitati. In situatii limita

Creeaza lustre si veioze din obiecte la care nu ne-am gandi cu usurinta ca pot fi montate intr-un dispozitiv de iluminat: palarii, creioane, cesti de ceramica, sticle. In loc sa se lase doborata de o perioada complicata personal si profesional, Adriana Andrei si-a suflecat mancile si a trecut de la publicitate si marketing in corporatii, la bricolaj in atelierul sau.

Business-ul ei, Deco Republic, nu a fost afectat de criza, pentru ca oamenii au continuat sa comande corpuri de iluminat vesele, mai ales acum ca stau mai mult acasa. Chiar si asa, Adriana a lansat in pandemie un produs nou, un kit de tip DYI pentru familiile cu copii care vor sa mestereasca impreuna o lampa.

”Deschide ochii, acum apar cele mai multe oportunitati! In situatii limita. Si nu vorbesc despre “oportunisti”. Nu toti vindem faina, masti si combinezoane la supra-preturi. Daca nu mai merge ceea ce faci, schimba ceva. Schimba-te tu, dar pastreaza valorile morale”

Antreprenoarea Adriana Andrei ne povesteste despre Deco Republic, brandul sau de corpuri de iluminat facute prin reinterpretarea unor produse de uz comun.

 

Povestea omului din spatele brandului

De la corporatism la design de corpuri de iluminat. Cred ca viata a scos din mine masculinitatea in momente cheie si feminitatea in cele de relaxare; asa am ajuns de la idee la produs cu corpurile mele de iluminat. Singura. Cu surubelnita, cu letconul, cu potrivit firele, mai tarziu cu aparatul de sudura, cu inspiratie din tot ceea ce ma inconjoara si cu gandul la operele lui Clae Oldenburg ;). Sunt Adriana Andrei, fondatorul Deco Republic.

Schimbarea paradigmei. Am trait de multe ori experienta asta. De fapt, de cand am terminat scoala am tot retrait-o. Am terminat facultatea de Limbi Straine la Universitatea Bucuresti, sectia Rusa-Romana. Mi-a fost foarte clar ca nu voi fi profesoara niciodata. Si am intrat intr-o agentie de publicitate. Cea mai mare la vremea aceea. Am plecat la client (Sensiblu), dar am ramas in marketing.

In 2014 din cauza unor problme de sanatate ale copilului, am fost nevoita sa renunt la job si sa ma ocup exclusiv de el. Dupa cateva luni mi-am dat seama ca imi lipseste activitatea profesionala si cred ca am intrat in depresie: nu munceam, deci nu eram remunerata; ceea ce faceam acasa nu era cuantificabil, imi lipsea componenta sociala si ma simteam inutila desi stiam ca pentru copil este esential sa fiu cu el; nici nu ma puteam intoarce la job pentru ca jumatate de zi era si este inca, alocata copilului.

In casa in care locuiam ne lipseau lustrele pentru ca nu-mi placea nimic din ce vedeam prin magazinele de specialitate, iar obiectele de designer care imi placeau nu mi le puteam permite. Intr-o excursie in afara tarii am vazut la un produs similar cu best seller-ul. Mi-a placut atat de mult ca am ajuns casa si am cautat un bol cu forma de ceasca si o farfurie potrivita si am facut un pendul; care a placut si vecinilor si prietenilor si familiei etc. Incurajata de feedback, am mai gandit cateva produse si am inceput sa merg la targuri sa testez reactiile celor care nu ma cunosc (si care ar fi putut aprecia produsele nu doar din politete). Apoi am inceput sa le vand pe Breslo si pe eMAG. Apoi pe CEL.ro, Deco Lumnia, MadeRomania.ro

A existat continuitate in ceea ce am inceput sa fac. Sigur, sunt produse care au iesit din gama din diverse motive (prea mult timp pentru manopera, lipsa profitabilitatii, prea complicat de ambalat/axpediat etc), asa cum exista si produse nou introduse si multe altele in diverse stadii de evolutie.

Creatia preferata este chiar best seller-ul. Pentru ca imi demonstreaza ca imi pot depasi limitele, ca pot face lucruri foarte apreciate din obiecte pe care de obicei le trecem cu vederea, iar oamenii le apreciaza. Este o confirmare a faptului ca putem daca vrem. Nu sunt doar vorbe.

