Cristian Prichea: SPARK a fost conceput să conecteze comunități într-un mod mai eficient și mai prietenos cu mediul

Cristian Prichea: SPARK a fost conceput să conecteze comunități într-un mod mai eficient și mai prietenos cu mediul

E misiunea fiecărei noi generații să schimbe lumea (măcar puțin) în mai bine. Iar tinerii din 2022 își iau această misiune în serios, crede Cristian Prichea, Country Manager SPARK Romania. Millennialii și generația Z au cu totul alte obiective, nevoi și speranțe, față de generațiile anterioare. Prin energia și felul lor de a privi lumea, dau un imbold bun schimbării de care avem cu toții nevoie: Mai multă flexibilitate, mai multă libertate, mai multă grijă față de natură. Această nouă perspectivă a permis dezvoltarea SPARK, un serviciu de car-sharing care propune o experiență electrică totală, în echilibru cu mediul înconjurător. 

În timp ce generațiile anterioare visau sau chiar achiziționau prima mașină înainte de a-și începe cariera, consumatorii moderni se obișnuiesc să trăiască o viață fără mașină. Serviciile de car-sharing, bazate pe economia circulară vin, prin urmare, într-un moment în care o generație dornică să se elibereze de povara deținerii unei mașini personale, reducând substanțial costurile, spune Cristian Prichea.

Cristian povestește în continuare despre cum a evoluat compania, care sunt provocările unui astfel de serviciu pe piața românească și cum vede noua generație de consumatori.

 

Misiunea: Mobilitate urbană sustenabilă

De când serviciul de car-sharing SPARK a fost lansat în România, am reușit să depășim aproximativ 1,5 milioane de kilograme de CO2 economisiți, echivalent cu activitatea a 48.762 de copaci pe durata unui an întreg. Astfel, am demonstrat că mobilitatea urbană poate menține în centrul său transportul cu mașina ca una dintre cele mai importante nevoi și obiceiuri ale bucureștenilor, având în același timp grijă de mediu.

 

Evoluția SPARK

În urmă cu doar trei ani, cu puțin timp înainte de pandemie, operam o flotă de numai 20 de vehicule electrice. Acum, dimensiunea flotei, împreună cu aria de acoperire extinsă, dau utilizatorilor noștri posibilitatea de a găsi un vehicul în apropiere de fiecare dată când au nevoie de unul, fie pentru câteva minute, o zi sau pentru perioade mai lungi. 

Cu o flotă de 500 de vehicule complet electrice, SPARK abia începe să îmbunătățească calitatea mobilității urbane și să transforme modul în care călătorim în București. Ne așteptăm ca până la finalul anului, numărul de clienți activi să depășească 55.000, iar dacă până în prezent atenția noastră a fost concentrată exclusiv pe clienți privați, în perioada următoare ne vom concentra și pe sectorul corporate. 

 

Provocări în 2022

În contextul întârzierilor mari la livrarea vehiculelor noi, cauzate de criza semiconductorilor și dublată de creșterea prețurilor la carburanții tradiționali, soluțiile oferite de SPARK vin în ajutorul companiilor prin costurile reduse și servicii flexibile.

Disponibilitatea imediată, costurile zero cu întreținerea și alimentarea flotei, eliminarea procesului de gestionare a flotei și optimizarea costurilor prin conceptul inovativ de a plăti în funcție de utilizare sunt beneficii reale pentru companiile green și nu numai în contextul economic dificil cu care ne confruntăm în momentul de față.

Chiar dacă vehiculele noastre au ajuns în toate colțurile țării, flota noastră operează doar în București, acolo unde ne concentrăm pentru a consolida poziția de lider în sectorul car-sharing. Ulterior, vom lua în calcul și extinderea în alte orașe din România, atunci când vom identifica nevoia în piață, iar infrastructură locală va fi suficient dezvoltată.

 

Echipa

Echipa noastră numără în prezent 40 de angajați, iar dimensiunea echipei este în continuă creștere pe măsură ce ne adaptăm la provocările aduse de introducerea acestui tip de serviciu pe piața locală.

 

Flexibilitate & conectarea comunităților

Majoritatea utilizatorilor noștri au un apetit real pentru tehnologie și nou, iar pentru mulți dintre ei prima experiență la volanul unei mașini electrice a fost cu SPARK. Preponderent bărbați, pasionați de tehnologie și sport, utilizatorii noștri înțeleg foarte bine beneficiile pe care acest nou serviciu le aduce. Oportunitatea de a putea folosi un vehicul fără a fi nevoie să deții și să întreții unul, este fără precedent și a fost posibilă doar cu ajutorul tehnologiei. 

