Povestea locului a început de la nevoia unui spațiu în care artiști din toate zonele să se poată expune prin creațiile lor. Liber, într-un mediu prietenos, nonconformist. Pentru ca experiența clienților să fie completă, fondatorii Le Croc, au creat un meniu cu preparate din ingrediente locale și un vibe de „acasă”. Oaspeții care le trec pragul vin la sfârșitul serilor de petreceri și îi îmbrățișează pe oamenii pub-ului, drept mulțumire pentru ospitalitate și distracție.
Împreună cu echipa Le Croc, Iulian Crăciun duce mai departe unul dintre visurile soției sale Alina.
Dacă faci cu pasiune ceea ce faci și te pui constant în locul celor care îți trec pragul, restul va veni de la sine. Deci cel mai important lucru este să pui pasiune în ceea ce faci și să oferi celorlalți ce ai tu mai bun, astfel încât ei să îți facă numele cunoscut în piață".
Iulian Crăciun împărtășește în continuare din istoria locului și vorbește despre schimbările din ultimii ani făcute în Le Croc – un hub gastrofonic care a adunat în jurul său o comunitate frumoasă. Uneori, se lasă și cu cereri de căsătorie aici.
Contextul în care a apărut Le Croc
Salut! Suntem o gașcă frumoasă de profesioniști dedicați aventurii lor. Povestea noastră a început în urmă cu 8 ani din dorința de a oferi artei (nu doar celei culinare) un loc în care să se poată exprima în toate formele ei: muzică, teatru, pictură și nu numai. Contextul la momentul respectiv a fost reprezentat de dorința noastră de a crea un hub în care să putem facilita accesul artiștilor, fie profesioniști sau începători, la o expunere publică cât mai largă și fără costuri din partea lor. Aceeași idee ne conduce și astăzi.
Cum s-a coagulat echipa în jurul ideii
Inițial (acum 8 ani) echipa a fost formată din doi fondatori: Iulian Crăciun (eu), fosta mea soție Alina Crăciun și mai mulți colaboratori, dintre care aș vrea să-i amintesc acum pe Ioana Stana (artist plastic și scriitoare), Andreea Prodanescu (arhitect și artist plastic), George Moldovan (Tehnician), Ana-Maria Marinovici (Barista, Servire), Flavius George Mirea (Bucatarie). Din nefericire fosta mea soție a plecat dintre noi în August 2022 iar noi am hotărât să continuăm povestea.
Echipei inițiale i s-au adăugat încă trei aventuroși: Ella Szekely (fost owner Dianei 4 și actual owner Ivy Coffee Shop, ce are grijă de partea administrativă și de dezvoltare), Andrei Crăciun, Oana Cozma (fiul meu și o bună prietenă – marketing și social media) și Cristian Crăciun (vărul meu – medic specialist chirurgie generala) care, veți fi uimiți, este pasionat de bucatarie. A doua sală de operatii este bucătăria Le Croc.
Povestea brandului
Povestea brandului este una foarte personală. Inițial localul a fost numit Viilor Pub (cumva, am vrut să punem în valoare istoria zonei dar nu ne-a motivat suficient încât să rămânem la el). Pentru că la noi libertatea individuală este sfântă și permitem oamenilor să se exprime așa cum simt, la un moment dat, într-o discuție liberă, s-a creat o asociere identică între crocodil și spiritul liber. Alina a fost cea cu ideea și venise cu numele “La Crocodilul”. Și pentru ca era născută de ziua Franței și iubea în mod special cultura franceză am hotărât împreună să îl numim Le Croc. Ulterior, când ne-am hotărât să continuăm povestea Alinei și chiar dacă echipei i s-au adăugat noi membri, am decis să păstrăm numele, în amintirea ei. Iar motivația este mai ceva ca la început!
