[Noii antreprenori] Maria Neneciu: Ne-am dorit să facem o selecție de obiecte și de povești în care să credem cu tărie

[Noii antreprenori] Maria Neneciu: Ne-am dorit să facem o selecție de obiecte și de povești în care să credem cu tărie

Colecții curatoriate provenite de la meșteșugari, designeri, mici afaceri și edituri, obiecte diferite și pentru toate ocaziile, de la bijuterii și vase ceramice, la ierbare și cărți pentru copii. Se găsesc pe platforma room21, unde s-au adunat mai mulți antreprenori creativi români, care își spun poveștile prin obiectele lor. Room21 a apărut anul trecut, după mai bine de 6 luni de planificări și discuții ale echipei cu potențiali furnizori și colaboratori.

"Am dezvoltat încă din primul an și o serie de obiecte originale, aceasta fiind de fapt o direcție pe care ne dorim să o dezvoltăm destul de mult în viitor, să reușim să dezvoltăm produse originale alături de designeri, studiouri sau mici fabrici".

Echipa room21 înseamnă Maria Neneciu, Irina Florea, Ioana Pîrvu, pe care le unește preocuparea pentru antreprenoriatul creativ. Ideea le-a venit în urmă cu mai mulți ani, când au constatat nevoia unei platforme locale, unde să se întâlnească și să fie promovați producători locali. Maria povestește în continuare despre brandul lor cu magazin online și un showroom micuț în București.

 

Echipa

Ne-am cunoscut acum mai bine de 13 ani, când lucram în echipele și redacțiile unor reviste de lifestyle, specializate în design de interior și food, iar ulterior am continuat prietenia, dar și colaborarea profesională (pentru mai bine de 10 ani deja), în jurul multor proiecte și produse la The Institute, printre care: Romanian Design Week, DIPLOMA, Institute, The Magazine sau Cartierul Creativ.

Așadar, ne leagă o poveste de prietenie lungă, presărată cu multe proiecte, cu multe provăcări și ne place să credem că și cu multe reușite profesionale, iar interesul pentru design și pentru industrii creative ne-a acompaniat întodeauna, însă cele mai fascinante componente ale acestei povești rămân în continuare oamenii minunați pe care i-am întâlnit în acest parcurs, alături de poveștile pe care le-am descoperit în jurul acestora.

Ca background academic, suntem un mix de comunicare, jurnalism, management si studii culturale, însă probabil ce a contribuit cel mai mult la sudarea noastră ca echipă în jurul tuturor acestor proiecte și initiative la care am contribuit a fost o viziune comună despre importanța comunităților creative și a antreprenoriatului local, dar mai ales despre importanța poveștilor și a iniațivelor cu rol catalizator în dezvoltarea și susținerea acestora. Și probabil un simț al umorului…diferit, dar compatibil.

 

Un sumar al proiectelor voastre

Preocuparea pentru antreprenoiatul creativ local ne-a însoțit întotdeauna, în jurul tuturor proiectelor în care am fost implicate, precum și în jurul unor demersuri academice sau jurnalistice, însă cu room21 ne-am pus de fapt pentru prima dată în postura de antreprenori în formula aceasta.

Un al proiect pe care Irina Florea l-a dezvoltat anterior, încă din 2012, și care are în continuare mare success și o comunitate loială este 1981- Lucruri Neuitate, un brand de globuri de sticlă, realizate și pictate manual, o selecție impresionantă de obiecte nostalgice, atent alese.

De asemenea, sub brandul room21 am dezvoltat încă din primul an și o serie de obiecte originale, aceasta fiind de fapt o direcție pe care ne dorim să o dezvoltăm destul de mult în viitor, respectiv să reușim să dezvoltăm produse originale alături de designeri, studiouri sau mici fabrici, alături de preocuparea mai amplă pentru proiecte culturale speciale realizate în colaborare cu aceștia, respectiv ne-ar plăcea ca pe termen mediu să reușim și dezvoltarea unor proiecte multidisciplinare și a unui program de formare profesională pentru antreprenori creativi.

