In ultimul an, am tinut strans legatura cu antreprenorii si am vrut sa vedem cum au supravietuit crizei declansate de pandemie, de unde si-au extras optimismul, care sunt lectiile cu care au mers mai departe. Ne-am intors apoi cu povestile lor si le-am publicat pe Smark. Unul dintre lucrurile cele mai importante despre care au vorbit multi din intervievatii nostri a fost solidaritatea. Legaturile sociale sunt esentiale, cred si antreprenorii Vlad Mihălăchioiu și Cristian Brînză, care au dezvoltat o comunitate de susținere și ajutor reciproc între antreprenori, Romanian Business Club. Clubul a fost fondat acum trei ani, reunește 1200 de companii, iar anul acesta, în criză, și-a dovedit și mai mult necesitatea.
Povestim cu Vlad și Cristian în interviul de mai jos despre clubul antreprenorilor, pandemie și cum s-au adaptat afacerile in perioada de criza:
Scurtă istorie personală
Vlad Mihălăchioiu: Am 34 de ani și am devenit antreprenor acum 5 ani, începând din anul 2016. Până în prezent am construit două business-uri, unul în industria evenimentelor, mă refer aici la the date., un brand de petreceri pop-up și bineînțeles, Romanian Business Club, un business dedicat industriei de networking și relații interumane. Totul a pornit foarte natural pentru mine, mi-am dat seama că îmi doresc să dezvolt business-uri din pasiune cu privire la domeniile care mă atrag și totodată, am identificat două zone în care puteam veni cu idei inovatoare.
Cristian Brînză: Primul business pe care l-am dezvoltat, Momentos, a fost lansat în 2012, deci pot spune că am făcut primul pas în domeniul antreprenoriatului acum 9 ani. Până la vârsta de 32 de ani am reușit să pun bazele a două business-uri Momentos și respectiv Moon Resort, proiect ce se află în plină desfășurare. Am pornit prin construcția și amenajarea a 11 căsuțe de relaxare amplasate în Bușteni, iar acum ne pregătim de construcția a încă 50 de căsuțe și 2 apart-hoteluri tot în Bușteni, cu bani obținuți din fonduri europene.
De când lucrați împreună
Vlad: Eu și Cristian ne-am cunoscut la ediția cu numărul 11 a evenimentelor pe care le organizăm în cadrul Romanian Business Club. În prezent, ne aflăm la ediția cu numărul 111, deci mai concret au trecut deja 100 de săptămâni de când am început această colaborare. Cristian a participat constant la întâlnirile noastre, și-a expus ideile și proiectele de care se ocupă, susținând grupul. De asemenea, odată cu trecerea timpului a oferit și celorlalți membri oportunitatea de a-și găsi noi posibili parteneri de afaceri, extinzându-și aria de cunoștințe, parteneri și furnizori din portofoliul propriu. În ceea ce privește modalitatea noastră de lucru, cred că ne completăm foarte bine. Suntem deschiși la orice idee nouă și deja știm cum să luăm decizia corectă atunci când avem opinii diferite.
Ideea clubului
Vlad: La început, clubul purta numele de Bucharest Business Club și odată ce proiectul a căpătat amploare, au apărut în club antreprenori și din alte orașe ale țării, București, Galați, Brăila, Craiova, Cluj, Timișoara sau Pitești. Astfel a devenit foarte naturală trecerea la numele de Romanian Business Club.
Ideea de a porni acest proiect a apărut în 2018 din nevoia mea de a genera noi colaborări pentru proiectul pe care îl gestionam deja atunci, the date. Întrucât îmi era destul de dificil să găsesc furnizori sau diferiți parteneri, am identificat această nevoie acută de socializare și contacte ale antreprenorului singur, aflat la început de drum. Cu atât mai mult atunci când lucrurile se complică și se află în căutarea de lucruri conexe precum: avocați, legislație, consultanți de business, specialiști în marketing sau vânzări.
Așa că nu am stat prea mult pe gânduri și am pus bazele a ceea ce avea să devină, Romanian Business Club. Și bine am făcut.
Începutul
Vlad: Am început așa cum probabil fac toți antreprenorii cu idei mărețe, timp de 39 de săptămâni am oferit gratuit toate serviciile din paletă: locația, speakeri profesioniști, organizarea propriu-zisă a evenimentelor, food & drinks, în speranța că această comunitate va crește și vom reuși să ne dezvoltăm reciproc. Din fericire lucrurile au luat o turnură frumoasă, business-ul a evoluat treptat, numărul de participanți creștea constant iar rezultatele nu au întârziat să apară.
Iată că deja împlinim 3 ani de când pot spune că agenda mea s-a schimbat aproape în totalitate și mai mult decât atât, costurile companiei s-au optimizat.
Comunitatea
Cristian: Romanian Business Club este o comunitate care reunește, nici mai mult, nici mai puțin, de 1200 de membri la nivel național. În cadrul acestui grup au loc întâlniri în diferite locații din Romania, însă, în ultima perioadă, având în vedere contextul pandemic, acestea s-au desfășurat exclusiv în mediul online. Discuțiile sunt organizate săptămânal în București și bilunar în alte orașe din țară, Galați, Brăila, Craiova sau Cluj-Napoca.
