Pandemia, războiul din Ucraina, creșterile de prețuri la energie și carburanți au crescut considerabil, în ultimii ani, costurile produselor și serviciilor de livrare. Nu trăim cele mai roz vremuri, dar ne adaptăm cum putem. Irina Pencea, Chief Marketing Officer eMAG, spune că perioada aceasta de nesiguranță generală a determinat clienții să consume mai responsabil și să fie atenți la economiile pe care le pot face. Astfel, soluțiile de smart shopping precum eMAG Genius, livrarea la easybox și soluțiile flexibile de plată au câștigat teren.
"Dacă anul trecut una din cinci comenzi era ridicată de către clienți de la easybox, acum una din două comenzi este ridicată de la una din cele peste 3.000 de unități easybox".
În primăvara acestui an, eMAG a lansat o nouă viziune de brand și un nou slogan “Căutarea nu se oprește niciodată”, punând la dispoziția oamenilor instrumente care facilitează progresul. Iar prin platforma de sustenabilitate, marcată cu campania „Educația nu se oprește niciodată”, brandul își propune să aducă în atenție problema abandonului școlar și să recunoască meritele profesorilor care lucrează cu categorii vulnerabile de elevi.
Irina Pencea, Chief Marketing Officer eMAG, vorbește în cele ce urmează despre schimbările din ultimii ani făcute de eMAG pornind de la nevoile clienților și evoluția pieței de e-commerce.
Schimbările în business din ultimii ani
În primul rând, ce ar fi de subliniat este faptul că atunci când dezvoltăm un serviciu nou pornim de la o nevoie a oamenilor, nu ne uităm doar la business și asta pentru că eMAG este o companie care își dorește să pună la dispoziția acestora instrumentele care să îi ajute să aibă un trai mai bun. Perioada din urmă ne-a dat curaj să lansăm proiecte noi, la care ne gândeam de ani de zile și pentru care momentul potrivit a fost acum.
Astfel unul din cele mai importante proiecte lansate în acesti ani este Genius, abonamentul la livrări gratuite și oferte exclusive, care este folosit deja de peste 350.000 de români care își doresc să facă shopping fără efort, economisind timp și bani. După doi ani in care a fost disponibil pentru clienții eMAG, din 15 iunie am extins Genius în patru aplicații: eMAG, Tazz, Fashion Days și Freshful, la același preț.
Un alt lucru pe care l-am făcut recent a fost să le oferim clienților un proces de achiziție și mai simplu, astfel că pentru orice comandă plasată pe eMAG care se livreaza in easybox, clienții care nu au Genius achită o taxă fixă de doar 9,99 de lei pe comandă, fie că o plasează la eMAG sau la un seller din Marketplace. Acest lucru vine și el cu economii la bugetele oamenilor, care acum achită o taxă de livrare mai mică pentru fiecare comandă pe care o efectuează în Marketplace.
Prin astfel de servicii cu valoare adăugată, comerțul online poate funcționa drept o protecție împotriva inflației, deoarece clienții pot găsi în online prețuri mai bune și servicii care să îi ajute să își organizeze mai bine bugetul.
Contextul și planurile de investiții
Războiul din Ucraina nu a schimbat planurile noastre de investiții, ne vom concentra pe serviciile existente astfel încât să le putem oferi oamenilor o experiență bună de shopping și pentru a-i ajuta să identifice soluțiile potrivite cu stilul de viață al fiecăruia.
Avem un plan solid de investiții pe trei ani care se ridică la 3,2 miliarde de lei și care vizează dezvoltarea ecosistemului atât în România cât și în Ungaria și Bulgaria, cu ajutorul tehnologiei create în România, și continuăm să executăm acest plan.
În primul an, am investit deja peste un miliard de lei, în toate direcțiile-cheie: tehnologie, eficientizarea proceselor logistice, dezvoltarea eMAG Marketplace și în dezvoltarea celor mai noi platforme din grup- Tazz și Freshful. Totodată prin intermediul eMAG Ventures, am continuat investițiile în dezvoltarea Flip, un business promițător din economia circulară și în Atlas, o platformă de servicii medicale, care se axează pe telemedicină.
Vom finaliza în această toamnă automatizarea hubului nostru logistic de la Joița, care ne va permite să livrăm mai rapid cu ajutorul roboților și să consolidăm comenzile, iar anul viitor vom finaliza construcția primului depozit eMAG din afara țării, în Ungaria.
Provocările de acum ale business-ului
Investițiile pe care le-am făcut în tehnologie și logistică ne-au ajutat să optimizăm procesul de livrare și retur, astfel că, în prezent, putem oferi chiar și serviciul de livrare în aceeași zi în unele orașe, pentru anumite categorii de produse: 45% dintre comenzile din București și Ilfov se livrează în aceeași zi.
