[Noii antreprenori] Florina Secară & Alexandra Pîrvan: Ne-am propus să arătăm fața cool a sustenabilității. Să aducem în fața oamenilor acele branduri care produc în mod etic, din materiale organice, eco-friendly

[Noii antreprenori] Florina Secară & Alexandra Pîrvan: Ne-am propus să arătăm fața cool a sustenabilității. Să aducem în fața oamenilor acele branduri care produc în mod etic, din materiale organice, eco-friendly

Comportamentele de consum s-au schimbat considerabil în ultimii doi ani în industria de fashion. De la consumul excesiv și fast-fashion facem pași timizi către o altă lume, dacă nu mai sănătoasă, măcar mai prietenoasă cu mediul înconjurător. Pandemia ne-a dat mai mult curaj și poftă să vorbim despre naturalețe, firesc, organic, natură. Nevoile ni s-au schimbat în materie de haine și accesorii, iar acum căutăm brandurile de slow-fashion, brandurile responsabile.

La finalul anului 2021, Florina Secară și Alexandra Pîrvan au creat prima platformă online dedicată culturii modei sustenabile. În prezent, colaborează cu 21 de branduri sustenabile din Europa ale căror produse pot fi cumpărate de consumatorii din România.

"O garderobă sustenabilă se construiește cu produse de calitate, care pot fi combinate în ținute cât mai variate, care rezistă în timp și pe care le porți cu plăcere. Sunt acele produse pe care, atunci când le porți, poți spune, fără exagerări, că ajuți la schimbarea lumii".

La unison, ca o veritabilă echipă, Florina Secară și Alexandra Pîrvan spun mai multe despre brandul lor, YKO-YKO în cele ce urmează.

 

Oamenii din spatele brandului

YKO-YKO suntem noi— Florina Secară și Alexandra Pîrvan. Mileniale, cu un background academic și profesional asemănător și cu un stil de viata actual foarte compatibil, datorită și copiilor de vârste apropiate pe care îi avem. Florina are background în comunicare și relații publice, în mediul corporate și antreprenorial, Alexandra are background în marketing, în corporatie, cu o experiență vastă în a crește și dezvolta branduri. Născute în zone diferite ale țării, dar în orașele mici, Florina în Focșani (Vrancea), Alexandra în Moldova Noua (Caraș Severin), mutate în București încă din studenție, asemănările ar fi foarte multe, deși avem firi diferite, iar acest lucru ne-a ajutat foarte mult până acum. Vorbim aceeași limbă și ne completăm foarte bine.

 

Parcursul către antreprenoriat

Antreprenoriatul nu a fost pentru niciuna dintre noi “pe agenda” profesională. Aveam în cercul apropiat (familie, prieteni) oameni care aveau un business propriu, dar până la proiectul YKO-YKO niciuna dintre noi nu s-a aventurat în mediul antreprenorial. Florina a cochetat câțiva ani cu freelancingul, timp în care Alexandra a continuat în corporație.
În cazul nostru, chiar putem spune că a fost vorba despre timing. Un moment potrivit în care eram amândouă dornice să pornim într-un proiect al nostru. A contat foarte mult și misiunea pe care ne-am asumat-o, de catalizator în zona de sustainable fashion și faptul că puneam bazele unei platforme cum nu mai exista în acel moment. Am pus pe hârtie ideile, le-am rafinat în foarte multe discuții și din foarte multe perspective, am făcut o analiza a pieței pe care ne pregăteam să lansăm, am conturat un business plan și am pornit la drum. Am avut noroc să și lucrăm cu oamenii potriviți pe tot ceea ce a însemnat identitate vizuală, grafică web, programare, contabilitate etc.

 

Abilitățile și competențele unui bun antreprenor

Cred că ar fi prea devreme pentru noi acum să dăm „lecții” despre antreprenoriat. Dar, prima concluzie pe care am tras-o a fost că va fi nevoie să învățăm în fiecare zi ceva nou - contabilitate, legislație, IT, marketing, event management, grafică, logistică. Și, cum nu le poți face tu pe toate, contează foarte mult să ai oamenii potriviți cu care să colaborezi. La fel de importantă este și partea de time management, să fii foarte bine organizat și pregătit să acționezi pe direcțiile pe care ți le-ai propus. Pare că întreaga lume are acum o cu totul altă viteză. Trebuie să știi să îți filtrezi informația, să rămâi la curent cu tot ce înseamnă inovație, mai ales pe un subiect atât de actual cum e sustenabilitatea (în modă și nu numai), să nu îți fie teamă să mergi cu ideea ta cât mai sus, acolo unde îți propui oricum să ajungi. Noi am abordat, încă de la început, brandurile mari cu care ne doream să colaborăm și răspunsul a fost pe măsura entuziasmului nostru, iar acest lucru ne-a dat și mai mult curaj.

