[Noii antreprenori] Roxana Damaschin-Țecu: Cred că oamenii sunt mult mai atenți la promisiunea pe care o face un brand și urmăresc modul în care acea promisiune este livrată

[Noii antreprenori] Roxana Damaschin-Țecu: Cred că oamenii sunt mult mai atenți la promisiunea pe care o face un brand și urmăresc modul în care acea promisiune este livrată

Roxana Damaschin-Țecu este unul dintre antreprenorii români care nu se gândesc doar la profit pentru bussines-ul lor, ci și la ce problemă a comunității ar putea rezolva acesta. A deschis la Timișoara OilRight, un brand care vine cu soluții pentru două probleme: gradul foarte mic de angajare a oamenilor cu dizabilități și nivelul ridicat de poluare cauzat de uleiul alimentar aruncat la întâmplare.

A învățat multe de când este antreprenor, a reușit să structureze și să adapteze modelul de afacere atrăgând finanțare încă de la început, iar acum se obișnuiește cu postura din care deleagă sarcinile. OilRight este un brand sustenabil de lumânări parfumate realizate din ulei alimentar uzat.

"Am învățat că a face planuri te ajută, dar nu garantează nimic. Că distanța de la idee la implementare trebuie parcursă cu răbdare și încredere. Că fără colegi și parteneri la fel de implicați ca tine nu poți face mare lucru. Că timpul e prețios și că trebuie înțelepciune în a prioritiza. Că evoluția nu e liniară".

Pe lângă lecțiile antreprenoriatului de până acum, Roxana Damaschin-Țecu povestește în continuare despre construirea brandului sustenabil OilRight și despre comunitatea strânsă în jurul acestuia.

 

Drumul către antreprenoriat

Sunt Roxana Damaschin-Țecu, am terminat științe economice la Timișoara când, de fapt, mi-aș fi dorit să fi studiat franceza la București și să fi devenit profesoară. M-am lăsat convinsă, la terminarea liceului din Orăștie, de părinți și profesori legat de alegerea facultății. Acum mi se pare o alegere câștigătoare prin faptul că, studentă la un master în Franța, am descoperit acolo lumea organizațiilor neguvernamentale și a muncii legate de impact. Reîntoarsă acasă, începând cu 2002, am cunoscut și lucrat cu oamenii cu dizabilități, unii din ei având și experiența traiului în instituții. Din 2005 am început să aflu, în detaliu, povestea lui Eli Moldovan, acum una din cele mai bune prietene și omul-inspirație pentru proiectele în care mă implic în prezent. După 25 de ani de abuz în urma abandonului, am văzut cât de mult s-a dezvoltat, înconjurată de oameni care cred în ea și o sprijină. Știam și cât de puțini oameni cu astfel de experiențe au parte de sprijin relevant și cât de ușor etichetăm și generalizăm. Pe această frustrare am construit, alături de ea, în cadrul Fundației de Abilitare Speranța, serviciul social UnLoc. Și pentru că înainte de UnLoc am coordonat, timp de 10 ani, munca NESsT în Europa Centrală și de Est, sprijinind întreprinderi sociale diverse, m-am convins de puterea antreprenoriatului social de a face bine într-un mod sustenabil și îmi doream să lansăm și la Timișoara o întreprindere socială care să îi includă pe cei cu dizabilități. Așteptam doar contextul potrivit, care a apărut la final de 2019, prin Accceleratorul de întreprindeiri sociale, program implementat de Fundația Alături de Voi din Iași și fonduri-structurale.ro.

 

Când ți-ai dat seama că vrei să fii antreprenor

Am lucrat alături de zeci de antreprenori sociali în cadrul NESsT, o organizație care investește resurse financiare și non-financiare în dezvoltarea de întreprinderi sociale. Munca alături de NESsT mi-a deschis ochii spre o lume nouă, unde am fost expusă la creativitatea soluțiilor antreprenoriale pentru probleme sociale, de mediu, comunitare, la modul inovativ de rezolvare a numeroaselor probleme de implementare, la greșelile – legate de piață, de echipe, de operațiuni – pe care toți le facem, la întregul ecosistem din jurul antreprenorilor – finanțatori, investitori, intermediari, incubatoare și acceleratoare, experți în măsurarea impactului și comunicare.

Fascinată de reziliența, motivația, încăpățânarea, pasiunea antreprenorilor întâlniți, am simțit că trebuie să-mi adun curajul și să încep ceva de la zero, într-un domeniu care mă interesează direct, prin experiența prietenei mele. După crearea UnLoc în 2019 – un serviciu scocial clasic – am știut că trebuie să avem și un demers antreprenorial care să îl susțină, care să implice persoanele vulnerabile susținute prin UnLoc și care să aibă un impact pozitiv asupra mediului.

