[Noii antreprenori] Roxana Boghean: Încercăm să aducem rețete noi în fiecare sezon și ne este greu să renunțăm la cele vechi, deoarece clienții nu ne lasă

[Noii antreprenori] Roxana Boghean: Încercăm să aducem rețete noi în fiecare sezon și ne este greu să renunțăm la cele vechi, deoarece clienții nu ne lasă

Uneori, o problemă de sănătate și un business încap în aceeași poveste. Vilarina Petre și Roxana Boghean sunt surori și partenere de afaceri acum, însă cu câțiva ani în urmă fiecare dintre ele lucra în corporație, amândouă trecând prim momente dificile. Au descoperit stilul de viață sănătos în 2012, când Vilarina s-a confruntat cu niște probleme de sănătate și a fost nevoită să își schimbe alimentația. La scurtă vreme, au decis împreună să pună într-un concept de business tot ce au învățat, atât profesional, cât și despre alimentația sănătoasă, și au fondat un bistro raw vegan.

În ultimii ani, HoReCa a trecut prin multe schimbări, multe afaceri de familie s-au închis. Au rămas în piață doar cei care s-au adaptat rapid.

”Supraviețuiește cine nu se lasă doborât de greutăți și se adaptează imediat la schimbare, reacționează la o nouă piață și la cerințele clientului. Noi am făcut angajări și am deschis livrarea în tot Bucureștiul în loc de 60 % cât acopeream înainte de pandemie”

Roxana Boghean, co-fondator al Vyro Raw & Vegan Bistro, povestește mai multe în cele ce urmează.

 

Ce făceați înainte de a deschide Vyro Raw & Vegan Bistro

Înainte de toate, suntem două surori și viața ne-a adus împreună în același loc în propriul nostru business după mulți ani de corporație. Sora mea Vilarina are un background de 15 ani în banking, a deschis sucursale de bănci și ultimii 10 ani a fost director de operațiuni. Toate taskurile zilnice, cursurile de pregătire, audit peste audit, relația de zi de zi cu clienții, toate acestea ne-au fost de mare ajutor să înțelegem și să punem bazele propriul nostru business. Zi de zi vorbeam cu sora mea despre bancă, eu una nu am fost încântată niciodată de domeniul bancar, am ales alte drumuri de pe la vârstă de 20 de ani. Fiind în primul an de facultate la ASE – Relații Internaționale, deși eram la cursuri de zi, m-am hotărât să am un job full time. Am început în asigurări, apoi am ales contabilitate primară, până la ultima poziție de director commercial care presupunea retehnologizare de hidrocentrale.

 

Ideea business-ului

Suntem foarte des întrebate de unde vine a venit ideea de business și de fiecare dată povestim cu mult patos și emoție.

Cea care este de vină așa între ghimele vină este sora mea Vilarina. Anii lucrați în bancă, beneficiile unui job au venit la pachet și cu o boală, tiroidă hashimoto. Vilarina a aflat diagnosticul în anul 2012, când nu se prea vorbea despre tiroidă, mulți dintre noi nici nu știam unde este localizată tiroida. După mai multe analize, a decis că varianta naturistă este ceva mai sigură pentru o recuperare a organismului și a refuzat să ia medicamente de sinteză. A început să se documenteze pe internet seară de seară și a început să își schimbe alimentația, așa au intrat în viața noastră semințele: caju, migdale, nuci de brazilia, semințe de în, semințe de cânepă și multe altele ingrediente pe care le folosim zilnic în prepararea produselor vegane și raw vegane. Bineînțeles că, după o vreme, beneficiile unei alimentații sănătoase și-au arătat roadele și tiroida Hashimoto a Vilarinei a ajuns în parametrii normali.

De mulți ani ne doream să facem altceva, să nu mai lucrăm în corporații, am cochetat cu diverse idei, dar în urmă tratării problemei de sănătate sora mea m-a întrebat într-o seară: ”ce zici dacă facem ceva cu aceste semințe care mi-au redat mie sănătatea?”. Bineînțeles că am râs și am refuzat categoric, având în vedere că noi nu aveam astfel e cunoștințe în materie de gătit și mai ales în domeniul Horeca.

