A pornit la drum în antreprenoriat cu o idee inedită, născută dintr-o nevoie proprie. Cristina Ciobanu dansa swing, iar pantofii speciali de care avea nevoie se găseau doar în afara țării. A căutat să și-i facă la meștesugari români, în București, iar când a găsit unii pricepuți a venit și ideea de business: să creeze un brand de pantofi de dans swing. Echipa ei de producție din strada Veseliei 5A este formată acum din 9 meșteri: un modelier, 3 croitorese, 4 tălpuitori și un finisor.
"Creația pantofilor se realizează cu o atenție minuțioasă și grijă la detalii. Fiecare pantof iese din mâna meșteșugarilor după ore întregi de muncă, dedicare creativă și iscusință. Astfel că, fiecare pereche de pantofi este unică prin însăși existența sa. Produsul finit este o expresie fidelă a emoțiilor și a pasiunii artizanilor, designerilor și inginerilor."
Înainte de pandemie, jumătate din clienții brandului erau dansatori din afara țării, unde comunitățile de swing sunt mult mai dezvoltate ca la noi. Faptul că în 2020 nu a mai dansat nimeni, a forțat-o pe Cristina Ciobanu să regândească planul de business, să extindă gama de produse cu pantofi de zi și să facă un salt de business planificat mult mai târziu. Cu noile articole, Cristina Ciobanu Shoes a câștigat consumatori din România.
Oamenii din spatele brandului
Cristina Ciobanu este persoana din spatele brandului care-i poartă numele. Alături de Sorina Stanciu, care se ocupă de imagine, și Lavinia Pop Coman, care are în grijă aspectul creativ, a fost conturat un brand local ce reinventează stilul pantofilor retro&vintage. Atelierul unde se produc pantofii se află în București, pe strada Veseliei 5A. Acolo se găsesc adevărații profesioniști, meșteșugari de profesie, oameni pasionați de artizanat. Ei sunt cei care dau formă modelelor noastre și pun viață în fiecare pereche de pantofi care iese din atelier. Este o echipă mică, formată din: un modelier, 3 croitorese, 4 tălpuitori și un finisor.
Biografie pe scurt
M-am născut într-un sat de lângă Siret, Suceava, într-o familie numeroasă, tradițională și cu înclinații artistice pe linie paternă. Bunica era creator popular, cosea haine tradiționale iar bunicul meu era constructor/zidar/sobar, un fel de inginer - arhitect necalificat. Am terminat liceul pedagogic în Suceava, ar fi trebuit să devin învățătoare dar m-a sfătuit profesoara de limba română să mă fac politician, așa că am plecat la facultatea de Relații Internaționale la Iași, unde am devenit mai mult interesată de voluntariat și activități culturale decât de politică. Am început să-mi petrec mai mult timp la Institutul Francez și într-un ONG local decât la facultate, să organizez evenimente culturale, să inițiez proiecte și să coordonez echipe de voluntari. După 3 ani la Iași am epuizat toate resursele de dezvoltare personală din oraș și a fost momentul să plec, așa am ajuns la master la București, la SNSPA, tot profil politic. Aici la master, practic, deja știam că vreau să devin ambasadoare într-o zi, deși nu m-am simțit niciodată confortabil la profilul politic. Aș fi vrut să urmez cursuri la Facultatea de Arte, secțiunea ceramică, dar nu am avut curaj să renunț la scopul meu de a deveni ambasadoare.
Cu acest ideal în minte, am continuat studiile politice și relații internaționale în Italia, apoi am participat la conferințe, simulări și schimburi de tineri în domeniul politic în mai multe țări din Europa. Revenind în țară, am înființat un ONG pe integrarea refugiaților și am lucrat ca secretară a Ambasadorului Pakistanului la București.
Pantofii de swing și primele produse
În tot acest timp am continuat să organizez activități culturale, am învățat să dansez și să predau cursuri de dans. Dansând swing, am identificat nevoia unor tipuri de încălțăminte de dans pe care-i găseam doar în afară țării, așa că am hotărât să caut ateliere de încălțăminte în București, unde să-mi fac astfel de pantofi de dans. Am făcut cam 5 perechi de pantofi, pe care încă-i am în dulap, nepurtați, mă băteau prea tare ca să-i pot folosi. La un festival de dans din Suedia, mi-am achiziționat prima pereche de pantofi swing, produși în Australia. I-am analizat, studiat și descifrat, plimbându-mă pe la diverși furnizori de materiale și ateliere de încâlțăminte până când am ajuns să înțeleg din ce este compus pantoful. Am comandat plăci din crupon (piele) din Italia ca să putem face talpa, și l-am rugat câteva luni bune pe unul dintre puținii producători de tălpi din piele din București să-mi facă vreo 20 de tâlpi. Așa au luat naștere primele modele de pantofi de dans swing din România, în februarie 2019, iar din martie 2019, cel puțin 10 fete dansau în pantofii făcuți de mine.