 

Despre brand

YKO-YKO este prima platformă online dedicată culturii modei sustenabile, lansată la finalul anului 2021, sub sloganul Wearing & Awaring, o misiune pe care ne-am asumat-o încă de la început. Am lansat platforma din dorința de a crea un spațiu în care găsești inspirație, informație și oameni care împărtășesc aceleași valori.

YKO-YKO înglobează o componentă de e-commerce (un shop online cu branduri internaționale sustenabile) și o zonă editorială dedicată subiectelor ce țin de sustainable fashion. În offline, lucrăm acum la dezvoltarea celui de-al treilea pilon, cel de Comunitate, printr-o serie de evenimente care îndeamnă la un consum responsabil de fashion, care te ajută să găsești alternative stylish și sustenabile pentru nevoile pe care tu le ai în materie de haine și accesorii. Un astfel de exemplu este seria de evenimente Clothing Swap - un schimb de haine, făcut după niște principii bine puse la punct.
Cu YKO-YKO ne-am propus să arătăm fața cool a sustenabilității. Să aducem în fața oamenilor acele branduri care produc în mod etic, din materiale organice, eco-friendly, dar care nu fac nicio concesie în materie de stil și funcționalitate. Pentru a pune acest shop într-un context și a justifica existența acestei selecții atent curatoriate, am considerat că este nevoie să explicăm ce este moda sustenabilă, ce impact au hainele pe care le purtăm, cine le face, ce se întâmplă cu ele la finalul vieții lor etc. Această parte este realizată, în egală măsură, de componenta editorială și cu ajutorul evenimentelor organizate.

 

Investiția în business

Investiția inițială s-a ridicat la aproximativ 40.000 de euro. Aceasta a acoperit partea de branding, dezvoltarea platformei online, stocul inițial de marfă, costurile de depozitare etc. Întreaga investiție a fost suportată din surse proprii.

Urmărim atent și partea de finanțări din alte surse, cu atât mai mult cu cât proiectul nostru are o componentă importantă de educație.

 

Cum a crescut brandul până acum

Brandul a crescut foarte rapid în vizibilitate, datorită și unei abordări hibrid pe care am avut-o încă de la început. Nu ne-am poziționat ca un magazin online și atât (cum nici nu suntem). Am dus YKO-YKO în offline, acolo unde sunt și oamenii, pentru a spune povestea brandului cu ajutorul unor experiențe directe. Vezi și testezi produsele, înțelegi din ce sunt făcute, afli povestea din spatele unor piese vestimentare care pot părea obișnuite, dar care sunt cu adevărat spectaculoase - genți din vele și centuri de siguranță, pantofi din „piele vegană” obținută din resturi de măr sau porumb etc.

Am organizat până acum 2 evenimente de tip POP-up Store (cu vânzare), iar în această perioadă avem o colaborare cu ALTRNTV, spațiul dedicat brandurilor sustenabile din Bd Regina Elisabeta nr.26, unde clienții pot descoperi o selecție din produsele disponibile și pe YKO-YKO.ro

În online, concentrarea eforturilor pe a comunica simplu, direct și transparent despre sustenabilitate în modă, de ce contează, la ce să fii atent plus o identitate vizuală care a pus YKO-YKO în afara sferei „bej-grey” a sustenabilității, așa cum e ea percepută de multe ori, au contat foarte mult.

 

Produsele voastre

Shopul este structurat pe 3 categorii mari - haine, pantofi și accesorii.

  • Haine, pentru femei și bărbați (topuri, pantaloni, lenjerie). Sunt articole din bumbac organic, cânepă sau alternative eco-friendly - modal, tencel, lyocell.
  • Pantofi sustenabili exclusiv vegani, din materiale inovatoare, precum „pielea” de măr, din frunze de ananas, din bumbac reciclat sau resturi de porumb, papuci, sandale din cauciucuri reciclate.
  • Accesorii - genți din materiale reciclate sau recondiționate, ochelari realizați din plastic reciclat, ceasuri din oțel reciclat, un accesoriu special pentru spălarea hainelor din materiale sintetice, pentru captarea microplasticelor (Guppyfriend), accesorii de sezon din bumbac organic, lână organică, lână merinos mulesing free.

