Anul trecut de Paște, unii dintre noi vopseam ouă închiși în case din cauza pandemiei, alții așezau gemuri, brânzeturi și vinuri pe rafturi pregătindu-se să deschidă o băcănie nouă în Pitești. Aveau deja o agenție unde lucrează pentru clienți din diferite zone, însă creativii Iulia Dincă și Alexandru Gheorghe au visat la un brand nou. Au făcut mai întâi magazinul online cu produse gourmet frez.ro, iar în 2020 au dat drumul și unui loc cu produsele la vedere, Frez House.
"Clientul Frez este un gurmand și un curios, care nu își refuză niciodată micile plăceri gastronomice. Știe să aprecieze o sticlă de vin din Drăgășani, o brânză maturată din Transilvania sau un sos iute cu zmeură produs undeva, la o fermă din județul Giurgiu. Noi am mizat mult pe nevoia de produse gourmet și corecte a piteștenilor".
Vorbim cu oamenii de la Frez, Iulia Dincă și Alexandru Gheorghe, despre brandul de lifestyle gourmet pe care l-au creat pentru a-și exprima creativitatea și în domeniul culinar.
Echipa Frez
Cei care au pus pe roate Frez-ul suntem noi, Iulia Dincă și Alexandru Gheorghe, oameni de creație ca formare, dar gurmazni în suflet.
BrainUP este agenția de creație, strategie și comunicare în care Iulia – absolventă UNARTE, Art Director în prezent – și Alexandru – absolvent de Marketing și Management, acum Project Manager – au construit și reconstruit branduri, împreună cu alți oameni creativi.
Abilitățile și competențele unui bun antreprenor
Micromanagementul poate fi tentant când ai afacerea ta, dar dincolo de asta este mai important să ai flerul și capacitatea de a te înconjura de oamenii potriviți. În plus, mai credem că o minimă educație financiară este necesară și chiar dacă uneori ți se pare că mergi contra curentului, continuă pentru că tocmai asta poate fi pentru tine elementul diferențiator. Este o linie fină între a face ce-ți place și a face ce trebuie, credem că aici este punctul de cotitură pentru mulți antreprenori. Și, nu în ultimul rând, suntem siguri că un antreprenor adevărat știe să și dea ceva înapoi comunității, fără a aștepta ceva la schimb.
Parcursul către antreprenoriat
Experiența acumulată în domeniul creației ne-a oferit know-how-ul și curajul să construim propriul brand în care să ne exprimăm creativitatea și în domeniul culinar. Așa a luat naștere Frez în 2015. Am început prin a îmborcăna fructe și legume în cele mai funky combinații. Am dezvoltat atunci peste 100 de sortimente de gemuri, dulcețuri, gustări, sosuri.
Mai apoi am adus în portofoliul nostru și cafeaua proaspăt prăjită, fiind susținuți la acest capitol de familia lui Alexandru, care deține o prăjitorie în Argeș.
Frez a pornit mai întâi în online, pe Frez.ro. Cu timpul, produsele noastre au ajuns în băcănii și magazine de cartier, în lanțul de magazine dm, în librăriile Cărturești și în Mega Image.
Visul nostru a fost încă de la început să avem o locație proprie în care să vindem produsele noastre, dar mai ales un loc în care să fii întâmpinat de o atmosferă prietenoasă, stare de bine și creativitate.
Universul Frez este compus în prezent din: frez.ro, Frez FUNKY EXPRESS, cafeneaua noastră din centrul Piteștiului, băcănia Frez House, tot din Pitești, cu braserie la etaj și o terasă.
Produsele Frez
Portofoliul nostru de produse este cuprinzător și se diversifică constant. Avem pe de o parte produse proprii, marca Frez: gemuri, dulcețuri, sosuri, miere. Alături de care am adăugat brânzeturi românești, unturi și uleiuri, produse raw vegane, gustări sănătoase, paste adevărate, beri artizanale și vinuri bune. Pe toate le-am gustat și le-am testat pentru că nu am vinde niciodată ceva ce nu ne place nouă, în primul rând.
Apoi este Frez Coffee, cafeaua care este adusă verde din toate colțurile lumii și care este prăjită la standarde înalte, în stil italian. Prăjitoria se află în Argeș și este condusă de specialiștii în cafea din familia noastră. Deci, dacă vrei să bei o cafea proaspăt prăjită trebuie să vii la noi! Două sortimente sunt foarte populare: Ethiopia Sidamo, buchet de flori și fructe în aromă, Colombia Supremo, cu un corp plin, o aciditate un pic ridicată și o aromă inconfundabilă de caramel și Kenya Kilimanjaro, o cafea cu note citrice și un corp echilibrat. Dar noi îi încurajăm mereu pe clienții noștri să experimenteze, căci sigur se vor îndrăgosti și de alt sortiment. Iar pentru cei ce nu știu ce cafea să aleagă, am creat pachete de degustare.
Avem și produse pentru care suntem unici importatori. Spre exemplu, QuinTEAssential, una din cele mai puternice și premiate mărci britanice de ceaiuri. O marcă sustenabilă care a reușit să elimine plasticul din tot lanțul de aprovizionare. Iar în curând, vă vom povesti despre măsline și muștar.