În paralel
Eu îmi continuam drumul profesional și încercam să îmi îndeplinesc visul de a deveni ambasadoare. În 2019 când România a preluat Președinția Consiliului UE, eu eram unul dintre ofițerii de legătură din Ministerul Afacerilor Externe, și îmi petreceam cam toate orele din zi cu misiunile oficiale prezente la întâlnirile ministeriale. Atunci a fost perioada în care am avut curajul să-mi spun că locul meu nu este acolo, să realizez că eu, de fapt, nu vreau să devin nici ambasadoare, nici să lucrez în organisme de execuție ale Statului și cu atât mai puțin să întru în politică.
Ce a urmat
Am început să studiez industria încălțămintei, să desenez și să fac proiecție de pantofi pe calapoade. Primul model desenat și proiectat de mine, este un model redat din amintirile mele din copilărie, pe care îl avea mama în dulapul cu pantofi din hol. Dintr-un motiv sau altul mama și sora mea cea mare, aveau foarte foarte multe perechi de pantofi, pe care i-am mai distrus purtându-i prin curtea de la țară și pe care-i reparam în șopronul “atelierul” tatălui meu. Acolo am decis (și a rămas ascuns mulți ani într-o cămăruță a sufletului), că atunci când voi fi mare voi avea un atelier de incaltaminte unde voi repara toți pantofii uzați.
Parcursul către antreprenoriat
Nu cred că mi-am propus vreodată să devin antreprenor. Nici măcar nu știam ce înseamnă acest cuvânt. Dar dacă a fi antreprenor înseamnă să inițiezi proiecte, să coordonezi oameni, să faci strategii și să înveți cât mai repede să descurci problemele în timpul unor proiecte atunci cred că am fost antreprenor dintotdeauna.
Cred că de la 18 ani, în Iași, am făcut cunoștință mai serios cu anumite caracteristici a antreprenoriatului. Acolo coordonam departamentul de Marketing și Strângere de fonduri într-un ONG. Seara făceam strategii, planuri de marketing și ziua colindam instituții pentru colaborări și obținere de fonduri pentru activitățile culturale, (mai mergeam și la facultate :D, aveam grijă și de grupa de la profilul meu). Acolo am inițiat, împreună cu colegii mei din ONG, proiecte care se organizează și în ziua de azi.
În București am înființat Asociația ActivRandom, care se ocupă cu integrarea culturală a refugiaților și migranților din România. Sunt unul dintre fondatorii uneia dintre cele mai cunoscute școli de dans din București, Swing Steps Bucharest și a comunității de dansatori de swing, am inițiat și coordonat festivalul internațional de lindy hop din București, LindyBug. Iar în prezent coordonez grupul de dans Smooth Ladies și Compania de dans, Jazz Roots Bucharest.
Toate proiectele inițiate și coordonate până în prezent fac parte din parcursul meu de dezvoltare personală. Eu nu le consider neapărat ca fiind încercări de business ci mai degrabă challenge-uri apărute în momente diferite din viața mea și care fac parte dintr-un puzzle mai mare. Așadar, singura încercare de business este micul meu brand de încălțăminte pe care îl găsesc și cel mai greu proiect de până acum.
Abilitățile și competentele unui bun antreprenor
Ai nevoie de curaj, nebunie și intenția de a risca înainte de toate. Dacă ai un background de educație financiară și exercițiu financiar cred că te poți scuti de câteva greșeli la început de drum în antreprenoriat. Din toată experiența mea ONG-stă și parcursul profesional variat de până acum, am extras multe competențe și abilități care mă ajută acum. Pot enumera doar căteva dintre ele:
- perseverența
- răbdarea
- comunicarea
- viziunea de ansamblu
- capacitatea de a rezolva problemele imediat, indiferent de circumstanțe
- crearea de strategii și multe planuri B
- flexibilitatea
- crearea de relații de durată cu toată lumea
- capacitatea de a face conexiuni între oameni cu profesii diferite
- curajul de a cere ajutor
- amabilitatea și respectul
- puterea de a merge mai departe și de a nu renunța.