Colaborăm în prezent cu 21 de branduri sustenabile din Europa. Dorința nu este să creștem foarte mult numărul de SKU-uri, cât să aducem cele mai reprezentative categorii și inovații din aceste categorii.

Toate piesele din shop sunt potrivite omului modern, activ, atent la el și la mediul înconjurător. Sunt branduri pentru cei pasionați de fashion, de noile trenduri, dar și pentru cei care sunt ghidați în achizițiile lor de componenta ecologică. Noi nu îi încurajăm pe oameni să renunțe la stilul lor personal și să adopte o garderobă care nu îi reprezintă. Alegerile care bifează atât componenta de stil, cât și pe cele de respect pentru oameni (cei care produc hainele) și planetă (din materiale prietenoase cu mediul, de calitate, obținute prin procese cu impact cât mai redus) au șansele cele mai mari să fie purtate și iubite. Iar acest pas este cel mai important în acest demers spre o garderobă sustenabilă.

 

Cum se diferențiază în piață produsele voastre

Produsele disponibile pe YKO-YKO.ro îmbină câteva calități esențiale, spunem noi: sustenabilitate, stil, culoare și funcționalitate. O garderobă sustenabilă se construiește cu produse de calitate, care pot fi combinate în ținute cât mai variate, care rezistă în timp și pe care le porți cu plăcere (au croiala potrivită, materialul sunt de calitate, rezistente, plăcute la atingere, fără substanțe periculoase).

Sunt acele produse pe care, atunci când le porți, poți spune, fără exagerări, că ajuți la schimbarea lumii. Pentru că fiecare gest contează, oricât de mic, și fiecare dintre noi poate face acest lucru, odată ce înțelege impactul modei „de unică folosință” asupra mediului înconjurător. Când alegi să refolosești o haină pe care o ai deja, în loc să îți cumperi ceva nou, sau alegi un tricou din bumbac organic, în locul unuia din bumbac+poliester, când întrebi „who made my clothes”, toate aceste mici gesturi vor contura oferta marilor producători și, astfel, influența impactul pe care industria modei îl are asupra planetei.

Avem pe YKO-YKO.ro și o serie de branduri care merg spre un model de business circular. Ceea ce înseamnă că produsul cumpărat de un client poate fi returnat brandului (revânzătorului, cum este cazul nostru), la finalul utilizării, pentru a fi reintrodus în lanțul de producție, ca materie primă. Pantofii Vesicapiscis, hainele și accesoriile Infinitdenim, gentile SaltyBag sunt câteva exemple în acest sens.

 

Cele mai căutate articole

Inovațiile din domeniu - noile tipuri de materiale textile - sunt cele care atrag, de cele mai multe ori, atenția clienților. De exemplu, un pantof sport cu un design modern și atractiv, dar care are pe talpă mici bucăți de plastic reciclat din ocean (Zouri, din Portugalia), sau pielea vegană, realizată din resturi de măr, din frunzele de ananas sau din porumb (Zouri, BeFlamboyant, Flamingos Life), un costum de baie realizat din 100% sticle PET reciclate (Dedicated) etc.
Apreciate sunt, însă și produsele basic, precum tricourile din 100% bumbac organic (Thinking Mu, Dedicated, Infinitdenim), sau gențile din poliester reciclat sau bumbac organic (Sandqvist, Brava Fabrics), practice și rezistente. În cazul acestor produse, selecția pe care noi o facem este extrem de importantă, pentru a ilustra cât mai bine stilul, energia și misiunea YKO-YKO, dar și inovațiile din domeniu și modalitățile prin care industria își poate diminua impactul asupra mediului, prin materialele folosite, tehnicile de producție.

