Ioana Grigore: Antreprenorii romani au invatat sa ceara ajutor, sa externalizeze o parte din munca lor, sa se sfatuiasca cu altii trecuti prin situatii similare

Ioana Grigore: Antreprenorii romani au invatat sa ceara ajutor, sa externalizeze o parte din munca lor, sa se sfatuiasca cu altii trecuti prin situatii similare

Ioana Grigore e optimista in ceea ce priveste mediul antreprenorial din Romania. E din ce in ce mai mult loc pentru idei curajoase, crede ea. Ca business advisor, a cunoscut multi antreprenori si soloprenori, iar una dintre cele mai comune teme de discutie e aceasta: “vreau sa fac asta, dar nu stiu de unde sa o apuc”. Ioana a trecut si ea prin aceasta etapa cand si-a pornit propria afacere. Atunci si-a dat seama de nevoile antreprenorilor, dincolo de cele din excel. 

Nevoile clientilor mei variaza de la cele mai profunde: sa nu mai fie singuri, sa aiba pe cineva cu care sa dezbata diverse idei sau decizii, sa se valideze ca si antreprenor, pana la cele mai practice: nevoia de a creiona o strategie de marketing online, nevoia de a face un rebranding, nevoia de a pune pe picioare un business, nevoia de schimbare a culturii organizationale, spune Ioana. 

Vorbim cu Ioana, in continuare, despre parcursul ei, de la vanzari si marketing la coaching, zilele de munca de 15 ore in corporatie si provocarile propriei afaceri si ce a invatat despre antreprenorii din Romania de cand e business advisor. 

 

ASE, Comunicare, mentoring

Sunt craioveanca venita in Bucuresti la facultate. Am terminat ASE-ul si am un master in Comunicare si Relatii Publice la SNSPA. Ca profil uman as spune ca mereu am studiat fiind o eleva de nota 10, dar fara o pasiune anume. Cumva ii invidiam pe cei care erau pasionati de un domeniu si faceau super performanta.

In adolescenta am cochetat cu ideea de a deveni medic intrucat ma trag dintr-o familie de medici si ingineri. Insa am luat calea ASE-ului intr-o perioada propice cand sistemul financiar-bancar era in expansiune si dadea bine sa lucrezi intr-o banca.

Fast-forward, lucrez in domeniul e-commerce-ului de peste 10 ani, am lucrat in industrii diverse, in roluri de marketing si vanzari. Niciodata nu m-am desprins de lumea online-ului si cred ca dinamismul ei scoate tot ce e mai bun din mine.

In continuare studiez asiduu atunci cand simt nevoia sa aprofundez un subiect, insa de 3 ani incoace am descoperit ca imi place sa dau si eu mai departe din ceea ce am acumulat, fie prin sesiuni de mentoring, fie prin traininguri sau workshopuri.

 

Momentele esentiale de formare

Cred ca fiecare moment m-a format si ma formeaza si azi intr-un fel sau altul, insa pot sa marchez cateva evenimente din trecut care m-au asezat pe drumul acesta.

In primul rand alegerea de a studia ASE-ul desi istoricul familiei si pregatirea mea ma plasa in zona Medicinii. A  fost un risc asumat, dar am avut parte de acceptarea si sprijinul familiei.

In al doilea rand alegerea de a parasi domeniul financiar-bancar pentru a practica marketing-ul. Am inceput cariera lucrand ca analist financiar in banca si chiar faceam performanta, dar dupa 2-3 ani mi-a fost clar ca nu e o cariera care sa imi ofere satisfactie pe termen lung.

Apoi au mai fost cateva momente cheie: decizia de a ma angaja la eMAG (am migrat de la marketingul facut prin posta din Reader’s Digest la marketingul online din eMAG), moment cu adevarat socant pentru mine: in primele 6 luni mergeam in fiecare seara acasa plangand, fiind sigura ca nu voi mai rezista inca o zi. Apoi a fost decizia de a lua calea antreprenoriatului, decizia de a studia coachingul timp de 2 ani si altele.

As spune ca am experimentat multe de-a lungul timpului si, desi poate parea ca am avut un parcurs haotic, uitandu-ma in urma imi dau seama ca am avut o strategie buna care mi-a permis sa invat foarte multe, din industrii si domenii variate, intr-un timp scurt, iar asta ma ajuta sa fac ceea ce fac azi.

 

Parcursul profesional

As spune ca inceputul pentru mine a fost in 2012 cand am decis sa intru in lumea e-commerceului. Pe vremea aceea oamenii nici nu stiau ce inseamna. Aveam 29 ani, dar eram pusa pe treaba. Au urmat cativa ani de sacrificii si de 15 ore de munca pe zi. Aveam si un copil mic, iar acum uitandu-ma in urma, nu imi dau seama cum am reusit sa rezist.

Am venit dintr-un mediu comod si chiar relaxat, intr-un mediu extrem de dinamic cu decizii luate si schimbate de la o ora la alta, si cu multa presiune pe performanta.

