[Noii antreprenori] Ionuț Marin: Ce ma bucura in ultimii ani este faptul ca barbatii romani isi cumpara din ce in ce mai des genti sau alte accesorii

[Noii antreprenori] Ionuț Marin: Ce ma bucura in ultimii ani este faptul ca barbatii romani isi cumpara din ce in ce mai des genti sau alte accesorii

Fara vreo cunostinta de marochinarie, dar cu mult, mult entuziasm, fiindca il vizitase o idee de produs deosebita: o geanta din piele pe care exista o capota in miniatura. Asa s-a apucat Ionuț Marin sa faca design de accesorii barbatesti. A creat brandul MOTA in urma cu 12 ani, a produs atunci prima sa geanta, pe care a numit-o Franco. A purtat-o el insusi entuziasmat, cativa ani. Al doilea produs lansat a fost inspirat de Lamborghini Miura si, apoi, s-a oprit, pentru ca gentile sale erau costisitoare si dificil de realizat.

In 2015 am reluat povestea MOTA si de atunci o duce mai departe.

"Nu lucrez in pas cu tendintele de sezon, nu fac colectii care sa urmeze un anumit trend, ci, din contra, incerc sa ma izolez pe cat posibil atunci cand lucrez la un nou model pentru a-mi mentine cat mai nealterata viziunea proprie asupra ideii de geanta".

Ionuț Marin a inceput sa studieze arta de mic si a devenit sculptor in metal, inainte de a fi designer. In prezent este profesor la UNARTE Bucuresti, picteaza, sculpteaza si creeaza accesorii masculine. Cu Ionut, aka John Mota, vorbim despre designul de produs si aflam cum s-a schimbat in ultimii ani relatia barbatilor romani cu accesoriile.

 

Drumul catre designul de accesorii

Numele meu este Ionuț Marin, aka John Mota, si sunt in primul rand artist. Incep cu asta pentru ca orice alta activitate de-a mea din prezent poarta amprenta acestui fel de a fi. Cum imi place mie sa spun, am facut ‘12 ani de liceu de arta’, adica din clasa intai si pana la terminarea liceului am fost elev al Liceului de Arta “Margareta Sterian” din Buzau, ceea ce cred eu ca a contribuit extrem de mult la formarea persoanei care sunt astazi. Intr-un sens foarte bun.

O data cu intrarea la facultate, drumul creatiei pentru mine a cotit catre arta metalului. Am terminat licenta, master si doctorat in acest domeniu si acum predau la aceeasi sectie (Ceramica - Sticla - Metal, FADD, Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti) ca asistent universitar. De aici placerea mea de a lucra cu metalul in diferite moduri. Deci, inainte de a incepe sa fac design de obiect, am facut sculptura in metal, ceea ce continui sa fac oricum. Pe langa activitatea mea sub numele de brand MOTA, lucrez cu multa dedicare pictura si sculptura, iar prima parte a zilei mele este animata de viata de cadru didactic universitar.

 

Începuturile brandului MOTA

Fiindca am pornit totul de la zero, neavand nici macar minime cunostinte de marochinarie, pot sa spun ca inceputul a fost destul de greoi, ritmul fiind accelerat doar de entuziasmul pentru ideea pe care o aveam. Pentru ca MOTA s-a nascut dintr-o idee venita brusc - ma uitam la o fotografie cu o capota de Porsche 356 si am avut un flash cu o geanta din piele pe care sa existe o capota in miniatura, finisata si pusa in valoare intocmai ca o piatra pretioasa pe un inel. Ea sa dea forma, viata si sens acelei genti. Cum spunea Victor Hugo - Poti opri invazia unei armate, dar nu poti opri o idee al carei timp a sosit. Vorba asta m-a urmarit ani de zile si mereu mi-a dat incredere ca asta este ce trebuie sa fac. Si practic, in 2010 mi-am cumparat o bucata de piele neagra nappa, o foarfeca (desi pielea nu se croieste cu foarfeca, dar eu nu aveam de unde sa stiu atunci) si o masina de cusut textil, mica, alba cu roz, care de fapt nici macar nu se preta pentru cusut piele. Dar atat mi-am permis atunci si eram foarte multumit de ea.

Asa am creat prima geanta MOTA, Franco, sub forma de ‘messenger bag’, pe care am purtat-o entuziasmat cativa ani. Am mai creat o geanta cu o capota inspirata din Lamborghini Miura si apoi m-am oprit. Mi-am dat seama ca aceste genti sunt foarte costisitoare si dificile ca realizare si nu existau nici buget de investit, nici persoane la fel de entuziasmate ca mine de idee, care sa-si doreasca o astfel de geanta. Asadar, pana in 2015 am incercat alte maniere de a lucra piele, creand modele exclusiv din piele si straduindu-ma sa fie cat mai vandabile. Imi doream pe de-o parte sa lucrez cat mai mult ca sa capat experienta, si pe de alta parte sa vand cat mai mult pentru a putea reinvesti.

