[Noii antreprenori] Roxana Purcaru: Am urmat calea antreprenoriatului foarte devreme, cand aveam 23 de ani si simteam ca am tot timpul din lume

[Noii antreprenori] Roxana Purcaru: Am urmat calea antreprenoriatului foarte devreme, cand aveam 23 de ani si simteam ca am tot timpul din lume

Cu arta mostenire de familie de la bunicii artizani, Roxana Purcaru a urmat cu incredere pasiunea pentru design si moda, dar si facultatile de Drept si de Management. Antreprenoriatul a pornit ca un hobby, cand era in ultimul an de facultate, si s-a transformat in doua branduri interesante: Maigre și Mitzoko. Primul este un brand sustenabil de moda, iar al doilea a fost creat in pandemie, un brand de jucarii speciale.

Pentru mine a fost important sa imi aducă împlinire ceea ce fac. Nu am avut un know-how de business, si inca nu ma aliniez la rigorile unui business facut doar de dragul profitului, ci lucrez sa fac o pasiune sa devina profitabila, spune Roxana.

Roxana crede ca trebuie sa incerci cate putin din toate in antreprenoriat: provocarea e sa ramai pe nișa pe care poti aduce cu adevarat valoare. Vorbim cu ea mai jos despre optimismul de business pe timp de pandemie, adaptarea la noul context al pietei si planurile ei pentru acest an. 

 

Artă, design, Drept

Numele meu este Roxana Purcaru, dar pentru prietenii apropiați sunt Roro. :) Am inceput sa fac design in 2010, prima data din pasiune pentru moda, dar arta a fost parte din familia mea încă de când eram copil, pentru că ambele mele bunici sunt artizani (de covoare și cămăși populare).

Eram la momentul respectiv studentă in ultimul an la Drept și mi-a plăcut foarte mult, insa mi-am dorit să explorez cumva și latura mea creativă. 

 

Parcursul către antreprenoriat

Am știut de la început că vreau să fac ceva în domeniul fashion și în ce direcție vreau să merg (haine sustenabile, made-to-measure), dar nu cred am știut neapărat că antreprenoriatul o sa fie parte din parcursul carierei mele profesionale. A început ca un hobby dar mi-am dat seama că îmi aduce împlinire și i-am dedicat din ce în ce mai mult timp, până în punctul în care am ajuns să fac doar asta.

După Drept am studiat și Management și câțiva ani a fost complex și intens. Aveam și cursuri, aveam și job și îmi urmam și visul.

La inceput am fost singura, si am subcontractat productia catre un atelier. Eu alegeam materialele, desenam modelele, ma ocupam de intalnirile cu clientii si de probe, faceam partea de marketing si promovare si toate pregatirile pentru sedintele foto.

A fost o perioada grea si frumoasa, cu multe provocari din domenii pe care nu le stapaneam, dar si cu multe invataturi din fiecare experiență și om întâlnit. Pe masura ce numarul de clienti a crescut, am avut curajul si resursele să clădesc atelierul mult-visat. Prima data cu 2 angajați, iar în momentul de față am ajuns la 5, care se ocupă doar de partea de producție.

Produsele noastre sunt sustenabile si sunt dedicate momentelor speciale din viata oamenilor. Nu sunt pentru purtatut de  zi cu zi, iar daca ar fi sa ne gandim la timpul investit in realizarea fiecarui produs, si nivelul de detaliu, complexitate si lucru manual, le-am putea considera niste bijuterii vestimentare (vorbesc aici in special despre rochiile de mireasa).  

 

Abilitati

Pentru mine a fost important sa imi aducă împlinire ceea ce fac. Nu am avut un know-how de business, si inca nu ma aliniez la rigorile unui business facut doar de dragul profitului, ci lucrez sa fac o pasiune sa devina profitabila. Probabil unul dintre lucrurile importante este mindset-ul - faptul ca mereu se poate schimba ceva, ca trebuie sa fii flexibil, sa vezi si sa profiti de oportunitati.

Trebuie sa nu iti fie frica sa incerci cate putin din toate, dar la final sa ramai pe nisa pe care poti aduce cu adevarat valoare. Iar orice business se face cu oameni. Probabil cel mai important lucru pe care l-am invatat a fost sa lucrez in echipa si sa fac tot ceea ce tine de mine pentru a-i ajuta pe colegii mei sa obtina rezultatele pe care ni le dorim.

