Cristian Tudor: Asta înseamnă Vertical Farming. Agricultură inteligentă pe verticală, în mediu controlat, fără pesticide și substanțe toxice, în inima orașului și sustenabilitate

Cristian Tudor: Asta înseamnă Vertical Farming. Agricultură inteligentă pe verticală, în mediu controlat, fără pesticide și substanțe toxice, în inima orașului și sustenabilitate

Trăim vremuri cel puțin interesante. Cu tot felul de crize care ni se zbat în bara de start a browserului, așteptând să dăm click să vedem ce ne mai așteaptă azi, în paralel cu tehnologii care vin să contrabalanseze scenariile de tip Mad Max care ni se furnizează din mass-media. Din seria de schimbări e și faptul că grădinile nu mai sunt pe orizontală, ci, mai nou, pe verticală. Iar cei de la Ultragreens, (foști Microgreens), sunt pionierii acestui nou tip de a face agricultură într-un secol ce anunță 10 miliarde de oameni până în 2050.

Pe termen lung dorim să fim unul dintre jucătorii importanți la nivel mondial în dezvoltarea de Vertical Farming și promotorii producției locale de hrană în Europa și Orientul Mijlociu.
Suntem pregătiți să ducem tehnologia Ultragreens oriunde există planuri pentru dezvoltare durabilă, prin investiții productive în agricultură și inovare

Am stat de vorbă cu fondatorul Ultragreens, Cristian Tudor, pentru a ne explica pe larg cum funcționează microplantele și cum se poate produce mai multă hrană folosind mai puțin pământ și resurse, cu ajutorul tehnologiei. Am atins și subiecte ceva mai sensibile cum ar fi florile comestibile, precum și insectele propuse la nivel european ca sursă de hrană într-o lume din ce în ce mai înfometată. Așadar, despre un altfel de cultură, în materialul de mai jos.

 

Povestea Microgreens

În 2013, în timp ce mă documentam pentru tratarea unei boli specifice pepenilor, am descoperit microplantele, numite în afară microgreens. Am fost „sedus” pe loc, ca să zic așa, de proprietățile extraordinare ale acestor legume și ierburi aromatice în miniatură. Potențialul lor nutritiv, gustul și aroma intense, aspectul apetisant - toate acestea erau argumente pentru o idee de business solidă. Nu am stat prea mult pe gânduri și m-am apucat să experimentez cultivarea lor acasă și apoi în grădina părinților. În 2014 aveam deja câteva specii stabile, la un nivel calitativ comparabil cu cel oferit de furnizorii străini, și câteva contacte de afaceri, din zona HoReCa. Înființarea companiei a fost un pas logic și din acel moment am avut parte de o creștere rapidă a afacerii.

 

Reacția oamenilor cand aud de vertical farming

Există multă deschidere, dar și mult scepticism. Orice persoană interesată să mănânce sănătos și natural este un potențial consumator. Este imperios necesar să înțelegem însă nevoia urgentă de a găsi soluții pentru o agricultură cu adevărat sustenabilă. În 2050, populația lumii e preconizată să atingă 10 miliarde, 70% dintre noi trăind în mediul urban. Pentru a hrăni populația numeroasă, va trebui să mărim producția agricolă cu 70% peste nivelul actual. Cu alte cuvinte, populația nu devine doar mai mare, ci devine și mai densă, și va trebui să producem considerabil mai multă hrană, folosind considerabil mai puțin pământ și resurse. Cum putem face asta? Controlând totul cap coadă cu ajutorul tehnologiei. Asta înseamnă Vertical Farming - agricultură inteligentă pe verticală, în mediu controlat, fără pesticide și substanțe toxice, în inima orașului și sustenabilitate.

Conceptul e aparent simplu, dar ingenios. Într-o incintă închisă, izolată ermetic de exterior, se construiește o structură de rafturi suprapuse, pe care sunt tăvi de cultură. În aceste tăvi avem un substrat de cultură pe care cresc plantele. Lumina este furnizată de lămpi cu leduri aflate deasupra plantelor, iar apa și nutrienții de un sistem de fertirigare cu circuit închis. Există un sistem de conducte și o stație de pompare și mixare a nutrienților în apa recirculată. Când plantele sunt irigate, absorb exact câtă apă și câți nutrienți le este necesar. Excesul de apă se scurge prin drenaj înapoi în sistem și este refolosit. Lămpile LED au o intensitate luminoasă și un spectru adaptat la nevoile plantelor, în funcție de specia cultivată. De notat și că plantele consumă CO2 și produc oxigen. Toate cele de mai sus fac posibilă o agricultură curată, chiar în mijlocul orașului. Nu este nevoie de pesticide pentru că incinta este izolată și nu pătrund dăunători, pânza freatică nu este poluată cu fertilizanți pentru că aceștia rămân într-un circuit închis, excesul de apă este recuperat ceea ce duce la un consum redus, productivitatea este maximă datorită unor condiții optime pentru plante - indiferent de anotimp sau extreme climatice, pierderile sunt minime pentru că lanțul logistic este foarte scurt - facilitatea de producție este în proximitatea cumpărătorilor.

