[Optimism de business] Sebastian Tiplea & Georgiana Ștefanoaei: Odată cu valul de sustinere #shoplocal, oamenii au început să încerce ceva nou, produs în România

[Optimism de business] Sebastian Tiplea & Georgiana Ștefanoaei: Odată cu valul de sustinere #shoplocal, oamenii au început să încerce ceva nou, produs în România

Și-au zis ”antreprenori de pandemie”, pentru că au lansat primele parfumuri create după rețete originale în atelierul propriu în septembrie anul trecut. Până vor ajunge să interacționeze mai mult față în față cu clienții lor, Sebastian Tiplea și Georgiana Ștefanoaei spun că au investit multe resurse pentru a crea nu doar rețete de parfurmuri bune, ci și o experință memorabilă pentru cei care cumpără produsele MATCA. 

"Nu ne-am speriat de context și am mers înainte să înfăptuim ce ne-am propus. Credem că acest context ne-a ajutat, odată cu valul de sustinere #shoplocal, oamenii au stat mai mult timp acasă, pe telefon, la care s-a adaugat dorința de a încerca ceva nou, produs în România"

Cu optimism, despre business cu parfumuri și despre încercări ale antreprenoriatului în pandemie, cu Sebastian Tiplea și Georgiana Ștefanoaei co-fondatori MATCA.

 

Despre voi

Sebastian Tiplea: Co-founder MATCA si responsabil cu imaginea brandului. Am studiat Grafica și Foto-Video la facultatea de Arte George Enescu din Iași. Am activat mulți ani în zona de advertising colaborand cu agenții de publicitate din Iași și București. Ultimii ani mi-au adus colaborări directe cu antreprenori din diferite sectoare (Jewelery, Beauty, Food&Drinks etc.).

Georgiana Ştefanoaei: Co-founder MATCA si designer de parfum. Am studiat Comunicare și PR, și vin la pachet cu un background în marketing, vânzări, social media și data analytics. Ultimii ani i-am petrecut studiind în profunzime, din pasiune, limba plantelor și parfumeria naturala.

 

Parcursul către antreprenoriat

Sebastian Tiplea: Mi-am dat seama cand în clasa a 2 a cand i-am spus mamei că mi-ar plăcea să nu am 'șef’ și vindeam pe la scoala ce-mi trimitea tatăl meu din străinătate (gume, bomboane, baloane etc.). Am transformat cutia cu nasturi a mamei în seiful meu cu bani plus un caiet cu situația vânzărilor. As putea spune că era prima mea bază de date. Între timp am avut și șefi de la care am avut ce învăța.

Una dintre primele încercări de business a fost un brand de ceasuri, la inițiativa unui prieten din copilărie cu care am colaborat la mai multe proiecte de-a lungul timpului. Pe atunci nu știam pe pielea mea ce înseamnă sa produci ceva cap-coada, de la idee pana în faza de produs final.

Ne-am asezat la calculator, ne-am informat, am studiat, am cautat, am desenat, ne-am stresat, am desenat iar, am cheltuit și apoi am ținut în mână un obiect care era așa cum ne-am dorit noi.

Un sentiment care nu se compara cu nimic. Între timp am pierdut legatura cu un producător iar proiectul a rămas în aer și noi cu 3 ceasuri extraordinare care le avem și acum și care sunt unice!

Georgiana Ştefanoaei: Am avut norocul să lucrez cu cativa antreprenori romani si straini. Am observat, am invatat si din fiecare job am luat multe “așa da”-uri si “asa nu”-uri. Am avut contact direct cu clienții, am văzut ce implica producția, am văzut ca atunci cand oamenii își dau frau liber creativitatii și sunt sinceri, businessul înflorește. Nu vin dintr-un mediu familial cu spirit antreprenorial și nici nu am avut parte de vreo educatie financiara. Am muncit cot la cot cu antreprenori care m-au inspirat și în care am văzut același drive și aceeași forță de neoprit pe care am descoperit-o și în mine. Dacă pe langa mentori mai descoperi și parteneri de drum care te completeaza, nu ramane decat sa transformi visele în realitate - ceea ce am și făcut.

 

Abilități, competențe și educație

Din punctul nostru de vedere, înaintea competențelor și a educației trebuie sa primeze motivatia, perseverența și abilitatea asumării riscurilor. Restul se pot dobândi pe parcurs, accesul la informație astăzi face acest lucru posibil.

 

Business-ul vostru

MATCA este creator de parfumuri naturale in atelierul propriu, după formule proprii. Avem o cu totul abordare fata de parfumurile mass-market din foarte multe puncte de vedere. Primul și cel mai important pe care l-am menționa sunt ingredientele prețioase naturale și de calitate. Astăzi este un adevărat lux ca parfumul tau sa contina esența adevărata de santal.