După o zi, iar m-a întrebat și având în vedere că eu mă aflat într-o schimbare de job, am acceptat acest challenge al vieții, care a fost și este o cursa de curaj și nebunie. Așa a început în anul 2015 cel mai frumos cadou al vieții, antreprenoriatul, care te face să te descoperi pe ține, în care sky is the limit.

Am început timid și ușor, neștiind absolut nimic de domeniul Horeca, am învățat zi de zi din greșeli, ajungând acum după 7 ani de business să le știm și cu ochii închiși. Am intrat pe piață pe o nișă – mâncare vegană și raw vegană, ceva fără carne / fără lactate / fără zahăr, nișă care nu era deloc dezvoltată și mai nimeni nu ne dădea vreo șansă de dezvoltare, dar simțul nostru luptător, muncitor și cu mult curaj, am ajuns să punem bazele unei afaceri stabile.

 

Colaboratorii

De-a lungul celor 7 ani de business, am avut parte de mai mulți bucătari, cofetari și șoferi. Din păcate, în domeniul Horeca nu poți fi sigur niciodată de stabilitatea angajaților, în orice clipă se poate nărui stabilitatea și din nou începi să cauți personal. Le mulțumim tuturor care au lucrat împreună cu noi oricât de puțin au stat și suntem recunoscători angajaților care ne sunt fideli de ani de zile.

 

Rolurile voastre în business

Din punctul meu de vedere, pentru a îți cunoaște business-ul din toate unghiurile, a cunoaște timpul de pregătire și execuție al fiecărui task, trebuie să treci prin toate, să cunoști tot.

Am ajuns să știm toate joburile din business, de la gătit toate preparatele, livrare, aprovizionare, contracte, marketing, site, comunicare digitală, evenimente, relația cu clientul până la servitul la mese. Așa îți cunoști cel mai bine clietul, vorbind cu el și descoperind ce îi place.

 

Conceptul Vyro Raw & Vegan Bistro

În prezent bistro-ul nostru este online, așa a fost de la începuturi. În 2018 ne-am mutat într-un spațiu de 110 mp, pe Str. Transilvaniei nr. 11 lângă Parcul Cișmigiu, așadar clienții pot comanda preparatele noastre online, cu livrare în toate zonele din București, dar ne pot vizita și la bistroul nostru de lângă Cișmigiu.
Avem abonamente săptămânale sau lunare care includ prânz, apertiv, cină, suc și desert și peste 300 de preparate sănătoase.

Suntem într-o zonă centrală, pe o străduță liniștită, cu un design frumos care te face să te simți în siguranță, liniștit și cu siguranță îți vei încarcă energiilor. Meniul nostru îți vor înnebuni papilele gustative deoarece știm să gătim sănătoși și foarte gustos.
Ceea ce ne face unici este sigla noastră din orez alb, piper roșu, chimen negru și fasole verde mung.

Până acum 2 ani am folosit că logo Bistro Raw & Vegan, dar am ținut în mod express să ne dăm adevărată noastră identitate și acum după 7 ani suntem Vyro Raw & Vegan Bistro, cu inițialele noastre Vy de la Vilarina și Ro de la Roxana, marca înregistrată.

 

Alegerea și amenajarea locului

Am început căutarea unui spațiu în zona în care locuim, Parcul Cișmigiu, zona centrală, aici am copilărit și aici voiam amândouă să construim mica noastră afacere. Am găsit foarte repede un spațiu mic de 16 mp și într-o lună am deschis.

După o lună ne-am dat seama că spațiul în care eram era prea mic, evident lipsa experienței și-a spus imediat cuvântul și atunci ne-am mutat într-un spațiu de aproape 30 mp, credeți-mă 14 mp în plus este muuultt.