 

Clienții voștri

Clientul YKO-YKO este omul activ, cu o existență urbană și venituri peste medie, pasionat de fashion, la curent cu noile tendințe. Este atent la ce consumă, ce valori au brandurile pe care le cumpără și ce cauze validează alegerile sale, pasionat de frumos, în toate formele sale. Sunt, desigur, și cei care caută povestea din spatele achizițiilor lor, unicitatea, cei dispuși să testeze ceva nou, inovativ. Dincolo de aceste categorii, deschise la a primi mesajul YKO-YKO, care au mai intrat în contact cu informații referitoare la sustenabilitate, ne dorim să ajungem și la cei care consumă fashion în mod curent, dar fără a-și pune problema impactului alegerilor lor. Acestei categorii dorim să îi arătăm ce alternative există, de ce ar trebui să le evalueze acest aspect al vieții și cum își poate reîmprospăta garderoba, cu un impact cât mai redus asupra mediului.

 

Strategia de comunicare a brandului

Și pe partea de comunicare am adoptat stilul hibrid. Am folosit instrumente ce țin de zona de online (strategie de conținut în social media, campanii de performance, email marketing, optimizare SEO), dublate de un efort în offline, prin prezență la evenimente, discuții cu clienții, prezența la târguri și evenimente ale industriei, evenimente proprii cu vânzare sau Clothing Swaps. Pentru un brand nou, pe o nișă care atinge un subiect atât de comun (fashion), dar dintr-o perspectivă atât de „tehnică” (sustenabilitatea), niciodată nu poți spune că ai epuizat toate mijloacele de comunicare.

 

Noile comportamente de consum

În ultimii ani, marcați și de contextul pandemiei, am observat schimbări semnificative în obiceiurile de consum de modă. Intimitatea și-a schimbat granițele după 2 ani de work-from-home. Online nu am mai văzut doar content “lucrat”, ci o promovare masivă a lui #nofilter, a naturaleții, a firescului. Am văzut mai mult accent pus pe acceptare - a sinelui, dar și a diversității, mai multă aplecare către autenticitate. Presiune media căreia brandurile de fashion i-au răspuns prompt cu un nou discurs, mai transparent, mai onest, și cu un conținut mult mai “real”, renunțând la clișee care au marcat generații întregi până la noi - real people în locul modelelor de podium, haine purtate vs. piese photoshopate etc.

Nevoia de confort a resuscitat, chiar redefinit complet anumite categorii (vezi leisure wear). O viață mutată complet în online a schimbat și ea paradigmele comunicării dintre consumator și brand. Așteptările sunt ca interacțiunea să fie imediată, cât mai puțin formală, autentică și chiar intimă. Simțim că oamenii nu au nevoie doar de conținut interactiv și tooluri care să le dea ocazia să se exprime liber în relația cu brandurile. Ci au nevoie tot mai mare ca brandurile să devină mai disponibile pentru a-i asculta activ și să se transforme în timp real pentru a le răspunde nevoilor.
Iar asta e o provocare cu care the new normal ne tot testează.

 

Lecțiile învățate ca antreprenoare

Să nu îți fie teamă să testezi ceva în care crezi, să te concentrezi pe activitățile care contează cel mai mult (fără a neglija detaliile, care sunt la fel de importante), să întrebi, să ceri sfaturi, să râzi, să știi că vor fi și zile absolut groaznice, dar și bucurii și reușite de care vei fi foarte mândru.

Ca antreprenor, cumva, în fiecare zi o iei de la capăt, ai șansa să îmbunătățești ceva, să schimbi, iar acest lucru este extrem de valoros, și pentru business-ul tău, dar și pentru devenirea ta ca individ.

 

Planuri pentru business

Pentru 2022 ne-am propus să creștem notorietatea segmentului de sustainable fashion, prin produsele și inovațiile pe care le vom prezenta în shop, cu ajutorul conținutul editorial, prin parteneriatele pe care le vom dezvolta și evenimentele, cu diferite tematici și formate, pe care le avem în plan.

Vom continua să căutăm alternative sustenabile și pentru partea de ambalaje și transport, deoarece sunt mari consumatoare de resurse. În prezent, nu printăm niciun material, toate ambalajele noastre sunt din hârtie reciclată și sunt reciclabile, la rândul lor. Folosim săculeți din bumbac organic certificat, iar pentru a reduce volumul coletelor noastre, am ales plicuri, în locul cutiilor.

Colaborăm, de asemenea, și cu Re-Create, pentru expedierea comenzilor noastre în ambalajele reutilizabile pe care ei le-au creat.
Misiunea noastră e de durată și ne propunem ca în această călătorie să ne păstrăm răbdarea, entuziasmul și să devenim o sursă de inspirație pentru cei care se regăsesc în valorile noastre.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related