[Noii antreprenori] Horațiu Oltean: Am inceput sa ne jucam cu produsele din sticla reciclata. Facem produse de upcycling, din sticle de bauturi, taiate, slefuite si lustruite, pe care le colectam de la baruri, restaurante, evenimente

[Noii antreprenori] Horațiu Oltean: Am inceput sa ne jucam cu produsele din sticla reciclata. Facem produse de upcycling, din sticle de bauturi, taiate, slefuite si lustruite, pe care le colectam de la baruri, restaurante, evenimente

Dupa sase ani in industria automotive, tanarul Horatiu Oltean a ajuns intr-un grup de antreprenori, ONG-isti si freelanceri din domenii creative. Alaturi de toti oamenii aceia, a trait o energie complet diferita de cea din multinationala unde lucra el. Si-a dorit sa se simta si el asa in munca lui, a plecat de la corporatie si i s-a alaturat tatalui sau in business-ul de sticlarie deschis la Medias. A devenit antreprenor in urma cu opt ani, cand a si contribuit la crearea unui brand nou.

Horațiu Oltean vorbeste despre brandul sustenabil Stycle (citit cu ”i”) al cărui nume vine din jocul de cuvinte dintre ”sticle” si ”cycle”. Aceasta marca de obiecte din sticla reciclata a aparut din dorinta de a limita consumul de gaz al atelierului tatalui sau.

"Am facut cateva produse si am inceput sa iesim cu ele la targuri. Feedback-ul a fost pozitiv, lumea a apreciat produsele de upcycling, facute din sticle de bauturi, taiate, slefuite si lustruite, pe care le colectam de la baruri, restaurante, evenimente".

Cititi toata povestea in cele ce urmeaza si aflati mai multe despre provocarile un business local in domeniul sticlariei.

 

Omul din spatele brandului

Nascut si crescut in Medias, oras cu traditie in sticlarie. Cand aveam 12 ani, tatal meu, care lucrase ca inginer in fabrica Vitrometan, si-a deschis atelierul lui de sticlarie, unde facea sticla prin tehnica de fiolaj, adica prelucrarea de tuburi si bagheta de sticla la flacara cu gaz si oxigen. Am invatat si eu diferite tehnici si stiam sa fac anumite produse de sticla.

Profesional, am urmat initial o alta cale, insa. Am studiat ingineria, nu fiindca m-a atras neaparat, mai mult pentru am crezut ca astea sunt asteptarile. Stiam ca voi urma calea antreprenoriatului la un moment dat, dar inca nu stiam ce vreau sa fac.

 

Parcursul catre antreprenoriat

Dupa studii am inceput sa lucrez in managementul calitatii in industria automotive. Dupa 6 in domeniu, o experienta buna si inceputul unei cariere, m-am trezit la un moment dat intr-un grup de prieteni, inconjurat de oameni care faceau lucruri pe cont propriu: antreprenori, restauratori, ghizi de turism, organizatori de evenimente, ONG-isti, oameni din domeniul creativ.

Atmosfera in acest grup era cu totul alta fata de cea din multinationala. Oamenii erau plini de energie, vorbeau cu placere despre ceea ce faceau, despre proiectele lor, colaborau si se sustineau unii pe altii.

Ajuns in punctul in care imi doream o schimbare, am prins momentul potrivit in anul 2016, cand am inceput sa particip impreuna cu tatal meu la licitatii pentru a cumpara echipamente si scule de la fabrica de sticla Vitrometan Medias. Aceasta s-a inchis dupa in 2015, dupa mai bine de 90 de ani de existenta.

La un moment dat aveam atatea lucruri cumparate (matrite, utilaje, cuptor, scule) si am zis ca trebuie sa facem ceva cu ele si sa amenajam un atelier nou, continuarea atelierului de fiolaj, care presupunea tehnici diferite de fabricare a sticlei.
Am hotarat sa imi dau demisia si sa ma implic in acest proiect.

 

Abilitatle si competentele unui bun antreprenor

Cred ca majoritatea care merg pe drumul antreprenoriatului in Romania se lovesc pe parcurs de tot felul de situatii si invata din mers. A fost la fel si la mine. Am avut si sansa sa particip la un accelerator de afaceri din domeniul creativ organizat in Cluj-Napoca de Zain Academy, care a tinut o saptamana si a avut invitati traineri specialiști din management, branding, marketing, comunicare, fonduri europene și creativi seniori. Aici am parte de idei despre promovarea afacerii, de cum faci client service, dar si multe momente de inspirație. In plus, in tot acest timp am absorbit energie de la toti cei prezenti.

Chiar daca am avut parte de multe cunostinte teoretice, punerea in practica a fost alta. Tin minte o discutie de la curs legata de stabilirea pretului produselor, care trebuie bine gandit de la inceput, altfel va fi greu de modifical ulterior. Si asa a fost. Nu am calculat bine pretul produselor si cu unii clienti a fost greu de modificat.

Cred ca pe langa aceste aptitudini, ai nevoie si de cunostinte legate de legislatie din domeniul financiar-contabil si juridic, lucruri importante pentru un business.

 

Aparitia brandului Stycle

Initial am pornit cu ideea de a face sticla topita si suflata din cuptor. Ne-am lovit inca din 2016 de pretul mare al gazului. Cuptorul relativ mic pe care il avem, de 150 kg de sticla topita pe zi, consuma aproape 9 metri cubi de gaz pe ora, functiona non-stop, nu se oprea sambata, duminica si ii lua 12 zile sa ajunga la temperatura de topit sticla, timp in care doar consuma si nu producea nimic. Un cuptor de topit sticla nu suporta sa fie pornit si oprit de multe ori. Dilatarile si contractiile sunt atat de mari incat el se poate distruge.