În spațiu din Transilvaniei 11, ne-am gândit că avem nevoie de un designer, dar bugetul nostru nu suporta această cheltuială. Atunci am început să ne gândim care sunt culorile pe care ne place să le vedem când întrăm într-un restaurant și am ales culoarea portocalie care simbolizează energia, vitalitatea, aventură și o stare bună de sănătate. Am măsurat cu mâinile noastre fiecare colț al bistro-ului și am dat comandă de mobilă așa cum am crezut noi că este mai util spațiul și a ieșit excepțional de bine, clienți noștri ne felicita mereu de oază noastră de liniște și energie pozitivă.

 

Meniul

Meniul nostru este în proporție de 95 % fără gluten de la aperitive, supe, platouri, feluri principale, mâncărici gătite și specialitatea noastră, deserturile raw vegane 100 % fără gluten. Suntem pregătiți astăzi să facem față oricărei solicitări.

Avem cel mai vast meniu din domeniul raw și vegan. Încercăm să aducem rețete noi în fiecare sezon și ne este greu să renunțăm la cele vechi, deoarece clienții nu ne lasă. Ne sună mereu și ne întreabă: “când mai faceți sarmalele vegane?”, acestea necesită o perioadă mai mare de realizare. Torturile noastre raw sunt deosebite folosind doar calitate superioasa, avem 22 de feluri de prăjituri, foarte gustoase după spusele clienților noștri.

 

Amprenta voastră în piața HoReCa

Amprenta noastră este gustul preparatelor noastre, ne place să facem totul corect și să dăm gust numai din ingrediente naturale. Ne place să fim lăudați de ai noștri clienți că în cei 7 ani de business nu am schimbat calitatea produselor noastre acesta fiind el mai important atuu al nostru. Prețurile noastre sunt decente, dorim că toți oamenii să își permită mâncarea noastră sănătoasă, să aibă un stil de viață sănătos, care îi pot ajută în multe probleme de sănătate.

Meniul nostru are și o bucățică din bucătăria românească așa cum făcea bunica acasă în perioada postului de la sarmale, varză la cuptor, iahnie de fasole, chifteluțe marinate, borș de legume etc.
Nu am ales varianta de gătit fast food vegan, cu cartofi prăjiți, burger, pizza, considerăm că nu vrem să intrăm în această categorie de produse care se bazează pe mult gluten și prăjeli, dorim să păstrăm un stil de gătit mai curat.

 

Provocările

În orice domeniu provocările sunt la orice pas. Prima provocarea a fost să găsim un spațiu fezabil, apoi lupta cu miile de acte, autorizații pentru a deschide.

Dacă nu are cine să facă pentru tine toate acestea, adică să plătești un consultant care nu este chiar ieftin, atunci practic începi să cauți informațîi în carul cu fan, este greu, dar nu imposibil, până la urmă reușești să le faci pe toate.

Cel mai greu este să te faci cunoscut, să afle lumea de tine pe internet. O pagină de Facebook curată fără like-uri plătite și recomandarea din gură în gură asigură succesul afacerii, evident toate astea nu merg dacă produsul nu este bun.

În rezolvarea tuturor provocărilor, ne-au sărit în ajutor tot ce am învățat noi în joburile noastre de banking, comercial, contabilitate, asigurări etc. și cel mai important zicala noastră: “orice este posibil, doar să îți dorești și să muncești pentru a avea”.

Ca antreprenor la început de drum, trebuie să te gândești că banii nu se fac rapid, nu te poți plăti imediat, ai nevoie de o stabilitate emoțională foarte bună pentru a nu-ți scădea stima de sine, vezi zi de zi că muncești foarte mult, iar tu pe tine nu te plătești. E nevoie de răbdare pentru a culege roadele pe care le-ai însămânțat cu ceva timp în urmă.

În ultimii ani, provocările în acest domeniu au fost foarte multe, în sensul că supraviețuiește cine nu se lasă doborât de greutăți și se adaptează imediat la schimbare, reacționează la o nouă piață și la cerințele clientului. Noi am făcut noi angajări și am deschis livrarea în tot Bucureștiul în loc de 60 % cât acopeream înainte de pandemie. Dar pentru acest lucru, trebuie să cunoști ce înseamnă riscurile livrării și să mergi înainte cu încredere.