 

Abilitățile și competențele unui bun antreprenor

E nevoie de interes real față de problema pe care încerci să o rezolvi cu business-ul pe care îl lansezi. Trebuie să înțelegi nevoile celor cărora li se adresează și să fii dispus să jonglezi cu o sumedenie de roluri: de la cercetător de piață la om de resurse umane, de la manager financiar la organizator de producție. Mai trebuie să fii și structurat, și creativ, și riguros, și flexibil, în funcție de contexte și momente. Iar fără o deschidere reală față de toți cei afectați într-un fel sau altul de business-ul tău, fără o rețea de profesioniști care să te sprijine și de o orientare spre dezvoltarea de parteneriate e cel mai probabil să dăm greș. Eu am reușit să lansez OilRight, să structurez și să adaptez modelul de afacere, să atrag finanțarea de început. Iar acum învăț, alături de echipă, să structurez și consolidez modelul și să deleg cât mai multe fără să simt vina că îmi ”încarc” colegii și să atrag finanțare pentru etapa de creștere.

 

Apariția brandului tău

Lucrând în domeniul antreprenoriatului social, am participat la o conferință în care antreprenori la început de drum își prezentau ideile cu scopul de a obține finanțări. Atunci am aflat de existența OilRight în Slovenia. Mi-a plăcut mult modelul de afacere, pe care l-am văzut ca fiind replicabil din primul moment. E un business cu sens din toate punctele de vedre: produs finit de calitate și cu un design atrăgător, impact social prin crearea de locuri pentru cei vulnerabili și de mediu – prevenirea poluării prin ulei alimentar uzat, cu potențial de implicare a comunității – fiecare din noi poate deveni actor în economica circulară. Îmi amintesc faptul că nu mă puteam opri din a-mi imagina cel puțin un OilRight și în România.

Mă bucur mult că, deși neplanificat chiar de atunci, am avut ocazia să contribui la implementarea modelului la Timișoara. Le-am scris fondatorilor din Slovenia despre planurile mele. Cum și ei își doreau o replicare regională, ne-am întâlnit online de câteva ori, am primit de la ei toate informațiile de care aveam nevoie, am structurat planul de afaceri adaptându-l pieței locale, am construit apoi pe ceea ce dezvoltaseră deja la Timișoara partenerii de la Borcanul cu Ulei și am pornit la drum!

Am economisit multe resurse de timp și bani mulțumită faptului că nu a fost nevoie să reinventăm roata. Parteneriatul strategic cu OilRight din Solvenia și, ulterior, cu Oil2Wax din Portugalia (cei care au dezvoltat și patentat tehnologia prin care uleiul uzat devine lumânare) este cel care a făcut posibil visul de a avea OilRight în România. Iar faptul că prin Acceleratorul de întreprinderi sociale am obținut finanțarea necesară visul a devenit realitate. Încă la început de drum, un drum cu sus-uri și jos-uri, dar un drum pe care am decis că echipele din cele trei țări vor continua să meargă împreună.

 

Investiția

Am investit 100.000 euro, un grant european de start-up atras prin Acceleratorul de întreprinderi sociale, 10.000 euro – contribuția mea proprie și 8.000 euro atrași în urma unei campanii de crowdfunding prin recompense prin consolid8.ro.

 

Impactul unui business cu componetă socială în comunitate

Impactul OilRight este și social, și de mediu. Problemele cărora le răspunde sunt gradul foarte mic de angajare în muncă a celor cu dizabilități (7.5% față de media europeană de 45%) și nivelul ridicat de poluare prin uleiul alimentar uzat aruncat necorespunzător (1 l de ulei poate polua până la 1 milion de litri de apă, necesarul de supraviețuire pentru un adult timp de 14 ani). În ateliereul de producție de lumânări și în procesul de colectare lucrează în prezent 4 persoane cu dizabilități. Iar legat de colectare – ne propunem să ajungem la 5 tone / lună până la finalul anului. Nu tot uleiul colectat va fi transformat în lumânări, parte din el va fi pus la dispoziția producătorilor de biodiesel. Dincolo de impactul evident de mediu al afacerii prin reducerea poluării, avem impact și în cele două industrii în care lucrăm: cea a lumânărilor, care este în continuare dominată de producția pe bază de parafină (o resursă neregenarbilă, căreia noi îi aducem o alternativă), iar cea a combustibililor, unde, la fel, cei fosili predomină.

 

Dezvoltatea brandului

Brandul a crescut organic, prin povestea sa. Faptul că am folosit aceeași imagine ca în Slovenia a ajutat. Am construit pe ceva ce exista, care trebuia făcut cunoscut la nivel local. Campania de crowdfunding, dincolo de resursele financiare, a adus mult capital de imagine. Informațiile despre modelul nostru au fost preluate online, am avut apariții la radio, la TV, au fost scrise articole despre ce facem.

 

Produsele OilRight

OilRight oferă o alternativă de colectare a uleiului alimentar uzat, activând în rol de colectori persoanele fizice – majoritatea poluării cu ulei uzat vine de la gospodării, care nu au nici obligații legale de a se debarasa corect de acest deșeu, nici variante prietenoase de a o face.

