De la 18 grade la -2 în aceeași lună. Schimbările bruște de temperatură și fenomenele extreme nu sunt capricii ale vremii, cum ne place să spunem, ci efecte directe ale poluării. De la fiecare dintre noi pornește schimbarea, putem contribui la încetinirea acestui proces ireversibil prin comportamentul nostru de consum și prin stilul pers0nal de viață. Mai puțin fast fashion, mai puțin consum, mai puțin plastic, colectarea selectivă sunt câteva dintre măsurile de viață la îndemână, pe care le putem lua în sprijinul mediului
Sunt și branduri care ne vin în ajutor într-o viață sustenabilă, prin produsele pe care le vând. De pildă, My Straw s-a născut din grija pentru mediu a unei femei creative, Sabina Armeanu. Ideea i-a venit lucrând la o terasă unde a primit o limonadă fără pai.
„Ce bine ar fi ca fiecare dintre noi să aibă la el un pai propriu, pe care să îl poată refolosi mereu. Să fie mic și cât se poate de practic”, și-a spus. De atunci, au trecut patru ani și business-ul crește.
Este un moment optim să înțelegem mai bine ce presupune cu adevărat conceptul de încălzire globală, și cum putem contribui la încetinirea ei. E important să știm că putem înlesni, chiar și în calitate de consumatori, schimbarea modelului de business al corporațiilor mari”
Sabina Armeanu povestește în cele ce urmează despre primul său business My Straw și amintește ce planuri are pentru acest an.
Omul din spatele business-ului
Am absolvit dreptul, așadar background-ul profesional mă poziționează pe harta experienței (de aproximativ 7 ani) în domeniul juridic. Imediat după facultatea de drept, mi-am luat licența și în actorie. A fost o reală provocare să lucrez pentru o firmă de avocatură, iar după program, să învăț la istoria teatrului universal, însă simt că efortul depus în perioada aceea m-a ajutat enorm și continuă să mă ajute și în prezent, în afacerea pe care o dezvolt.
În spatele brandului My Straw a fost, timp de 4 ani, o singură persoană. În curând, însă, lucrurile se vor schimba, fiindcă business-ul se va extinde și pe partea de cursuri de ecologie pentru copii, iar pentru asta, va fi nevoie de muncă în echipă.
Parcursul către antreprenoriat
Am început să îmi doresc tot mai tare să dezvolt ceva pe cont propriu, să lucrez pentru mine, să am mai multă independență, profitând, desigur, de cunoștințele și experiența acumulate până în acel punct. Primul pas cred că a fost curajul. Nu s-a întâmplat peste noapte; am chibzuit ceva la decizia mea, dar până la urmă, am făcut „pasul cel mare”. Nu am încurcat lucrurile, pentru că nu cred în activități făcute cu jumătăte de măsură, dar care să dea randament maxim, așa că am început „pe curat”, cum se spune: Mai întâi, mi-am dat demisia. Apoi, mi-am înființat SRL-ul.
Mi-am creat logo-ul cu ajutorul unui graphic designer și mi-am înregistrat brandul la OSIM. Am făcut totul ca la carte. Apoi am semnat un contract de contabilitate, cu INCOME IDEAS. Cu site-ul m-a ajutat prietenul meu, iar contractul de curierat l-am încheiat cu SINAPSERIA (firmă de curierat pe bicicletă), fiindcă voiam să merg cu ideea de protejare a mediu până la capăt). Mi-am luat până și casă de marcat. Știu că pare că m-am înhămat la multe din start, însă pentru mine a fost singura cale în care puteam funcționa, și dacă aș lua-o de la capăt, aș proceda la fel.
Ideea de business
Știi grădina J’ai Bistrot? Aveau (cred că încă au) niște meniuri foarte gustoase de prânz, iar eu lucram în zonă. Așadar, într-o pauză de prânz - în timp ce încă visam cu ochii deschiși la ceva pe cont propriu– primesc, la J’ai Bistrot, o limonadă fără pai. Și atunci îmi vine ideea: „Ce bine ar fi ca fiecare dintre noi să aibă la el un pai propriu, pe care să îl poată refolosi mereu. Să fie mic și cât se poate de practic. Poate că în felul acesta, mai multe baruri ar fi încurajate să renunțe la paiele din plastic și am scuti planeta de o cantitate considerabilă de plastic de unică folosință”.
Cât a fost investiția
Sincer? Investiția a fost minima. Am „venit de acasă” cu bugetul necesar unui prim lot de produse, iar restul a curs de la sine. Nu am alocat o sumă considerabilă nici promovării. Marketingul pe Instagram era mai la îndemână pe vremea aceea, iar competiția nu era nici pe departe la fel de mare ca în prezent. Acum, 1 din 2 postări sunt Sponsored.
