Freelanceri, profesioniști care lucrează în startup-uri sau în echipe mici se adună în spațiile de coworking nu doar ca să lucreze într-un loc luminos și atrăgător prin design. Caută conectarea cu alții ca ei, poveștile și discuțiile din care se pot naște colaborări creative. Biroul nu mai este doar un birou, ci un spațiu de învățare și inspirație, crede Vlad Craioveanu, Managing Partner al Impact Hub Bucharest – primul spațiu de coworking din România.
Impact Hub Bucharest a apărut în urmă cu 12 ani, când Vlad și două prietene de-ale sale au pornit pe drumul antreprenoriatului și au constatat, în scurt timp, că nu mai găseau locuri prin cafenele. Atunci, au văzut oportunitatea de a crea un loc unde oameni ca ei să se poată întâlni relaxați, munci și construi noi proiecte.
"Începuturile noastre au fost cu multă energie și conectare. Majoritatea clienților de la început erau oameni pe care îi știam personal, primii 50 de clienți au fost ei. A fost onorant să vezi că oamenii cu care te cunoști și ai lucrat împreună sunt cei care contribuie financiar la startul unui business".
La IQads & SMARK, dorim să aflăm mai multe despre cum s-au schimbat nevoile oamenilor când vine vorba despre spațiile de lucru. Și ce anume caută ei într-un spațiu de coworking. Pentru început, povestim cu Vlad Craioveanu.
Din biografie
Salutare! Eu sunt Vlad, și mă învârt între mai multe roluri în fiecare zi. În majoritatea timpului acum sunt Managing Partner al Impact Hub Bucharest, uneori sunt antreprenor, pentru că sunt constant cu un ochi pe lucruri noi, iar uneori sunt mentor și consultant pentru start-upuri și antreprenori la început de drum.
Drumul meu spre cine sunt astăzi profesional vorbind a început la Liceul de Artă unde am făcut primii 8 ani de școală, la secția pian, urmând tradiția unei bune părți din familie. Însă mă uitam în jur și în anii 90 să fii artist în epoca post-comunistă era probabil printre cele mai nefericite meserii, din punct de vedere al veniturilor, al considerației. Așa că eu am ales să îmi îndrept atenția spre ceea ce a început tatăl meu, renuntând la o carieră de inginerie și apucându-se de antreprenoriat, la început cu un mic butic (pentru cine își aduce aminte de subiect) și în timp cu alte noi proiecte.
Am fost fascinat de aparenta libertate pe care o ai când îți iei viața în mâinile tale, dar am învățat repede despre presiunea, responsabilitatea pe care o presupune această profesie.
De la pian, am ajuns la facultate la ASE, în București, unde am descoperit AIESEC, organizația studențească care mi-a definit și ea o buna parte din ce fac acum. Acolo am experimentat multe roluri si profesii, pentru că organizația funcționează ca o companie și puteam oricând să schimbăm echipa sau responsabilitățile. Am descoperit că este interesant domeniul marketingului și cel mai aproape de mine, fiind mixul ideal între latura creativă și pragmatică din mine, iar de acolo a părut natural pasul următor – multinaționala, în industria berii. Am lucrat o perioadă pentru Bergenbier, în echipa de marketing. Ce putea fi mai bine, pentru un tânăr de 23 de ani – bere, evenimente, fotbal, concerte. Apoi a urmat mutarea într-o mică agenție de marketing sportiv care m-a ajutat să îmi readuc aminte de tata și antreprenoriat.
De aici, a fost doar o chestiune de timp până mi-am făcut curaj să renunț la un job bun și să pornesc în necunoscutul aventurilor antreprenoriale. Iar de atunci au trecut 12 ani...
Apariția Impact Hub
Impact Hub a fost un rezultat al realității, nu un scop în sine.
În 2010, când alături de două prietene am pornit pe drumul antreprenoriatului, am început să lucrăm cu comunități și organizații, iar în timp scurt nu mai aveam loc prin cafenele. Pe vremea aia, în București nu existau spații de evenimente alternative, aveam doar hotelurile, nu existau spații de cowork, erau doar birouri și vile. Așa că ne-am propus să construim un spațiu în care oameni ca noi să se poată întâlni, să poată lucra și construi noi proiecte. Eram într-un moment în care pentru mulți din prietenii noștri, eram un fel de “hipsteri” nebuni care am renunțat la slujbe bine plătite pentru a apuca pe un drum antreprenorial plin de neprevăzut. Am început în 2011 cu un prototip de 60mp, apoi în 2012, am semnat primul contract pe termen mai lung pentru 300 mp și am ajuns înainte de pandemie să operăm 3 spații ce cumulau 6,700 mp. În prezent suntem în 2 locații la Universitate și Floreasca și avem o comunitate de peste 500 de oameni. De-a lungul timpului am cunoscut atât de mulți oameni minunați, pentru care pare că nu există ”nu pot”, care se încăpățânează să arate că putem construi un viitor mai bun pentru noi toți. Pe unii i-am susținut noi, alții ni s-au alăturat ca parteneri, mentori sau ne-au fost clienți și fiecare ne-a inspirat și ne motivează să ne deschidem ușile zi de zi.