 

Povestea Mitzoko

Mitzoko este un proiect complet neprevazut, care s-a nascut din cauza pandemiei COVID-19. Pentru ca activitatea noastra principala era profund conectata de evenimente, iar acestea s-au oprit in 2020, a trebuit sa ne reorientam pentru a putea supravietui.

Asa ca am ales sa pastram principiile de sustenabilitate pe care le aveam la Maigre, dar am construit un brand nou de jucarii textile, care se adreseaza unui alt tip de client si unei alte nevoi. Am realizat in atelier cateva prototipuri, am cerut feedback asupra lor de la prieteni si cunoscuti, apoi am cautat un producator de jucarii textile alaturi de care sa putem realiza o productie de volume mai mari. Impreuna cu producatorul am eficientizat si imbunatatit prototipul, astfel incat am ajuns la un produs premium, realizat 100% in Romania (inclusiv materia prima provine tot de la producatori romani).

 

Greutati de inceput

Am intrat intr-un domeniu nou, despre care nu stiam foarte multe (tipic mie) si am constientizat complexitatea pe parcurs. Jucariile, mai ales cele care pot ajunge la bebelusi, sunt un subiect foarte sensibil. Dupa ce am realizat prototipurile si am aprofundat subiectul, am descoperit ca jucariile trebuie testate (obligatoriu) si certificate pentru a putea fi vandute in Romania, respectiv in Uniunea Europeana. Pentru asta am facut foarte mult research si am citit legile din Romania si UE in domeniu si pot spune ca aici chiar m-a ajutat pregatirea mea din domeniul juridic.

Jucariile au fost testate  intr-un laborator acreditat din afara tarii, conform standardelor armonizate EN71-1, 2 si 3 - proprietati fizice si mecanice, inflamabilitate si migrarea elementelor chimice - deoarece in Romania nu exista niciun laborator cu acest specific. Intregul proces a durat aproximativ 6 luni, iar momentul in care am primit rezultate pozitive la teste, am realizat documentatia tehnica si am trecut prin tot procesul de certificare a fost unul din cele mai mari victorii profesionale pana acum. Acum Mitzokii sunt certificati la nivelul intregii Uniunii Europene, cu destinatie pentru copii de la 0+ luni. 

 

Un proiect de pandemie

Am sperat sa gasesc o alternativa sa tin atelierul in viata, pe perioada pandemiei, sau cel putin asta a fost ideea initiala. Am ajuns sa construiesc un nou brand, un nou produs si sa ma adresez unei noi categorii de clienti. Desigur, acest produs a venit cu alte provocari si din punct de vedere al comunicarii si promovarii, dar momentan suntem intr-o faza incipienta aici. Lucram sa dezvoltam partea de awareness in primul rand si de constentizare in privinta calitatilor produsului. Sa nu mai dam la joaca copiilor jucarii care le-ar putea dauna si sa ne indeptam catre calitate si sustenabilitate, nu catre cantitate.

 

Clientii

Profilul clientului nostru este destul de nisat. Parinti, in special femei, ai caror copii au varsta maxima de 7-8 ani, constienti de valoarea produsului si de calitatile acestuia, avand cunostinte despre sustenabilitate si impactul scazut asupra mediului, interesati de produse organice si dornici sa sustina un antreprenor local si implicit economia locala.

Dar am avut si clienti care au luat cadou un Mitzok pentru cineva drag, adult. Este genul acela de jucarie care te inveseleste doar cand o privesti si poate fi folosita si ca decoratiune. De aceea am si folosit culori cat mai soft si usor de asortat cu orice incapere.

 

Ce te-a învățat antreprenoriatul 

Am invatat ca pot sa fac mai mult decat cred sau ma astept initial, si ca probabil as avea nevoie de mai mult curaj in general. Insa fiecare lucru pe care l-am facut m-a ajutat sa merg in ritmul pe care l-am considerat oportun la momentul respectiv. Am preferat sa construiesc o baza solida pentru business, chiar daca varianta aceasta necesita mai mult timp investit si rezultatele sunt vizibile mai tarziu. A ajutat si faptul ca am urmat calea antreprenoriatului si foarte devreme, cand aveam 23 de ani si cumva simteam ca am tot timpul din lume. Mereu spun ca nu as schimba nimic, doar ca as dedica si mai mult timp invatatului. Consider am avut perioade in care am pierdut timpul si mi-as fi dorit sa le fructific intr-un mod care sa ajute si mai mult la dezvoltarea mea intelectuala, emotionala si profesionala.

