[Optimism de business] Odette Costea: Dupa o reuniune de familie, ne-am dat seama ca cea mai buna solutie intr-o situatie de criza este sa investesti

[Optimism de business] Odette Costea: Dupa o reuniune de familie, ne-am dat seama ca cea mai buna solutie intr-o situatie de criza este sa investesti

Corvoada pentru unii, pasiune si rutina de relaxare pentru altii, gatitul produce efecte diferite in oameni, chiar daca de mancat ne place tuturor sa mancam. Odette Costea este dintre cei pentru care bucataria este loc de zen, creatie, incarcare si are o pasiune pentru combinatiile inedite de ingrediente din bucataria franceza. Asa a creat brandul de tarte Chez Odette Cuisine, dupa ce si-a testat produsele homemade la targuri gastronomice. In pandemie, a deschis si primul magazin fizic.

"Fiica mea, care este architectul si brand mangerul firmei, a decorat interiorul magazinului, sotul meu m-a ajutat sa montam mobilierul iar eu impreuna cu fetele de la laborator am pregatit cele mai minunate si bune tarte"

Odette Costea ne spune povestea Chez Odette Cuisine, din care poate ne luam putina inspiratie si, de ce nu, curajul de a face lucruri mari si in momente de criza, nu doar cand se aliniaza perfect toate astrele.

 

Bio pe scurt

Numele meu este Odette Costea si am fost dintotdeauna pasionata de mancare, retete, arome, combinatii inedite de gusturi si texturi.

La inceput, cand eram prin liceu, gatitul era activitatea cea mai relaxanta pentru mine. Dar pe vremea aceea faceam numai dulciuri: prajituri si torturi. Mai tarziu, in facultate, mai ales in sesiune, intre doua examene grele, trebuia neaparat sa “exersez” ceva in bucatarie ca sa ma relaxez si sa-mi incarc bateriile.

Eu sunt de profesie inginer mecanic si din 1992 si pana in 2017 am activat permanent in domeniul transporturilor agabaritice si a logisticii transporturilor.

 

Catre antreprenoriat

Cand am implinit 50 de ani, fiica mea m-a incurajat si mi-a spus asa: “Mami, la 50 de ani e momentul sa-ti asculti inima, sa-ti urmezi pasiunea si sa incepi o viata noua, sa faci ceea ce iti place mai mult: SA GATESTI!”

 

Abilitatile si competentele unui bun antreprenor

Asa cum am spus, eu am lucrat numai in sistemul privat si mai mult, am lucrat in propria noastra firma. Asta ne-a facut sa testam pe propria piele atat succesul, cat si greselile, atat negocierea, cat si frustrarile. Inveti sa-ti respecti colaboratorii sa-ti tii promisiunile, dar mai ales: sa-ti respecti clientii si sa simti si sa stii cum sa le anticipezi dorintele si asteptarile. Sa fii acolo pentru ei, cu tot ceea ce poti sa faci tu mai bine!

Si am mai inteles ceva: feedback ul este intotdeauna calea catre progres si perfectionare.

 

Despre Chez Odette

Ca sa vedem daca produsele noastre sunt bune, am participat intai la targuri hand-made, in zona gastro si am avut placuta surpriza sa vindem in prima jumatate de zi, tot ceea ce pregatiseram pentru doua zile. Noaptea am gatit cat am putut de mult pentru a doua zi si m-am trezit ca la pranz ramasesem iar fara mancare. Deci feedback-ul a fost pozitiv si incurajator.

Am pornit cu infiintarea si amenajarea unui laborator de Quiche-uri (tarte sarate) si tarte dulci, pe care l-am dotat cu ceea ce am considerat ca am nevoie. Dar dupa cateva luni, mi-am dat seama ca aveam nevoie de mult mai multe utilaje si mult mai diversificate.

 

Investitia

Norocul meu a fost ca in 2017, cand am deschis “Chez Odette Cuisine”, a aparut si primul program START-UP. Asa ca, pe langa investitia initiala de cca 20.000 Euro, am beneficiat si de utilajele achizitionate in programul “START-UP Nation”. Numai ca, in afara de utilaje, era nevoie si de capital de lucru si de plata a doi salariati, asa ca investitia aproape ca s-a dublat in primul an.

Urmatorii doi ani au fost pentru promovare, pentru inventarea si testarea de retete noi, pentru castigarea unei experiente in domeniul HORECA, pentru a gasi furnizori si ingrediente de calitate pentru preparatele noastre si si mai ales pentru a gasi clienti care sa aprecieze si sa inteleaga ce gust trebuie sa aiba un quiche sau o tarta adevarata.

 

Povestea brandului

Poate datorita numelui meu sau poate datorita naturii si firii romantice, eu am fost permanent atrasa de Franta – de peisajele ei, de zonele romantice, de micile si frumoasele “Petit Cités de Caractère”, dar mai ales de gastronomia frantuzeasca. Neavand ocazia sa urmez o scoala de gastronomie frantuzeasca, am incercat aici, in Romania, sa particip la o serie de cursuri de patisserie si cofetarie frantuzeasca, atat cu specialisti francezi cat si romani.

Ceea ce m-a atras cel mai mult, a fost domeniul tartelor sarate si dulci pentru ca aici, inventivitatea si versatilitatea sunt nemasurate: poti combina branzeturi diferite, carnuri marinate, legume fel de fel, dar mai ales ierburi aromatice si mirodenii interesante.

La dulciuri fructele, aromele si texturile te poarta intr-o lume minunata a gusturilor si a simturilor.