Însă în 2018, cu un „boost post” de 25 de lei, îmi asiguram vânzări de paie reutilizabile pentru o clasă întreagă de copii. Îmi dădeam seama de treaba asta, fiindcă primeam, într-o singură zi, comenzi din același oraș. Când sunam pentru confirmarea comenzii, îmi răspundeau părinții și îmi explicau ce vârstă aveau realii destinatari. Mă bucura nespus să știu că cei mici erau atât de interesați de sustenabilitate.
Care a fost mix-ul care crezi că a adus dezvoltarea brandului
Rețeta norocoasă pentru My Straw a constat în întâlnirea dintre mediul online și cel fizic. După ce și-au făcut simțită timida prezență în online, paiele reutilizabile au fost expuse, în vara lui 2019, la primul lor târg: VegFest. Acolo, brandul a cunoscut (și s-a făcut cunoscut) unor tineri extrem de deschiși și orientați către schimbare, către un mediu mai curat. Mă refer la copii și adolescenți care erau deja la curent cu problematica poluării și care întruneau ceea ce în ziua de azi numim „profilul comerciantului sustenabil”.
Unii dintre ei nu auziseră de My Straw, dar erau încântați că există alternative la consumul de plastic. Alții veniseră special la târg ca să își ridice paiul, fiindcă văzuseră pe Instagram că vom fi prezenți acolo.
Materialele cu care lucrezi
My Straw înseamnă paie reutilizabile pentru băut. Ideea acestui concept este să nu mai folosim paie din plastic, pe care le aruncăm după 30 de minute, poluând enorm mediul înconjurător, ci să avem un singur pai, pe care să îl refolosim la nesfârșit. Astfel, dacă suntem în oraș și servim un suc, cocktail, frappe sau chiar ceai, putem refuza paiul din plastic ce vine cu băutura, în favoarea paiului personal.
Paiele My Straw sunt alcătuite din oțel inoxidabil 304, ceea ce înseamnă că rezistă și la băuturi fierbinți și pot fi spălate la mașina pentru spălat vase. Acestea sunt de două feluri – pliabile sau telescopice. Cele pliabile, preferate de copii, vin într-o cutie din plastic reciclat. Cele telescopice – ceva mai elegante și mai potrivite adulților - sunt în cutii din bambus. Ambele au periuțe de curățat incluse.
După primul an de activitate, am introdus și alte produse eco-friendly, precum termosuri, căni din bambus, sacoșe sau sticle reutilizabile cu carabină, toate menite să ajute consumatorul să evite recipientele de unică folosință.
Avantajele folosirii paielor My Straw
Primul avantaj este că sunt mici. Fiind pliabile sau telescopice, pot încăpea cu ușurință în cutia lor, de dimensiunea unui breloc.
Al doilea avantaj este că fiind din inox, nu se topesc sau înmoaie, precum alte alternative la paiele din plastic, și nici nu schimbă gustul băuturii.
Paiele pliabile sunt cele mai căutate. Feedback-uri pozitive au venit mereu de la părinții unor copii, care fie dormeau cu ele sub pernă, fie le purtau cu ei la fiecare masă.
Clienții tăi
Pe de o parte, sunt copiii care s-au îndrăgostit de ele, fiindcă sunt mici, drăguțe și inedite.
Pe de alte parte, sunt adolescenții care au cumpărat paiul și l-au postat pe Insta, cu sloganul “Save the turtles”, sau “Keep the sea plastic free” și care, din fericire, au înțeles curentul de încetinire a ritmului încălzirii globale.
Nu în ultimul rând, sunt adulții documentați, consumatori inteligenți, orientați către sustenabilitate.
Ce așteptări au oamenii de la branduri
Ți se va părea amuzant, dar am constatat că pe măsură ce înțelegerea lor asupra sustenabilității a crescut, și așteptările lor de suprafață au scăzut. Spun asta, fiindcă au înțeles, în sfârșit, că desi ambalajul este „nice to have”, contrazice întreaga idee din spatele brandului. Au înțeles că este perfect în regulă să renunțăm la pungi, etichete, sfori sau extra hârtie la colete. Cât despre comportamentul de consum, parcă sunt tot mai orientați către calitate și durabilitate, realizând, în sfârșit, că un produs ieftin, care rezistă puțin, nu este, în definitiv, alegerea cea mai înțeleaptă pe termen lung. Dar, desigur, e cale lungă până la o schimbare totală de paradigmă. Imporant este că deja sunt făcuți primii pași.
Strategia de promovare
Ne promovăm atât fizic, cât și online. În online, canalul de comunicare preferat de clienți este Instagramul, desi le punem la dispoziție și e-mail, și formular pe site. Însă bănuiesc că le este mai la îndemână; este un canal rapid și informal.
