Din dorința de a rezolva o problemă socială, Bogdan Dimciu s-a trezit antreprenor. Înainte de asta, făcea voluntariat într-o organizație neguvernamentală a cărei misiuni era să contribuie la angajarea beneficiarilor cu dizabilități. Oricât efort se depunea, însă, oamenii vulnerabili nu erau angajați. A decis atunci să își creeze propria firmă, o întreprindere socială de inserție, și să folosească antreprenoriatul ca instrument pentru a crește calitatea vieții cât mai multor persoane cu limitări psihice sau fizice.
Așa a apărut în Brașov Ophori Cosmetics, o marcă românească de cosmetice naturale a cărei primă valoare este solidaritatea și locul unde și-au găsit tribul oameni ”neatrăgători” pentru piața muncii.
”Produsele sunt livrate proaspete către clienți, pentru a beneficia la maximum de ele. Ne dorim ca prin calitatea produselor noastre să transmitem un mesaj: faptul că persoanele cu dizabilități pot realiza produse excelente”
Povestim cu Bogdan Dimciu despre Ophori Cosmetics, singurul laborator social de produse cosmetice din România, unde totul este lucrat manual de adulți cu dizabilități. Produsele sunt apoi ambalate sustenabil.
Învățăm ce înseamnă un business social de inserție și de ce ar fi bine să existe cât mai multe și la noi. În România, rata de angajare a persoanelor cu dizabilități este de 7%, iar media europeană este de 49%.
Bio pe scurt
Dacă e să ne luăm după studii, sunt inginer în telecomunicații, absolvent al Facultății de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor din Brașov. Practic, sunt mai mult asistent social decât inginer. :) În prezent, urmez un master în Asistență și Dezvoltare Comunitară la Universitatea Transilvania din Brașov.
Pe când eram student la telecomunicații, am început să fac voluntariat la un centru pentru persoane cu dizabilități din Brașov. Atât beneficiarii cât și personalul din acel centru m-au inspirat să mă implic din ce în ce mai mult în domeniul social. Este, până la urmă, un domeniu ce are nevoie de dezvoltare în România și am considerat, atât atunci cât și acum, că pot aduce un aport benefic acestuia.
Cum te-ai hotărât să devii antreprenor
Nu am plănuit niciodată să fiu antreprenor. Pentru mulți, sună foarte bine să ai propria firmă, să iei decizii, să îți faci programul cum vrei. Ideea e că eu nu am urmărit niciodată luxul acesta, care oricum s-a dovedit a fi complet ireal. În realitate, puțini ar accepta să lucreze 10-14 ore pe zi inclusiv weekend, să ia decizii care ar putea impacta complet viețile unor oameni, să fie continuu într-un proces de inovare, fără de care nu s-ar dezvolta firma.
Antreprenoriatul este un instrument pe care am decis să-l utilizez pentru a crește calitatea vieții persoanelor vulnerabile. Când făceam voluntariat, o parte a activităților beneficiarilor cu dizabilități era axată pe inserția profesională. Oricât efort depuneam, beneficiarii nu erau angajați. Din acel moment, am decis împreună cu personalul de acolo, că o să-i angajăm noi. Astfel, din dorința de a rezolva o problemă socială, ne-am trezit antreprenori.
Mentorii tăi
De-a lungul vieții, am avut marele noroc să întâlnesc oameni de nota 10+. Pot spune că am învățat câte ceva de la fiecare persoană cu care am interacționat. Din toate acestea, o persoană foarte importantă pe care vreau să o amintesc este Angela Achitei, președintele Fundației Alături de Voi, care este un exemplu de antreprenor social și om deosebit. Fundația ADV este un pilon al economiei sociale în România, iar dacă nu ar fi existat, nu am fi putut vreodată să vedem cât de mult impact poate avea o astfel de structură în comunități.
Ah și, am „împrumutat” de la Angela vorba cu „Acționăm spre binele omului, mediului și comunității.” Mulțumesc Angela!!
Abilitățile și competențele unui antreprenor, de orice fel ar fi acesta
Trebuie să fii o persoană controlată, disciplinată și organizată. Trebuie să nu presupui niciodată și să nu faci compromisuri. Trebuie să fii empatic și să deschizi o afacere proiectată spre binele tuturor.
Profitabilitatea nu este un indicator al succesului, pentru că poți avea contracte cu statul realizate la supra-preț doar pentru că un membru al familiei a avut capacitatea de decizie. Sau vinzi o piatră, dar o prezinți clienților că vindecă toate bolile. Trebuie să fii un om corect. Trebuie să dezvolți un business, nu o bișniță.
Consider că educația specifică este foarte relevanță: te ajută mult să știi să repari mașini dacă vrei să deschizi un service auto.
