OLX, cea mai mare platformă de anunțuri la nivel național, în parteneriat cu ING Bank, una dintre băncile de top din România, au lansat o campanie de conștientizare și combatere a tentativelor de fraudă cibernetică, Horoscop din Stele Verzi.
Prin abordarea inedită adusă de horoscopul antifraudă prezentat de astrologul Neti Sandu, această nouă inițiativă își propune să ajungă la și mai mulți consumatori și să continue să atragă atenția asupra faptului că metodele de fraudare cibernetică evoluează în permanență. De asemenea, campania vizează expunerea metodelor prin care atacatorii obțin datele personale ale utilizatorilor, pentru a-i ajuta pe cei din urmă să identifice și să respingă astfel de tentative.
Cele mai recente date colectate intern de OLX arată că, numai în ultimele două luni, cele mai vulnerabile categorii de produse, ca număr de utilizatori, au fost: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%) și 6% (piese auto). Cât privește distribuția în funcție de localizare, majoritatea victimelor fraudelor cibernetice provin din mediul urban (80%), inclusiv din București (25%).
„În contextul actual, tentativele de phishing au crescut semnificativ, atacatorii devenind din ce în ce mai abili în accesarea datelor personale ale utilizatorilor: prin website-uri false, e-mail-uri sau SMS-uri care creează iluzia că sunt de încredere. OLX, alături de ING Bank România, dorește să participe activ și să își aducă contribuția la expunerea și combaterea vulnerabilităților din mediul online, la care sunt supuși consumatorii de pretutindeni”, spune Melania Budulan, Fraud Prevention Manager la OLX România.
„Suntem activ implicați în proiecte continue de informare pentru combaterea fraudelor din mediul online, dedicate tuturor deținătorilor de carduri, nu doar a clienților ING. Totodată, investim puternic în sisteme interne de monitorizare pentru identificarea și minimizarea fraudelor. Dar atacatorii cibernetici obișnuiesc să își schimbe strategiile și să își adapteze metodele pentru accesarea datelor personale ale consumatorilor. De aceea, informarea continuă este esențială. Încercăm să punem subiectul cât mai mult pe agenda publică și să transmitem mesaje cât mai simplu și cu un impact cât mai mare. Astfel, ne bucurăm să facem din nou front comun cu OLX România, abordând într-o notă jucăușă, prin horoscopul antifraudă alături de Neti Sandu, metodele de prevenție pe care fiecare dintre noi le poate lua în fața potențialelor înșelătorii”, a explicat Raluca Voicu, Manager Issuer and Acquirer Fraud Investigations la ING Bank.
Cum te poți apăra de fraudatorii din mediul online:
- Dă IBAN-ul, nu datele de pe card (numărul de pe fața cardului) dacă vinzi produse pe Internet
Ține datele de pe card pentru tine. Numărul, data expirării și codul CVV/CVC NU sunt informații de împărtășit. Dacă trebuie să primești bani, nu va fi nevoie în nicio situație să furnizezi datele menționate. Cine îți trimite bani pentru produsele pe care le vinzi pe platformele de tip marketplace are nevoie doar de IBAN și numele complet.
Dacă ți-ai dat totuși datele cardului si primești un mesaj pentru autorizarea unei tranzacții, reține să nu autorizezi niciodată o plată pe care nu ai inițiat-o tu! Citește cu atenție mesajele primite și contactează banca dacă ai suspiciuni.
- Vorbește pe chat-ul OLX/ paltforma de vânzare-cumpărare, nu pe WhatsApp.
Ține conversațiile pe platforma de chat OLX/ platforma de vânzare-cumpărare, ca să te poți proteja de fraudatori. Dacă cineva îți cere să muți discuția pe WhatsApp sau îți ia numărul și îți scrie direct pe altă platformă, fii foarte atent. Cel mai bine este să îi spui să continuați conversația pe platforma de vânzare-cumpărare. Astfel, în cazul unei fraude, echipa de ajutor poate face investigații.
- Fii atent la gramatică și la tonul alert.
Un fraudator poate scrie cu multe greșeli, poate folosi exprimări ciudate sau un ton foarte alert. E posibil ca acesta să facă presiuni asupra ta pentru a grăbi tranzacția. În acest caz, pune capăt conversației și raportează utilizatorul.
- Ai grijă la link-urile false și paginile clonă.
Nu da click pe link-uri primite de la necunoscuți. Cel mai sigur este să introduci chiar tu adresa URL a site-ului în bara browser-ului tău sau să intri direct în aplicația de pe telefonul tău (descărcate doar din Google Play sau Apple Store).
Verifică și dacă paginile de plată și site-urile au un lacăt în fața link-ului. Dă click pe acel lăcățel și vei vedea dacă ai o conexiune sigură sau, dimpotrivă, dacă un atacator ți-a întins o capcană.
Ce este phishing-ul?
„Phishing” se traduce prin „pescuirea de date online”, deoarece presupune oferirea unei momeli prin intermediul unor mesaje care direcționează utilizatorii către pagini false, pentru a obține parole și acces la informații private sau chiar date ale cardurilor în vederea sustragerii anumitor sume de bani.
Ce poți face dacă ești victima unui atac de tip phishing?
- Anunță imediat banca și raportează problema în scopul blocării cardului
- Depune o plângere la Poliția Română, pe politiaromana.ro/ro/petitii-online sau la cea mai apropiată secție de poliție
- Contactează echipa de customer success OLX și trimite-le linkul paginii false pe [email protected], pentru a-l bloca de urgență
- Blochează numărul de telefon al atacatorului
OLX România, parte a OLX Group, este liderul pieței locale de anunțuri generaliste, cu peste 4 milioane de anunțuri active și o medie lunară de peste 12 milioane de vizitatori, potrivit SATI. Pe OLX se găsește o gamă largă de categorii printre care electronice și electrocasnice, mașini, proprietăți imobiliare, obiecte de vestimentație sau pentru casă și grădină. Platforma se poate accesa atât de pe desktop, cât și din aplicațiile mobile pentru iOS și Android, Huawei AppStore.
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.
Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.