Business-ul tău
Cristina Ciobanu Shoes crează și comercializează încălțăminte de damă. De la pantofi, la sandale, balerini și ghete. În acest moment Cristina Ciobanu Shoes are peste 15 modele de încălțăminte, si cuprinde o gamă largă de culori, tipuri de piele, tocuri și accesorii. Modelele create sunt o reinventare a stilului clasic, de inspirație vintage&retro, cu o influență stilistică provenind cu începere din anii 1900.
Ne diferențiem pe piață, întocmai, prin faptul că acoperim design-ul și stilurile din perioade diferite de dezvoltare a pantofului de la 1900 până în prezent. Practic orice persoană poate să găsească la noi stilul său preferat.
Am investit aproximativ 15.000 euro până în prezent. În principal pentru producție, materie primă și dezvoltarea brandului. Fiind încă în faza de început a bussines-lui nu am accesat fonduri, dar în strategia de viitor avem deja prevăzut un plan pentru accesarea de fonduri prin diverse linii de finanțare. Până acum banii investiți provin din contribuția prietenilor apropiați și a familiei.
Povestea brandului
Cristina Ciobanu Shoes a prins viață în 2019, mai întâi sub numele de Triple Step Shoes, dedicat în exclusivitate pantofilor de dans swing. Iar din 2020 am decis să aducem confortul pantofilor de dans în stradă. Caracteristicile brandului s-au născut din pasiunea pentru stilul clasic și elegant. Design-ul simplu - formă ușoară - cu un aspect vintage și elegant caracterizează colecțiile brandului. Pantofii, autentici românești, sunt creați într-un mic atelier artizanal din București și sunt lucrați 100% hand-made.
Procesul de creație
Creația pantofilor se realizează cu o atenție minuțioasă și grijă la detalii. Fiecare pantof iese din mâna meșteșugarilor după ore întregi de muncă, dedicare creativă și iscusință. Astfel că, fiecare pereche de pantofi este unică prin însăși existența sa. Produsul finit este o expresie fidelă a emoțiilor și a pasiunii artizanilor, designerilor și inginerilor. Fiecare pereche de pantofi este unică prin faptul că prinde viață sub mâna iscusită a meșteșugarului, care prin priceperea lui migăloasă reușește să le confere o poveste aparte.
Meșteșugul
Materialele sunt selectate cu grijă de la furnizori români care importă materia primă din Italia și Spania. Odată ajunsă în România meșteșugarii români au grijă să o lucreze cu o dibăcie măiastră.
Meșteșugul este parte integrantă a valorilor pe care Cristina Ciobanu le promovează.
Fiecare pereche de pantofi Cristina Ciobanu spune povestea unei epoci diferite dar adaptate vremurilor cotidiene. În procesul de creație a modelelor ținem cont de perioada din care face parte stilul noului pantof. Ne interesează care au fost tendințele din acea epocă, care este istoria din spatele fiecărui stil, care este povestea cromaticii adoptate în anumiți ani sau care este background-ul cultural.
Asteptările începuturilor
Inițial am dorit să producem doar pantofi de dans și preconizam ca dupa 3 ani să extindem și producția pentru pantofi de strada. Pandemia ne-a accelerat planul pentru că în 2020 nu mai dansa nimeni.
În strategia de început prevăzusem deschiderea unui atelier propriu, cu angajați, spațiu și utilaje proprii însă pe drum am realizat că este mai important să te concentrezi pe produs, să finalizezi prototipuri de calitate. Am început colaborarea pe producție la un terț care are experiență și m-am axat pe crearea brandului, a produsului de calitate, comunicare și crearea comunității (a cumpărătorilor).
Învățăturile antreprenoriatului
Principala lecție și provocare este răbdarea. Am învățat că este greu să-ți acorzi și gestionezi singur finanțele și să-ți găsești mereu resurse fizice și psihice pentru a merge mai departe în momente dificile. Am învățat că lucrurile de calitate necesită timp iar planurile inițiale pot avea străzi adiacente de la care te abați fără să vrei și care se vor uni la un moment dat cu strada principală de la care ai pornit. Pentru a supraviețui pe piață trebuie să exiști, oricum, oricând, indiferent cât de mici sunt pașii cu care avansezi. Nu știu dacă aș face ceva diferit, dar probabil aș cere și accepta ajutor mai din timp.