Provocările pe care le avem acum sunt determinate de contextul macroeconomic volatil care pune presiune pe bugetul de cheltuieli al oamenilor. Tocmai de aceea, noi ne concentrăm să rămânem cât mai aproape de nevoile clienților noștri și să îi susținem prin toate serviciile pe care le-am dezvoltat, oferindu-le totodată varitate de produse și prețuri bune.
Clienții eMAG
Clienții noștri sunt oameni preocupați de timpul lor, apreciază faptul că datorită serviciilor pe care le punem la dispoziție reușesc să facă economii în bugetul personal, dar și să își folosească timpul cu sens, întrucât au la îndemână instrumente smart de shopping și o varietate mare de produse.
Ei rămân fideli atunci când găsesc servicii bune, la prețuri bune. Continuăm să ne concentrăm pe această relație cu ei, la care construim clipă de clipă, fiind atenți în permanență la nevoile lor pe care ne propunem să le rezolvăm în cel mai simplu și accesibil mod cu putință.
Comportamente de consum
După o perioadă lungă marcată de restricții, creșterile de preț la energie și carburanți pun o presiune suplimentară pe costurile produselor și serviciilor de livrare și determină clienții să adopte un comportament de consum mai pragmatic și să fie atenți la economiile pe care le pot face. În acest context, vedem o creștere a numărului de clienți care aleg soluții de smart shopping precum eMAG Genius, livrarea la easybox sau soluțiile flexibile de plată.
De asemenea, datorită rapidității pe care o oferă, livrarea la easybox este printre metodele cu cea mai mare creștere în rândul clienților, care pot ridica la orice oră produsele comandate dintr-un punct fix aflat în proximitatea casei sau a biroului; dacă anul trecut una din cinci comenzi era ridicată de către clienți de la easybox, acum una din două comenzi este ridicată de la una din cele peste 3.000 de unități easybox.
Strategia de promovarea a brandului
În primăvara acestui an, am lansat noua viziune de brand, prin care ne propunem să punem la dispoziția oamenilor instrumentele necesare pentru a facilita progresul la nivel individual, dar și al societății, exprimat prin noul slogan de brand “Căutarea nu se oprește niciodată”.
Odată cu acest nou slogan, eMAG a lansat noua sa platformă de sustenabilitate, marcată prin campania „Educația nu se oprește niciodată”, care și-a propus să aducă în atenția oamenilor problema abandonului școlar, care afectează evoluția economică și socială a țării, dar și să aducă o recunoaștere profesorilor din programele de recuperare a materiei „Nouă ne pasă”, dezvoltate de Fundația Nouă ne pasă, care îi învață pe copii că cea mai importantă lecție este aceea de a nu renunța.
Ne-am bucurat că am reușit să aducem alături de noi în această campanie și clienții care au contribuit cu donații ce vor asigura peste 5.900 de ore de educație remedială la matematică și limba română pentru copiii cu risc de abandon școlar în anul școlar 2022/2023.
Ne propunem să continuăm pe acest drum, atât în România cât și în regiune, cu noi servicii și proiecte care vor continua să transforme viețile de zi cu zi ale oamenilor, cu dorința de a duce cel mai valoros brand din România și mai aproape de inimile oamenilor.
În acest moment avem în desfășurare și campania pentru noul Genius, abonamentul la livrări gratuite și oferte exclusive în patru aplicatii: eMAG, Tazz, Fashion Days și Freshful. Conceptul campaniei este „Zeu la shopping” și comunicăm în toate mediile: TV, radio, online, social media, OOH, precum și printr-un parteneriat cu Untold, prin care cei care își fac un abonament Genius au putut deveni nu doar Zei la shopping, ci și Zei la festival, câștigând una din cele 25 de invitații duble pe zi.
Sectorul e-commerce în ultimii ani
România se numără printre țările cu cel mai mare procent de creștere anual al comerțului online, fapt care arată potențialul masiv de dezvoltare și în viitor, având în vedere că nu am atins nivelul de maturitate al altor țări cu care ne putem compara.
Accelerat de pandemie, comerțul online a crescut în primul an cu aproximativ 30-35% în România și a atras și un număr foarte mare de români care au comandat pentru prima dată online. Doar anul trecut vânzările realizate în România pe acest canal au reprezentat aproape jumătate din totalul realizat la nivelul Europei de Est, estimat la 14 miliarde de euro, iar anul acesta estimările arată o creștere de 13%.
Cu aceste premise bune, comercianții locali nu pot decât să profite cât mai bine de toate avantajele economiei digitale și să folosească platforme precum Marketplace, care îi poate ajuta să ajungă la un număr foarte mare de oameni.