 

Ideea face o platformă pentru designeri și artizani români

Ideea ne-a venit acum ceva ani, atunci când am realizat că este necesară o platformă locală care să reușească pe de o parte să coaguleze și să promoveze studiourile de design, artiștii și micile business-uri, iar pe de altă parte să contribuie efectiv la creșterea vizibilității și la o distribuție mai eficientă a produselor semnate și realizate de către acestea. Această concluzie a fost confirmată atunci și de o serie de concept store-uri dezvoltate în cadrul Romanian Design Week și coordonate la vremea respectivă de către Ioana și care se bucurau de un success și de un feedback foarte bun.

Dezvoltarea unei platforme permanente, care să aibă și rol de distribuție a acestor produse, dar și de promovare a creativilor români, a fost cu siguranță un gând pe care l-am lăsat la macerat o perioadă lungă.

Cred însă că pandemia și impasul în care s-au găsit mulți din antreprenorii locali în această perioadă ne-a mobilizat pentru că ne-a mai demonstrat (încă o dată!) că un astfel de instrument, cu o puternică componentă digitală (magazinul online), este cu atât mai relevant sau necesar astăzi. Așadar, în anul 2020 am decis că este timpul să facem primele demersuri pentru a dezvolta această platformă, iar după mai bine de 6 luni de planificări și discuții cu potențiali furnizori și colaboratori, am lansat shop-ul online room21, în aprilie 2021.

 

Obiective de business la început de drum

Ne-am dorit în primul rând să reușim să facem o selecție de obiecte și de povești în care să credem cu tărie și pe care să le admirăm cu sinceritate, iar mai apoi să reușim să îi implicăm în povestea room21 pe toți cei care le imaginează și semnează. Acesta a fost și primul obiectiv și probabil și primul test pentru noi. Iar apoi să clădim o comunitate în jurul acestora, să promovăm produse locale și antreprenorii creativi care le semnează către un public cât mai generos, să dezvoltăm instrumente în acest sens, fie că vorbim despre platforma online (room21.store), pop-up store-uri în diferite contexte, târguri de weekend, canalele de social media sau materiale de comunicare dedicate.

Din perspectiva de business, ne-am propus să reușim să începem să fim relevanți pentru furnizori din perspectiva vânzărilor, într-o perioadă în care incertitudinile erau regula, dar și să devenim un spațiu de dialog pentru aceștia și să ne amortizăm ideal investiția în primii doi ani.

 

Din primul an

Primul an a adus, desigur, multe provocări. A fost un an extrem de plin: am reușit să coagulăm peste 50 de designeri și entități și mai bine de 400 de produse sub umbrela room21, să producem o serie de produse originale, să organizăm pop-up store-uri în cadrul festivalurilor Romanian Design Week, And Now East și DIPLOMA și să organizăm 4 sesiuni/weekend-uri de Open Doors la micul showroom pe care l-am deschis în luna noiembrie pe Str Constantin Cristescu la nr 12, în Cartierul Creativ. Avem deja clienți fideli, atât din România, cât și din străinătate, o listă lungă de produse pe care am dori să le dezvoltăm în viitor, precum și multe propuneri de colaborări pentru 2022. Așadar, a fost un an plin, însă un an bun. Și am dori să le mulțumim tuturor celor care ne-au susținut în acest sens, a contat foarte mult faptul că am primit susținere și feedback pozitiv în aceste prime 8 luni!

 

Selecția producătorilor

Descriptorul room21 este The local store of curated goods tocmai pentru că ne asumăm că propunem o selecție ….subiectivă, este o sumă de produse și proiecte care ne plac, pe care noi le-am cumpăra și în care credem. Selecția noastră reunește obiecte decorative, art print-uri, accesorii și bijuterii, cărți, jucării, haine, produse cosmetice, obiecte reinventate și redescoperite, produse dezvoltate în colaborare cu studiouri de design din România. De aceea, în room21 poți descoperi: un ierbar cu iz nostalgic, albume de artă, cărți pentru copii, bijuterii, vaze ceramice printate 3D, hanorace, untiere, jocuri sau tablouri etc. Este o selecție (credem noi!) ideală pentru un cadou inedit, pentru cei care apreciază produsele locale și sustenabile și pentru cei care înțeleg importanța susținerii artiștilor, designerilor și a antreprenorilor creativi locali.

 

Piața antreprenorilor creativi din România

Piața antreprenoriatului creativ din România este în continuare una fragilă, în ciuda talentului și a eforturilor permanente depuse de creativii locali și în ciuda apariției unor business-uri care sfidează prin successul lor contextul local.

