Digitalizarea întreprinderilor mici se realizează de trei ori mai rapid în prezent, comparativ cu perioada pre-pandemică.
Pentru a evidenția impactul global al crizei medicale, precum și al redresării în curs, asupra afacerilor mici și mijlocii (IMM-uri) la nivel global, Mastercard a lansat „Recovery Insights: Resetarea Micilor Afaceri”, un studiu care a analizat IMM-urile din 19 țări din întreaga lume. Astfel, raportul Mastercard arată că vânzările IMM-urilor au fost mai mici cu până la 20 de puncte procentuale în mijlocul crizei, comparativ cu afacerile mari. Cu toate acestea, cheltuielile și-au revenit în 2021, iar vânzările totale întregistrate de IMM-uri au crescut cu 4,5% până în august 2021 față de aceeași perioadă din 2020, în timp ce vânzările e-commerce au crescut cu 31,4%.
Având la bază Indexul Performanței Afacerilor Mici, realizat de Institutul Mastercard Economics și care cuprinde activitatea de vânzări agregate și anonimizate în rețeaua Mastercard, raportul „Recovery Insights: Redresarea Micilor Afaceri” identifică câteva tendințe în această zonă.
Afaceri care s-au închis: La nivel global, afacerile mici care s-au închis la începutul pandemiei au fost de trei ori mai predispuse să rămână închise pe termen lung față de întreprinderile mai mari. O treime din întreprinderile mici care s-au închis în aprilie 2020 au rămas închise după șase luni, iar aproximativ o cincime au rămas închise după 12 luni. În România, 21% dintre IMM-urile care s-au închis la începutul pandemiei au rămas închise după șase luni, comparativ cu întreprinderile mari, care au rămas închise în proporție de 13%.
Locația afacerii a influențat vânzările: comercianții mici și mijlocii situați în clădiri de birouri din zone centrale au înregistrat o scădere a vânzărilor de 33% față de 2019, în timp ce vânzările comercianților din zonele rezidențiale au crescut cu 8%. Pe măsură ce numărul turiștilor a scăzut, iar majoritatea angajaților lucrează de acasă, afacerile mici din zonele comerciale au resimțit o diminuare a vânzărilor.
E-commerce: După închiderile magazinelor fizice, numărul afacerilor care au intrat în online s-a triplat în fiecare lună față de perioada pre-pandemică, atingând punctul culminant în iulie 2020. Acest lucru reflectă cererea crescută pentru un canal de vânzări online, iar această trecere către digital s-a mențiut la un nivel ridicat încâ de atunci, la nivel global.
Antreprenoriat: La nivel global, numărul comercianților mici a crescut cu 32% în 2020 față de 2019, iar în cazul afacerilor mari, numărul celor noi deschise în ultimul an este de aproape 4 ori mai mare. Pe de altă parte, România a înregistrat o scădere de 10% a numărului de IMM-uri nou înființate în 2020.
Sectorul HoReCa – Restaurante și Cazări: Micile afaceri din domeniul ospitalier care oferă cazare le-au depășit în venituri pe cele mari în vara lui 2020 și 2021. Trendul de a alege destinațiile de călătorie locale a beneficiat afacerile mici și a afectat hotelurile mari din orașe. Restaurantele au văzut o perspectivă diferită, micile afaceri din această zonă înregistrând performanțe sub așteptări, comparativ cu afacerile mari, la nivel global, într-un procent de 17% până în prezent.
„Susținerea afacerilor de proximitate a fost pun punct de solidaritate, la nivel global, pe tot parcursul pandemiei. Cu toate acestea, provocările cu care s-au confruntat aceste întreprinderi mici au fost dure, din cauza dependenței de piețele locale, lanțurilor de aprovizionare și a fluxurilor de numerar restrânse. Totuși, zărim noi oportunități. Digitalizarea a însemnat partea pozitivă a pandemiei, reprezentată de renașterea antreprenoriatului și a inovației”, a declarat Bricklin Dwyer, economist-șef Mastercard și director al Institutului Mastercard Economics.
Sprijinirea micilor întreprinzători este o prioritate pentru Mastercard, care și-a luat angajamentul să aducă 50 de milioane de întreprinderi mici și 25 de milioane de antreprenori în economia digitală până în 2025, prin programe dedicate și oferind inclusiv Small Business Digital Readiness Diagnostic, o analiză care determină dacă întreprinderile mici sunt pregătite pentru digitalizare. De curând, Mastercard și-a luat angajamentul să susțină peste 5 milioane de întreprinderi micro, mici și mijlocii în procesul de digitalizare a afacerii, printr-o investiție de 25 milioane de dolari în cadrul inițiativei Strive.
La nivel local, Mastercard a lansat în acest an Pachetul pentru Digitalizarea Afacerii tale, o suită de soluții menite să susțină IMM-urile în drumul spre digitalizare și dezvoltare în fața provocărilor impuse de pandemie. Pachetul reunește o serie de parteneri care pun la dispoziția antreprenorilor soluții personalizate, disponibile în baza parteneriatului cu Mastercard.
Totodată, din solidaritate față de antreprenorii din HoReCa, Mastercard, împreună cu Edenred, Sodexo și Up România, și în parteneriat cu Qriser a lansat în 2020 „Horeca Împreună”, un program gratuit, conceput pentru a-i ajuta pe aceștia să depășească provocările impuse de pandemie și să-și adapteze modelul de business la cerințele din prezent. Sesiunile de mentorat din cadrul programului au fost accesate de peste 700 de antreprenori din toată țara.
De asemenea, Mastercard lucrează îndeaproape cu autorități, întreprinderi și alte organizații din întreaga lume pentru a crea medii, programe și politici, astfel încât afacerile mici să poată înflori. Mastercard oferă informații despre cheltuieli locale pentru zeci de orașe, de stat și federale, ca parte a programelor City Possible și Recovery Insights, precum și conținut, cum ar fi cel mai recent document politic, care abordează modalitățile prin care guvernele pot sprijini recuperarea IMM-urilor.
Acesta este cel de-al cincilea raport din seria Recovery Insights.
Institutul Mastercard Economics a dezvoltat „Indexul Performanței Afacerilor Mici” sub forma unui sistem de clasificare universal pentru IMM-uri. Indexul utilizează un algoritm bazat pe inteligență artificială pentru a identifica indicatori unici, cum ar fi numărul de locații, volumul vânzărilor, numărul de tranzacții în cadrul activității de vânzări agregate și anonimizate în rețeaua Mastercard.
Conținutul acestui raport este destinat exclusiv ca instrument de cercetare în scopuri informaționale și nu ca un set de sfaturi și recomandări pentru nicio investiție sau acțiune în mod special și nu ar trebui să constituie element de bază în luarea deciziilor sau în scopuri de investiții. Acuratețea conținutului nu este garantată, informația fiind furnizată „ca atare” utilizatorilor, care revizuiesc și utilizează aceste informații pe propria răspundere. Acest conținut, inclusiv previziunile economice estimate, simulările sau scenariile oferite de Institutul Mastercard Economics nu reflectă în niciun fel așteptările pentru performanța operațională sau financiară a Mastercard.
Mastercard, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.