Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro & OLX Real Estate, a inceput 2022 cu multa nerabdare pentru o lume mai previzibila. Realitatea a adus altceva, depasind chiar si teoriile cele mai pesimiste. Continuam sa ne adaptam la incertitudine si sa gasim un fel de a trai, de a merge mai departe, in contextul in care normalul pare din ce in ce mai indepartat. Anul trecut, de exemplu, cei de la Storia.ro au adus in Romania Carticica de biniste.
Cu siguranta cel mai interesant proiect al nostru in 2021 a fost lansarea unei carti impreuna cu audienta noastra si sapte specialisti in domeniile lor. Cartea e un ghid despre cum poti fi mai fericit acasa si abordeaza subiecte precum designul interior, psihologia, gastronomia sau biofilia, spune Monica.
Intr-un interviu realizat in ianuarie, am vorbit cu Monica despre biniste, care devine un ideal din ce in ce mai greu de atins si in 2022, despre butonul de panica al pandemiei, marketingul in aceasta perioada instabila si cum se defineste in astfel de momente rolul social al companiilor.
Restart 2022
In 2022 intru cu mai multa nerabdare pentru o lume mai previzibila.
Butonul de panica
Pandemia ne-a adus mai aproape de clienti. In cazul Storia.ro, clientii nostri inseamna pe de o parte agentii imobiliari si dezvoltatorii parteneri, care au avut business-urile initial puternic afectate de pandemie. I-am sustinut cu reduceri mari la serviciile noastre, noi supravietuind doar daca si ei prospera. Dupa socul initial din piata, tranzactiile au revenit pe trendul ascendent si clientii au putut sa isi reia activitatea.
Pe de alta parte, clientii nostri inseamna si cautatorii de imobiliare – viitori proprietari sau chiriasi, in cazul carora ne-am axat mai putin pe conversia imediata si carora am vrut sa le transmitem ca e ok sa nu stie ce trebuie facut acum, e ok sa dureze mai mult timp sa ia orice decizie, cu atat mai mult una cu impact pe zeci de ani, cum poate fi una imobiliara. Pe langa empatia din mesaje, le-am si venit in ajutor cu tooluri concrete – acces la specialisti care sa ii indrume spre creditul avantajos lor, webinarii cu profesionisti din industrie, inspiratie in amenajare pentru cei care au decis sa se mute in aceasta perioada plina de haos.
Cum ati schimbat strategia
Perioada pandemiei a debutat cu acelasi haos si aceeasi incertitudine care probabil au caracterizat viata oricarui business sau oricarei persoane la acel moment. Dupa incheierea perioadei de lockdown insa, odata cu revenirea pietei imobiliare, si noi am revenit pe o traiectorie ascendenta. Ce cred ca am facut bine a fost sa nu ne oprim in a comunica, cum au facut-o cei mai multi competitori. Ne-am adaptat mesajele si ne-am axat si mai mult pe partea de utility a comunicarii.
Noi suntem un business online, deci componenta online a comunicarii a fost intotdeauna predominanta, dar pandemia ne-a fortat si mai mult sa gasim modalitati de interactiune online cu clientii.
Bilant 2021
Cu siguranta cel mai interesant proiect al nostru in 2021 a fost lansarea unei carti impreuna cu audienta noastra si sapte specialisti in domeniile lor. Pornind de la campania din 2020, in care am inventat un cuvant local ca echivalent pentru danezul hygge, anul trecut am dus conceptul si mai mult in concret prin Carticica de biniste. Cartea e un ghid despre cum poti fi mai fericit acasa si abordeaza subiecte precum designul interior, psihologia, gastronomia sau biofilia. La final de an, am si lansat-o in librarii impreuna cu Editura Nemira, iar acum suntem deja la al doilea tiraj al cartii.
Cea mai mare provocare a anului cred ca a fost si inca e cum poti crea coeziune in echipe remote. Daca in interiorul departamentului interactionam des si ne simtim apropiati unii de ceilalti, mai departe in companie cu siguranta exista un sentiment de deconectare.
Obiective in 2022
In 2022, continuam sa consolidam brandul construit in ultimii ani si relatia cu clientii nostri B2B, dar adaugam la lista de provocari si comunicarea serviciilor financiare parte din grup. Odata cu achizitia KIWI Finance de catre OLX Group, vizitatorii Storia.ro au acces gratuit la serviciile celui mai mare broker de credite din piata, care lucreaza cu o mare parte a bancilor din Romania. Asadar, ne bucuram sa putem fi alaturi de clientii nostri si mai mult in procesul de achizitie a unei locuinte.
Anul acesta probabil va fi mai mult ca oricand anul datelor. Nu data for data’s sake, ci date care sa vina in ajutorul clientilor nostri in deciziile lor pentru viitor si comunicate intr-un mod uman si cat mai usor de inteles.
Factorii care au influentat piata
Cu exceptia unor momente punctuale de varf pandemic, piata a crescut puternic in 2021, atingand noi recorduri de tranzactii imobiliare. Cresterea e insa una foarte sanatoasa. Daca ar fi sa comparam cu criza din 2008, locuintele, chiar daca mai scumpe, sunt mult mai accesibile. Acest lucru s-a intamplat pentru ca veniturile au crescut intr-un ritm mai sustinut decat preturile imobiliarelor.
Tranzactiile au crescut si in urma pandemiei – romanii si-au dat seama ca mediul in care traiescconteaza extraordinar de mult, mai mult decat isi inchipuiau anterior.
Previziuni
Ne asteptam ca perioada de crestere a pietei sa continue – atat din punctul de vedere al tranzactiilor, cat si al preturilor.
Efectele pandemiei
In cazul pietei imobiliare, pandemia a accelerat (chiar daca destul de putin momentan) transformarea digitala. Vedem mai des vizionari online, prin video call, inainte de o vizita propriu-zisa la locatie. In alte piete, pandemia a adus un avant mai mare si in cazul semnarilor de contracte online.
De asemenea, vedem schimbari mari si la capitolul dorintelor pe care le au cumparatorii– atat din comportamentul din platforma, cat si din studiile facute, observam ca locatia conteaza mai putin, iar confortul si suprafata conteaza ceva mai mult decat in perioada pre-pandemica.
Trenduri
Ma astept ca si la noi sa continue utilizarea social commerce-ului – continut shoppable in social media. De asemenea, cred ca autenticitatea va juca si in 2022 un rol important in comunicarea brandurilor. Din pacate insa, ma intristeaza sa vad ca partea de diversity & inclusion de multe ori nu pare integrata intr-un mod autentic in comunicare, ci fortat.
Rolul companiilor in societate in 2022
Cred ca fiecare companie trebuie sa-si dea seama cum aduce sau cum poate aduce un impact pozitiv in cazul stakeholderilor – de la angajati, clienti si societate in intregimea ei. Pe timpul pandemiei, am vazut o atentie mai mare indreptata de consumatori pe acest subiect, dar si o atitudine mai critica fata de brandurile care nu sunt autentice in cum isi aleg si sustin cauzele.