Totodată, suplimentar acestor evenimente, membrii au acces la grupuri private prin intermediul a diferite platforme, precum Whatsapp, Facebook, Telegram, chiar și Youtube, având astfel posibilitatea de a se adresa oricând celorlalți membri ai comunității și de a solicita ajutor cu privire la o situație ce poate necesită o rezolvare rapidă.
Odată cu împlinirea a 3 ani de Romanian Business Club, am pregătit și o surpriză: o aplicație dedicată membrilor deja existenți dar și celor care doresc să ni se alăture, unde se pot urmări diverse podcast-uri, webinarii, membrii pot discuta direct cu un expert, sau chiar pot beneficia de diverse discounturi.
Efectele pandemiei în comunitatea antreprenorilor
Vlad: La scurt timp după izbucnirea pandemiei, am lansat un sondaj în rândul IMM-urilor din industriile grav afectate în contextul COVID-19, din care a rezultat că 74% dintre repondenţi au luat în calcul reducerea numărului de angajaţi pentru supravieţuirea în această perioadă și au declarat că sunt grav afectaţi de noua situaţie. Sondajul a vizat firme din domenii precum: organizări de evenimente, educaţie și divertisment și a fost realizat în rândul a 200 de companii.
Cristian: În prezent, uitându-ne cu atenție la nevoile și întrebările oamenilor din cadrul clubului, putem spune că atmosfera este una pozitivă, de redresare, de reorganizare, de reconfigurare a traseului. Antreprenorii se confruntă destul de des cu situații dificile la care trebuie să găsească răspunsul corect în cel mai scurt timp posibil, astfel, în momentul de față, energia este orientată către găsirea celei mai potrivite soluții pentru business-urile lor. Cu ajutorul comunității, antreprenorii primesc sprijin, motivare, chiar și soluții pentru a-și repune proiectele pe picioare, având astfel oportunitatea de ajunge în punctul de dinaintea izbucnirii pandemiei și de ce nu, chiar mai sus decât atât.
Cum a evoluat mentalitatea antreprenorilor din România
Cristian: Din punctul nostru de vedere, mentalitatea antreprenorilor a evoluat spre o zonă pozitivă în ultima perioadă. Dacă acum câțiva ani atitudinea antreprenorilor era una reținută înainte de a-și expune ideile public, iată că acum au aflat importanța schimbului de experiență și împărtășirea ideilor. Prin acest proces natural de altfel, antreprenorii pot primi feedback instant cu privire la planurile lor, având astfel ocazia să crească mult mai ușor și mai rapid.
Este adevărat, să ai o idee bună de business contează foarte mult, însă adevărata provocare stă în procesul de implementare.
Provocări de criză
Cristian: Atât pentru noi cât și pentru ceilalți membri ai comunității, perioada critică a pandemiei a reprezentat o provocare. Am încercat, în primul rând, să ne păstrăm calmul pentru a ne menține o viziune cât mai clară asupra situației. În ceea ce privește clubul, am continuat să organizăm evenimentele, însă au fost mutate, cum era normal, în mediul online. Având în vedere perioada pe care am traversat-o, antreprenorii au simțit cu atât mai mult nevoia de a socializa, în special cu persoane care se aflau într-o situație similară, astfel că numărul participanților la evenimentele clubului nu a scăzut, ba dimpotrivă.
Vlad: În ceea ce privește business-urile din club, unele dintre ele au stat în loc sau chiar au fost blocate total. Însă așa cum era de așteptat, antreprenorii nu au renunțat nici o clipă la visul lor și au încercat să treacă peste perioada critică și să își perfecționeze cunoștințele.
Mai mult decât atât, unii dintre ei s-au implicat și în domenii conexe, încercând să se reprofileze. De exemplu, Nan Events care se ocupa de logistica de evenimente, au construit un studio de filmări și un studio pentru evenimente hibride sau chiar Moon Resort, business deținut de Cristian, care înainte de izbucnirea pandemiei exista doar la nivel de plan, însă treptat, au reușit să construiască 11 căsuțe pentru relaxare, în Bușteni, în doar 6 luni. În prezent, construiesc încă 50 de căsuțe și 2 apart-hoteluri tot în Bușteni, cu bani obținuți din fonduri europene.
Planuri pentru 2021
Vlad: Pentru anul 2021 ne dorim să atingem un număr de 1000 de antreprenori în cadrul clubul Romanian Business Club din București, în prezent sunt 500 de membri. Totodată, obiectivul nostru pe termen lung este să creștem împreună, astfel, să oferim ocazia antreprenorilor să primească un sprijin avizat cu privire la nevoile business-urilor lor și de asemenea, un mediu prietenos în care își pot expune ideile și pot primi un feedback real, constructiv, provenit din partea unor persoane abilitate.