[Noii antreprenori] Vlad Viziteu: Se vorbeste des de antreprenorul care munceste 16 ore pe zi, dar nu cred ca este neaparat constructiv

[Noii antreprenori] Vlad Viziteu: Se vorbeste des de antreprenorul care munceste 16 ore pe zi, dar nu cred ca este neaparat constructiv

Daca e un domeniu in care business-urile cochete, fie ca sunt in mall-uri, parter de bloc sau vila au inceput sa apara in ultimii mai ceva ca ciupercile dupa ploaie, acela e cu siguranta taramul cafelei. Iar de ceva timp vechii bauturi i s-a adaugat un sufix, care e pe buzele si canile tuturor: de specialitate. Vlad Viziteu are 31 de ani si e nascut in Botosani, dar de 11 ani locuieste in Bucuresti, dupa ce 2 ani a stat in Berlin. Primul job a fost in domeniul cafelei de specialitate, asa a ajuns sa invete despre repararea & mentenanta espressoarelor si prajirea cafelei.

Se vorbeste des de antreprenorul care munceste 16 ore pe zi, dar nu cred ca este neaparat constructiv sa acorzi atat de mult timp doar de dragul de a lucra 16 ore. Este adevarat ca exista momente cand trebuie sa faci anumite sacrificii, dar cand ajungi in situatia in care chiar trebuie sa muncesti atat de mult zilnic, ceva nu este bine, iar acest lucru te va afecta pe termen lung, spune Vlad

In afara de experienta acumulata in cafenele si prajitorii de cafea, a participat si la cursuri, facute cu experti din domeniu, iar de mai bine de un an este la carma business-ului Incognito Coffee Roasters. Spune ca romanii sunt dornici de a incerca mereu cafele noi, iar aceasta, cand e de specialitate a devenit un element de diferentiere, precum vinul, care vorbeste despre statutul social si imaginea ta.

 

Let's talk business

Incognito Coffee Roasters s-a nascut acum mai bine de un an, obiectul principal de activitate este prajirea cafelei si vanzare de echipamente profesionale specifice domeniului. Noi prajim cafeaua si o livram partenerilor nostri, acestia fiind in marte parte cafenele, birouri dar si retaileri de specialitate de produse craft/artizanale. Totodata livram si clientilor de acasa prin intermediul site-ului nostru.

Cea mai importanta parte a investitiei a fost aparatul de prajt cafea pe care l-am achiztionat din SUA. Este un prajitor de cafea pe care il cunosteam bine deoarece mi-am facut “ucenicia” prajind pe un astfel de aparat.

O alta parte importanta a investitiei este locatia in care ne desfasuram activitatea. Este un spatiu de 200mp, care pare mult pentru un astfel de business la inceput de drum dar ne ofera libertatea de a face mai multe lucruri, precum cursuri de barista, service pentru espressoare etc.

 

Ce cafea beau romanii?

Cafeaua de specialitate este un domeniu inca la inceput in Romania, chiar daca primele cafenele au aparut acum aprox 10 ani. In schimb aceasta se extinde constant iar consumatorii fac tranzitia spre acest tip de produs.

Avand in vedere ca exista o traditie in cafeaua de specialitate internationala cu cafeaua de origine din Ethiopia, acest lucru este valabil si la noi.

 

Explozia pietei de cafea in Romania

Mi-am inceput cariera la prima cafenea de specialitate din Bucuresti si am putut observa destul de bine acesta evolutie. Cred ca motivul principal pentru aceasta evolutie este determinat de cateva persoane care au avut initiativa de a deschide primele cafenele la noi.

Efortul lor a atras din ce in ce mai mult interesul pentru cafeaua de specialitate, iar ulterior, multe persoane care erau pasionate de cafea au realizat ca, printr-o investitie minima si cateva informatii de baza, pot sa isi asigure un trai decent cu un coffee shop, lasand astfel la o parte viata de corporatie.

 

Romania vs. Europa, proba pe cana

In continuare in Romania se consuma cafea mass-market iar piata cafelei de specialitate este mica si la inceput.

Daca ne raportam doar la cafeaua de specialitate, fata de restul Europei, clientii din Romania prefera o prajire mai light apropiata de prajirea nordica. In acelasi timp observam un alt tipar de consum axat pe diversitate. O mare parte din clienti doresc sa exploreze cafele noi constant.

 

De la cine ai invatat

Am avut mereu norocul de a fi aproape de oameni de la care am putut invata. Am avut si experiente negative, dar acestea sunt umbrite de cele pozitive.

Mi-am inceput carierea in acest domeniu in anul 2012 la Coftale Specialty Coffee Shop unde, alaturi de Antonio Iftimescu, fondatorul cafenelei, am avuta ocazia sa invat bazele cafelei de specialitate. Ulterior, am avut ocazia sa lucrez in mai multe cafenele de specialitate si prajitorii, unde am continuat sa ma dezvolt si sa acumulez experienta.

Experienta cea mai relevanta care m-a facut sa imi doresc sa imi deschid propria prajitorie de cafea de specialitate a fost in Berlin, Germania. Mentorul si omul de la care am invatat cel mai mult este Ivo Weller de la Röststätte Berlin cu care am avut placerea de a colabora timp de 2 ani. De la el am invatat “secretele” unui business de succes si care m-a facut sa inteleg de ce standardele inalte si constanta in prajire impreuna cu atentia catre client sunt ingrediente simple dar must have pentru orice business la inceput de drum si nu numai.