Am inceput de jos, ca si category manager, dar in 3 ani ajunsesem director comercial.

Cred ca acela a fost si momentul in care am inceput sa ma misc strategic pe scara profesionala, sa imi setez obiective si sa imi fac planuri de reusita. Nu mai luam tot ce imi oferea viata, ci imi cream eu viata pe care mi-o doream.

 

Invataturi

Fiecare eveniment, fericit sau nefericit, m-a invatat cate ceva. Sunt o persoana destul de analitica asa ca analizez tot ce fac iar la final imi place sa trag concluziile. Ce stiu azi este ca: nu trebuie sa ma bazez pe nimeni altcineva decat pe mine; schimbarea este o constanta a vietii cu care fie te impaci, fie te infrange; cu totii suntem usor de inlocuit; si daca nu ai o imagine clara unde vrei sa ajungi, te vei rataci.

 

Businessul tău

Afacerea a aparut din curiozitatea de a incerca antreprenoriatul, dar si unei oportunitati date de pandemie. Mai cochetasem cu antreprenoriatul pe la inceputurile studentiei, dar acum ma simteam mai matura, mai pregatita sa construiesc ceva durabil. Recunosc ca imi spuneam des ca “nu am fost facuta sa fiu antreprenor”.

Ateliereonline.ro a aparut la inceputul pandemiei cand am vazut oportunitatea de a crea un astfel de business: toata Romania era in lockdown, iar copiii erau inchisi in casa fara posibilitatea de a-si continua activitatile extracuriculare pe care le iubeau (pictura, dans, canto si alte astfel de activitati). Atunci mi-am dat seama ca copiii au nevoie de socializare si ca au nevoie sa isi continue activitatile recreative tocmai ca sa aiba impresia unei normalitati.

In martie 2020 a fost primul lockdown, in aprilie mi-a venit ideea businessului si in iunie era live. A fost o cursa contracronometru pentru ca imi era teama sa nu mi-o ia altcineva inainte. Acest FOMO (fear of missing out) efectiv nu ma lasa sa dorm. In acele luni am lucrat si 15-16 ore pe zi.

In aceeasi perioada cresteam si doi copii (dintre care unul de doar 3 luni) si studiam si coachingul la International Coach Academy din Australia cu cursuri pe timpul noptii.

Uitandu-ma in urma as spune ca a fost…..pretty intense :))) Nu cred ca as mai putea sustine un astfel de ritm nebun.

 

Provocarile de inceput

Recunosc ca modelul de business este unul simplu asa ca nu pot spune ca au fost prea multe provocari, insa de departe cele mai multe greseli pe care le-am facut au izvorat din supozitiile pe care le faceam legate de ce vor clientii. In scurt timp am descoperit ca ce credeam eu ca vor clientii versus ce vroiau ei cu adevarat era complet diferit.

Am petrecut ore intregi pe telefon cu parintii strangand informatii, afland care le erau provocarile si care le erau blocajele in cumpararea serviciilor noastre.

Inca de la inceput am dorit sa testez modelul de business, sa il fac perfect operational si sa il fac sa produca, ca apoi sa il vand. Mi-am dat 2 ani pentru asta si am vandut afacerea cu 2 luni inainte sa implineasca 2 ani.

Afacerea merge bine: am reusit sa vindem servicii si in lumea corporate, dar si catre stat oferind ateliere catre copiii din scolile publice. Acum afacerea are la carma oameni care isi doresc sa duca businessul la urmatorul nivel, iar eu inca ma mai implic atunci cand au nevoie de sfatul meu.

 

Cum ai devenit Business Advisor

Inca din 2015 practic consultanta in paralel cu jobul si am avut cateva proiecte de succes. Insa momentul in care am pornit businessul de ateliere a fost cel care mi-a deschis ochii.

Eram foarte constienta de cat de mult ma luptam, cat de mult munceam, de cate sacrificii sunt la mijloc, si ma intrebam ce fac oare oamenii care nu au experienta mea sau ajutorul meu? Eram cu gandul la acei oameni care se straduiesc sa faca o afacere cu investitii minime, acei oameni care nu au ajutor si le fac pe toate, cei care efectiv nu stiu de unde sa o apuce.

Atunci m-am gandit sa ii ajut eu.

Stiam din piata ca in general consultantii merg catre companiile corporate sau catre intreprinderile mari sau mijlocii. Acolo sunt banii, bugetele adevarate. Insa eu vroiam sa ajut soloprenorii, oamenii care au nevoie de ajutor si nu isi permit sa plateasca un consultant cu mii de euro pe proiect.

Si recunosc ca la inceput am facut foarte multa munca pro-bono.

Cel mai des aud de la clientii mei: “ vreau sa fac asta, dar nu stiu de unde sa o apuc” sau “am nevoie de cineva cu care sa ma sfatuiesc”.

