[Optimism de business] Luiza Ionescu: Comportamentul consumatorului roman se zbate intre intentia de a economisi si tentatia de a cheltui mai mult decat isi permite

[Optimism de business] Luiza Ionescu: Comportamentul consumatorului roman se zbate intre intentia de a economisi si tentatia de a cheltui mai mult decat isi permite

Pana sa aiba propriul brand de pijamale, odata cu care a reinventat acest outfit de interior atat de cautat in ultimii doi ani, Luiza Ionescu a mai avut incercari antreprenoriale. Fara a avea satisfactia de a fi unde isi doreste si de a face ceea ce cu adevarat ii place. Ama Pijama este business-ul care ii aduce implinire, mai ales fiindca lucreaza pentru clientii pe care si i-a dorit de cand a intrat in piata vestimentara. Spune ca succesul in antreprenoriat tine de munca si doar intr-o mica masura de noroc.

"E o provocare sa lucrezi cu clientul rafinat, distins, educat. Asta ne onoreaza, dar ne si obliga. Cumparatorul de Ama Pijama este in sine un hedonist care se lasa imbratisat de un produs de calitate, de o aroma blanda de cafea si croisant, alintat de razele caldute ale soarelui".

Luiza Ionescu, creatoarea brandului Ama Pijama vorbeste despre primii trei ani de antreprenoriat in domeniul vestimentar. Despre lectii si incercari, dar si despre detaliile produselor sale, care fac diferenta.

 

Despre tine

Sunt Luiza Ionescu, o persoana entuziasta, un antreprenor cu ambitii, un om matur care lucreaza la un vis pe care il hraneste cu munca pentru a capata forma si sens. In substrat sta pasiune, rabdare si satisfactia imensa ca fiecare an ce trece ma apropie de tot mai multi oameni care aleg sa poarte produsele Ama Pijama. Glumesc frecvent spunand ca trebuie sa fi iintotdeauna atent pe cine lasi sa intre in patul tau. :)

 

Cand te uiti in urma

Privind in urma regret cumva ca nu am demarat mai repede. Undeva in subconstient se cristalizase gandul ca trbuie sa fac haine. Cu modestie spun, auzisem de prea multe ori, in diverse etape ale vietii si de la oameni total diferiti ca asta trebuie sa fac, ca am un fler natural in a intui trendurile si in a face alegeri vestimentare inspirate, dar mereu am avut o jena in a aborda un domeniu pentru care nu aveam nicio calificare, ma simteam ca o uzurpatoare. Nu voiam sa incep sa ma confirm singura numindu-ma designer sau, mai infatuat, creatoare de moda. Asta m-a tinut un timp in loc, nu-mi putam asuma ca poate da, am ceva de spus si ce am eu poate placea. Nici astazi nu ma numesc creatoare, sunt doar un om cu idei,un om cu o echipa in spate care implementeaza partea de design si da, sunt fiorul si simtirea- eu sunt si visatorul si povestitorul.

 

Cum te vezi ca antreprenor

Educatia mea juridica, caci la baza sunt jurist, mi-a servit in tot ce tine de structura, de verticalitate, apetiul meu pentru estetism mi-a rafinat alegerile in privinta deciziilor asupra directiilor de design, precum si in privinta alegerii tesaturilor. Astazi, dupa trei ani de munca asidua pot spune ca sunt in deplin control cu tot ce tine de investitia mea, ca stiu exact etapele de parcurs, ca pot face predictii si proiectii obiective si ca in general, stiu cu ce se manaca.

Pe tot acest drum am intalnit multi oameni, multe pareri, dar probabil cel mai pretios sfat l-am primit de la sotul meu: intr-un businnes cel mai important este sa te tii, sa nu renunti. Ei bine...asta fac, ma tin. Ma tin de plan, de ideii, ma tin de treaba si da, visul meu ma tine in forma si in forta.

