Stilul vestimentar vorbește despre sine și despre propria personalitate, nu are vârstă, nici nu îmbătrânește. În era consumerismului și a fast fashion-ului, industria vintage poate fi o alternativă sustenabilă și sănătoasă de a ne pune în valoare stilul personal, cu haine și accesorii de calitate. Babaluna este brandul care vinde online produse vintage, „la modă” și după un sezon de purtat, pentru că nu fac parte dintr-o perioadă anume. A apărut mai întâi ca un boutique fizic, în 2008, când fenomenul vintage nu luase amploare în România.
„Glumim de multe ori și vorbim despre Babaluna ca despre acest organism care are o voință proprie, care știe exact în ce direcție vrea să meargă, și care ne provocă să găsim soluții pentru ceea ce își dorește. Cred că amândoi am învățat de la Babaluna să fim mai responsabili și mai disciplinați”
Irina Marinescu și Andrei Runcanu, oamenii din spatele brandului Babaluna povestesc despre pasiunea lor pentru vintage, pe care o pun în dezvoltarea organică a magazinului online și a business-ului.
Oamenii din spatele brandului
Babaluna este compusă din artistul Irina Marinescu și fotograful Andrei Runcanu. Eu am studiat moda la UNARTE, Andrei a absolvit Facultatea de Automatică și Calculatoare și Secția de Actorie a UNATC București. Eu vin cu un background de mai bine de 15 ani in Fashion, Andei are un background complex în care a jonglat între teatru și pasiunea pentru fotografie, care s-a transformat treptat într-o meserie.
Parcursul către antreprenoriat
Nici unul dintre noi nu a avut ca scop antreprenoriatul. Eu am fost conștientă de apariția lui inerentă, pentru că am avut propriul atelier mai bine de cincisprezece ani.
Povestea brandului
Babaluna a pornit acum mulți ani dintr-o pasiune pentru Vintage, un fenomen care nu exista local la momentul respectiv, și anume în 2008. Atunci a apărut Brandul sub forma unui boutique fizic care avea să se închidă 2 ani mai târziu. Asta însă nu a diminuat cu nimic pasiunea mea pentru curatoriat și reinterpretat piese vechi. Am continuat să practic “sportul” ăsta în paralel cu designul de modă. Am închis atelierul în 2017 și am reinventat Babaluna în spațiul virtual. Am început cu mici selecții pe care le postam ocazional, dar timpurile si contextul ne-au împins spre a ne focusa din ce în ce mai tare în direcția asta, și am început să-i dăm o formă din ce în ce mai aproape de cea a unui business.
Investiția
Investiția este în primul rând emoțională. Este un Brand crescut organic, fără fonduri sau investitori. Am investit treptat în el, odată cu nevoile care au apărut. Noi nu credem în creștere artificială. E mult mai mare efortul atunci când alegi să crești natural, însă noi credem cu tărie că este și mult mai valoros în timp, și mai puțin perisabil.
Mix-ul care a ajutat la dezvoltarea business-ului
Așa cum spuneam, a crescut treptat, am dezvoltat o mică comunitate, sau cel puțin așa ne place să credem, în sensul în care ne cunoaștem destul de bine clienții, am început să le cunoaștem și preferințele.
Sunt multe ingredientele care au ajutat creșterea. Cred că atunci când am reînceput am avut marele avantaj de a avea deja o istorie, și cred că pentru mulți dintre clienți a fost importantă și credibilitatea, faptul că știau cine este în spatele brandului. După, a contat enorm toată partea de imagine fotografică și felul în care Andrei a pus mereu în valoare produsul, estetica si un univers aparte.
Este destul de evidentă estetica noastră și nostalgia pentru o anumită perioadă, și sunt lucruri pe care le cultivăm permanent. Ne place să spunem povești în felul ăsta și să inventăm personaje care să le dea viață.
Ce fel de produse vindeți
Avem o direcție destul de clară când vine vorba despre tipologia produsului și încercăm să nu ne abatem de la regulă. Noi vedem industria vintage ca pe o alternativă super sănătoasă și sustenabilă la tot ceea ce se întâmplă în era asta ultra consumatoristă. Alegem produse cu fibre cât mai naturale, cu finisaje curate și corecte, criterii care sunt din ce în ce mai greu de găsit și respectat în contextual actual, în care nevoia modei a devenit una bazată pe cantitate și nu pe calitate.
Piesele pe care le alegem nu fac parte dintr-o anumită perioadă. Sunt piese care țin cont de tendințele actuale, dar care au toate ingredientele necesare pentru a nu fi “out” după un sezon.