 

Formarea ca antreprenor

In 2016 am absolvit un curs de antreprenoriat organizat de Asociatia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Feminin. Din mai multe motive.

Eram un pic puzzled: nu stiam absolut nimic despre ce inseamna sa ai un business si nici nu aveam prieteni antreprenori. Pe finantele familiei nu a prea puteam baza si speram sa gasesc o sursa de finantare in cadrul proiectului. In mare aveam nevoie de info de orice fel: de la surse de finantare, la motivare, la info despre contabilitate primara etc.
La absolvire am avut de realizat ca si proiect de examen un business plan. Asta m-a determinat sa imi ordonez ideile si sa le fac sa fie coerente. A fost nevoie sa fac o cercetare de piata ca sa pot intelege mai clar pe ce piata intru, cat este de mare si cine sunt principalii jucatori. Astfel am inteles ca exista 2 directii:

  • o una este data de China (peste 90% din vanzarile in volum) si cativa producatori europeni (germani si polonezi) pe care ii regasim in toate mag de tip DYI
  • o si mai exista corpurile de iluminat de designer care incet-incet incep sa isi faca loc pe piata noastra, desi sunt putini decoratori de interior care ii recomanda.

2017 a fost un an de studiu. Am urmat un curs de electrician autorizat de Ministerul Muncii si al Educatiei (pentru ca aveam nevoie de specializarea asta, altfel trebuia sa angajez un electrician (asa spune legea), desi eu colaborez cu o companie locala producatoare de corpuri de iluminat, care imi furnizeaza suspensiile (partea electrica) si care imi garanteaza produsele. Am descoperit acolo un super-profesor! Daca l-as fi avut prof de fizica in liceu, nu mai terminam eu filologie/limbi straine :), ci ingineria instalatiilor!

Mi-au placut dintotdeauna casele frumos decorate (daca va mai amintiti Neckerman-ele – ale mele erau tocite la acele pagini de la sfarsit).

Si pentru ca domeniul acesta (amenajari interioare) se suprapunea cumva cu noul meu job (crearea de corpuri de iluminat) m-am inscris la Dalles Go la cursurile de Design Interior. Si pentru ca mi-a placut foarte mult modulul de incepatori, m-am inscris si la avansati. Primul proiect a fost un salon de cosmetica. A fost o reala placere sa gandesc decorarea lui, cu atat mai mult cu cat, dupa ce a fost zugravit, proprietara mi-a dat mana libera: „Vreau doar facturile la final! Am incredere in tine!”

Un curs-experiment de-a dreptul uluitor si foarte, foarte concentrat a fost Wunder Design – curs de design responsabil organizat de Asociatia DÁvent unde am avut bucuria sa ma numar printre cei 10 selectati sa participe. A fost un experiment frumos pentru ca a trebuit in cadrul cursului (o saptamana) sa gandim un produs pe care ne dorim sa il realizam si sa trecem cu totii prin toti pasii pe care trebuie sa ii parcurga un designer de obiect: de la idee/cercetare pe baza ideii/poductie/ambalaj/pricing/marketare. Anul acesta Cristian Onetiu este “antrenorul” meu.

 

Abilitati si competente de antreprenor

Cred ca unul dintre cei mai buni antrenori de antreprenori este curajul sa incepi si apoi tenacitatea si perseverenta de a lupta cu tine si cu cei mai apropiati tie care, de cele mai multe ori, nu cred in “tzacanelile” tale. (“Cine o sa-ti cumpere tie, mama, astea?!?”:))

Nu cred ca e un drum care se termina, acesta al antreprenorului. Daca esti o fire curioasa, ai mare noroc, pentru ca este de invatat, zilnic; altfel, daca-ti place rutina, nu prea e loc de plictiseala aici.

Cred ca trebuie sa ma imprietenesc cu contabilitatea. Am mare noroc cu contabila, in schimb. Stie ea ce, cum si mai ales cand.

 

Ce ai face diferit, daca ai lua-o de la capat

As fi mai curajoasa. As testa mai putine produse decat am facut, dar as face extensii de gama mai repede pentru produsele care vad ca se misca.