Cu timpul se dezvoltă abilități de comunicare: orice afacere deschizi, trebuie să vinzi produsul cuiva. Înveți să relaționezi mai bine cu oamenii, cu colegii de echipă și clienții. Este foarte important să ai răbdare și să asculți. Practic, plec de la premiza că omul cu care vorbesc știe mai multe decât mine.
Cum a apărut Ophori Cosmetics
În România, rata de angajare a persoanelor cu dizabilități este de 7%, unde media europeană este de 49%. Consider că este o problemă foarte mare, și în egală măsură foarte ignorată.
Ophori Cosmetics este singurul laborator social de produse cosmetice din România, unde adulți cu dizabilități realizează manual produse de îngrijire. Aceste produse sunt, apoi, ambalate sustenabil. Astfel sunt abordate mai multe misiuni sociale: inserția profesională a persoanelor cu dizabilități și consumul responsabil.
De ce produse cosmetice
Ne-am dorit să facem produse cosmetice de îngrijire din 3 motive: unul de business, unul pragmatic și unul de poveste.
- Dpdv Business, produsele cosmetice sunt consumabile de uz general, care pot acoperi o varietate largă de cereri, pentru multe persoane.
- Dpdv Pragmatic, produsele acestea pot fi realizate COMPLET de către persoane cu dizabilități, în baza unor proceduri și după optimizări ale fluxului de producție.
- Dpdv Poveste, ne dorim ca produsele noastre să fie un indicator al faptului că persoanele cu dizabilități au capacitatea de a realiza produse extraordinare, îndrăgite de către comunitate.
Brandul
Ophori înseamnă euforie, a fost ales deoarece primele noastre produse sunt bilele efervescente de baie. Ne dorim ca utilizarea lor să dea o stare de satisfacție si împlinire, euforică. Logo-ul nostru este simbolul persoanelor cu dizabilități (a scaunului persoanelor cu handicap fizic), separat în 3 segmente: albastru de la încredere, mov de la creativitate, verde ce indică spre ambalajele sustenabile.
Valorile de brand
Ne ghidam după:
- solidaritate;
- prioritate acordata creșterii calității vieții si nu a capitalului;
- participare si guvernare democratica.
Investiția
Afacerea a beneficiat de-a lungul timpului de finanțări publice și private de aproximativ 80.000 euro, unde cea mai mare parte a fost și este în continuare direcționată către salarii, deoarece oamenii sunt cei mai importanți în Întreprinderea Socială Ophori.
Misiunea unei întreprinderi sociale de inserție
În primul rând, este termenul de întreprindere socială. Aceasta poate fi un SRL, ONG sau altă formă juridică, dar cu un singur scop principal: creșterea bunăstării comunității. În actele constitutive ale unei astfel de afaceri, sunt specificate anumite criterii care asigură că entitatea funcționează spre binele societății, precum salarii echitabile, direcționarea celei mai mari părți ale profitului în comunitate și nu spre dividende, acționarea în scop social și nu spre câștigul conducerii. Aici pot intra o varietate de tipuri de afaceri, precum un muzeu ce are rolul de a crește conștientizarea asupra unor perioade istorice, magazine zero-waste care vând doar produse sustenabile sau centre de terapie pentru diferite grupuri vulnerabile.
Apoi există termenul de Întreprindere Socială de Inserție care, pe lângă o misiune socială, are și o componentă de inserție profesională a persoanelor din grupuri vulnerabile. Persoane din grupuri vulnerabile pot fi cele în risc de sărăcie, familii mono-parentale, tineri din centre de plasament și alte persoane mai puțin norocase în viață. În cazul Ophori, întreg personalul din producție este alcătuit din persoane cu vulnerabile, mai precis din persoane cu dizabilități. Dat fiind faptul că lucrăm cu persoane cu dizabilități în proporție de 60% din întreg personalul, suntem autorizați și ca Unitate Protejată.
Întreprinderile sociale și cele de inserție sunt structuri de economie socială, care îmbină principiile de sustenabilitate și profitabilitate ale SRL-urilor clasice cu misiunea socială specifică ONG-urilor. Astfel rezultă o entitate ce produce impact social pe termen lung în comunități.
Echipa Ophori
Echipa Ophori este alcătuită din 2 ingineri în electronică, un inginer în telecomunicații, un specialist în integrarea persoanelor vulnerabile și persoanele cu dizabilități angajate în departamentul de producție. Consider că ne unește misiunea socială și faptul că putem avea un impact pozitiv în comunitate.