 

Cu ce se deosebesc de plantele obișnuite 

Când spui microplante, spui legume tinere, care pot avea de până la 40 de ori mai mulți nutrienți decât părțile comestibile ale plantelor mature. De exemplu, broccoli, care la noi înseamnă o tulpină și două frunze. Cel pe care îl știe toată lumea este, de fapt, o inflorescență.

Dacă vorbim despre beneficii, știm toți cum cruciferele sunt folosite în alimentație, în tratamente adjuvante fiindcă au un conținut mare de sulforafan, o substanță dovedită a opri înmulțirea celulelor cancerigene. Gândește-te că în broccoli, această plantă mică, o tulpină și cele două frunze, găsești de 50 de ori mai mult sulforafan hidrosolubil decât în orice alt aliment viu. Mazărea, plină de proteine și pe care noi o știm ca sămânță, ca bob, la noi în seră este o plantă întreagă. Nu mai așteptăm să crească, iar la 10-15 cm, în 15 zile de viață, o plasăm spre consum, adică la vitalitate maximă, în momentul în care toată energia seminței se transferă în plantă.

 

Procesul de “fabricație”. De la însămânțare până la recoltare

Microplantele sunt semănate automatizat, cu o mașină de semănat performantă. Majoritatea speciilor se dezvoltă la stadiul de microplantă în 2 săptămâni. Creșterea are loc în sere semi-automatizate, cu temperatură, lumină și irigare controlată. Folosim doar semințe organice sau bio. Din păcate suntem obligați să le cumpărăm din străinătate, nu există furnizori locali la calitatea de care avem nevoie. Nu folosim pesticide și nici chimicale, doar fertilizatori naturali. După acest ciclu, plantele pleacă spre consumator - prin shop-ul nostru online, prin distribuția HoReCa, ori la raft, în hypermarket-uri.

 

Sistemul de irigație si cu consumul de apă

Incinta în care se cultivă plantele este una închisă, iar irigarea se face prin recircularea și filtrarea apei. Pe scurt, nu sunt pierderi, se consumă doar apa necesară metabolismului plantelor, iar rezultatul este că avem un consum de apă cu semnificativ mai mic, comparativ cu agricultura în câmp deschis. Acest sistem pe care l-am implementat în Microserele din Kaufland, a fost premiat cu Excelență în Gestionarea Consumului de Apă la Gală Green Report 2021.

E important de știut că o parte consistentă din apa consumată în agricultura convențională, fie că se desfășoară în câmp deschis sau în sere clasice, se pierde prin evapotranspirație. De pe toată suprafața de cultură irigată se evaporă apă, iar plantele transpiră, ca parte esențială a metabolismului lor. Un metru pătrat de cultură poate pierde în aer 0,1 litri pe oră. Când vorbim de mii de metri pătrați de cultură, e vorba de o cantitate importantă de apă. În completarea sistemului închis de irigare, există și un sistem de recirculare a aerului. Apa emanată în aer este recuperată prin dezumidificare și reintrodusă în sistemul de irigație. Cumulate, aceste sisteme de irigare și ventilare permit un consum de apă cu 95% mai mic față de agricultura tradițională.

 

Flori comestibile?

Florile comestibile au și ele proprietăți nutritive. Nu în aceeași măsură ca și microplantele, dar putem găsi vitamine precum A, B, C si minerale, fier, calciu, magneziu, fosfor, potasiu. Când vine vorba despre care sunt cele mai căutate, depinde foarte mult ce anume își dorește cel care le folosește în platinguri. Formele și culorile acestora diferă. Pot fi folosite într-un desert, în cocktail-uri, dar și la un preparat căruia vrei să-i dai puțină culoare. Mai pe scurt, sunt definiția fine dining-ului.

 

Cât de greu este să crești plante fără chimicale

Este greu, dar niciodată imposibil. Din ce în ce mai mulți consumatori caută produse cultivate în condiții zero insecto-fungicide. Această dorință este perfect legitimă în condițiile în care este firesc să dorim să consumăm hrană curată, naturală, necontaminată cu chimicale potențial toxice. Din păcate, în cazul agriculturii clasice, acest deziderat este greu de atins, dacă nu chiar imposibil. Diverși dăunători precum și boli specifice pot duce la compromiterea integrală a unei recolte. Agricultura social responsabilă depășește acest inconvenient apelând din nou la ideea de mediu controlat cu atenție. Căile de acces în sistemul de cultură sunt monitorizate cu strictețe, fie că vorbim de filtre de tip barieră fizică, fie că ne referim la recircularea apei și monitorizarea calității acesteia, fie că avem în vedere dispozitive gen capcane pentru dăunatori. Aplicând riguros acest sistem de lucru pur și simplu nu ai nevoie de pesticide.