Atunci am inceput sa ne jucam cu produsele din sticla reciclata. Vazusem pe internet cum oameni taiau pahare din sticle prin metode DIY si am spus ca noi, cu utilajele pe care le aveam din fabrica, putem face asta profi. Am facut cateva produse si am inceput sa iesim cu ele la targuri. Feedback-ul a fost pozitiv, lumea a apreciat produsele de upcycling, facute din sticle de bauturi, taiate, slefuite si lustruite, pe care le colectam de la baruri, restaurante, evenimente.

Am separat aceasta linie de produse reciclate de cele din sticla suflata, sub numele Stycle (citit cu i), un joc de cuvinte intre sticle si cycle.

 

Investitia, pana acum

Inceputul a fost unul de “bootstraping”. Am inceput cu bani de la prieteni, rude si cateva economii. Am reusit apoi, in 2019 sa accesam si fonduri nerambursabile, lucru care ne-a ajutat mult. Apoi am reivestit profitul. Din 2016 si pana acum am investit cam 200.000 euro in amenajarea atelierului, utilaje si scule.

 

Dezvoltarea business-ului

Afacerea a crescut incet si organic. De la vanzari catre prieteni, vanzari la targuri si din portbagajul masinii am ajuns sa producem in procent de 90% catre clienti din afara tarii. Avem colaborari frumoase si in tara. Am realizat pahare pentru My Transilvania, care au folosit paharele Transilvanian brunch, pentru Urban Eye Film Festival, Viscri 32, Huta Slavia, Three Happy Brewers, Cup & Candle, OTOTO iar acum produsele se gasesc si in Carturesti.

 

Produsele

Vindem produse de utilitate si de decor pe care le dorim accesibile pentru clienti. Nu le-am dus in sfera de design pentru ca nu e domeniul meu. Nu am inventat nimic nou, dar ne-am adus abordarea noastra la aceste produse. Am insistat pe a fi bine prelucrate si cat mai aproape de cerintele clientilor.
Avem sansa sa le producem in Medias, unde gasim oameni cu experienta buna in domeniu.
Vindem pahare in primul rand, apoi vaze, jardiniere, candele, borcane cu capac, abajururi, sticle de otet ulei si altele.

 

Cum se diferentiaza obiectele voastre in piata

Obiectele noastre se diferentiaza fata de alte produse de sticla din piata prin modul in care sunt obtinute, prin reutilizarea sticlei. Folosind un obiect existent, nu se consuma atat de multe resurse cat ar fi necesare pentru a realiza un produs nou. Prin reutilizarea sticlei se urmareste evitarea producerii de sticla de la 0, adica noi consumuri de materii prime. Pentru fabricarea sticlei se genereaza cantitati importante de CO2 pentru fiecare tona de sticla topita. Se utilizeaza si alte resurse: nisip, soda, aditivi. Nisipul cuartos folosit la sticla se extrage din natura si asta intervine in peisajul natural.

In plus, creativitatea oamenilor este stimulata, pentru a vedea cu alti ochi un produs destinat coșului de gunoi. Acesta ar putea fi cel mai important aspect.

 

Clientii

Cel mai mult lucram B2B. Este mai usor momentan sa ne concentram pe comenzi ferme, planificate. Clienti sunt retaileri de produse home deco, baruri, resturante, brand-uri de lumanari.
Dintre clientii persoane fizice, majoritatea sunt femei din mediul urban.

 

Din experienta, ce asteptari au acum oamenii de la branduri

Pentru oameni este important storytelling-ul. Noi nu am reusit sa facem bine acest lucru si ne-am concetrat pe produse.
In ultimii 2 ani, cu pandemia, s-a pus mult accent pe amenajarea casei, inclusiv cu produse home deco ceea ce a insemnat ca am avut de lucru.

 

Cum va promovati

Nu prea ne promovam. Avem o pagina de Instagram administrata de mine, care nu am experienta. Avem si un website cu magazin online, care inca nu este functional pentru ca nu am gasit inca timpul necesar sa primim comenzi online. Luam insa comenzi prin paginile de Instagram si Facebook.

 

Ce te-a invatat antreprenoriatul pana acum

M-a invatat ca in Romania se poate face business. Ca este loc pe piata in multe domenii iar daca faci treaba buna locul tau e asigurat. Cadrul legal trebuie, insa, adaptat la sectorul privat, care evolueaza mai repede si are nevoi complexe.
Avand contact in industria creativa am observat ca am evoluat, chiar daca nu in totalitate, de la mentalitatea de a face afaceri in anii ‘90.
Si am mai invatat ca merita sa mergi pe o nisa.

Cu mintea de acum pot spune ca m-as gandi si la alte surse de finantare, pentru ca munca depusa si timpul investit intial, pana pui afacerea pe picioare, sa nu te consume atat de tare.

 

Planuri pentru business

Dorim sa incepem sa lucram B2C si sa ne crestem comunitatea din tara. Cred ca in orice moment, inclusiv crize globale, comunitatea va ramane alaturi de tine.
Avem si alte idei, de a creea o serie de produse sub brand-ul Vitrometan, numele fostei fabrici de sticla din Medias, pe care l-am inregistrat. Fondat in 1922, anul acesta implineste 100 de ani.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related