Sunt zile in care ma trezesc si nici nu stiu cine sunt eu in ziua respectiva, in care rol, in ce piele trebuie sa intru, in cea a antreprenorului,in cea a artistului cu sensibilitati ,in cea a mamei si sotiei sau in pielea clientului.In toata dezorientarea unor astfel de dimineti, stiu intotdeauna drumul catre expresorul meu de cafea, o beau in viteza, ma adun si ma trimit la treaba.

 

Demult, la un final de proiect de film, am primit cadou de la colegi o agenda, o biblie si o pusculita, impreuna cu indemnul ca eu trebuie sa am mereu un pix la indemana. Desigur asteptam explicatia, iar cand a venit am fost si mai surprinsa, ma observasera si au facut un fel de radiografie a persoanei prin obiectele pe care mi le-au daruit. Atunci au spus asa:pixul sa-l am ca sa-mi notez ideile (ziceau ei ca am una pe zi),pusculita considerau ca mi-e necesara sa pot strange bani sa-mi pornesc/concretizez ideile si biblia, ca sa-mi ajute Dumnezeu. Pentru mine a fost o lectie, o filosofie de viata, am inteles cum ma percep oamenii si da, in toate momentele vietii mele sunt insotita de un pix, multe agende si credinta ca fara Dumnezeu nimic nu se poate. Pe subiectul agende sunt sursa de amuzament si astazi pentru echipa. Zic ei, ca nu stiu multi oameni care sa aiba la ei trei, patru laptop-uri in permanenta. Ironie la stilul meu pe vechi de a nota totul in agenda si nu in telefon etc.

 

Drumul catre reinventarea pijamalelor

Povestea Ama Pijama este raspunsul unor cautari. Ama Pijama este un brand sinonim cu pasiunea, cu dragostea, cu echilibrul corp, minte, estetica vizuala si productie etica. Este despre brand romanesc si despre curajul de a reiventa un produs oarecum banal, piamaua, despre reinterpretarea unor linii clasice, uneori anoste, in traduceri moderne, este despre o infatisare contemporana si versatila orientata care lux discret, este despre o atingere de stil. Totodata este raspunsul unor cautari, al unui neastampar de creea ceva durabil si admirabil.

 

 

Experienta anterioara

Pana la momentul Ama, bifasem cateva experiente antreprenoriale, dar niciuna nu-mi adusese satisfactii majore. Am facut incercari pe mai multe paliere si am adunat experiente diverse. Inainte sa pasesc in zona antreprenoriala lucrasem in sectorul pubic, la CNSAS, in serviciul investigatii-cercetare, si asta lasase asupra mea o ampranta, aceea a salariului venit la data fixa. Recunosc, asta a fost primul soc incasat in privat, faptul ca nu intotdeauna salariul vine la timp si nici ca garantat, el iti acopera nevoile. A trecut ceva timp pana m-am obisnuit cu ideea ca in privat mananci ce pescuiesti si nimic nu-ti intra in plasa fara efort sustinut. Acum stiu realmente ca succesul tine de munca, de disciplina si doar intr-o mica masura de noroc, ca orice lipsa de focus te poate costa.

Nu stiu daca restul incercarilor mele de business au generat cautarea, nu stiu daca a fost o etapa de superficialitate sau daca pur si simplu n-a fost sa fie sa fi ramas ancorata in in vreuna din tentativele mele antreprenoriale din trecut, dar cert este ca toate experientele pe care le-am bifat au conturat o imagine mai clara a ceea ce voiam. Bineinteles, am temperat pornirea de a arde etape, de a tura din prima si de a forta.

 

Invataturile antreprenoriatului

Am invatat sa dozez, am invatat ca mai mic si mai sigur e mai durabil decat bum si apoi poc si am inteles ca nimeni nu-mi hraneste visul si nici nu poate fi atras in visul meu. Singura cale de a urni ceva respectand intocmai forma si conturul afacerii eram eu. Si...uite asa m-am urnit.

Daca ar fi sa o iau de la capat as merge pe aceiasi pasi, dar fara a mai cauta sa atrag oameni in visul meu.