Conceptul
Impact Hub Bucharest a fost primul spațiu de coworking apărut în România. Concepul Impact Hub este prezent în peste 60 de țări pe 5 continente, iar comunitatea în plină dezvoltare numără peste 24.000 de profesioniști.
Deși suntem afiliați la o rețea internațională, noi suntem o organizație locală care deservește comunitatea locală. Pentru asta ne-am adaptat permanent evoluției clienților noștri. În primii ani, majoritatea membrilor comunității erau fie freelanceri, fie antreprenori la început. Astăzi, alături de ei, lucrăm cu companii de diferite dimensiuni, inclusiv corporații, având o diversitate din ce in ce mai mare a serviciilor oferite.
Scopul nostru este să ne ajutăm clienții, fie că vorbim de cei care lucrează în spațiile noastre sau participanții din programele de suport antreprenorial, să devină mai buni în ceea ce fac. Suntem un partener care are grijă de treburi administrative, suntem un parter care te ajută să înveți lucruri noi și să te conectezi la oameni și oportunități noi de business.
Atmosfera începuturilor
Începuturile noastre au fost cu multă energie și conectare. Majoritatea clienților de la început erau oameni pe care îi știam personal, primii 50 de clienți au fost ei. A fost onorant să vezi că oamenii cu care te cunoști și ai lucrat împreună sunt cei care contribuie financiar la startul unui business. A fost probabil (fără să avem multe cunoștințe tehnice) o super campanie de crowdfunding.
Designul spațiului
Mare parte din proiectele noastre au fost realizate cu Dragoș Scurtulescu. Important pentru noi a fost să lucrăm cu un architect tânăr ca noi, care să nu aibă prea multe preconcepții despre ce înseamnă un birou. Asta pentru că, oricât de importante sunt designul, formele, culorile, spațiile noastre trebuie să fie funcționale, fluide, să fie concentrate pe experiența și nevoile oamenilor care vin la noi.
Majoritatea birourilor sunt construite plecând de la faptul că oamenii vin acolo să muncească. Însă ele trebuie să aibă și un efect wow din punct de vedere design, pentru că asta este, sau mai bine spus era în era pre-pandemică, un diferențiator în procesul de recrutare.
La noi, oamenii vin și plătesc din buzunarul lor, să aibă acces la spațiile noastre. Ei nu vin aici doar să lucreze, vin să se conecteze cu alți oameni, să se inspire, să exploreze. Asta înseamnă ca spațiul nu este doar un birou, el este și loc de întâlnire, de colaborare, de învățare, de inspirație, iar din punct de vedere funcțional trebuie să deservească aceste nevoi.
Evoluția Impact Hub peste ani
Încă de la lansare în 2012, Impact Hub Bucharest a introdus un concept pionier al spațiilor colaborative de lucru pentru antreprenori și freelanceri, iar noi ne-am imaginat o societate condusă de oameni motivați care reușesc să schimbe lucrurile dacă construiesc împreună. Astfel, s-a dezvoltat misiunea organizației: să fim partenerul cu soluții pentru modul de lucru al viitorului, dar și pentru conectare, învățare și inovare.
Organizația a intrat acum în al 10-lea an pe piața de coworking din România și a format o comunitate de peste 3,000 de membri care au pășit pragul în spațiul de coworking, a susținut peste 650 de startup-uri prin programele de accelerare și a găzuit în medie a 700 de evenimente, conferințe sau târguri anual până în 2020.
În prezent, oamenii care aleg să interacționeze cu Impact Hub prin oricare din serviciile oferite, afirmă că cele mai mari atuuri de care au beneficiat au fost oportunitățile conectare, inovare dar și suport în dezvoltarea personală și profesională.
