[Optimism de business] Cristina Craiciu: Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de calitatea produselor pe care le pun pe piele

[Optimism de business] Cristina Craiciu: Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de calitatea produselor pe care le pun pe piele

Au planuri mari după doar doi ani de business: să își mărească gama de produse, să vândă în câteva magazine și să își ducă brandul peste hotarele României. Dacă ar fi știut câte provocări le va aduce antreprenoriatul și de ce fel situații se vor lovi, Cristina și Nichita – oamenii din spatele brandului Empath, spun că nu s-ar mai fi apucat de business niciodată. În cazul ăsta, ignorance was a bliss.

Au învățat de toate, confruntându-se cu situații neanticipate. Să coordoneze tot ce ține de o afacere, să repare utilaje, să își promoveze brandul în social media, să ia decizii și să își rezolve problemele singuri. Iar învățarea nu se oprește niciodată, pentru că mereu există cunoștințe noi de acumulat în antreprenoriat.

"Un lucru important pe care l-am învățat este importanța cash-flow-ului. Nu puține au fost cazurile, la început, când o perioadă foarte bună efectiv ne bloca după câteva săptămâni, deoarece nu aveam bani pentru a achiziționa marfă nouă".

Jumătatea feminină a brandului Empath, Cristina Craiciu, povestește despre începuturile în business și despre provocările cu care se întâlnește în activitatea de antreprenor. Empath este o marcă sustenabilă de haine și accesorii care se adresează iubitorilor de natură.

 

Oamenii din spatele brandului

În spatele Empath se află Cristina și Nichita, cuplu de 3 ani și parteneri de business de 2.

Eu, Cristina, am terminat facultatea de arhitectură și am profesat câțiva ani în design interior. Partenerul meu, Nichita, a terminat facultatea de marketing și a lucrat o perioadă în producția de mobilier.

Amândoi suntem din Giurgiu și am urmat chiar și același liceu însă nu ne-am cunoscut până când joburile nu ne-au adus împreună, în București. Și atunci s-a produs scânteia.

Gândirea antreprenorială cred că mi-a fost indusă de părinți, ei încercând mai multe business-uri de-alungul anilor până în prezent când au un business de succes.

 

Parcursul către antreprenoriat

În vara anului 2019 eram angajată ca designer de interior însă experiența pe care o acumulasem m-a făcut să-mi doresc mai mult așa că am decis să merg mai departe pe cont propriu și mi-am deschis propriul studio de design de interior. Începutul a fost promițător însă neșansa lui a fost că era încă la început în momentul instalării pandemiei. În acea perioadă, având în vedere contextul și panica, majoritatea clienților doreau realizarea proiectelor cu buget redus, ceea ce afecta calitatea rezultatului final. Și pentru că nu îmi plăcea acest lucru, am decis să iau mai puține proiecte, aspect ce mi-a oferit mai mult timp liber.

În aceeași perioadă Nichita conducea o fabrică de mobilă și, având o experiență pe acel post de aproape 5 ani, simțea că nu mai e loc de evoluție în acel context iar plafonarea nu era în plan.

Așa am decis să deschidem împreună un business, decizie care a dus la nașterea brandului Empath.

În primul an eu am fost full-time dedicată acestui business, Nichita a continuat să muncească pentru a ne putea întreține. După 8 luni de la lansare, a renunțat și el la job și am decis să ne mutăm în Giurgiu, orașul natal, pentru a ne scădea costurile cu chiriile.

 

Abilitatile și competențele unui bun antreprenor

E clar că atunci când începi primul business nu prea știi în ce te bagi. Dacă ne-ar fi spus cineva la început de ce situații o să ne lovim probabil că nu am fi început niciodată. Dar noroc că nu a făcut nimeni asta. :)

Oricât de pregătiți am crezut că suntem, atunci când a fost vorba de afacerea noastră unde toate deciziile ne aparțineau și nimeni nu ne rezolva din urmă problemele, ne-am dat seama cât de multe mai aveam de învățat și cât de mult mai aveam nevoie să ne dezvoltăm.

Am învățat să facem de toate: social media, copywriting, creare și administrare site, seo, achiziții, contabilitate, am învățat să coasem, să printăm pe textile, să reparăm utilaje, să fotografiem, să edităm, etc.

Căutăm permanent să ne dezvoltăm și să acumulăm cunoștințe de la alți antreprenori și facem asta citind cărți din domeniu, participând la cursuri și seminarii și intrând în comunități de antreprenori. Networkingul ne ajută enorm, în cazul nostru chiar am cunoscut oameni cu care în prezent colaborăm și care ne-au ajutat să ne dezvoltăm afacerea.

Ca antreprenor trebuie să ai apetență pentru cunoaștere, să vrei mereu să te dezvolți și să îți îmbunătățești produsele.

 

Despre Empath

Empath este un brand sustenabil de haine și accesorii care se adresează iubitorilor de natură.

Produsele noastre sunt realizate din bumbac organic și/sau poliester reciclat, au certificări GOTS (Global Organic Textile Standard), GRS (Global Recycled Standard), PETA (People for the Ethical Treatment on Animals) și sunt recunoscute de către Fair Wear Foundation (ceea ce certifică condiții de muncă corecte si egale). Hainele sunt printate cu tehnologie de ultimă generație, imprimarea se face direct în țesătură, iar cernelurile sunt pe bază de apă.