In 2015 am reluat povestea MOTA de unde ramasese si de atunci lucrez neobosit la ea pentru a o duce cat mai departe. Incepand cu finalul anului 2018 am dus brandul la un alt nivel prin asocierea cu Silviu Tolu, intre timp devenit si bun prieten, care se ocupa de marketing si promovare.

 

Investitia in business

Nu am avut niciodata un buget exact de investit. La inceput investeam tot ce puteam, urmandu-mi intuitia si avand incredere ca ma indrept in directia potrivita. Iar acum investim la fel pentru ca, intre timp, ideea, dar si business-ul au avut parte de confirmare din partea multor oameni care, prin comenzile lor, ne arata ca felul nostru de a privi accesoriile este unul original si bazat pe calitate. Si ne si spun asta in mod direct, lucru care mie imi umple sufletul de bucurie. In momentul de fata reinvestim mare parte din profit pentru ca planuim amenajarea unui spatiu mai mare pentru atelier. Lucru care ulterior sa ne permita sa cautam oameni dornici sa intre in echipa de lucru a brandului. Si investim permanent in accesoriile metalice pe care ni le cream ‘in house’, accesorii care necesita manopere specializate si care, in fond, ne deosebesc de alti creatori de accesorii din piele.

 

Conceptul de brand

La baza brandului MOTA sta ideea de a fi mereu original si creativ in materie de aspect al produsului si atent la detalii si la necesitatile clientilor in materie de functionalitate. MOTA nu-si doreste sa creeze accesorii banale, lucruri care s-au mai vazut si facut. Este un loc in care experimentez mult, insa mereu cu gandul la caracterul practic al produselor.
In plus, noua ne place sa credem ca MOTA este brandul romanesc de accesorii din piele unde si metalul devine purtabil.

 

De unde a venit inspirația primului model la reluarea creațiilor MOTA

Cand am reinceput lucrul pentru MOTA primul model creat a fost servieta Marconi. Unul dintre cele mai bine vandute modele ale brandului, Marconi este o servieta cu personalitate, este genul de accesoriu care te scoate in fata. Cu destul de multe elemente metalice de prindere (nituri, suruburi etc.) si cu manere si capac din piele groasa de 3-4 mm, are un aspect iesit din comun. Tin minte ca in acel moment ma inspirau (si inca se intampla) piesele din harnasamentele cailor si stilul mudejar, un mix cultural localizat cu precadere in Spania ca zona de intrepatrundere a culturii musulmane cu crestinismul. Acest stil poate fi observat atat in arhitectura, cat si in obiecte decorative sau utilitare precum piesele de mobilier tipic spaniole. Au un aer aparte care ma fascineaza.

 

Alte stiluri si influente

In procesul creativ nu urmaresc un stil anume sau un trend. Nu lucrez in pas cu tendintele de sezon, nu fac colectii care sa urmeze un anumit trend, ci, din contra, incerc sa ma izolez pe cat posibil atunci cand lucrez la un nou model pentru a-mi mentine cat mai nealterata viziunea proprie asupra ideii de geanta. Urmez sfatul unui profesor foarte drag din primul an de facultate – Toni Şevţov – care spunea sa-ti faci cercetarea necesara insa, cand te apuci de lucru, sa inchizi laptop, telefon, album de arta, orice ti-ar putea influenta originalitatea. Orice mica imagine, chiar si intr-un colt de ecran, te poate influenta fara sa-ti dai seama. Si continui sa fac la fel si astazi. Pentru mine este foarte important ce vad in jurul meu in atelier si chiar muzica pe care o ascult cand lucrez.

Creatiile mele cred ca au mai de graba un aer atemporal decat unul al unor creatii bazate pe tendinte de moment. Cand creez, gandul meu este mereu la lucruri care au atras oamenii in trecut si care-i vor atrage, cred eu, pentru mult timp de-acum inainte: masinile sport vintage, arhitectura sau amenajarile interioare pline de rafinament, echitatia, orologeria, istoria, practic insemne ale bunului gust, ale competitivitatii, toate trecute prin patina timpului. Tocmai de aceea materialele din care sunt realizate gentile si accesoriile MOTA sunt de foarte buna calitate si alese pentru o buna rezistenta in timp.

 

De unde ai invatat ”meserie”

Tot ce stiu in ziua de azi vine din ani de experimentat si lucrat multe ore pe zi. Chiar si acum, cel mai bine lucrez in weekend pentru ca atunci nu suna telefonul sau nu trebuie sa fiu la facultate sau sa ma ocup de alte proiecte. Cred ca meseria intr-adevar se fura. Iar daca esti muncitor, ai o gandire tehnica si deschidere sau un real interes in a invata, poti ajunge sa stapanesti acea meserie. Iar daca mai esti si talentat si ai o fire creativa, cu siguranta iti vei gasi cu timpul si o maniera proprie de a face acea meserie. Iar de acolo mai departe cred ca se pot intampla numai lucruri bune. Dar trebuie sa fii cu adevarat dedicat drumului pe care ti l-ai ales.