 

Concurența

Există o concurență locală, dar afacerile de genul acesta sunt încă în stadiu incipient. Este foarte greu să faci trecerea de la o afacere de familie la un business cu acoperire națională, care să respecte standardele specifice industriei, în special siguranța alimentară. Noi suntem mândri că am reușit să facem acest salt, să construim primul Green Hub de agricultură verticală în România și să onorăm încrederea clienților noștri.

 

Clienții Ultragreens

Odată cu apariția noului model de business și misiunea noastră a prins o nouă perspectivă. Dacă până de curând eram reperați ca lideri de piață pentru producția de microplante, flori comestibile și decor culinar și, totodată unul dintre principalii producători de plante aromatice din România, începând cu anul 2022 am devenit și producătorii unui concept nou de seră verticală, automatizată, scalabilă și ușor de multiplicat oriunde în lume.

Ne-am luat angajamentul de a construi Green Hub-urile de la Ploiești și de la Tătărani ca răspuns la nevoile partenerilor noștri – Kaufland și Eisberg, iar cele doua sere verticale vor livra întreaga producție către cei doi parteneri, asigurând continuitate, predictibilitate și stabilitate.

 

Hub-ul de la Tătărani 

Pe parcursul proiectării celui de-al doilea Green Hub, ne-am dat seama că putem avea aici în România cel mai mare proiect din Europa, dacă facem o suplimentare a creșterii suprafeței de cultură. Așa că la Tătărani vom avea 6.500 de metri pătrați, cu o amprentă la sol de doar 864 mp, unde vom putea produce 250 de tone de materie primă pentru salatele din frunze baby pe an. Iar asta ne duce investiția undeva spre 2 milioane de euro.

Tehnologia de Vertical Farming nu este tocmai nouă, astfel de Hub-uri mai există și sunt o inspirație pentru noi, precum Infarm sau Aero Farms, dar know-how-ul pe care îl avem acumulat este dat de resurse proprii, dezvoltate în timp și susținute de studii și teste pe care le desfășurăm alături de Universități și centre de cercetare. În plus față de alte soluții de pe piață, am reușit să concepem un sistem automatizat în zona de creștere care asigură o compactizare extraordinară a spațiului folosit și elimină nevoie de prezență umană în zona cea mai sensibilă, aceea unde plantele germinează și se dezvoltă. Acest lucru reduce riscul de contaminare cu dăunători aproape la zero și, în consecință, face posibilă o politică de zero pesticide. În plus, avem o eficiență economică ridicată și o trasabilitate excelentă, pentru că toate condițiile de creștere sunt monitorizate cu atenție și riscul erorii umane este
eliminat.

 

Noile inițiative UE 

De sute de ani, populațiile native din Asia, America de Sud, Africa și Europa includ în alimentație consumul unor specii de insecte sau produse realizate din insecte. Studiile ONU și FAO arată că insectele comestibile conțin proteine, vitamine și aminoacizi de înaltă calitate pentru oameni și pot fi o sursă potențială pentru producția convențională de proteine, fie pentru consum uman direct, fie indirect în alimente recompuse (cu proteine extrase din insecte) sau ca sursă de proteine în amestecurile de materii prime. În plus, insectele emit mai puține gaze cu efect de seră și amoniac decât animalele convenționale și pot fi cultivate pe deșeuri organice. Așadar nu găsesc aici niciun subiect horror, dimpotrivă. Este bine de știut că avem o soluție posibilă la criza alimentară globală pe care toate cifrele ne-o confirmă în viitorul foarte apropiat.

 

Expoziția de la Unfinished

Atunci când organizatorii festivalului UNFINISHED ne-au oferit oportunitatea de a crea ceva nou în interiorul primelor sere din București, ne-am dorit să-i oferim spațiului o dimensiune interactivă, pentru ca oamenii să înțeleagă mai ușor procesele din spatele microplantelor. UNFINISHED a fost șansa noastră de a povesti despre trecutul, prezentul și viitorul agriculturii, dar și o primă anticipare a rebrandingului nostru la identitatea Ultragreens. Prin instalația care a presupus controlul intensității luminii violet în seră, am provocat o poveste despre cum funcționează un spațiu de vertical farming în care toate input-urile sunt controlate, iar reacțiile celor care au participat la festival au fost pe măsură.

 

Ce pregătiți pentru perioada următoare

Dincolo de responsabilitatea față de succesul afacerii noastre și față de parteneri, acum resimțim și responsabilitatea construirii unui studiu de caz convingător, care poate influența decisiv direcții strategice de dezvoltare a agriculturii din Uniunea Europeană.

Am făcut deja primul pas în afara țării și ne-am extins în Bulgaria, alături de Kaufland.
Pe termen lung dorim să fim unul dintre jucătorii importanți la nivel mondial în dezvoltarea de Vertical Farming și promotorii producției locale de hrană în Europa și Orientul Mijlociu.
Suntem pregătiți să ducem tehnologia Ultragreens oriunde există planuri pentru dezvoltare durabilă, prin investiții productive în agricultură și inovare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related