Cum s-au schimbat nevoile oamenilor
Din punct de vedere al business-ului din zona de spații de cowork, perioada traversată a schimbat destul de mult concepția de “birou”, așa cum știm cu toții. Accentul este în continuare pus pe beneficiul de flexibilitate și adaptare la contextul pandemic, respectiv la stilul de lucru hibrid. În ciuda faptului că 2020 a fost un an în care o bună parte din angajați și angajatori au optat pentru soluții de lucru la distanță, comunitatea Impact Hub a fost în continuare animată și activă. Majoritatea clienților au revenit treptat în spațiile de lucru pe parcursul ultimilor 2 ani.
În general, spațiile de coworking se dovedesc cea mai bună soluție pentru zeci de companii din țară care iau în considerare folosirea lor pentru a le înlesni angajaților munca la distanță și, în același timp, a le oferi acces la comunități de lucru. Modelul hibrid de lucru a fost declarat ideal atât în alte tări, precum și în România, și vedem la cererile din piață că se iau în considerare aspecte precum dotarea cu echipamente IT de înaltă calitate, spații verzi, deschise pentru muncă și relaxare și acces la cafenele, cantine sau restaurante care să ofere mâncare gustoasă și sănătoasă.
La Impact Hub Bucharest găsești toate lucrurile acestea: condiții și servicii de calitate înaltă, rețea și infrastructură cu Internet de mare viteză, protocoale de maximă siguranță în transfer de date și control acces (sisteme de supraveghere video și posibilitatea de a integra sistemul de securitate al clienților), dar și spații deschise, aerisite și amenajate cu multe plante verzi și lumină naturală din abundență.
În ultimii doi ani majoritatea clienților noștri au ales Impact Hub nu doar pentru spațiul de lucru ci și pentru comunitate și socializare. Balansul între timpul investit în munca concentrată individuală, colaborare și socializare este un lucru pe care îl caută din ce în ce mai mulți profesioniști. Peste 70% din membrii Impact Hub simt că aparțin comunității și declară că Impact Hub i-a ajutat să crească profesional.
Provocările pandemiei
Am închis anul 2020, sau “primul an al pandemiei”, cum le place unora să îi spună, cu închiderea unuia din spațiile Impact Hub și cu un rezultat financiar negativ foarte mare. Privind critic la punctele forte și slabe din organizația noastră am înțeles că nu mai este suficient să fim doar buni în a găzdui experiențe și oameni, trebuie să devenim agili în a atrage clienți noi. Trebuie să facem pasul de la reactivitate la proactivitate în vânzări. Asta s-a transformat într-o restructurare completă în echipa de spații, făcând loc pentru oameni noi, cu focus pe vânzări, fără însă să creștem numărul de angajați.
Cu alte cuvinte, ne-am adaptat cât am putut, în tot ce a însemnat relația cu clienții și comunitatea noastră. Nu înseamnă că ne-a ieșit întotdeauna sau că nu am mai pierdut clienți în favoarea competiției, însă cred că am reușit să construim pe oportunități reale. Pe parcusul anului 2021, am redefininit obiectivele de vânzări în funcție de evoluția realității. Am gravitat constant între variabilele-cheie din modelul nostru de business – gradul de ocupare și venitul per stație de lucru. Și în felul asta am reușit să creștem veniturile recurente în fiecare lună vs. luna precedentă, cumulat cu peste 73% între Ianuarie 2021 și Decembrie 2021.
Clienții voștri
Gradul de ocupare al celor 2 locații este în prezent de 65%, iar comunitatea activă este în continuă creștere. De asemenea, spațiul de evenimente înregistrează peste 50 de evenimente, workshop-uri și conferințe în fiecare lună începând de anul acesta.
Cei care ne-au vizitat cel puțin o dată au fost surprinși de nivelul de productivitate pe care l-au avut în spațiu. Auzim tot mai des ”Am reușit să bifez în câteva ore mai mult decât reușeam să fac într-o zi de lucru de acasă”. Asta ne bucură și pe noi la fel de mult, căci demontam impresia generală pe care o au oamenii despre un spațiu de cowork în care nu pot lucra în liniște. Un alt aspect care face diferența pentru membri este calitatea relațiilor de customer service. Ei se simt găzduiți și apreciază implicarea noastră pentru a le rezolva nevoile și deschiderea noastră la specificul lor. În comunitate beneficiezi de relații de colaborare, evenimente de inspirație și know-how, dar și de momente de socializare și networking. Toate aceste lucruri contribuie la un un feedback bun pe diverse elemente:
- Atmosfera 92%
- Găzduirea 92%
- Internetul 92%
- Liniștea în spațiu 92%
- Programul de lucru 92%
- Designul spațiului 92%
Cei mai mulți membri au între 25-35 de ani, sunt freelancers (30%), profesioniști care lucrează în startup-uri sau echipe mici (30%) și antreprenori (57%). Din punct de vedere industrii, majoritatea lucrează în IT, educație, consultanță, media și comunicare.