Din cauza tipului de business ce implica mult R&D (mai mult D=development), investitia s-a extins pe o perioada destul de mare de timp. Ca un copil care are nevoi în funcție de fiecare stadiu al vieții, până când acesta ajunge sa se autosustina. În ceea ce privește împărțirea bugetului, o foarte mare bucata merge spre materia prima și mai apoi marketing.

 

Povestea brandului

Cred ca toți avem actul creator în noi și acesta se relevă mai devreme sau mai târziu. Trebuie sa găsim doar calea de exprimare. Noi am ales sa ne exprimăm prin creații olfactive și vizuale.

MATCA are ceva de spus și am fost increzatori ca vor fi oameni care sa aplece urechea sa asculte. Nu ne-am înșelat. Cei doi mari piloni ai business-ului nostru sunt Produsul si Clientul. Ceea ce oferim trebuie sa se ridice la standardele noastre de calitate. Clientul nostru primește toata atentia noastra, îl respectam, îl apreciem și ne bucurăm când acesta revine. Dorim sa îi oferim o experienta placuta de fiecare data, incepand de la navigarea pe site, la notificarile privind statusul comenzii, la cum se face livrarea, la packaging, la mesaj, atingere și miros.

 

Așteptările începuturilor

Drumul nostru parcurs este relativ scurt dar lunga-i calea. Am trecut de la stadiul de business launch și suntem pe un trend ascendent. Între timp am prins mai multă încredere în abilitățile și în produsele noastre, datorită în mare parte feedback-ului primit de la oameni. Feedback-ul si validarea lor este un aspect extrem de important de care ținem cont.

 

Profilul clientului vostru

Parfumul atinge o latura atat de personala, toți avem cate ceva de spus în privința asta, e ca o religie. Din acest motiv avem un public destul de variat, însă majoritatea celor care aleg parfumurile Matca sunt oameni cu afinități către lucruri frumoase, de calitate, fără prejudecăți prea mari și chiar ‘connaisseurs’ a brandurilor de nisa. Alegerea unui parfum este extrem de subiectiva si personala, trebuie ca muzica aromelor sa fie acordata la tonul propriu interior.

 

Provocările pandemiei

Firma noastra a aparut in 2019 dar lansarea ‘oficiala’ a fost in plina pandemie, in Septembrie 2020. În tot acest interval 2019 - 2020 am dezvoltat brandingul, produsele si magazinul nostru online. Nu putem așadar sa facem o comparație cu o perioada anterioara pandemiei. Nu ne-am speriat de context și am mers înainte sa infaptuim ce ne-am propus. Credem că acest context ne-a ajutat, odată cu valul de sustinere #shoplocal, oamenii au stat mai mult timp acasă, pe telefon, la care s-a adaugat dorința de a încerca ceva nou, produs în România.

 

Ce caută acum clienții?

Oamenii cumpara de la oameni, vor sa cunoasca cât mai mult din spatele afacerii de la care cumpara, vor sa se conecteze mai mult și vor ca achiziția lor sa însemne ceva.

Așteaptă calitate pentru banii cheltuiti si sunt mult mai deschisi la cumparaturile online, chiar și cand vine vorba de parfumuri.

 

Strategia de comunicare pentru 2021

Vom păstra și în 2021 aceleași valori care stau la baza business-ului nostru pornit din pasiune, fără compromisuri. Vom păstra aceeași etichetă ‘transparenta’, vom încerca sa ducem produsele spre 99% plastic free (acum suntem undeva la 90%), vom încerca sa lucram doar cu partenerii sustenabili. Suntem nerăbdători sa lansam următoarele 2 parfumuri și sperăm ca anul acesta sa putem interacționa mai mult face-to-face cu clienții noștri.

 

Ghid de supraviețuire și optimism pentru antreprenori

În aceasta perioada, la fel cum apar provocarile așa apar și oportunitățile. Antreprenorul trebuie sa anticipeze oportunitatea și să o valorifice. Noi suntem “antreprenori de pandemie”, pentru un business “direct-to-consumer” prin mediu exclusiv online, momentan. Așadar, putem sa ne referim doar la modelul acesta de business. Ce am invatat noi în aceasta perioada:

  • Cere și (poate) ți se va da: renegociază prețuri cu furnizorii si partenerii, vor face tot posibilul sa nu te piardă pe mana competitorilor
  • Comunitatea, prietenii și publisher-ii sunt comoara cea mai de preț
  • Fii pregatit sa te reconfigurezi sa iti cunoști bine prioritățile în perioade critice

 

Priorități pentru acest an

Ca si prioritate pentru 2021, dorim și planuim sa crestem colectia de parfumuri MATCA si sa incercam accesarea de fonduri pentru dezvoltare. Deasemenea, poate fi un an prielnic pentru începerea colaborărilor pe partea de reselling în magazinele fizice.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related