Alegerea locului
Locuiesc de 35 de ani în această zonă și pot spune multe despre acest loc. Inițial, a fost o casă de locuit fără o istorie aparte, izolată între un bloc și o biserică reformată care, de-a lungul timpului, s-a transformat într-un loc unde majoritatea tinerilor din cartier ne strângeam la o bere, un mic, o poveste. Deci aș putea spune ca alegerea locului a fost mai mult una emoțională decât una practică pentru ca din punct de vedere al unui business ar fi fost o alegere neinspirată. Însă pentru noi aspectele comerciale au contat întotdeauna mai puțin decât cele pornite din dorința de a clădi ceva frumos prin care să aducem unei zone gri și relativ puțin populată, cumva o pată de culoare, ceva diferit unde oamenii să-și poată petrece timpul liber așa cum o făceam și încă o facem și noi. Până la urmă, aici e provocarea, nu să iei un spațiu deja amenajat într-un loc în care vadul îți este asigurat. Și chiar cred că ne reușește asta!
Conceptul
Conceptul, așa cum am spus mai devreme, se dorește a fi un hub gastrofonic (multumim Oana!) si nu numai. Unde arta, prin oamenii săi, se poate exprima liber. Muzical prin intermediul serilor de Karaoke, Concerte Live, Jam sau Dj Sessions, culinar prin preparatele pe care Flavius le pregătește și care ne-au facut vestiți, plastic prin expozițiile de pictură, fotografie, sculptură etc, pe care le organizam periodic în trecut și pe care le vom relansa curând, șamd.
Amenajarea spațiului
Amenajarea actuală a spatiului aduce în peisajul autohton al ospitalității o combinație între vechi si nou.
Prin amenajarea nouă am încercat să punem în evidență părțile frumoase ale casei, dându-i un aspect luminos, curat și modern dar și să-l redimensionăm vizual prin adaugarea unei oglinzi mari la bar, spre exemplu.
Mobilierul Thonet și culorile deschise, creeaza armonios o sinergie între vechi și nou, iar plantele oferă culoare și viață.
Meniul
În crearea meniului am ținut cont în primul rând de preferințele noastre culinare, pentru că mâncăm și noi acolo, dar și de trendurile actuale și preferințele oaspeților. Cu redeschiderea și reinventarea locului practic am luat-o de la zero și am început cu un meniu scurt, simplu și bun iar între timp continuăm dezvoltarea locului. În principiu este un meniu urban, în care folosim predominant produse locale, ceea ce ne permite să avem un raport preț - calitate foarte bun. Am încercat și să acoperim diferite gusturi sau diete prin preparate vegetariene sau preparate care se pot modifica ușor după preferințe. Meniul fix este completat de evenimentele culinare din weekend unde am avut gulaș ul Ellei, borșul renumit de pește al lui Flavius, sau meniuri speciale ca cel de 1 Decembrie, de Crăciun sau de Revelion. Astfel noi testăm preparate ce pot intra în meniul de zi cu zi dacă primim feedback pozitiv.
Meniul nostru e în continuă dezvoltare dar ne dorim un meniu scurt dar cuprinzător :), care acoperă multe gusturi și diete, cu preparate de foarte bună calitate din ingrediente proaspete și locale.
Cum v-ați decis asupra meniului
Aici este iarăși o poveste interesantă. Am început cu ideea de a fi doar Bar&Grill după care ne-am extins și cu preparate tradiționale și nu numai. La un moment dat meniul avea 5 sau 6 pagini iar acum la relansare și după reorganizare, am hotărât să rămânem pe Bar&Grill (meniul este încă în formare, adăugăm noi produse odată la ceva timp și dacă mă întrebați pe mine sper să nu picăm iarăși în păcatul diversificării exagerate dar vom vedea. Dintre produsele cele mai căutate, le-aș aminti pe cele tradiționale românești: micii, ceafa și cârnații, care sunt mereu pe trend în România dar și cele mai puțin specifice și cumva noi în peisaj precum burgerii și steak-ul de vită românească.
