Chiar dacă este al doilea Paște cu restricții de distanțare fizică și alte reguli impuse din cauza pandemiei, românii din mediul urban păstrează în continuare tradițiile și încearcă să își ofere mici bucurii, arată un studiu desfașurat de către agenția de cercetare de piață iSense Solutions în perioada 20-22 aprilie, reprezentativ pentru mediul urban. Pentru 35% dintre aceștia, cel mai important obicei este să petreacă această perioadă cu familia și să fie împreună, urmat de tradiția vopsirii ouălor (17%) și participarea la slujba de Înviere (15%). Cei care vor merge la slujba de Înviere au declarat că vor respecta distanțarea fizică și vor încerca să evite locurile aglomerate, iar o parte nu vor sta toată noaptea la slujbă, așa cum o făceau în anii trecuți.
Când vine vorba despre cumpărături, românii din mediul urban au alocat un buget atât pentru masa de Paște, cât și pentru cadouri. 27% dintre aceștia au început să facă aprovizionarea cu o săptămână înainte de Săptămâna Mare, lăsând doar anumite cumpărături aproape de Paște. Până la 300 de lei este bugetul alocat cumpărăturilor de mâncare în perioada sărbătorilor pascale pentru 30% dintre românii din mediul urban, respectiv între 300 și 500 de lei pentru 34%, iar restul de 36% au în plan să cheltuiască peste 500 de lei.
În ceea ce privește locul de unde își fac cumpărăturile, pe primul loc sunt hipermarket-urile, în rândul cărora magazinele Lidl, Kaufland și Carrefour sunt primele opțiuni, în timp ce 24% dintre românii din mediul urban au declarat că își fac aprovizionarea și din piață.
Și pentru că vorbim despre păstrarea și respectarea unor tradiții și obiceiuri, precum și despre activitățile premergătoare sărbătorilor pascale, 40% dintre ei au declarat că au început deja să facă curațenia de Paște. Pentru pregătirea mesei, românii din mediul urban, declară că au în meniu preparate tradiționale. În topul preferințelor se află ouăle roșii (79%), cozonacul (50%), urmate de o serie de preparate menționate de aproximativ câte un sfert dintre aceștia– salata bouef, friptura de miel, drob de miel, sarmale, pască. Sărbătorile pascale înseamnă miros de cozonac și ouă roșii, de aceea 43% dintre românii din mediul urban vor pregăti cozonacii acasă, 24% vor cumpăra, iar pentru 17% aceștia vor fi pregătiți de altcineva din familie. Printre prăjiturile care se vor regăsi în meniu, sunt menționate Tiramissu, Prăjitura cu fructe de pădure și iaurt.
În ceea ce privește cadourile oferite sau primite de Paște, aproximativ jumătate dintre români au declarat că vor pregăti cadouri familiei și apropiaților. Pentru trei sferturi dintre aceștia „Iepurașul de Paște” vine cu un buget de cel mult 500 lei pentru cumpărarea cadourilor.
Datele provin din 2 studii: studiul Omnibus iSense Solutions, realizat în perioada 20-22 aprilie, pe un eșantion de 500 de respondenți cu vârsta între 18-65 de ani, din mediul urban, utilizatori de Internet și din comunitatea online iSense Modern Consumers - comunitate ce cuprinde 50 de persoane cu vârsta între 18 și 55 de ani, din mediul urban, datele fiind culese în decursul lunii aprilie 2021.