 

Deco Republic

Deco Republic produce si comercializeaza corpuri de iluminat avand la baza produse de uz comun, reinterpretate. Am inceput, asa cum spuneam, mai degraba din intamplare. Am facut ceva pentru casa mea si a placut si altora. Apoi am mers sa testez idea in afara cercului de cunoscuti. Si a prins. Astfel, nu am inceput cu o investitie semnificativa. Apoi tot profitul era reinvestit in materie prima, unelte, taxe de participare la targuri etc.

 

Valorile brandului

Atunci cand am ales numele m-am gandit ca in viitor as putea extinde gama de produse „with a twist”, pentru ca nu e greu. sigur vor fi obiecte de decor interior sau exterior. De aceea: Deco. Republic am ales din mai multe motive.
Pentru ca toate obiectele vandute sub acest brand, indiferent de destinatia lor de uz final vor avea un fir rosu: adica toate vor avea ceva neobisnuit in alcatuirea lor. Fie materialele de la care se porneste fie modul de transformare fie chiar destinatia lor finala – scopul pentru care vor fi fost create. Si atunci toate sunt inrudite cumva. Ca intr-o familie, societate, republica.

Pentru ca in interiorul meu sunt de constructie umanista, socialista (daca intelegem „socialist” diferit de comunist). Logo-ul este inspirat de steaua lui Che Guevara si de lupta lui impotriva imperialismului american, dar si impotriva tarilor socialiste care sacrificau lumea a treia pentru interesele lor egoiste. Legatura dintre obiectele mele si ideea de lupta pentru libertate a lui Che poate fi considerata o exagerare, dar cam asta fac: dau o alta viata, aduc in lumina niste obiecte folosite fara a fi valorizate. Steaua are in interior o lingura stilizata.

Din pacate am facut un sondaj si am aflat ca logo-ul este perceput ca fiind prea rigid si comunist, nu il asociaza prea multa lume cu Che. Poate pentru ca prea putina lume stie despre Che ca este altceva decat un desen pe un tricou sau sapca.

Imi doresc sa pot ajuta persoane dornice de munca, dar defavorizate. Si nu vorbesc despre persoane cu dizabilitati; din contra: vreau sa angajez elevi de liceu, eventual studenti. De ce? Pentru ca daca studentii au ajuns la o oarecare maturitate si macar inteleg ce le place sa faca (cel putin s-au gandit un pic la acest lucru atunci cand au ales facultatea), cred cu tarie ca pe amajoritatea pustilor din liceu nu-i intreaba nimeni (de cele mai multe ori nici acasa) ce le place sa faca? Si atunci ma gandesc ca este mai simplu sa ii expui la o astfel de forma de creatie si sa ii lasi sa aleaga daca li se potriveste sau nu. Creativi, sunt sigura ca sunt.

 

Asteptarile inceputurilor

Ma asteptam sa nu fie nevoie de ataaaat de multe documente de facut pentru a putea emite o amarata de factura. Nu ma gandeam ca va trebui sa inteleg atat de multi termeni tehnici despre integrarea platformelor de marketplace cu programul tau de facturare si cu platforma de generare de AWB-uri a curierului.

Ma asteptam la mai multa seriozitate din partea furnizorilor. A unora, desigur. Nu generalizez.

De exemplu generatia care se pregateste de pensionare in 5-10 ani, este mult mai responsabila, mai atenta cu clientii, mai implicata in colaborare decat cei de 35-40 de ani. Vorbesc, desigur, despre experientele mele.

 

Invataminte din antreprenoriat

M-a invatat sa cred in puterea mea de a ma reinventa. De la filologie la analize de marketing si vanzari apoi la surubelnite, bormasini, facturare… iti trebuie putin curaj sa sari si vointa sa inveti. “Imposible is nothing.”

 

Cum sunt clientii tai

Sunt vii! Adica au spiritul tanar, indiferent de varsta si au chef de joaca. Ma provoaca, imi dau teme si asta imi place foarte mult. Iar daca vreti demografice, asa ca in agentie: sunt preponderent femei, 28 – 50, cu studii superioare si venituri medium to high, cauta ineditul. E un apetit nebun in piata pentru “altfel”.