Clienții tăi
Femei care iubesc stilul clasic, își cunosc preferințele vestimentare și au o înclinație spre estetica frumosului din diferite perioade ale istoriei. Modelele vintage&retro inspiră clientele noastre și le oferă posibilitatea de a achiziționa produse pe care le-au îndrăgit, admirat și dorit dar pe care nu le-au mai găsit în prezent. Gama largă de modele propuse atrag interesul și curiozitatea clientelor noastre.
Provocările pandemiei
Peste 50% dintre cumpărătorii noștri erau dansatori de swing din afara țării, doar că în 2020 nu a mai dansat nimeni. Așa că am regândit planului de business, pandemia ajutându-ne de fapt, să avansăm, astfel că am avut timp să trecem de la pantofi de dans la cei de stradă. În acest fel am atins un public mai larg pentru produsele noastre în România, în principal, comunitatea de swing fiind încă destul de restrânsă.
Măsuri de susținere
Decizia de a produce pantofii la un terț a fost una dintre cele mai bune direcții din plan, astfel că nu am fost constrânși de chirii sau salarii. Ne-am concentrat doar pe crearea de modele noi și creșterea organică a unei comunități frumoase în jurul brandului.
Ce caută acum clienții
Am observat o tendință crescută pentru susținerea brandurilor autohtone și a atelierelor handmade. Se caută artizani locali, produse românești, creatori tineri și cu inițiativă. Clienții caută povestea din spatele unui brand cu care rezonează la nivel de credințe și valori.
Strategia de comunicare pentru 2021
Dorim în continuare să promovăm și să sprijinim meșterii locali, să dezvoltăm o relație de dezvoltare cu producătorii și furnizorii din această industrie. Ne dorim ca prin produsele noastre să facem cunoscută această artă în România și să îndemnăm cât mai mulți tineri să își îndrepte atenția și către școlile de arte și meserii. Dorim să promovăm valorile românești din această industrie și să încurajăm cumpărătorii să consume cât mai mult din produsele puse la dispoziție de antreprenori români, în special de către cei tineri.
Avem în plan identificarea meșterilor din zone rurale ale României. Sunt persoane cu experiență care au lucrat ani de zile la fostele fabrici de încălțăminte și pe care dorim să-i găsim.
Cum se menține optimismul
Optimismul se menține cu vulnerabilitate și curaj, cu dorința de a învăța mai mult și de a te reinventa. De a înțelege ce poți face cu business-ul tău într-o perioadă ca aceasta. De a devia sau chiar renunța la planul inițial dacă este nevoie și a porni de la 0 cu o nouă idee.
Reguli de supraviețuire
Regulile după care mă ghidez sunt simple. Îmi încep ziua cu sport, fie că dansez sau alerg, așa mă încarc cu energie și voie bună pentru întreaga zi. Îmi place să lucrez mult și să nu iau lucrurile de-a gata. Îmi petrec o bună bucată din timp căutând, sau altfel spus profit la maxim de prietenul meu Google. Citesc despre branduri și strategiile lor, ascult podcasturi cu și despre oameni de succes, caut oportunități de dezvoltare.
Lecțiile perioadei
Am învățat să apreciez mai mult tot ce am în jurul meu și să mă bucur de oamenii frumoși din viața mea. Am redescoperit lucrurile cu adevărat valoroase și am prioritizat tot ce îmi aduce împlinire personală și profesională. Am avut mai mult timp să investesc din nou în dezvoltarea mea. Am învățat să acționez chiar dacă nu am fost pregătită. Am învățat în această perioadă să-mi depășesc limitele și să fac eu singură tot ce se poate cu ajutorul Google. Voi epuiza eu mai întâi căile de rezolvare a unei sarcini, cu ajutorul internetului, înainte de a aloca buget unei persoane/entități care să facă acel lucru. Pandemia m-a făcut mai curioasă și mai disponibilă pentru a face ceva de care nu credeam că sunt în stare.
Pentru 2021
Ne dorim să creștem comunitatea în continuare în online și să reușim să avem parteneri pentru offline, magazine fizice, unde să expunem produsele noastre în București dar și în țară.
Comentarii