 

Profilul clientului tau

Ce ma bucura in ultimii ani este faptul ca barbatii romani isi cumpara din ce in ce mai des genti sau alte accesorii. Ceea ce inseamna de fapt ca sunt din ce in ce mai constienti de stilul personal. MOTA este un brand dedicat barbatilor, insa clientela noastra este formata in proportie de 45% din femei. O buna parte din ele cumpara produse pentru a le face cadou, insa avem si cliente care poarta creatii MOTA pentru felul in care le fac sa se simta – mai increzatoare in fortele proprii datorita esteticii de multe ori indrazneata a produselor create de mine.

Un alt lucru care ma bucura foarte tare este faptul ca cei mai multi client ai nostri revin in timp cu o comanda sau mai multe. Avem un procent insemnat de clienti care revin si, banuiesc, motivele principale sunt doua: calitatea materialelor si a manufacturii care se dovedeste in timp si designul produselor care nu te lasa sa treci neobservat.

 

Ce ai invatat despre consumatorii romani de cand esti designer de accesorii

Nu stiu cum sunt consumatorii romani de design in general, insa clientii nostri sunt exemplari. Sunt oameni care stiu ca de la MOTA iti poti lua un accesoriu foarte calitativ, cu totul deosebit, chiar unic. Avem pentru clientii nostri serviciul de personalizare sau bespoke in cazul in care doresc sa-si creeze o geanta suta la suta pe gustul lor. Cred cu tarie ca asta ii atrage in primul rand – faptul ca pot sa comande, si in final sa si primeasca, un accesoriu exact cum si l-au imaginat. De multe ori chiar mai spectaculos decat au indraznit sa-si imagineze pentru ca proiectele de genul asta imi starnesc foarte tare creativitatea. Iar genul nostru de produse sunt genul care arata chiar mai bine in realitate decat in fotografii.

Analizand putin mersul lucrurilor din zona fashion romaneasca, in ultimii ani, cred ca romanii, femei sau barbati, au inceput sa fie mai atenti la valoarea pe care o primesc pentru costul platit. Consider ca asa e intelept, si eu fac la fel. Tocmai pentru asta ma straduiesc sa creez accesorii care sa bucure sufletul clientilor, produse in care nu facem rabat de la calitate niciodata. Si pentru ca lucrurile bune au nevoie de timp, ma bucur foarte tare sa observ ca si acest lucru a fost inteles de catre clientii nostri. Comenzile sunt puse cu suficient timp inainte pentru ca eu sa livrez in timp util un accesoriu care impresioneaza.

 

Strategia de promovare a brandului

In promovarea brandului ne bazam tot pe calitatea si designul produselor. De cele mai multe ori ele se vand singure, noi nu facem decat sa le prezentam pe canalele noastre de promovare intr-o lumina care sa le puna in valoare. Si credem cu tarie ca un client multumit poate face munca de promovare in locul nostru, poate chiar intr-un mod mai convingator decat noi.

Suntem sinceri cand spunem ca ne place ce facem la MOTA, si acest lucru se simte cu siguranta. Energia pozitiva care este pusa in fiecare creatie atrage noi clienti care ajung sa plece din atelierul nostru cu un produs unic, creat pe comanda, care evidentiaza personalitatea viitorului posesor.

 

Evolutia pietei de design romanesc in ultimii ani

Observ o crestere in sectorul designului romanesc in ultimii ani, lucru care imi da si mai multa energie. E drept ca traim vremuri cu multe provocari si ma bucur cand vad branduri sau artisti pe care ii cunosc ca reusesc sa se replieze si se straduiesc sa mearga mai departe in urmarirea visului lor. Cum spuneam, gustul consumatorilor de fashion design tinde sa se rafineze si, odata cu asta, bugetul pe care il aloca pentru achizitionarea de produse in care chiar cred cu adevarat este mai mare, din ce in ce mai aliniat cu un buget specific tarilor cu un puternic background in zona fashion.

 

Mai departe, in business

Ma bucur ca expozitia „Sculpturi prêt-à-porter” deschisa la galeria Galateca in perioada 31.05. – 11.06.2022 are parte de apreciere si ,de aceea, un prim pas in planul de viitor este sa incerc sa redeschid aceasta expozitie si in alte orase mari din tara si chiar din strainatate. Creatiile prezentate in cadrul acestei expozitii, precum si decorul gandit si realizat intocmai pentru a le pune cat mai bine in valoare, reprezinta chiar esenta brandului MOTA si o materializare a lumii de forme cu care lucrez atunci cand creez pentru MOTA.

Un alt plan, unul maret chiar, este ca MOTA sa paseasca pe scena internationala a fashionului. Este un gand firesc, este poate cea mai mare dorinta a unui designer – viziunea lui sa fie imbratisata de cat mai multi oameni, oameni din diverse colturi ale lumii.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related