Echipele care lucrează din birouri private sunt în domenii diverse de la IT, AR/VR tech, real estate, construcții, resurse umane, media, servicii.
Avantajele lucrului într-un spațiu de coworking
Accesul în comunitatea Impact Hub îți oferă deschidere constantă la evenimente de învățare prin sesiuni de consultanță în business one-to-one, cadre de inspirație cu invitați externi, diverse ocazii de socializare și conectare, precum și servicii de wellbeing, cum ar fi masajul pentru corectarea posturii. În plus, te poți alătura cluburilor de comunitate construite pe temele de interes ale membrilor - trading, lectură sau dans/yoga și poți accesa rețeaua extinsă de mentori, specialiști și consultanți în funcție de nevoile tale de învățare. Canalele de comunicare digitale, dar și aplicația Hubber dedicată membrilor facilitează conectarea și completează digital experiența din hub.
Parte importantă din strategia noastră de Community Building o reprezintă crearea de experiențe de conectare și interacțiune între membri pornind de la interesele acestora. În medie, un membru se conectează cu alte 2 persoane cu specializare diferită și petrece aproximativ 4 ore în fiecare lună oferind sprijin în comunitate. Participarea crescută la evenimentele de comunitate, fie că sunt de inspirație, socializare sau de învățare, demonstrează că rolul unui spațiu de cowork nu mai este doar despre munca efectivă ci și despre nevoia de dezvoltare și cunoaștere.
Piața de profil românească
Piața de coworking din România, la fel ca și peste tot în lume, este și va continua să fie afectată de efectele pandemiei Covid19. Pe termen scurt și mediu există multe necunoscute care vor face predictibilitatea dificilă, însă vor ajuta la regândirea modelelor de funcționare, fie că vorbim de colaborarea dintre operatori și proprietari sau de colaborarea între operatori și clienții lor.
Pentru noi, focusul va fi în continuare să oferim servicii de calitate comunității pe care am construit-o constant de-a lungul celor 10 ani de funcționare și să ne adaptăm la un viitor în continuă mișcare. Serviciile de comunitate pentru clienții din spațiile de coworking vor fi cele care vor face diferența, iar la Impact Hub, valoarea pe care o creăm clienților noștri nu este doar despre oferirea unui spațiu de lucru modern și sigur în condiții contractuale flexibile, ci este și despre accesul la o largă comunitate de profesioniști cu care se pot crea conexiuni, colaborări și parteneriate noi.
Pe termen lung, se va schimba arhitectura birourilor, ponderea funcțiunilor într-o clădire de birouri, astfel încât flexibilitatea pe care o oferă conceptul de cowork va avea un succes din ce mai mare. De altfel, prin natura lui coworking-ul este un model în continuă mișcare pentru că el trebuie să fie permanent adaptat la context și realitate. Pe măsură ce obiceiurile și comportamentele consumatorilor se schimbă, la fel se întâmplă și cu modelul de funcționare și operare al spațiilor de lucru. Lucratul de acasă sau dintr-un spațiu izolat nu este o soluție pe termen lung pentru marea majoritate a oamenilor, ci un compromis contextual.
Tu unde și cum lucrezi
Eu lucrez la Impact Hub. De regulă din open-space, pentru că îmi place să simt atmosfera, conversațiile, să salut oamenii. La fel lucrează toată echipa. Deși suntem o echipă de peste 25 de oameni, funcționăm foarte bine dacă suntem fiecare în alt colt, etaj, locație. Când avem lucruri de făcut împreună folosim sălile de meeting sau mediul online.
Altfel pentru mine spațiul de lucru este despre cafea, lumina naturală și multitudinea de opțiuni de lucrat sau de stat la povești.
Strategia de promovare
Principalele canale de comunicare sunt rețelele sociale, cu precădere Facebook unde avem peste 40.000 de urmăritori, LinkedIn unde avem o rețea de 2500 de membri și Instagram unde ne urmăresc peste 3000 de oameni. Strategia de promovare are în centru obiectivul de generare de lead-uri pentru principalele servicii pe care le oferim: abonamente de coworking, birouri private, săli de evenimente si de întâlniri. Folosim și promovarea platită pe principalele platforme Google, Facebook și LinkedIn și periodic avem și campanii de awareness care ne poziționeze în mintea celor care caută o alternativă a spațiului de lucru, acum sau pe viitor.