Cu ce ați venit nou în domeniul ospitalității
Ce cred eu că este și a fost diferit la noi? Păi în afară de faptul că acum opt ani, eram singurii care susțineau arta în câteva dintre formele ei principale, diferențiatorul nostru principal a fost și este în continuare spiritul locului. Modul în care ne tratăm oaspeții, atenția la nevoile și dorințele lor. Faptul că pentru noi spațiul Le Croc, în care petrecem o mare parte din timp, reprezintă o a doua casă și că am încercat și cred că am și reușit ca și pentru ei să fie la fel.
Provocările și obstacolele de până acum
De-a lungul timpului am trecut prin foarte multe, de la evenimentul nefericit din clubul Colectiv, care a frânat puternic industria Horeca la acel moment, pandemia care ne-a ținut închiși o bună perioadă de vreme până la cea mai grea incercare, plecarea dintre noi a Alinei. Personal cred că provocarea cea mai mare a fost și este dorința de a continua această frumoasă poveste. Domeniul ospitalității este unul interesant, prin care noi ca oameni ne putem manifesta față de semenii noștri oferindu-le acestora ceea ce avem noi mai bun, din toate punctele de vedere.
Ce trebuie bifat in servicii pentru a fi un loc popular printre clienți
Dacă faci cu pasiune ceea ce faci și te pui constant în locul celor care îți trec pragul, restul va veni de la sine. Deci cel mai important lucru este să pui pasiune în ceea ce faci și să oferi celorlalți ce ai tu mai bun astfel încât ei să îți facă numele cunoscut în piață. Vom oferi sigur ceva de încercat. Tu ai încercat micii colosali? Sau grillul de halloumi? Iar în ceea ce privește harta localurilor, vă invit într-o seară de vineri să simți vibe-ul și să ne ascultați sistemul de sonorizare. Nu degeaba ne dorim oameni pasionați și talentați în locație și nu degeaba organizăm evenimente muzicale super reușite.
Clienții voștri
Oaspeții noștri sunt atât de diferiți precum suntem și noi, ca echipa. Și ne dorim sa rămână la fel. Am putea sa targetăm, să aducem oameni asemănători însă nouă ne place tare diversitatea aceasta ☺. Avem prieteni (nu mai sunt oaspeți de mult timp) care petrec alături de noi în fiecare săptămână. Vin oameni noi tot timpul care la sfârșitul serii ne iau în brate și ne doresc odihnă plăcută, semn ca ne-am distrat cu toții. Nu avem un profil anume. Ne dorim oameni frumoși, cu care ai cum bea și ce vorbi. Iată povesti…cu sute! Chiar acum vreo 3 săptămâni doi prieteni, ce vin la noi pentru mâncarea bună și serile de karaoke, ne-au oferit un moment romantic printr-o cerere în căsătorie. Fiecare din ei lasă în pub câte puțin. Că sunt flori, idei sau tablouri primim cu drag de la fiecare ce își dorește să ne ofere.
Cel mai instagramabil loc din Le Croc
Exact despre asta vorbeam zilele trecute împreună cu echipa. Suntem încă pe drum, vrem să clădim frumos, așa că le facem pe rand. Plus că, la noi, cam uită lumea de telefon! :)
Promovarea
Suntem pe cele mai importante rețele de socializare. Avem un om drag în spate, ocupat și el ca noi toți dar cu toții înțelegem nevoia de exista și acolo. Urmărim să oferim același vibe ca în locație. Oamenii ne scriu ce experientă au avut la noi, ne dau idei, ne critică, ne mulțumesc. Ne bucurăm ca există o cale atât de ușoară de comunicare cu atât de mulți.
Cum s-a schimbat industria HoReCa în ultimii ani
În primul rând în noi s-a petrecut o schimbare. Industria HoReCa sunt oamenii din ea și, la un moment dat, am stat toți, indiferent că eram oaspete, barman, manager sau doamna la vase. HoReCa a devenit mai strategică, mai precaută și mai dornică. Dornică să ofere și altceva decât cantitativ. Iar la noi, chiar se vede asta.
Ce contează acum
Prinde sinceritatea. Prind pozele reale și ideile bune. Prind produsele noi, cu un je ne sais pas. Prinde diversitatea și am stabilit deja ca noua ne place asta.