Există și motive de optimism însă. Deși nu neapărat susținută, piața antreprenoriatului creativ s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 10 ani prin eforturile (private) ale studiourilor, organizațiilor și entităților care se încăpățânează și care înțeleg importanța acesteia în dezvoltarea sănătoasă a societății, atât din perspectivă economică, cât și din cea socială și culturală.

Pentru a deveni însă o piață cu adevărat matură trebuie în primul rând să fie înțeleasă și să fie abordată ca un instument real de dezvoltare strategică. Antreprenorii creativi de la noi se confruntă, pe de o parte, cu suma problemelor cu care se confruntă orice alt sector din România, respectiv cu lipsa de viziune la nivel guvernamental și de administrație publică, se confruntă, de asemenea, cu un grad mare de imprevizbilitate (din punct de verere legislativ, fiscal etc), cu prea multă birocrație, la care se adaugă rapid lipsa infrastructurii specifice industriilor creative, cu lipsa reprezentativității, a stucturilor de asociere, a instrumente de distribuție, de formare sau de susținere financiară.

Mai concret și imediat, mulți se confruntă cu lipsa spațiilor de lucru, dar și cu lipsa unor spații de dialog și de colaborare, care să îi ajute atât din perspectiva pozitionării, cât și în demersuri de networking sau pentru soluții de producție sau distribuție. De aceea, mulți se simt izolați în demersurile lor creative și, din păcate, de multe ori deznădăjduiți.

Cu toate acestea, spiritul creativ și atitudinea deschisă îi ajută pe cei mai mulți să depășească aceste provocări și să le transorme sau chiar să le folosească în practicile lor creative. Din ce în ce mai mulți au invățat importanța brandingului și a poziționării, mulți impresionează prin capacitatea de a-și comunica creativ proiectele și din ce în ce mai mulți capătă noțiuni de marketing, pricing și de multe ori și de legal sau financiare. Ce ne-ar plăcea nouă să vedem din ce în ce mai des ar fi proiecte multidisciplinare și colaborative, în care business-uri de dimensiuni diferite, provenind din sectoare diferite, dar convergente prin creativitate, să împingă și să depășească limitele și granițele propriilor practici, afaceri sau viziuni creative.

 

Provocările business-ului

Cele mai mari provocări sunt legate de diversitatea furnizorilor, respectiv de provocările pe care ei la rândul lor le au în a estima timpi și costuri de producție, de a-și face o politică de preț și de a lucra cu stocuri, fie ele și mici. Provocarea vine de fapt și din gradul diferit de dezvoltare pe care aceștia îl au, unii dintre ei sunt antreprenori extrem de experimentați, care înțeleg rapid care sunt premisele și cerințele unei astfel de colaborări și de la care cu siguranță și noi am învățat foarte multe în aceste luni, unii însă întâmpină dificultăți în a previziona timpi de producție, termene limită sau în a-și creiona un pricing coerent. Însă în mod paradoxal, asta este și cea mai frumoasă parte a acestei povești din jurul room21, că reușim să învățăm împreună, cu toții, unii de la alții, de la ce produse au mai mult succes în ce contexte și pentru ce public țintă, până la cum să comunicăm coerent niște selecții subiective până la cum să gâdnim și să dezvoltăm produse care să se potențeze între ele. room21 este de fapt și un demers care ne demonstrează cât de importante sunt procesele colaborative și cât de importantă este compatibilitatea.

 

Oamenii care cumpără din room21

Noi credem și ne place să ne lăudăm puțin (recunoaștem!) cu faptul că avem cei mai drăguți clienți. Și chiar credem asta. Aceștia sunt de regulă oameni interesați e procesele de producție, care sunt curioși să descopere poveștile și designerii din spatele obiectelor și care își doresc să investească în produse rezistente și sustenabile. Sunt întodeauna persoane cu care ne face plăcere să povestim atunci când îi cunoaștem la evenimentele și pop-up store-urile pe care le organizăm, motiv pentru care, pentru 2022 ne propunem să avem și mai multe contexte și pretexte de întâlnire cu aceștia și ne gândim chiar să propunem și noi formate de evenimente și interacțiune. Dar avem și foarte mulți clienți din străinătate, majoritatea români, care își doresc să păstreze legătură cu scena cultural creativă din România și care au devenit informal acești ambasadori ai room21.store.