Povestea brandului și valorile
Frez este o poveste curajoasă și nu spunem asta întâmplător. Brandul l-am lansat în 2015, iar Frez House, băcănia fizică, am deschis-o anul trecut în plină pandemie. Mai precis în Vinerea Mare a lui 2020, când la televizor se numărau cazurile, noi aranjam produsele pe rafturi, făceam modificările de ultim moment și le uram bun venit primilor clienți care ne treceau pragul. Cum spuneam și mai sus, avem o agenție de creație, BrainUP, unde lucrăm pentru clienți din diferite zone, dar ne-am dorit foarte mult să avem și un brand al nostru pe care să îl creștem de la zero. Așa a apărut Frez. Mai întâi am produs gemuri, dulcețuri și sosuri, apoi am cunoscut mai bine cafeaua proaspăt prăjită și alți mici producători locali ale căror produse le apreciem. Vorbim aici despre vinuri, brânzeturi maturate, beri artizanale, uleiuri presate la rece, dulciuri, specialități crud-uscate, sosuri.
Valorile de brand au dictat selecția de produse pe care le-am adunat și le-am pus pe rafurile Frez House. Concret, am căutat producători mici, din România sau din străinătate, care au de spus o poveste, fac lucrurile așezat, cu atenție la detalii și cu respect pentru materia primă.
Așteptările la început de drum
Nu ne-am așteptat să fie ușor, dar pentru că lucrăm pentru noi, asta nici nu a mai contat. Anul trecut, care va rămâne un an memorabil, am învățat cât de importantă este diversitatea de servicii pe care le poți oferi clienților. În momentul în care toată lumea era în carantină, am știut că ne putem baza pe comenzile online, sau în momentul în care incidența mare de cazuri ne-a obligat să închidem braseria pentru un timp, am știut că ne putem baza pe terasă. Am învățat deci să fim mereu pe fază și să găsim soluții care să compenseze pierderile.
Clienții
Clientul Frez este un gurmand și un curios, care nu își refuză niciodată micile plăceri gastronomice. Știe să aprecieze o sticlă de vin din Drăgășani, o brânză maturată din Transilvania sau un sos iute cu zmeură produs undeva, la o fermă din județul Giurgiu. Noi am mizat mult pe nevoia de produse gourmet și corecte a piteștenilor, care au găsit la Frez House bunătăți pe care le-am gustat și ales cu atenție, asigurându-ne că sunt exact ce trebuie pentru Frez-ul nostru.
Îl interesează în egală măsură poveștile produselor pe care le vede pe rafturile noastre și nu ezită să mai zăbovească pe terasă sau în braseria noastră să se bucure de Frez Coffee, cafea de origine, 100% arabica sau blends, proaspăt prăjită. Noi ne bucură să vedem că, până acum, toți cei care au intrat pe ușile frez ale băcăniei noastre s-au reîntors cu plăcere, fie să vadă ce noutăți am mai adus, fie să își cumpere iar produsele preferate.
Învățăturile antreprenoriatului
În ultimul an, am învățat lecția flexibilității și a comunicării. Mai ales în domeniul în care lucrăm noi, HoReCa, este important să ai o relație apropiată cu furnizorii, să îi cunoști personal pe cât posibil și să știi să îi asculți. Am crescut acest proiect sănătos, cu resurse locale, pentru că am făcut lucrurile așezat, cu multă răbdare și, pe cât de clișeistic sună, cu atenție la detalii.
Provocările pandemiei
Cea mai mare provocare a pandemiei a fost să deschidem Frez House când pandemia ne ținea pe toți în case și la distanță. Dar, noi aveam și un plan și trebuia să ne ținem de el. Transportul internațional de mărfuri a fost afectat încă de la început de pandemie, așa că a trebuit să compensăm cererea cu alte produse locale. Iar acest lucru poate ne-a și ajutat pentru că pandemia a deschis apetitul pentru produsele locale - vă mai amintiți poate că pe rețele sociale nimeni nu pierdea ocazia de a ne încuraja să susținem afacerile mici. Noi sperăm ca acest avânt să continue și să devină parte din cultura noastră, nu un îndemn născut și ucis de pandemie. Și da, internetul ne-a deschis posibilități nelimitate de a ajunge la clienții noștri, dar parcă tot mai bine este când vii în băcănie și guști tot ce avem noi mai bun.
Măsuri de supraviețuire
În primul rând, ne-am îmbogățit portofoliul cu produse noi și am deschis braseria. Ne-am bazat pe colegi noi, iar un mare ajutor l-am primit din partea celor apropiați.
Ce caută acum clienții
Tendințele de consum sunt clare pentru toată lumea. Clienții caută produse de calitate, curate, din surse sigure. Nu mai contează doar gustul sau prețul, contează și dacă acel produs a fost obținut cu grijă față de mediu, contează emoția pe care o poate genera povestea din spatele lui.
Strategia de comunicare pentru 2021
Ne bucurăm că am reușit să ducem la bun sfârșit o campanie cu influenceri, ale cărei rezultate le-am simțit. A fost un test și o premieră pentru noi, și luăm în calcul să facem ceva similar în viitor. Ne vom axa mult pe e-commerce, pe optimizarea Frez.ro și îmbunătățirea structurii lui. Nu vor lipsi campaniile de pe rețelele sociale sau newsletterele personalizate. Vrem să creștem și să consolidăm o listă de abonați fideli la Frez Coffee și la vinurile din portofoliu.
Cum vă păstrați optimismul
Optimismul se păstrează cu calm, cu clarviziune și cu resurse, altfel este greu să nu închizi sau să iei decizii radicale. Trebuie să te asiguri mereu că ești informat corect, să îți faci o minimă documentare. Câteodată e bine să mai tai și din unele porniri, să ai puterea să corelezi eforturile cu rezultatele și să iei deciziile grele, fără să te bazezi pe emoții. Este important în același timp să îți menții pasiunea pentru proiect și să ai încredere că lucrurile își vor reveni.
Mai departe, în 2021
Lucrurile vor merge cu la fel de multă muncă și cu un strop de optimism în plus.