Ne dorim să-i inspirăm pe cei din jur să fie cât mai responsabili cu mediul înconjurător.

Pe lângă calitatea superioară pe care o oferim, suntem atenți ca tot procesul să fie în armonie cu principiile noastre folosind numai materiale prietenoase cu mediul în procesul de producție și eliminând aproape complet plasticul.

 

Ce faceți diferit în business

În primul rând nu lucrăm cu stocuri mari. Producem un articol vestimentar atunci când acesta este comandat pe site-ul nostru si, astfel, evităm orice posibil waste al materialelor prin prezența unui stoc masiv. Nu folosim aproape deloc plastic în toate procesele noastre de producție/depozitare/ambalare.

Susținem artiștii autohtoni, avem o echipă de 4 designeri si ilustratori grafici români. 2 dintre fetele care creează grafica ne sunt foarte apropiate, ne sfătuim cu ele atunci când vrem să aducem produse noi, le cerem ajutorul atunci când avem nevoie de skill-urile lor și ele sunt mereu acolo, la nevoie.

Ne place la nebunie ceea ce facem, fiecare produs este atent analizat când pleacă de la noi astfel încât să fie impecabil când ajunge la client. Grija pentru produs înseamnă grija pentru client și noi ne mândrim că până acum, în 2 ani de business și cu o cifră de afaceri de 72.000 euro în 2021, nu avem nici o reclamație.

 

Investiția în brand

Am început cu 10.000 de euro, bani proveniți din economiile familiei. Din primii bani am achiziționat o imprimantă industrială pentru textile second-hand, ne-am luat primele stocuri și ne-am închiriat un sediu.

Pe parcursul primului an am avut mai multe runde de împrumuturi de la familie sau împrumuturi pe care familia le-a făcut la bănci pentru noi, deoarece firma era prea mică pentru a fi creditată. Majoritatea banilor au fost direcționați către mărirea gamei de produse și către promovare. Deasemenea, tot profitul nostru a fost reinvestit.

În al doilea an am devenit bancabili și am reușit să luăm și primul credit.

În final, până în prezent, investiția se ridică la aproape 90.000 euro.

Fonduri europene încă nu am accesat pentru că nu au fost proiecte în perioada aceasta, dar sunt în plan.

 

Profilul clientului Empath

Clienții noștri sunt tineri cu vârste cuprinse între 24-35 ani, iubitori de natură și conștienți de impactul propriu asupra mediului înconjurător.

Feedback-ul de la ei a fost minunat încă din primul an și avem clienți care ne-au rămas fideli de la începuturi. Ei se întorc pentru calitatea produselor în primul rând dar și pentru grafica inedită care, așa cum spun ei, îi inspiră.

 

Cele mai mari provocări ale business-ului

Să nu ai provocări ca antreprenor înseamnă fie că faci ceva greșit fie că nu e relevant ceea ce faci. Ne lovim zilnic de provocări. Cea mai recentă provocare este situația actuală din piață unde majoritatea furnizorilor au mărit prețurile. Bumbacul organic s-a dublat ca preț în ultimele 12 luni, costurile de transport și utilitățile au crescut de asemenea. Pentru a contracara aceste scumpiri și a nu ridica și noi prețurile, am ales să reducem din profit și încercăm să compensăm acest lucru mărind volumul vânzărilor. Să vedem cât vom putea duce așa.

 

Ce caută clienții cel mai mult acum

Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de calitatea produselor pe care le pun pe piele. Un material bun aduce beneficii atât asupra sănătății pielii, cât și a confortului propriu și se păstrează mult mai bine în timp.

În ultimii ani, toate brandurile mari au pus accent pe sustenabilitate, iar asta ne-a ajutat foarte mult și pe noi atrăgându-le oamenilor atenția asupra beneficiilor unui bumbac de calitate, cultivat corect și netratat chimic.

 

Promovarea

Cea mai mare parte a vânzărilor noastre este online, prin intermediul site-ului propriu, www.empath.ro. Suntem prezenți pe Facebook și pe Instagram unde am creat o comunitate frumoasă. Acolo interacționăm foarte mult cu publicul nostru prin intermediul postărilor și al story-urilor zilnice. De multe ori le cerem părerea în anumite decizii pe care le luăm sau facem diverse concursuri sau promoții doar pentru ei.

Ne mândrim cu faptul că mulți dintre clienții noștri au venit la noi din recomandări.

Ca metode de promovare plătită folosim Facebook Ads. și când rezonăm cu cineva - micro influenceri.

 

Învățăturile antreprenoriatului

În antreprenoriat am învățat că nu ai voie să te oprești din învățat, că mereu este loc de mai bine, mereu poti imbunatati ceva, iar lumea avansează atât de repede încât nu-ți permiți luxul de a nu ține pasul cu ea.

Un alt lucru important pe care l-am învățat este importanța cash-flow-ului. Nu puține au fost cazurile, la început, când o perioadă foarte bună efectiv ne bloca după câteva săptămâni, deoarece nu aveam bani pentru a achiziționa marfă nouă.

 

Planuri pentru acest an

Pentru 2022 ne-am propus sa mărim gama de produse, să intrăm în câteva magazine fizice din țară și să căutăm metode de a vinde și internațional.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related