Credem că shop-ul online o să rămână principala ancoră a acestei platforme și tocmai pentru că aici au acces și cei care locuiesc în alte orașe sau țări, precum și categorii de clienți care nu consumă neapărat evenimente din zona industriilor creative, dar și pentru că astfel se poate asigura o prezență și promovare permanentă a designerilor și a obiectelor semnate de către aceștia pe tot parcursul anului. Tot în aces sens, am deschis și un mic showroom permanent, unde cei interesați să vadă obiectele fizic pot veni, cu o programare pe hello.room21@gmail sau pe pagina noastră de Instagram.

 

Ce produse preferă clienții

Cele mai de success produse au fost probabil cele care au un ușor iz nostalgic, obiectele copilăriei noastre, dacă vrei. Sau obiecte reinterpretate și recuperate, de la emailul de Sighișoara, Tarotul ilustrat de ilustratori români, acuarelele Colibri, Ierbarul, În fața blocului, Fabule sau Păcălici. De asemenea, bijuteriile sunt foarte apreciate de către clienții noștri, alături de art print-uri, albume și cărțile pentru copii.

Ce ne încântă cel mai tare este că aprope nimeni nu cumpără un singur lucru, ideea colecțiilor pe care le pregătim pe site, dar și a mix-ului acestuia de designeri, fabrici și meșteșugari, de obiecte diferite și ca preț și ca poziționare este tocmai de a genera o ofertă suficent de bogată astfel încât oricine să poată găsi ceva ce îl reprezintă.

 

Magazinul fizic

Nevoia unui spațiu fizic a plecat, pe de o parte de la feedbackul primit de la clienți, care își doreau des să poată vedea și fizic obiectele, iar pe de altă parte din nevoia unui pick-up point, respectiv a unui spațiu de depozitare pentru produsele noastre. Și pentru că mica cameră room21 pe care o avem se află în inima Cartierului Creativ și îi are ca vecini pe cei de la Black Rhino Radio, un radio independent, cu o comunitate creativă incredibilă, ni s-a părut oportun să le permitem celor care doresc să descopere spațiul și obiectele din selecția room21 să ne viziteze și să transferăm camera într-un mic showroom21, la care poți veni cu o programare în prealabil. Feedbackul primit la deschidere și la micile evenimente organizate în luna decembrie a fost unul foarte pozitiv, iar acum funcționează ca un pick-up point pentru comenzile care se efectuează în online.

 

Strategia de promovare în social media

Ne dorim să dezvoltăm comunitatea room21 în jurul paginilior de instagram și facebook, acolo unde încercăm să propunem colecții și mixuri inedite de produse, respectiv să amestecăm idei, organizații, obiecte, contexte. Credem mult în colaborare și suntem convinse că produsele și poveștile se pot potența unele pe altele.

 

Brandul Room 21 în online

Sperăm că se vede bine și că reflectă complexitatea tuturor practicilor creative pe care le prezentăm. Comunitatea online este formată din clienți și prieteni, avem foarte mulți oameni care ne scriu și care vor să afle mai multe despre produsele și despre desginerii de pe site. Ne bucurăm că aceasta crește treptat, dar constant, că s-a dezvoltat organic și sperăm să crească la fel și în viitor.

 

La început de 2022

Pentru 2022 avem foarte multe planuri. Așa cum menționam, ne dorim să dezvoltăm produse noi, în colaborare cu designeri sau alături de mici fabrici descoperite prin țară și vom dezvolta cu siguranță în continuare cât mai multe contexte și pretexte de interacțiune cu colaboratorii și clienții noștri.

Așadar, pregătim o serie de pop-up store-uri pentru anul acesta în diverse contexte culturale, dar și o serie de weekenduri cu ușile deschise la Cristescu 12 și ne-am dori mult să colaborăm și cu diverși parteneri noi, cu organizații, entități sau companii pentru a dezvolta împreună noi formate de evenimente sau chiar produse. Pentru a crește apetitul pentru produsele locale, cu poveste. Împreună! Tot în acest sens, vrem să dezvoltăm în continuare propuneri de cadouri corporate pentru diferite ocazii (1 martie, Crăciun etc), dar și proicete speciale pentru companiile care își doresc să susțină antreprenoriatul creativ local și înțeleg importanța proceselor sustenabile. Așadar, suntem deschise la colaborări și propuneri!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related