 

Strategia de comunicare

Nu am schimbat nimic in pandemie, dar asta pentru ca nu era nimic de schimbat. Tot ceea ce am facut a fost doar sa lucram putin la partea de PR. Cred ca ne-a ajutat putin faptul ca oamenii au stat mai mult in case pentru ca am inregistrat o crestere a vanzarilor.

 

Business pe timp de pandemie

Pandemia ne-a gasit pe un trend ascendent, oarecum domol. Era ok pentru ca stiam cam care sunt cheltuielile, stocurile, nevoiele logistice: ambalaje, inner-e etc, si desigur, stiam si cam care sunt incasarile. Cea mai mare provocare este sa gasesc furnizori pentru 2 dintre produsele la care lucrez de ceva timp. Am prototipurile, nu reusesc sa fac mini-seriile.

Cele mai mari satisfactii vin din review-urile clientilor. Pentru ca review-uri de 5* inseamna: o mare satisfactie emotionala pentru mine si confirmarea faptului ca fac bine ceea ce fac si satisfactie financiara – pentru ca un client multumit care pune poze cu produsul montat la el in casa si 2 vorbe despre experienta de cumparare, cu siguranta va impulsiona mai mult si mai repede achizitia urmatorului client. Stiu asta, pentru ca la sfarsitul lunii, sun clientii personal sa ii intreb cum a fost experienta lor de cumparare. :)

 

Provocarile

Pentru noi impactul a fost unul pozitiv. Am gandit mai repede si mai eficient. Mi s-a spus de multe ori ca sunt mai eficienta cand lucrez sub presiune.

 

Masuri de sustinere

In timpul in care am stat in casa, m-am inscris pe niste grupuri de parinti ca sa inteleg daca si cum rezolva si altii problema scolii online, ce mai fac altii cu copiii ca sa nu se plictiseasca si, in general, cum sa facem sa fie bine si pentru toti membrii familiei. :) Si ideea care s-a desprins a fost ca oamenii incepeau sa petreaca mai mult timp facand lucru manual. Au inceput, de dragul copiilor sa se joace.

Astfel, m-am gandit ca pentru cei cu copii mici ar putea mesteri impreuna o lampa de veghe pentru camera celor mici. Adica ei comanda un kit de tip DYI cu toate cele necesare asamblarii si decorarii unei astfel de lampite. Si pentru ca lampa are ca obiect de décor un ingeras din lana natur, m-am gandit ca ar fi dragut sa primeasca in pachet si o poveste de noapte buna cu ingerasul care sa ii vegheze somnul. Cred ca va prinde.

 

Cu ce ramai cand va trece criza

Atentia sporita la stocuri si la oportunitati, kiturile de DYI – au mai venit niste idei intre timp.

 

Cum iti mentii optimismul

Cred ca optimismul e ceva cu care te cam nasti, nu prea il poti dobandi. Mai inveti pe parcurs tehnici. Cred ca, mai degraba, trebuie sa fii atent la oportunitati si sa nu iti permiti sa le ratezi. Ajuta sa iei putina distanta de prietenii pesimisti (stiti voi, cei cu norul vesnic deasupra capului) pentru ca te storc de energie, ajuta sa citesti povesti de succes, cu conditia ca succesul sa fie real.

 

Reguli din criza

INCHIDE TELEVIZORUL! Nu e musai sa stii in fiecare zi numarul exact de infectati/morti/cine de la cine a luat-o. E obligatoriu sa stii daca voie sa mergi la aprovizionare si ce trebuie sa scrie pe hartie. Dar informatia asta o poti lua de pe site-urile autoritatilor -> regula: informeaza-te corect din surse autorizate.

Deschide ochii – acum apar cele mai multe oportunitati. In situatii limita. Si nu vorbesc despre “oportunisti”. Nu toti vindem faina, masti si combinezoane la supra-preturi. -> regula: pastreaza valorile morale.

Daca nu mai merge ceea ce faci, schimba ceva. Schimba-te tu, dar pastreaza valorile morale. Fii deschis. -> regula: a spus-o Darwin: Survive the fittest.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related