[Optimism de business] Maria Zamfirescu: Imediat după terminarea facultății, așa cum era înainte de ’89, am lucrat în cadrul unei Cooperative de Confecții Textile

[Optimism de business] Maria Zamfirescu: Imediat după terminarea facultății, așa cum era înainte de ’89, am lucrat în cadrul unei Cooperative de Confecții Textile

La scurt timp după Revoluție, o parte dintre oamenii care munciseră în cooperative meșteșugărești sau întreprinderi de stat au fost fost cuprinși de mirajul antreprenoriatului. Unii au îndrăznit, au investit și au creat mici business-uri, făcând ceea ce știau deja. Alții au rămas doar cu visul de a fi pe cont propriu.

Maria Zamfirescu lucra într-o Cooperativă de Confecții Textile și a fost dintre cei curajoși, a pariat toate economiile pe o afacere, pe care a început-o de la zero. A cumpărat zece utilaje second-hand, a închiriat un spațiu, și-a făcut o echipă de doisprezece oameni și a pornit într-o călătorie ce continuă și astăzi cu brand-ul său, Mimita.

"Cel mai frumos feedback vine atunci când clienții apreciază croiala, faptul că “sunt la fel ca în fotografie” sau arată chiar mai bine și observi că prin asta fac deja parte din comunitatea ta și revin cu comenzi".

Maria Zamfirescu vorbește în cele ce urmează despre Mimita, o marcă de haine pentru femei, care este pe piața românească din 1992. Și s-a adaptat constant vremurilor, atât în designul obiectelor vestimentare, cât și în strategia de promovare a brandului.

 

Omul din spatele brandului

Mimita înseamnă acum Maria Zamfirescu, împreună cu alte două colege. Am studiat Tehnologia Textilelor la Politehnica din Iași, desi acum cred că secția nu mai poartă același nume și lucrez de peste 35 de ani în această industrie.

 

Parcursul către antreprenoriat

Imediat după terminarea facultății, așa cum era înainte de ’89, am lucrat în cadrul unei Cooperative de Confecții Textile. La scurt timp după Revoluție, o mare parte dintre acestea au fost în pragul desființării și apăruse totodată și mirajul antreprenoriatului. În plus, munca în Cooperativă nu însemna deloc creativitate, ci mai mult urmarea unui tipar clar, de la care nu puteai să te abați.

 

Apariția brandului Mimita

Povestea Mimita a apărut în anul 1992, când am decis să deschidem acest business. Piața era cu totul alta în acea vreme. Pentru că cererea era foarte mare, lucram în două schimburi. Ușor, ușor au început apoi să intre în țară produsele de import, la prețuri foarte mici, produsele “chinezești” cum sunt generic cunoscute. Valoarea materialelor era mai mare decât valoarea produsului finit, iar dacă nu voiai să faci rabat de la calitate, era o luptă greu de câștigat, trebuia să te adaptezi, să te reorientezi. Fabricile din industria ușoară erau închise sau privatizate și mare majoritate lucrau în sistem loan, așa că am trecut treptat de la serie mare la mica serie, sau croitorie pe comandă, ceea ce fac și azi.

Odată cu trecerea timpului și mâna de lucru în acest domeniu a devenit o problemă. Foștii angajați din cooperative și-au redus activitatea sau au ieșit la pensie, iar cei tineri nu au fost foarte interesați de acest domeniu. Din experiența mea, au preferat sistemul de serie, unde trebuie să înveți o singură operație (de exemplu, să coși mâneci), dar nu ai cunoștințele necesare să faci un produs cap-coadă. În toată cariera mea, un singur părinte a venit la mine să îmi spună că fata lui vrea să vină în atelier și să învețe meserie.

 

Investiția în business

Toate economiile din vremea respectivă au fost investite în acest business. Am cumpărat vreo 10 utilaje second-hand de la o fabrică ce urma să se închidă, am închiriat un spațiu, am făcut o echipă de 12 oameni și ne-am apucat de treabă.

 

Mix-ul care a ajutat la dezvoltarea Mimita

Parcursul nostru a fost unul constant, iar asta pentru mine a fost un motiv de bucurie. Fiind în zona de comandă, asta a însemnat că munca noastră a fost apreciată și cine ne-a trecut o dată pragul a revenit.

 

Ce fel de produse creați

În ceea ce privește produsele la comandă, vorbim despre zona de evenimente. Legat de seria mică, sunt produse casual, basic-uri, piese ce pot fi purtate în viața de zi, dar care au “acel ceva”.

 

Super puterea produselor voastre

Faptul că noi nu avem o clientelă, ci o comunitate. Chiar și comenzile de serie mică sunt de cele mai multe ori adaptate cerințelor celor ce le comandă și sunt confecționate în funcție de anumite particularități, cum ar fi înălțimea sau faptul că preferă să le poarte mai lejer sau cu mâneci mai lungi.

 

Cele mai căutate articole vestimentare

În cazul nostru, bomberele, topurile, sacourile și paltoanele. Cel mai frumos feedback vine atunci când clienții apreciază croiala, faptul că “sunt la fel ca în fotografie” sau arată chiar mai bine și observi că prin asta fac deja parte din comunitatea ta și revin cu comenzi.

 

Cine sunt oamenii care cumpără produsele Mimita. De ce revin

Sunt în general femei active, cu venituri medii și mari, care sunt atente la felul în care arată și la produsele pe care le poartă. Sunt și cliente cu cerințe speciale, de exemplu cele minione, pentru care oferta nu este atât de diversă. În cazul nostru a funcționat foarte bine word of mouth și platformele de social media. Motivele pentru care revin țin de calitatea produselor și experiența pe care o au cu brand-ul.

 

Ce asteptări au acum oamenii de la branduri

Din ce am observat noi, oamenii sunt mai selectivi și apreciază o interacțiune cu brand-ul pentru ca experiența de cumpărare să devină mai personală.

 

Cum vă promovați

Online. Strategia aceasta pentru noi a funcționat cel mai bine.

 

Planuri de business

Mimita a fost și este mai mult decât un business pentru mine. Este pasiunea mea, pe care mă bucur să o pot pune în folosul celor care aleg să ne fie cliente.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related