 

Provocarile pandemiei

Tot ce s-a intampla la Mitzoko, s-a intamplat din cauza pandemiei. As zice, privind acum in urma, ca i-am facut fata, ca am reusit sa salvez atelierul si echipa si am reusit sa creez un produs si un brand nou. Cand toate atelierele faceau masti textile, am preferat sa mergem in alta directie, deoarece informatiile in privinat eficacitatii acestora erau foarte contradictorii si opiniile foarte diverse. 

 

Cum s-a schimbat piata 

Dupa 2020, cand cifra de afaceri ne-a scazut drastic si ne-am epuizat toate resursele, ba chiar mai mult, 2021 a fost mai apropiat de normalitate. Am avut si inspiratia de a face o colectie de rochii albe/de mireasa, pentru cununii si nunti restranse pe care am lansat-o exact in saptamana in care au anuntat ca se pot desfasura evenimente. A fost ideea potrivita la momentul potrivit si a fost un succes!

Domeniul de fashion, axat pe tinute de eveniment este foarte usor influentat de restrictii de genul celor din pandemie si in contextul actual poate fi influentat si de instabilitatea politica din regiune. 

 

Ce cauta acum clientii 

Nu cred ca s-a schimbat preferinta clientilor nostri in ceea ce priveste produsele pe care intentioneaza sa le achizitioneze. Isi doresc accesi calitate si profesionalism dar a ajutat mult si ca am fost foarte transparenti cu greutatile noastre. Am comunicat sincer si cat se poate de real si cei care au putut sa ajute, chiar au ajutat, cumparand de la noi. Ajutorul a venit si de la cei care ne-au spus povestea mai departe, cea de la Maigre si de reinventare catre Mitzoko. Le suntem recunoscatori pentru fiecare gest si vorba buna! Zilele trecute ma uitam peste cate felicitari fizice am primit de la cliente, scrise din inima, care ma fac sa zambesc si sa plang in acelasi timp, de bucurie. Chiar m-am implicat in fiecare produs si interactiune si mereu incerc sa dau ce am mai bun. 

 

Strategia de comunicare 

La Mitzoko ne concentram pe awareness in special. Avem in plan sa ne ducem in directia de B2b anul viitor (atat national cat si in UE) si pana atunci construim vizibilitate. Dorim ca brandul sa fie cat mai cunoscut, ca ulterior sa avem o pozitie de negociere mai buna.

De curand am intrat si pe zona de SEO, cu o agentie nou infiintata, dar cu oameni cu o vasta experienta in spate si suntem multumiti de cum decurg lucrurile.

La Maigre lucurile merg mult mai usor si mai bine, pentru ca avem in spate multi ani si mii de cliente multumite. Recunosc ca aici, foarte multi oameni vin si din recomandari (aproximativ 30-40%), si nu neaparat din recomandare verbala ci genul acela in care o clienta isi posteaza in social media o poza purtand o rochie de la noi, ne da tag si de acolo ne descopera alti oameni. 

Atat la Maigre cat si la Mitzoko, tonul vocii a fost cat se poate de relaxat si onest si pentru noi a functionat cel mai bine. 

 

Optimismul de business

Cred ca este bine sa ai o atitudine pozitiva, dar consider ca optimismul dus la extrem nu este sanatos. Cred ca daca esti foarte optimist, nu esti niciodata ingrijorat si e posibil sa nu fii atent la primele semnale negative ale unei crize.

Una din lectiile importante e sa nu “iti tii toate ouale in acelasi cos”, si sa ai un portofoliu diversificat de activitati si investitii care raspund unor segmente diferite de clienti, eventual in piete diferite.

A doua lectie este despre adaptabilitate si continua dezvoltare: deoarece vremurile sunt foarte dinamice e bine sa poti tine pasul cu evolutia.

Iar a treia lectia invatata se leaga de acceptarea esecului. Exista momente in care planurile de viitor arata sumbru, si cateodata e bine sa fii deschis si la aceasta optiune.

Aceste 3 lectii pot fi transformate in reguli:
1. Nu tine toate ouale in acelasi cos;
2. Fii deschis la schimbare;
3. Invata sa pierzi.

 

Planurile pentru 2022

Avem in lucru in acest moment o strategie de crestere a cifrei de afaceri cu 20% fata de 2021, iar asta vine la pachet cu investitii in marketing si brand awareness pentru Mitzoko si cu imbunatatirea site-ului www.mitzoko.ro.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related