Siguranța și sănătatea angajaților a fost una dintre preocupările principale ale companiei în momentul în care a izbucnit criza prin care trecem. Toate departamentele organizației s-au mobilizat și au pus într-un timp scurt la punct noile proceduri de lucru. Judith Kis, Director Resurse Umane și Logistică Groupama Asigurări, spune că au avut un avantaj în cursa adaptării la vremurile de anul trecut: faptul că aveau deja implementat programul ”work from home” și măsurile de digitalizare luate deja de ani buni în companie.
"În ceea ce privește aspectele benefice pe care le-a adus criza, aș menționa modul în care a echilibrat raportul de putere între angajați și angajatori. Cred că ambele părți au conștientizat mai bine dezavantajele abordării dezechilibrate și vor contribui la crearea unui nou model, unul cu beneficii mutuale și bazat pe principii solide."
Trecem în seria noastră și prin perspectiva angajatorilor, companii importante, din diverse domenii, ca să vedem ce măsuri deosebite au luat în criză, cum și-au păstrat clienții, cum și-au sprijinit angajații. Astăzi vorbim cu Judith Kis, Director Resurse Umane și Logistică Groupama Asigurări.
Din biografie
Acum 6 ani m-am alăturat Groupama Asigurări pe poziția de Director Resurse Umane, cu scopul de a dezvolta și implementa strategia de resurse umane a companiei și de a contribui la dezvoltarea performanțelor individuale și organizaționale. În urmă cu 3 ani, am preluat și echipele și activitățile care țin de logistică și continuitatea afacerii (BCP), care sunt strâns legate de activitățile de resurse umane, fiind servicii logistice pentru oameni și planurile și acțiunile care au impact în continuitatea activității angajaților. Cele trei „pălării”, la un loc, au fost de mare ajutor în gestionarea crizei sanitare.
Înainte de Groupama Asigurări, în cei peste 24 de ani de activitate, am ocupat posturi de Director sau Manager Resurse Umane, PR Manager sau Project Officer în sectoare de activitate precum IT, telecom, FMCG, retail și servicii.
Am obținut o certificare postuniversitară și un master în managementul resurselor umane la Asebuss, respectiv SNSPA și mi-am completat studiile cu un MBA în administrarea afacerilor la INDE-CNAM Paris, în 2009.
Cele mai mari provocări din 2020
Pandemia în sine a fost provocarea cea mai mare. Ne-a obligat să gândim diferit, să ne adaptăm, să căutăm soluții, totul într-un timp foarte scurt și în lipsa oricărei urme de predictibilitate.
Suntem cel mai mare angajator din piața asigurărilor din România, cu o echipă de aproximativ 1400 de colegi, cu angajament ridicat și loialitate față de companie, cărora am știut de la bun început că vrem să le asigurăm toate condițiile pentru a își putea desfășura activitatea în cele mai bune si sigure condiții cu putință. Acest lucru în sine a însemnat o provocare. Nu numai din punct de vedere logistic, dar și prin prisma a ceea ce înseamnă să fii realmente aproape de oameni, să înțelegi realitatea fiecăruia, nu doar la locul de muncă, ci și acasă, în noul context.
Schimbările din strategia de business
La nivel general, strategia noastră a rămas neschimbată. Însă, schimbări au intervenit în modul în care ne-am adaptat în implementarea ei, cu flexibilitate, proactivitate și rapiditate în reacții. Am ajustat o serie de fluxuri și procese, astfel încât să ne putem folosi mai mult de instrumentele digitale, cu scopul de a atinge rezultatele și de a susține cât mai bine siguranța angajaților și clienților noștri. Am implementat într-un timp record programul Work From Home la un nivel de 100% și ne-am concentrat pe un bun management și pe motivarea echipelor la distanță.
Avantajele în această etapă de adaptare au fost atât faptul că programul de Work From Home a fost parțial implementat încă de acum câțiva ani, cât și faptul că punem mare accent pe digitalizare, încă de acum 10 ani, aceste lucruri însemnând că nu am fost nevoiți să luăm totul de la zero. De exemplu, echipele noastre de vânzări și daune sunt dotate cu tablete și acces la internet, au totodată și platforme și instrumente prin care pot face vânzări sau evaluări și constatări de daune de la distanță, pot accesa sistemele de lucru de oriunde și cu ușurință.