Fizic, mă bucur să anunț că de o lună de zile, My Straw are un mic showroom la Urban Hub, în București, Piața Romană nr. 2. Vă invit pe toți să vizitați acest hub, fiindcă reunește o grămadă de business-uri creative și cât se poate de originale. La Urban Hub, vă așteaptă o gamă largă de produse de calitate, de la haine, până la bijuterii, parfumuri și săpunuri, iar vestea bună este că acolo puteți servi și o cafea de specialitate, care completează perfect atmosfera.
Așadar, mai nou, comunicăm și fizic cu clienții, și nu doar la târgurile de weekend! Treaba asta mă bucură enorm. Primesc mereu câte un feedback de la ei, chiar dacă nici măcar nu își dau seama că îl oferă. Iar asta chiar ajută. Mereu doresc să îmbunătățesc câte ceva, pentru ca experiența clientului cu produsul să fie una optima.
Alte proiecte de business
Menționasem la începutul interviului despre niște cursuri interactive. Primul modul de ecologie și actorie pentru copii va avea loc în weekend-ul 28-29 ianuarie, în super-mansarda de la Urban Hub. Așadar, copiii cu vârste cuprinse între 8 și 14 ani sunt așteptați la ateliere creative, ce îi vor ajuta să își îmbunătățească abilitățile de comunicare, să își dezvolte imaginația și lucrul în echipă, și să se exprime liber. Totodată, vor afla și ce presupune protejarea mediului înconjurător și vor învăța ce înseamnă colectarea selectivă și cum să recicleze corect.
Atât eu, cât și colega mea, avem experiență de lucru cu copiii în domeniul teatrului și al ecologiei, și am hotărât să integrăm aceste cursuri în vastul proiect My Straw. Așa cum dictează și sloganul, My Straw nu este doar o platformă pentru produse, ci și un loc cu sfaturi, soluții și tips & tricks referitoare la sustenabilitate, iar acum, și cursuri pentru cei mici.
Un alt proiect la care am lucrat în paralel se numește Wavez – upcycled & retro vibez, și este orientat – ai ghicit – tot către sustenabilitate. Este un brand de upcycled fashion. În alte cuvinte, am creat articole vestimentare noi din haine ce nu au mai putut fi purtate. Practic, am integrat ceva vechi în ceva nou, pentru a nu risipi materiale, și a rezultat o linie de modă creativă. Munca din spate este migăloasă, dar produsele sunt 100% sustenabile, realizate manual, și desigur, local. Brandul Wavez are și o secțiune retro, de haine vintage sau cum se poartă mai nou, “pre-loved”. Partea aceasta am dezvoltat-o alături de colega mea, Adriana Aldea.
Sper ca tot mai multă lume să înțeleagă conceptul de slow fashion, și să încetinească ritmul cumpărăturilor de haine ieftine, din materiale slab calitative, care rezistă puțin, dar poluează considerabil.
Ce te-a învățat antreprenoriatul până acum
M-a învățat extrem de multe, pornind de la negociere, la chibzuirea deciziilor, la răbdare și la a nu lua niciodată lucrurile personal. Desigur, vrând, nevrând, mi-am îmbunătățit și skill-uri practice, precum cele de contabilitate internă, administrare site-uri, realizare de vizualuri și lista poate continua.
Dacă ai lua-o de la capăt, ce ai face diferit
Ce aș face diferit? Hmm.. aș începe mai devreme! Pe de o parte, fiindcă mă regăsesc mai bine în antreprenoriat, decât în statutul de angajat (desi fiecare job vine la pachet cu avantajele și dezavantajele sale). Iar pe de altă parte, fiindcă dacă m-aș întoarce în timp și aș începe mai devreme, competiția în online ar fi mult mai mică! Acum, toată lumea vinde online, iar consumatorul este bombardat cu informații.
Planuri de business în 2023
Anul acesta, doresc să dezvolt partea de cursuri de ecologie organizate de My Straw. Cred că este un moment optim să înțelegem mai bine ce presupune cu adevărat conceptul de încălzire globală, și cum putem contribui la încetinirea ei. E important să știm că putem înlesni, chiar și în calitate de consumatori, prin cererea noastră, schimbarea modelului de business al corporațiilor mari. Mă gândesc chiar și la un podcast pe această temă.
Cât despre brandul de haine Wavez, am deja în minte o colecție nouă, tot din bucăți de materiale. De data acesta, va predomina denim-ul.
În rest, în viitor, aș dori să mai deschid încă un spațiu fizic, preferabil tot într-o atmosfera precum cea a hub-ului din Piața Romană.