 

Detaliile produselor tale, care fac diferenta

O atentie speciala este alocata nu doar designului, calitatii materialelor, profilului de client, ci si denumirilor. Nu-mi plac denumirile banale. Un produs puternic are nevoie de un nume puternic. Atentia noastra merge pana la cele mai subtile detalii si intotdeauna incercam sa inchidem cercul. Daca gandim o colectie de vacanta atunci tesaturile si imprimeul vor fi sunt alese cu o mai mare bagare de seama pentru a nu crea fracturi de logica si stil in comunicarea produsului nostru. Concret, pleci in Italia, poti alege pijamaua Capri sau Amalfi si printul va fi exact ce trebuie pentru locul respectiv. Alteori numele produselor sunt total surprinzatoare, cum ar fi Episcopal Imoral, Confession sau Sacre Coeur. In asociere cu articole vetimentare mai senzuale aceste denumiri creeaza un contrast puternic, remanent.

Lucrand pentru denumiri am descoperit ca Ama intr-un dialect african inseamna fericire. Desigur, initial n-am stiut ca aceste subtilitati vor fi surprinse de cliente, dar noi asta tinteam, un consumator educat, curios, caruia sa-i alintam simturile si caruia sa-i provocam mintea si cunoasterea. Am stiut ca am lovit tinta in momentul in care au inceput sa vina reactiile si atunci am inteles ca nimic nu trece neobservat.

 

Investitia

Investitia imi apartine in totalitate, a fost facuta din bani personali fara imprumuturi sau finantari. Am pariat pe o idee, am rafinat-o pe traseu si am avut curajul de a intra pe o piata cu mult zgomot concurential cu cateva atuu-uri: nimic kitsch, design iesit din banal, executie impecabila, lux discret.

Cand am pornit la drum nu stiam cate nu stiu, nu stiam ca voi fi total absorbita de munca mea, ca oriunde as fi si orice as face mintea mea este activa, in cautare de inspiratie, de poveste, de solutii si idei noi.

 

Clientii

E o provocare sa lucrezi cu clientul rafinat, distins, educat. Asta ne onoreaza, dar ne si obliga. Cumparatorul de Ama Pijama este in sine un hedonist care se lasa imbratisat de un produs de calitate, de o aroma blanda de cafea si croisant, alintat de razele caldute ale soarelui.

 

Comportament de consum

Cred ca urmare a faptului ca oamenii au petrecut mai mult timp in casa i-a facut sa reconsidere aspectul confort si am vazut o orientare mai mare in zona de lux domestic. Comportamentul de consum al consumatorului roman cred ca se zbate intre intentia de a economisi si tentatia de a cheltui mai mult decat isi permite. Totusi, acest dualism a facut ca romanii sa fie mai atenti la ce cumpara. Cu alte cuvinte, sunt prea sarac pentru a cumpara un lucru prost. Prudenta cumpararii cred ca a mai corectat din impulsul de a cumpara cantitativ.

 

Provocarile anului

Cea mai mare provocare a business-ului in acest an a fost sa reusim sa respectam termenele de livrare. Au fost situatii cand tesaturile nu ajungeau la timp, erau greutati pe partea de transport, dar totul e bine cand se termina cu bine. Un alt soc a fost momentul cand magazinele sau inchis si a trebuit sa retragem marfa din magazinele partenere. Lucrasem mult la acele parteneriate si la final, cand totul se asezase, a venit pandemia, fapt care ne-a obligat la o repliere rapida.

 

Promovarea

In ce priveste promovarea noi mergem, pe trei metode: gratuite, platite si prin folosirea produsului.

La baza promovarii gratuite sta ideea de a oferi valoare oamenilor si de a-i atrage spre afacerea ta in mod organic. Folosim un continut de calitate si nu agasam cumparatorul.

 

Planuri pentru 2022

Pentru anul ce urmeaza intentionam sa facem parteneriate noi, astfel incat sa fim prezenti cu produsele noastre pe mai multe platforme de vanzari si speram sa incheiem primul parteneriat extern.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related