Alternativa de mobilitate pe care o oferă SPARK are capacitatea să pătrundă în interiorul cartierelor, în zone unde transportul public este greu de accesat, facilitând accesul tuturor la mobilitate cu zero emisii CO2.

 

Nevoile consumatorilor

Comportamentul utilizatorilor noștri este în concordanță cu flexibilitatea serviciului, deoarece vehiculul poate fi folosit în mod similar cu o mașină personală, eliminând stresul deținerii unui vehicul. În medie, o călătorie cu SPARK durează în jur de 90 de minute și are o distanță medie de 12 km. 

Marea majoritate a curselor se desfășoară în oraș și un procent lunar de aproximativ 12% sunt în afara capitalei. Călătoriile electrice în afara orașului rămân însă o provocare, pentru care oferim suport și acces la încărcare gratuită. Cu toate acestea, simțim nevoia unei dezvoltări serioase a rețelei naționale de încărcare a vehiculelor electrice și o concentrare mai mare din partea instituțiilor guvernamentale în cauză.

 

Noua generație de lideri

Nu în urmă cu mult timp, obișnuiam să stocăm muzica pe casete, pe care le împrumutam prietenilor mei. Acum, avem toată muzica din lume pe telefon. Singurul lucru de care avem nevoie este accesul. Aceeași situație se aplică și cu autovehiculele din sistemele de car-sharing. Millennialii sunt obișnuiți cu aceste tipuri de servicii. Mașina nu mai reprezintă pentru ei un atașament, așa cum a fost pentru tatăl sau bunicul meu. Conceptul de a deține o mașină simboliza libertate, dar în prezent nu mai este cazul, acest lucru reducând substanțial costurile.

Următoarea generație de lideri și manageri corporate, cei care intră acum pe piața muncii și care vor prelua frâiele în următoarea perioadă, sunt, fără îndoială, diferiți de orice generație de până acum.

Această generație este mult mai diferită decât cele anterioare prin accesul la internet. Este prima generație care a crescut cu computerul personal și smartphone-ul, internetul și rețelele sociale. Ei sunt prima generație de „nativi digitali” într-o lume care nu va mai fi niciodată analogă.

Membrii generației Y (și, de altfel, generațiile Z și Alpha) nu vor un program de 9-6 și nici nu plănuiesc să se pensioneze la 65 de ani. Spre deosebire de părinții lor, ei nu măsoară „avantajele” unui loc de muncă în termeni de schemă de bonusuri sau mașină de serviciu.

 

O viață fără mașină

Această generație are și un mesaj clar: îi interesează evoluția, dezvoltarea, valorile corporative și, contrar credinței populare, au o anumită loialitate față de companiile care le pot oferi asta.

Mai mult, principalele etape ale vieții prin care trec tinerii și tinerii adulții au fost împinse în viitor. Vorbesc despre vârsta la care părăsesc școala, vârsta la care își termină studiile, vârsta la care se căsătoresc, au primul copil sau se mută în propria casă etc. Toate aceste evenimente sunt amânate pentru mai târziu în viață, iar aceste etape ale vieții se corelează cu nevoia de mobilitate.

Cu alte cuvinte, în timp ce generațiile anterioare visau sau chiar achiziționau prima mașină înainte de a-și începe cariera, consumatorii moderni se obișnuiesc să trăiască o viață fără mașină. Serviciile de car-sharing, bazate pe economia circulară vin, prin urmare, într-un moment în care o generație dornică să se elibereze de povara deținerii unei mașini personale, reducând substanțial costurile.

 

Speranța de mai bine

Orașele în care acest serviciu a fost adoptat deja ca parte integrată din mobilitatea urbană arată că efectele pozitive pe termen lung sunt multiple.

Pe lângă îmbunătățirea calității aerului respirabil și reducerea poluării fonice, observăm un impact în decongestionarea traficului și, totodată, extinderea spațiilor verzi din interiorul orașelor. Serviciul a fost conceput să conecteze comunități într-un mod mai eficient și mai prietenos cu mediul, printr-o alternativă convenabilă și accesibilă tuturor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related