Diferențiatorul obiectelor tale față de celelalte din piață
Nu ne-am pus niciodată problema în felul ăsta. Ne-am concentrat întotdeauna pe criteriile pe care ni le-am propus, și ne-a preocupat mai puțin comparația cu alte Branduri asemănătoare. Probabil că un plus destul de mare îl au imaginea și estetica noastră care sunt constant foarte unitare.
Care sunt produsele cele mai căutate
Nu cred că există un anumit produs care să primeze, cred că în general au succes destul de mare piesele collectible, piesele din mătase sau cașmir, și în general, piese care sunt excesiv de scumpe atunci când sunt noi. Un alt tip de produs este Reclaimed Vintage-ul - piese alese cu grija pe care le printam manual, aducând mult din ceea ce imprimasem brandului Irina Marinescu. Sunt piese unicat care au mereu o poveste în spate.
Clienții voștri
Pe mulți am ajuns să îi cunoaștem conversându-ne cu ei în nenumărate rânduri, pe alții am ajuns să îi cunoaștem și în plan real, mulți sunt foști clienți ai mei. Sunt oameni diferiți din medii diferite, și tocmai asta este minunat, pentru că întărește ceea ce credem, că Vintage ul devine un stil de viață, o formă sustenabilă și decentă din punct de vedere financiar, pentru a putea consuma ceva din ceea ce numim modă.
Ținem foarte mult la relațiile pe care le cultivăm constant cu oamenii care ne urmăresc și ne aleg, suntem atenți la nevoile lor, la ceea își doresc. Îi consiliem și avem grijă întodeauna la nuanțe și detaliile cele mai mici. Noi credem foarte tare în disciplina client-service-ului, indiferent de cât de dificil poate deveni uneori, și de cât de time-consuming. Ținem foarte tare la relația pe care o avem cu clienții noștri și găsim că este firesc să aibă parte grijă și atenție, de o experiență cât mai plăcută și cât mai aproape de cea pe care ar trebui să o aibă și într-un boutique de lux.
Ce spun despre produsele voastre
Primim mereu mesaje care ne aduc enorm de multă bucurie. Și deși noi nu cerem un feedback după livrarea fiecărui produs în parte, ni se întâmplă frecvent să primim mesaje foarte frumoase de la clienți, în care ne mulțumesc pentru calitatea produsului, pentru felul în care l-am ambalat sau rapiditatea livrării, și ne împărtășesc bucuria lor, lucru care ne bucura teribil, și care este un carburant excepțional pentru ceea ce facem.
Așteptările de acum ale oamenilor de la branduri
Pentru noi lucrurile nu s-au modificat prea tare, pentru că nici noi nu am schimbat direcția. Am evoluat, am finisat detalii, am devenit mai exigenți în curatoriat, dar nu am schimbat lucruri care țin de valorile noastre și atunci variațiile sunt minore. Firește că și pe drumul nostru se întâmplă să apără o tipologie de consumator, care nu știe exact ce înseamnă Vintage, care poate avea uneori așteptări non realiste, dar astea sunt accidente destul de rare.
Strategie de promovare
Și aici am fost întodeauna destul de manieriști. Am preferat să ne câștigam publicul prin constanță, prin regularitatea cu care postam, prin imagine.
Pentru noi încă funcționează sistemul “Old School” de recomandare. Sunt clienți care ne recomandă după o experiență plăcută, alții care aleg să ne dea tag la primirea produsului.
Credem că este mult mai valoros un client câștigat prin ceea ce îi oferim, care rămâne în “comunitate” datorită experienței plăcute.
Am lucrat mult la imagine, am făcut multe editoriale cu actori sau actrițe, cu oameni apropiați, pe care îi admirăm, și care cred în noi și în ceea ce facem. Tipul ăsta de abordare si recomandarea unor oameni pe care îi admirăm și care împărtășesc același valori cu noi, ne este poate cea mai aproape.
Învățăturile antreprenoriatului. Ce ar fi diferit, dacă ați lua-o de la capăt
Niciunul dintre noi nu crede în povestea cu “luatul de la capăt”. Credem că fiecare greșeală și fiecare obstacol face parte din drum și reprezintă lecții din care ai de învățat. Dacă drumul ar fi fost altul sau altfel, n-am fi fost aici.
Glumim de multe ori și vorbim despre Babaluna ca despre acest organism care are o voință proprie, care știe exact în ce direcție vrea să meargă, și care ne provocă să găsim soluții pentru ceea ce își dorește.
Cred că amândoi am învățat de la Babaluna să fim mai responsabili și mai disciplinați.
Mai departe
Avem multe planuri, multe vise, pe care însă le vom ține secret pentru a nu risipi magia.
Suntem într-o perioada de creștere, dar așa cum este cel mai sănătos și în creșterea unui copil :), alegem să ne concentrăm mai mult pe a face și nu pe a povesti ce am putea să facem.