 

De unde ai invatat

Tot ceea ce fac si toate cunostintele pe care le pun pe masa sunt dobandite in peste 15 ani de munca in diverse companii precum Oracle, eMAG, Altex, OLX, Vodafone. Cea mai mare parte a muncii mele este acum mentoratul, trainingul si coachingul, abilitati pe care le-am dobandit studiind, intreband pe altii si citind.

 

Ce inseamna un business advisor

Asa cum am incercat sa descriu si pe siteul meu, un Business Advisor este o extensie a proprietarului afacerii, cel ce isi ofera expertiza in diverse arii strategice si puncte nevralgice, in functie de nevoile de business. Iar expertiza mea este in zona de marketing, vanzari si e-commerce.

 

Amprenta ta

Imi place sa cred ca usurez si imbunatatesc viata antreprenorului.

Oamenii care lucreaza cu mine imi spun ca sunt dureros de sincera si eficienta, ca ii inspir si ii stimulez sa mearga mai departe, dar si ca atunci cand lucreaza cu mine nu se mai simt singuri.

In ultimii ani am muncit enorm incercand sa ajung la cat mai multa lume, insa nu simt ca ma misc suficient de rapid. Asa ca de anul acesta am inceput sa organizez mastermind-uri si bootcamp-uri pentru soloprenori, pregatesc workshopuri si retreaturi antreprenoriale, dar am si inceput sa scriu o carte, Viata de soloprenor, gandita in mai multe volume care sa adreseze principalele nevoi ale soloprenorului.

Cu putin noroc sper sa o tiparesc in 6 luni.

In plus, am inceput usor, usor sa imi construiesc o echipa si sper sa fie completa pana la inceputul anului viitor.

 

Cu ce fel de oameni lucrezi

Lucrez cu micii intreprinzatori si soloprenorii, desi am si cateva proiecte in companii mari. Proiectele mari le accept doar daca rezonez cu cultura acelei organizatii si daca consider ca eu pot face diferenta cu adevarat. Cele mai multe companii mari sunt, din pacate, foarte putrede la interior si foarte rezistente la schimbare.

Nevoile clientilor mei variaza de la cele mai profunde: sa nu mai fie singuri, sa aiba pe cineva cu care sa dezbata diverse idei sau decizii, sa se valideze ca si antreprenor, pana la cele mai practice: nevoia de a creiona o strategie de marketing online, nevoia de a face un rebranding, nevoia de a pune pe picioare un business, nevoia de schimbare a culturii organizationale.

 

Ce ai descoperit despre antreprenorii din Romania

Depinde foarte mult de momentul in care se afla, dar eu personal am lucrat destul de mult cu oameni care vor sa infiinteze un business sau cu cei care au un business la inceput de drum (1-3 ani).

Principalele probleme sunt lipsa de cunostinte (nu stiu cum sa faca un funnel de vanzare, spre exemplu), lipsa de validare (in sensul ca au nevoie sa isi valideze deciziile cu cineva), lipsa de resurse (soloprenorii fac totul singuri si au nevoie de cineva care sa ii ajute pe anumite proiecte, iar eu efectiv impart taskurile cu ei si lucram cot la cot), lipsa de incredere in sine si de viziune (sunt soloprenori care pun o afacere pe picioare si care se sperie atunci cand ajung sa aiba succes - e un scenariu la care nu se asteptau si nu stiu ce sa faca mai departe).

Curios este ca marea majoritate a clientilor mei sunt antreprenori si soloprenori de succes. Ei vin la mine spunandu-mi ca afacerea merge foarte bine si nu stiu cum sa o duca la nivelul urmator. Rar am avut clienti care sa-mi ceara ajutor pe motiv ca nu le merg vanzarile, spre exemplu.

 

Mediul antreprenorial din Romania

Sincer eu sper sa avem cu totii curajul de a pune pe picioare o afacere. Eu cred ca nu a fost nicicand mai usor sa faci un business si chiar cu investitie minima. Cred ca orice idee traznita ai avea, o poti pune in aplicare si, daca esti smart, poti sa faci si bani din ea.

Insa regret doua lucruri legate de mediul antreprenorial din Romania: lipsa unui ajutor mai consistent al statului roman si lipsa de educatie antreprenoriala, dar de asta fac eu ceea ce fac.

Cred ca antreprenorii romani au invatat sa ceara ajutor, sa externalizeze o parte din munca lor, sa se sfatuiasca cu altii trecuti prin situatii similare, desi increderea in serviciile de consultanta sau advising este inca scazuta dupa ce, ani buni, piata de consultanta a fost stricata de cei care doar isi dadeau cu presupusul si nu aveau rezultate.

In opinia mea, chiar si in zilele noastre sunt oameni slab pregatiti care ofera consultanta la suprapret. Des intalnesc antreprenori care imi spun ca s-au lecuit si ca nu mai vor sa lucreze cu consultanti.

Totusi aceasta e o lama cu doua taisuri caci, desi increderea e scazuta, in momentul in care lucrezi cu un client si e multumit, te recomanda imediat la toti prietenii, in toate comunitatile. De aceea as spune ca 95% dintre clientii mei vin exclusiv din recomandari.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related