Vindem apoi lumânări parfumate realizate din ulei alimentar uzat; kit-uri de tip Do It Yourself pentru realizarea de lumânări din propriul ulei, în propria bucătărie; ateliere de educație pe teme de mediu și reciclare a uleiului uzat; și materie primă pentru biodiesel.

 

Super-puterea lumânărilor făcute de voi

Super-puterea produselor OilRight stă în povestea de implicare la care fiecare din noi poate fi părtaș. Prin decizia de a colecta uleiul pentru noi, prin achiziționarea de kit-uri sau de lumânări, prin participarea la ateliere educative, fiecare gest are un impact pozitiv direct, cuantificabil, asupra mediului.

Bineînțeles, produsele finite – kit-urile și lumânările – și atelierele de educație sunt de calitate, realizate și livrate profesionist, cu atenție la detalii și cerințele clienților. Faptul că ai impact nu înseamnă că uiți de calitate și competitivitate. Dincolo de faptul că transformă un deșeu în valoare, lumânarea OilRight are un design simplu, atrăgător, are o durată mai lungă decât media de pe piață de ardere, este complet nontoxică, are o varietate de arome și poate fi personalizată.

 

Cele mai căutate produse

Kit-urile sunt percepute ca fiind cele mai inedite. Ele reprezintă și cel mai scurt lanț de reciclare a uleiului, întrucât e refolosit exact în locul în care a fost generat ca deșeu. Clienții kit-urilor devin astfel colectori de ulei și producători și consumatori de lumânări ecologice. ”Cum, pot chiar și eu să fac acasă lumânări din ulei?”, ”E complicat?”, ”A, ce-o să le placă celor mici!” sunt doar câteva din reacțiile primite. Kit-urile sunt potrivite și pe post de cadou, oferă o experiență unică de învățare, au arome diferite (care se cumpără în funcție de sezon – mojito sau citronella acum, vara; lemn aromat sau cuișoare iarna), sunt ușor de folosit, tot procesul fiind clar explicat.

 

Clienții voștri

Cel mai des clienții B2C cumpără online. Sunt cu precădere persoane cărora le pasă de lumea din jur, din mediul urban, cu un stil de viață sănătos, preocupate de relațiile pe care le au, de comunitatea în care trăiesc, de starea de bine, conștiente de impactul pe care fiecare decizie de cumpărare o are asupra tipului de societate la care alegem să contribuim.

Iar pentru parteneriatele B2B vânzările directe au cel mai mare impact. Vorbim în principal de corporații care sunt interesate de produse sustenabile – în general pe post de cadouri pentru anumite ocazii - și care contribuie în comunitate și în rândul propriilor angajați prin adoptarea unor practici prietenoase cu mediu zi de zi (spre exemplu, avem puncte de colectare de ulei la sediul diferitelor firme sau suntem contractați pentru livrarea de ateliere de educație de mediu).

Clienții revin pentru că sunt mulțumiți de produsele/serviciile primite. Îi încurajăm și noi să o facă. Spre exemplu, după consumul unei lumânări, dacă vin cu vasul acesteia să îl reumplem, oferim reduceri semnificative. Încurajăm astfel și utilizarea repetată a resurselor, limitând supra-consumul.

 

Ce așteptări au oamenii acum de la branduri

Cred că oamenii sunt mult mai atenți la promisiunea pe care o face un brand și urmăresc modul în care acea promisiune este livrată. Nu mai merge să pretindem că facem ceva. Oamenii sunt mai pretențioși, ceea ce pe noi ne bucură.

 

Strategia de promovare

Ne promovăm mult online (produsele finite) și offline (serviciul de colectare). În ambele variante o facem și prin intermediul parteneriatelor dezvoltate. Folosim platformele de rețele sociale, dar ieșim mult în comunitate, în cartiere, la ședințele asociațiilor de locatari, la festivaluri și alte evenimente, pentru a fi cât mai vizibili, în special în rândul comunității timișorene.

 

Învățăturile antreprenoriatului

Am învățat că a face planuri te ajută, dar nu garantează nimic. Că distanța de la idee la implementare trebuie parcursă cu răbdare și încredere. Că fără colegi și parteneri la fel de implicați ca tine nu poți face mare lucru. Că timpul e prețios și că trebuie înțelepciune în a prioritiza. Că evoluția nu e liniară.

 

Ce ai face diferit dacă ai lua-o de la capăt

Dacă aș lua-o de la capăt, aș accelera implementarea anumitor procese (din ziua 0 aș implementa un sistem de control al calității) și aș încetini altele (aș avea mai multă răbdare, aș fi mai prezentă și aș pune mai mult efort în consolidarea echipei).

 

Planuri pentru business

Planurile de viitor sunt de creștere, alături de partenerii din Slovenia și Portugalia. Vrem să dezvoltăm un model comun de business, care să atingă toate componentele – de colectare ulei și parteneriate pentru producția de biodiesel, de educare pentru reciclare și de producție de lumânări și kit-uri DIY – și care să fie transferabil ulterior și altor parteneri, din alte orașe din țară sau regiuni din Europa.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related