 

Abilitati de antreprenor

Pentru mine, a fi antreprenor inseamna in primul rand sa ai o relatie buna cu riscul. Nu vei avea niciodata siguranta ca vei reusi oricat de multa experienta ai avea, dovada fiind vremurile pe care le traim astazi cu pandemia. Dar doua calitati pe care le consider ca ajuta intotdeauna sunt adaptabilitatea si rezilienta, care te pot ajuta sa gestionezi acest risc.

Dupa experienta din Berlin, am inteles ca profesionalismul este foarte important pe termen lung. Totodata cred ca un alt lucru care ajuta este sa incerci sa te fortezi sa faci lucrurile care sunt inconfortabile si sa acorzi timp sa te dezvolti in mod continuu.

 

Asteptari si confirmari

Cand am inceput, am incercat sa fim cat mai fluizi in asteptari. Desi stiam foarte multe din domeniu, este o diferenta foarte mare in a avea propria afacere si a lucra in acel domeniu. De la inceput am stiut ca e bine sa ne concentram pe cateva aspecte precum calitatea, constanta si customer service.

O surpriza placuta a fost disponibilitatea si curiozitatea oamenilor pentru cafeaua de specialitate. O surpriza neplacuta a fost sa descoperim ca prioritatile noilor antreprenori in domeniu nu sunt potrivite pentru dezvoltarea sanatoasa si pe termen lung al afacerilor lor. (ex. Design vs calitatea produselor).

 

Care este partea cea mai grea si cum e cu promovarea

Cel mai greu mi se pare partea de vanzari wholesale. Unii antreprenori din acest domeniu au tendinta de a prefera profitabilitatea si cantitatea in detrimentul calitatii,lucru care genereaza un defavor pietei, avand in vedere ca este vorba despre un produs de calitate superioara care, ca in orice alt domeniu, costa. Totodata, cei care doresc sa isi deschida o cafenea isi indreapta atentia spre total alte lucruri fata de cele care le pot facilita succesul.

Ideal pentru noi este o promovare organica prin “word of mouth” si o crestere constanta pe termen lung. Cu cat colaboram cu mai multe cafenele de specialitate sau restaurante care pot sa mentina standardele inalte cu privire la extractille facute, cu atat publicul are ocazia sa descopere mai bine produsul nostru.

Online ne promovam pe social media, prin influencer marketing dar si prin site-ul nostru. Ne dorim sa crestem comunitatea costruita pana in acest moment pe care ulterior sa o redirectionam tot catre locatiile cu care colaboram. Succesul lor este defapt succesul nostru.

 

Care este filosofia de crestere

Cum am mentionat mai sus, obiectivul principal nu a fost legat de cresterea agresiva vanzarilor ci de a crea parteneriate.

Pe baza experientei primului an de activitate pe care tocmai l-am incheiat si feedback-ul obtinut de la partenerii nostril ne-a convins ca o crestere constanta in care sa ne puteam dezvolta pe toate planurile este foarte importanta pentru noi.

 

Clientul ideal

Cafeaua de specialitate este atractiva pentru persoanele din clasa mid-high, in mod special ca element de diferentiere/apartenenta sociala. Din acest punct de vedere, aceasta poate fi comparata cu vinul, iar daca observam curentul berariilor craft si a produselor artizantale din marile orase, putem vorbi de acelasi profil de client, fie ca este vorba despre mileniali, generatia Z sau chiar X.

Prin natura lor acest profil de client se remarca printr-o loialitate fata de brandurile preferate, dar in acelasi timp sunt si foarte sensibili la inconstanta in calitate.

 

Mediul de business romanesc

Pentru a crea si a dezvolta un business de calitate, este nevoie de timp si de sacrificii. Problema principala este insa faptul ca o parte din antreprenorii din Romania inca recurg la scurtaturi pentru a inlocui timpul si sacrificiul necesar pentru a reusi.

Partea buna este ca in timp, daca nu te abati de la valorile si standardele tale, clientul va putea aprecia diferenta. Avand in vedere ca in orice domeniu exista loc pentru toti, cu cat antreprenorii locali se dezvolta si devin mai profesionisti, cu atat aceasta problema va fi de domeniul trecutului.

 

Cum arata o zi de munca

Zilele difera destul de mult unele de celelalte. Sunt zile in care prajim, zile in care livram si ne vizitam partenerii, iar in restul timpului avem intalniri si lucram la proiectele interne de dezvoltare. In general exista un mix intre toate aceste activitati.

Se vorbeste des de antreprenorul care munceste 16 ore pe zi, dar nu cred ca este neaparat constructiv sa acorzi atat de mult timp doar de dragul de a lucra 16 ore. Este adevarat ca exista momente cand trebuie sa faci anumite sacrificii, dar cand ajungi in situatia in care chiar trebuie sa muncesti atat de mult zilnic, ceva nu este bine, iar acest lucru te va afecta pe termen lung.

Problema este ca daca trebuie sa muncesti 16 ore pe zi si in weekend, poti sa ajungi sa nu te mai bucuri de munca pe care o faci. Din acest motiv incerc sa ma deconectez cat de mult pot, iar cand lucrez sa ma bucur de ceea ce fac.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related