Pentru a face cunoscut vinul românesc în afara granițelor, e important să îl celebrăm mai întâi acasă, în România, crede Marinela Ardelean, expertă în vin, autoarea mai multor cărți despre acest domeniu și ambasadoare neobosită a vinurilor românești. Marinela a lansat recent Wines of Romania, o platformă care își propune să celebreze vinul românesc și să îl aducă în atenția iubitorilor de vin la nivel global, alături de vinurile din Franța, Italia sau Spania. Proiectul a pornit în aprilie 2022, din dorința de a integra toate informațiile relevante și la zi despre ecosistemul industriei de vin din România. Membrii echipei sunt experți în domeniu cu peste 20 ani de experiență atât în vinuri, cât și in jurnalism, documentare.
Am încredere de multă vreme în calitatea vinului românesc și am mai avut demersuri asemănătoare, care au condus natural spre acest proiect. Cred că cel mai important lucru este că piața de vin din România a ajuns la un nivel de diversitate, sofisticare și calitate care face o asemenea platformă utilă atât pentru iubitorii de vin din țară, cât și pentru cei din toată lumea, spune Marinela.
Povestim în continuare cu Marinela Ardelean despre cum a început relația ei cu vinul, cum a ajuns să promoveze vinurile românești în lumea întreagă și care sunt planurile pentru Wines of Romania.
Momente esențiale în dezvoltarea ta
Au fost momente și au fost perioade, fiecare cu schimbările sale. Evident, unul dintre momentele importante a fost cel în care am descoperit universul vinului și am decis că aceasta este zona în care vreau să îmi construiesc propriul microcosmos. Apoi a venit o perioadă în care am călătorit foarte mult (vreo 90 de țări, pe 5 continente), interacționând mult și cu oameni foarte diferiți, am învățat să mă adaptez rapid, să fiu flexibilă și să dezvolt abilități de bun comunicator.
Mentorul meu mi-a zis odată: “Marinela, când călătorești în țări noi, în interes de serviciu, stai mereu o zi în plus, vizitează muzee și descoperă cultura orașului / țării în care ești.” Și atunci când vine vorba de momente esențiale…nu pot sa nu menționez prima mea carte - “50 vinuri românești întâlnesc 50 preparate culinare italiene” - cel mai greu proiect al meu. Mi-am depășit multe limite atunci. Și, totodată, am descoperit potențialul extraordinar al vinurilor românești. De atunci am decis că misiunea mea este să fac din vinul românesc un brand de țară.
Relația cu vinul
A început cu mulți ani în urmă, în Italia, unde am descoperit cultura vinului. Până atunci avusesem doar vagi contacte cu această lume, știam că se obișnuiește paharul de la masă, dar România nu era încă în zona de recuperare a acestei tradiții. Nici calitatea vinurilor nu avea nici o legătură cu ce există azi. Evident, au fost ani și ani de învățat, de degustat, de călătorit, de cursuri de specializare. Cu fiecare informație nouă, aprofundezi o lume plină de frumusețe și de miracole, de tradiții și istorie.
Povestea Wines of Romania
Am încredere de multă vreme în calitatea vinului românesc și am mai avut demersuri asemănătoare, care au condus natural spre acest proiect. Cred că cel mai important lucru este că piața de vin din România a ajuns la un nivel de diversitate, sofisticare și calitate care face o asemenea platformă utilă atât pentru iubitorii de vin din țară, cât și pentru cei din toată lumea. Am ajuns la peste 400 de producători de vin, cu multe crame mici care își propun să pună pe piață vinuri de calitate și care respectă expresia terroir-ului, a locului unde se nasc vinurile.
Misiunea acestui proiect
Mare parte din eforturile noastre se îndreaptă spre a face vinul românesc cunoscut lumii, dar asta nu înseamnă că ignorăm piața autohtonă. Sloganul nostru este „Împreună, ducem vinul românesc în lume”. De la acces rapid la informație de calitate până la evenimente centrate pe vinul românesc, acționăm prin orice canal disponibil. Chiar la ora la care scriu aceste răspunsuri, sunt în Germania, ca președinte de comisie la concursul Mundus Vini, cel mai important concurs de profil de aici și unul dintre cele mai mari din lume.