 

Valori de brand

Principiul de baza al laboratorului este autenticitatea si prospetimea: tot ceea ce facem este artizanal, este 100% natural, toate semipreparatele sunt facute de catre noi, in laborator, nu folosim premixuri, nu folosim aditivi alimentari sau arome sintetice, nu avem decat conservanti naturali: sare, piper, condimente, zahar, miere, ulei de masline. Noi facem preparate unicat, gatim personalizat, pentru fiecare client al nostru. E ca si cand ati avea o echipa de bucatari care gatesc pentru dumneavoastra, dar nu acasa la dumneavoastra, ci intr-un laborator autorizat si specializat.

 

Clientii Chez Odette

Clientii nostri sunt cei care aleg sa se rasfete cu o masa sofisticata si in acelasi timp sanatoasa, din ingrediente naturale, proaspete, fara conservanti, fara coloranti. Ceea ce oferim diferit este o experienta gourmet cu combinatii inedite de ingrediente, unice in Bucuresti!

De asemenea, clientii nostri frecventi sunt mamici care vor sa-si hraneasca copiii corect, cu produse precum: soufleurile cu legume sau dulciurile pregatite artizanal, cu mai putin zahar, cu legume si fructe inserate, asadar cu multe vitamine! Un numar mare al cererilor vine de la familistii cu un apetit pentru experiente culinare deosebite si cu nostalgia preparatelor gustate in iesirile in strainatate.

 

Invataturile antreprenoriatului

Cred ca regretul cel mai mare este faptul ca nu am avut mai multa incredere in mine si nu am deschis de la inceput un magazin al nostru. Eu am crezut dintotdeauna intr-o crestere sustenabila, organica si nu am vrut sa fortez lucrurile.

 

Provocarile anului trecut

Dupa primii doi ani, am simtit ca pot si trebuie sa fac mai mult. Astfel, impreuna cu echipa pe care o formasem in primii ani, ne-am diversificat mai mult produsele si la inceputul anului 2020 am lansat un concept nou dedicat special pentru Nunti si evenimente: Quiches & Tarts Bar!

Din pacate, in luna martie 2020, totul s-a oprit pentru noi: s-au inchis cafenelele si ceainariile unde livram constant, nu s-au mai tinut targuri hand-made, nu au mai avut loc evenimente si nunti, iar salariatii corporatiilor la care livram brunch-uri sau pranzuri pentru intalniri de business, au ramas sa lucreze de acasa.

Am regandit meniuri pentru comenzile on-line si livrarile la domiciliu. Din pacate, comisioanele cerute pe platformele de livrari sunt extrem de mari, asa ca nu puteam supravietui mai mult de 2 luni in acest sistem.

 

Dezvoltare in criza

Dupa o reuniune de familie si cu incurajarea si sustinerea fiicei mele si a sotului meu, ne-am dat seama ca cea mai buna solutie intr-o situatie de criza este sa: investesti.

Asa ca am cautat un loc unde sa ne deschidem propriul magazin, vis pe care oricum il aveam de la inceput, dar care era de neatins inainte de pandemie, datorita chiriilor foarte mari.

Am avut norocul sa gasim combinatia perfecta: un loc bine plasat cu un proprietar inteligent si dispus sa negocieze chiria intr-un moment de criza. Si astfel a aparut magazinul de pe Calea Dorobanti nr.59.

Fiica mea, care este architectul si brand mangerul firmei, a decorat interiorul magazinului, sotul meu m-a ajutat sa montam mobilierul iar eu impreuna cu fetele de la laborator am pregatit cele mai minunate si bune tarte.

 

Ce cauta acum clientii?

Cred ca acum oamenii sunt mai atenti la felul in care isi cheltuie finantele. Cred ca grupul noastru de clienti a ramas fidel felului sanatos de trai, alegand in continuare produsele naturale si sanatoase, insa cele mai multe comenzi le fac pentru weekend-ul cu familia, pentru momentele in care au o sarbatoare si vor sa se rasfete cu ceva bun si inedit sau pentru un pranz de bussines.

Oricum, ne-am adaptat tartele si quiche-urile la forme mai mici, usor de consumat in familie, adica pentru un numar restrans de membri.

 

Strategia de comunicare in 2021

Online-ul a ramas in continuare cea mai folosita metoda de comunicare. Totusi, pentru genul nostru de preparate, de nisa, mai sofisticate, mai “rasfatate”, cea mai eficienta si autentica reclama este recomandarea personala, de la om la om, sustinuta de grija permanenta pentru calitatea si prospetimea preparatelor.

Conceptul nostru are ca sursa principala de inspratie pentru imbunatatirea produselor, dar si a metodelor de livrare: comunicarea personala cu clientul, metoda traditionala de discutii, intrebari si apropiere fata de tot ceea ce isi doreste clientul nostru si modul in care am putea sa ii personalizam produsul.

 

Scurt ghid din zona optimismului

Este dificil sa-ti mentii optimismul in astfel de perioade, dar cu incredere si sustinere din partea echipei si a familiei, cu constiinta faptului ca preparatele oferite sunt de cea mai buna calitate si avand incredere in deciziile clientilor nostri de a alege si aprecia un produs care nu face niciodata rabat de la calitate, reusesti sa iti mentii tenacitatea, sa continui sa muncesti cu aceeasi perseverenta la visul tau si astfel sa speri ca dupa aceasta criza, va veni si o perioada prolifica.

 

Dorinte si asteptari pentru acest an

Planurile au totdeauna in vedere o dezvoltare, o relansare si o bunastare.

Ne dorim sa avem posibilitatea lansarii conceptului “Quiches & Tarts Bar”, sa deschidem o terasa in fata magazinului, sa fim inscrisi pe harta punctelor de atractie din capitala, pe Tripadvisor si sa devenim locul cu cele mai bune Tarte si Quiche-uri din Bucuresti!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related