Măsuri pentru angajați
Siguranța colegilor noștri a fost una dintre preocupările noastre principale în momentul izbucnirii pandemiei de coronavirus, motiv pentru care am declanșat foarte rapid celula de gestionare a crizei, care a presupus inițial intâlniri și decizii rapide, zilnice, ulterior săptămânale, în funcție de evoluția lucrurilor.
Pot spune că ne-am mobilizat, Management, HR, IT, Comunicare, Logistică, BCP, Achiziții, într-un mod exemplar și că am tratat situația cu multă agilitate, ceea ce ne-a permis ca într-un timp foarte scurt să putem înrola întreaga echipă în programul Work From Home. Lucrul acesta a însemnat pe de-o parte punerea la dispoziție a echipamentelor mobile, a unei platforme pentru întâlniri și ședințe virtuale și, pe de altă parte, provocarea de a ne asigura că indiferent de distanța dintre noi, rămânem totuși aproape unii de ceilalți. Am mizat pe o abordare deja existentă, aceea a comunicării continue, deschise și sincere, la care am adăugat consilierea psihologică oferită de un psihoterapeut specialist, atât de necesară într-o perioadă cu o asemenea încărcătură emoțională. Dincolo de consilierea de specialitate, am continuat să le punem la dispoziție colegilor sesiuni de consultanță, coaching, training-uri și am cerut și oferit feedback continuu, pentru ca tot ce facem să fie cu adevărat util pentru ei.
Putem spune acum că am reușit nu doar să rămânem productivi în această perioadă, dar ne-am menținut și gândirea pozitivă și am depășit împreună provocările. Această perioadă ne-a consolidat echipa și cultura organizațională, fapt certificat de cele 3 quick survey-uri și de rezultatul studiului de angajament de la final de an.
Nevoile și cerințele de acum ale clienților
Pentru mulți dintre noi pandemia a însemnat o reprioritizare a nevoilor. Criza sanitară ne-a făcut pe fiecare dintre noi mai conștienți de riscurile la suntem expuși atât noi, cât și cei dragi nouă, ceea ce s-a tradus într-o creștere a interesului pentru asigurările de sănătate și asigurările de viață. Locuințele noastre au devenit într-un timp scurt birouri, săli de clasă online sau spații de relaxare, așa că asigurarea lor a devenit și ea o preocupare firească.
Nevoile și cerințele clienților evoluează permanent și este de datoria noastră să ne adaptăm produsele pentru a le răspunde cât mai bine. Ceea ce am și făcut, de exemplu, prin luarea unei decizii contrare practicilor standard, aceea de a acoperi riscurile asociate pandemiei de Coronavirus în cazul asigurărilor de viață, sănătate sau călătorie.
Ajutorul online-ului
Atât intern, cât și extern, online-ul a fost un instrument extrem de util, care a facilitat comunicarea din multe puncte de vedere. Dacă vorbim în particular despre zona de social media, la subiectele noastre generale de comunicare s-au adăugat, bineînțeles, și update-uri, informații despre serviciile noastre și recomandări pentru clienți. De exemplu, am încurajat folosirea unor servicii precum notificarea daunelor online, realizarea constatărilor prin video-conferință de pe telefonul mobil sau plata online.
Mai departe, în 2021
2021 va fi un an în care vom menține un nivel ridicat de flexibilitate și agilitate, în care ne vom concentra pe optimizarea modului de lucru, pregătirea pentru un sistem hibrid de lucru bazat pe scenarii și pași, pe dezvoltarea profesională, well-being, precum și dezvoltarea brandului de angajator în vederea retenției colegilor noștri și a atragerii candidaților valoroși din piață. Mergem deci înainte, pregătiți să facem față provocărilor cu multă agilitate, eficiență și creativitate.