Cum s-au schimbat relațiile în aceste vremuri
Consider că suntem o echipă legată și, culmea, momentele de stres ne-au adus împreună. Cele mai importante decizii au fost luate în momente de criză. Personalul este motivat deoarece Ophori are un scop, o viziune și un țel, lucruri ce cresc moralul echipei. De asemenea, fiecare persoană este tratată egal la Ophori, indiferent de capacități.
Produsele
Producem cosmetice de îngrijire profesionale, ce au fost dezvoltate în colaborare cu un laborator specializat în astfel de produse, de-a lungul a mulți ani și cu multe teste în spate. Gama noastră cuprinde:
- Bombe efervescente de baie
- Scrub-uri exfoliante de corp
- Produse de curățare, precum o pastă și un săpun solid cu cărbune vegetal
- Șampoane solide
Urmează să lansăm o gamă de produse de aroma-terapie sub brand-ul Ophori Aromatics, precum și produse generale de curățenie destinate mediului business.
Toate produsele sunt foarte căutate și cererea pentru ele este mare, fapt ce ne bucură enorm. Produsele sunt livrate proaspete către clienți, pentru a beneficia la maximum de ele. Ne dorim ca prin calitatea produselor noastre să transmitem un mesaj: faptul că persoanele cu dizabilități pot realiza produse excelente.
Particularități ale producției
Producția este o întreagă experiență. Orice produs nou trece prin multe etape de dezvoltare și simplificare a fluxului de producție, astfel încât să fie realizabil de către persoane a căror capacitate de muncă este foarte mult redusă. Au fost cazuri în care am renunțat la unele produse pentru că efortul depus de către persoana cu dizabilitate era mult prea mare în a-l realiza. În alte cazuri, a trebuit să venim în ajutorul acestora cu aparate care să le ușureze munca. Apoi sunt procedurile în sine ce trebuie învățate, precum curățenia sau faptul că tot timpul se lucrează cu mănuși. Pentru persoanele tipice, aceste proceduri pot părea simple, dar pentru persoane care au deficiențe variate, unele mintale sau de natură fizică, pot fi dificile. Ne bucurăm, în schimb, că avem colegi ce s-au adaptat la Ophori și că vin cu plăcere la noi. :)
Clienții
Retenția clienților este generată de calitatea produselor. Ca profil, considerăm că Ophori produce cosmetice de îngrijire pentru o varietate foarte mare de oameni care caută produse profesionale, dar grupul majoritar este alcătuit din persoane din sexul frumos.
Greu și frumos în conducerea unui business social
Este foarte greu să fii competitiv în piață. Clientul caută, de cele mai multe ori, prețul cel mai mic. Capacitatea de muncă a angajațiilor noștri este de multe ori redusă la cel puțin jumate, de unde rezultă costuri mai mari. Desigur, și calitatea produselor își spune cuvântul, iar cumpărătorul contribuie direct la inserția persoanelor cu dizabilități în comunitate. Însă, de prea puține ori această poveste convinge oamenii. Din acest motiv, ne bazăm pe a prezenta calitățile produselor, nu neapărat povestea socială, ea vine mai mult ca un bonus.
Este foarte frumos să vezi clienți fericiți și aduce o mare satisfacetie faptul că locul de muncă creat unor persoane, care foarte greu își găsesc unul, produce o schimbare pozitivă în viețile lor.
Cele mai mari provocări
Aș spune că provocările de adaptare a locului de muncă și a-l face cât mai accesibil grupului vulnerabil cu care lucrăm. Apoi este provocarea de a ajunge în comunitate și de a avea o voce puternică care spune o poveste unică.
Strategia de promovare
Mediul principal de vânzare este online, pe platforma ophori.ro . Acesta este important deoarece este accesibil, atât pentru noi, cât și pentru clienți. Nu ne-am axat atât de mult pe a aloca fonduri pentru promovare și ne bazăm mult pe recomandările clienților deja existenți.
Învățăturile tale din antreprenoriat
Am învățat că:
- nimic măreț nu poate fi realizat fără o echipă
- oamenii sunt cei mai importanți
- este nevoie permanent de a lua acțiune, problemele de sub preș vor da pe afară
- echilibrul în viață este foarte relevant, altfel problemele de la servici vor ajunge acasă și invers
- bunăstarea celor din jur aduce împlinire personală.
Planuri pentru 2022
Planurile noastre sunt de a ne mari echipa și să angajăm mai multe persoane cu dizabilități. Vrem să lansăm noi produse și categorii pentru a ajunge la mai mulți clienți. Ne dorim să ne menținem calitatea produselor la standarde mari și, împreună cu aceasta, Întreprinderea Ophori să fie cunoscută de mai multe persoane.
Vrem să fim cunoscuți ca un pilon de structură de economie socială în România, de afacere în care comunitatea să aibă încredere că poate contribui la rezolvarea problemelor cu care ne confruntăm.