 

Cel mai important lucru în business

Cunoașterea clientului, ce îi place, de ce revine mereu și mereu, relația cu el, trebuie să ajungi să ai o relație cu el, nu ai cum să îi cunoști evident pe toți, dar cu majoritatea care îți trec pragul bistro –ului ajungi să interacționez, să îi cunoști ca oameni, să le afli poveștile de viață. Noi așa ne-am clădit business-ul,vorbind și cunoscându-le nevoile.

Nu poți spune că este un singur lucru important în business, trebuie să ai o formula foarte bună compusă din însumarea anjaților, gustul mâncării și bucuria clientului după ce a terminat să mănânce, acea satisfacție culinară care îți aduce zâmbetul pe bune.

 

Promovarea

Promovarea noastră este una lejeră pe Instagram, facebook și google. Nouă ne place cel mai mult “recomandarea” clienților noștri care pleacă întotdeauna mulțumiți de la noi sau sunt foarte încântați de mâncarea pe care noi o livrăm la ei acasă sau la birou.

 

Clienții voștri

Deși au trecut 7 ani de business și acum ne surprind clienții care ne trec pragul, de la oameni vegani, la vegetarieni, la oameni care doresc să mănânce sănătos din cauza unor probleme de sănătate, persoane care sunt în proximitatea bistro-ului și cărora le place mâncarea noastră deși nu sunt vegani.
Avem clienți cu care ne-am împrietenim, au venit la nuntă mea, clienți către vin pentru noi la bistro, clienți care mănâncă de 7 ani zilnic de la noi și ne sună să stopăm livrarea doar când pleacă în vacanță.
Suntem recunoscătoare pentru oamenii către ne trec zilnic pragul, fără ei nu am fi ajuns aici.

 

Schimbări din industria HoReCa

În urmă pandemiei s-au închis foarte multe restaurante, unele foarte vechi, de familie și nu numai. Pentru mulți a fost imposibil să se updateze la noile condiții de piață, de a face livrări către client, deorece multă vreme nu le-a trecut niciun client pragul.

Toată industria Horeca s-a mutat online, dacă nu aveai un site deja construit cu poze (clientul trebuie să vadă ce comandă), un sistem bine pus la punct de livrare, falimentul putea foarte ușor să bată la ușa antreprenorului.

În ultima perioadă se angajează foarte mult personal din afară țării, din păcate nu mai găsești români care doresc să muncească la noi în țară.
Majorarea prețurilor la energie, carburant, alimente, impozitarea salariilor, pot spune că în domeniul Horeca ai majorări din toate părțile, inevitabil ești obligat să crești prețurile produselor cu riscul de a pierde din clienți, nu toți își permit să cumpere la noile prețuri.

 

Trendurile de acum

Mi-a trecut pe la urechi că nu poți susține un business din mâncare sănătoasă și trebuie să te axezi mai mult pe varianta de fast-food vegan. Pot spune că sunt mulți clienți care doresc această mâncare, este mai ușor de preparat, mai rapidă și mult mai similară cu mâncarea fast-food normală. 

Doar că noi nu adoptăm acest stil de preparare. În fiecare zi învățăm de la fiecare client în parte, suntem așa de diferiți, sunt așa multe probleme de sănătate care îți impun să mănânci raw – negătit.
Sărim în ajutorul mămicilor care au copii cu alergii și doresc un tort raw vegan sănătos, încercăm să scoatem câte un ingredient și să îl înlocuim cu altul pentru a putea mânca și copilul, le facem viață mai ușoară.

Avem clienți care nu mănâncă cu gluten, tot ce înseamnă făinoase și așa am ajuns să avem un meniu aproape 95 % fără gluten. În contextul actual ne bucurăm că am reușit să creăm un meniu cu mâncare sănătoasă, cu mai puțin gluten sau chiar deloc și un dulce sănătos fără zahăr sau conservați.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related