Pentru prima oară în istoria acestui concurs, vom organiza o seară dedicată vinurilor românești, în care jurații concursului se vor întâlni direct cu producătorii din România și vor degusta vinurile acestora. Este o experiență importantă, pentru că în concursuri nu știi ce guști, nu știi eticheta, producătorul și nici măcar țara de proveniență a vinurilor, în cele mai multe cazuri. Până acum, deci, deși câștigau medalii importante, vinurile românești nu transmiteau cunoștințe, nu reprezentau o experiență. Este un pas important, dat fiind numărul de experți internaționali care vor participa – vorbim despre importatori, oenologi, degustători, jurnaliști din aproape 40 de țări, o amploare pe care nu a avut-o până acum nici un eveniment internațional centrat pe vinul românesc.
Provocări de început
Am pornit la drum oarecum pregătiți. În toți acești ani am dezvoltat o rețea de relații profesionale și chiar personale cu mulți oameni din lumea vinului românesc, așa că, deși este dificil de construit, am pornit la drum cu o echipă profesionistă. Am construit mult în lunile trecute de la lansare și mai avem încă o cale lungă de străbătut. Important este să rămânem adaptabili și flexibili, să fim prezenți pe toate canalele și, pe cât posibil, să stârnim interesul unei noi generații de consumatori. Avem deja o aplicație pentru telefon, disponibilă și în limba engleză, folosim aproape toate platformele de social media...
Planuri, obiective
Ne dorim o creștere naturală, pentru că vrem să atragem oameni care iubesc vinul. O audiență cumpărată poate că dă bine în fața unui client, ca cifre, dar nu aduce nimic pe termen lung. Noi chiar vrem să punem vinul românesc acolo unde merită, printre vinurile de top ale lumii, ca istorie, consecvență și calitate. Rezultatele se pot vedea în doi, cinci sau douăzeci de ani, noi abia începem să creștem rădăcinile unui proiect de amploare. Așa că ne dorim să creștem, dar fără niciun compromis.
Descoperiri & surprize
Sprijinul primit imediat și necondiționat din partea multor producători și creșterea rapidă a audienței, semn că am apăsat pe butoanele corecte. Avem o rețea de parteneri și un partener strategic care ne ajută să funcționăm în parametri optimi, iar perspectivele ne dau motive să fim optimiști.
Cum a fost primită platforma
Au fost reacții foarte bune. Atât din partea consumatorilor și a producătorilor, cât și a importatorilor interesați de vinurilor românești. Astfel, am început sa dezvoltăm servicii în zona de export mai devreme decât ne-am propus inițial.
Ce nu știu românii despre vinurile românești
Cred că cei mai mulți nu își dau seama de ce patrimoniu vast, divers și plin de expresivitate avem. Deja ai putea să petreci ani învățând despre vinul românesc și nu ar fi de ajuns. Trebuie să învățăm să ne bucurăm de el aici, la noi acasă, ca să putem deveni fiecare dintre noi ambasadorii săi. Nu poți promova către alții ceva în care nu crezi tu însuși cu tărie.
Primele lucruri care merită spuse despre vinul românesc străinilor
Vinul românesc are istorie, tradiție și calitate recunoscută la cele mai importante concursuri din lume. Avem foarte multe soiuri autohtone dar și un terroir excepțional care ne asigură unicitate și autenticitate la nivel internațional.
Se spune că vinul vorbește pentru sine și că vinul se vorbește. Suntem atât de departe de restul lumii, încât primul lucru pe care trebuie să-l afle este că România face vin. Vin bun. Și nu de ieri sau de 20 de ani, ci de mult de dinainte ca aceste țări să existe măcar.