Dinamica pieței muncii în pandemie
Deși am câștigat poate mai mult timp și mai multă libertate în organizarea activităților și, în mare parte, motivare și productivitate, am pierdut o mare parte din avantajele relaționării față în față. Au fost însă și cazuri în care nivelul de motivație a scăzut, la fel și productivitatea, au apărut dificultăți în găsirea acelui work-life balance și, în același timp, a apărut și epuizarea ca urmare a orelor petrecute îndelung în fața ecranelor. Cred că am câștigat însă prin faptul că am înteles cu toții că sănătatea noastră fizică și psihică trebuie să fie prioritară, alături de continuitatea locului de muncă. Am găsit curajul de a vorbi deschis despre dificultățile noastre, am arătat chiar mai multă empatie și am dobândit mai multă încredere unii în ceilalți.
În ceea ce privește recrutarea, în anumite cazuri și pentru anumite joburi, aceasta a devenit mai ușoară, în timp ce pentru altele, procesul este mai dificil. Un alt aspect pe care l-am observat este acela că angajații sunt mai stabili, ceea ce este bine dacă privim din perspectiva fluctuației în scădere, dar nu foarte bine din punct de vedere al recrutării.
Restricțiile de călătorie, dacă le privim din perspectiva domeniului resurselor umane, cred ca au deschis noi oportunități pentru lucrul remote, punând față în față cererea și oferta din țări diferite.
Din zona binelui
În ceea ce privește aspectele benefice pe care le-a adus criza, aș menționa modul în care a echilibrat raportul de putere între angajați și angajatori. Cred că ambele părți au conștientizat mai bine dezavantajele abordării dezechilibrate și vor contribui la crearea unui nou model, unul cu beneficii mutuale și bazat pe principii solide.
Bineînțeles, angajatorii de top vor continua să investească atât în dezvoltarea angajaților, cât și în motivarea non-financiară și financiară a angajaților valoroși.
Criterii noi de recrutare în companie
Abordarea noastră a fost și este în continuare una foarte deschisă. Credem că e important să spunem lucrurilor pe nume și să ne prezentăm exact așa cum suntem, cu bune și cu rele. Echipa noastră e formată din oameni reali, cu atuuri, dar și cu imperfecțiuni și este ținută împreună nu de trăsături comune, ci de valori comune și o compatibilitate reală, nedisimulată. Căutăm așadar candidați care să rezoneze cu acest mod de gândire, oameni eficienți, cu inițiativă și creativi, oameni care știu să-și îndeplinească sarcinile și independent, fără supervizare directă și continuă.
Ce își doresc candidații?
Candidații își doresc poate mai mult ca oricând flexibilitate. Își doresc nu doar să aibă acces la opțiunea de Work From Home, dar să și primească de la angajator sprijinul de care au nevoie pentru a-și desfășura activitatea în cele mai bune condiții, însemnând nu numai acces la instrumentele de lucru, ci și la programe de consiliere emoțională, dezvoltare personală și profesională și oportunități de avansare.
Un alt aspect care devine din ce în ce mai important este și brandul de angajator sau, altfel spus, ceea ce face ca organizația să fie un loc în care candidatul să își dorească sa lucreze, care să îl inspire.
Trenduri în piața muncii
Multe dintre trendurile care vor marca piața muncii în 2021 au început să prindă contur încă de anul trecut. De departe cel mai evident dintre ele este cel legat de munca de acasă sau Work From Home, trend care se va extinde în continuare, fie ca atare, fie sub o forma ”hibridă”.
Vom asista, cel mai probabil și la o accelerare a digitalizării în domeniul resurselor umane. Vorbim aici atât despre procese, dar și despre modul de lucru și comunicarea cu angajații. Nevoia de digitalizare va aduce cu sine și o nevoie de dezvoltare a unor skill-uri specifice, astfel încât angajații să se poată adapta la noile tehnologii și cerințe.
Alte posibile schimbări în mediul de business
Probabil că o mare parte dintre schimbări vor fi legate de zona de digitalizare, inteligență artificială și învățare automatizată, ceea ce deschide noi teritorii pentru antreprenorii din România și nu numai.
Dacă vorbim despre resurse umane, cred ca o schimbare poate veni de la noile generații care vor intra pe piața muncii în căutarea de joburi cu țeluri înalte.