Prietenii i-au cumpărat primele produse când a decis să facă un business cu articole împletite: pături, covoare și coșuri. Comenzile au continuat să vină, iar brandul Culcuș a apărut la sfârșitul anului 2019. După primul an de antreprenoriat, Andra Anastasia Alexa a decis să-și extindă gama de produse și a creat primele kimono-uri. Voia să producă ceva ușor de purtat, și la mare, și în oraș.
Până de curând, hainele și împletiturile Culcuș se găseau doar pe rețelele de social media, de anul trecut ele sunt și în magazine din București și Timișoara, care susțin designerii români. Andra spune că, în business-ul pe care l-a gândit, a luat în considerare și o componentă socială, colaborând uneori cu femei care au nevoie de venituri în plus - pensionare sau mame singure.
"Am învățat foarte multe lucruri de când am început să merg pe drumul antreprenoriatului, cel mai important pentru mine a fost să învăț să am răbdare și să fac lucrurile în ritmul meu, să am mai multă încredere în mine și faptul că sunt momente când am nevoie de ajutor".
Andra Anastasia Alexa povestește în continuare despre începuturile brandului Culcuș și despre planurile pe care le are pentru business.
Oamenii din spatele brandului
Culcuș este un business mic, momentan suntem doar două persoane, eu și doamna Iolanda care mă ajută la cusut. Mai colaborez și cu alte persoane când am nevoie să fac anumite produse.
M-am născut la Iași și de mică am fost atrasă de mediile creative, mereu desenam pe ceva, mergeam la Palatul Copiilor la diverse cursuri de pictură sau de croitorie, apoi am continuat cu artele până la universitate. Am învățat să croșetez de la bunica unei prietene iar mama m-a învățat să fac goblenuri, să împletesc și să cos la mașină.
Momentul în care ți-ai dat seama că vrei să fii antreprenor
Partea cu antreprenoriatul a venit foarte organic, nu cred că priveam asta ca pe un scop în viața mea. Eram în concediul maternal și trecuse deja un an când am hotărât că dacă tot stau acasă măcar să fac ceva cu timpul liber. M-am reapucat de desenat și apoi de testat medii noi, cum ar fi linogravura. Am transformat un colț din sufragerie într-un mic atelier de creație și m-am apucat de treabă. Am făcut ilustrații, le-am postat pe social media, apoi au venit și ofertele de muncă, de participare la diverse târguri sau evenimente.
M-am înscris într-un program pentru fonduri europene și acolo trebuia să particip două luni la un curs de antreprenoriat, curs care m-a ambiționat să fac din asta un business. Am avut și mult ajutor din partea prietenilor și a familiei, pe partea de naming, de brandbook, site și ședințe foto și tot prietenii au fost cei care mi-au cumpărat primele produse.
Povestea brandului
Culcuș a apărut pe la sfârșitului lui 2019 când eram cu prietena mea și avea în mașină o pătură împletită de mână din lână și am zis că aș putea să îmi fac și eu una, măcar să încerc să văd ce îmi iese. Am dat fuga la mercerie și mi-am luat diferite fire pentru că nu știam care sunt potrivite pentru ce voiam să fac. Am început să învăț să împletesc și să croșetez, după multe experimente eșuate am reușit și am făcut și pături, covoare și coșuri croșetate. Când a început lumea să fie interesată de produse și să primesc comenzi am zis că aș putea să fac din asta un business.
După un an de învățat și experimentat cu diverse medii m-am hoărât să încerc să fac și haine, și am început cu kimono-urile, pentru că voiam să fac ceva ușor de purtat și la mare și în oraș. Am găsit-o pe doamna croitoreasă pe Facebook, ne-am înțeles din prima și de atunci lucrăm împreună.
Investiția
Nici nu mai știu cât a fost, a fost un haos la început. Nu am avut un buget anume de investit per se în acest business. Cumpăram tot felul de materiale și ustensile și am testat mult până mi-am dat seama de ce am cu adevărat nevoie. Am început să fac research să găsesc furnizori, să nu mai cheltui bani aiurea pe lucruri care nu sunt de calitate.
Așteptările la început de drum
Nu prea aveam așteptări, visam mai mult la acest shop în care să găsești covoare și coșuri și tot felul de produse făcute manual și haine simple, ușor de purtat, bineînțeles că în realitate e enorm de mult de muncă. Mă și încăpățânam să fac eu singură cât mai multe de la design la foto și chiar mă apucasem să fac site-ul. Când am văzut că nu e fezabil pentru că timpul meu era foarte limitat am cerut ajutor.
Mi-am dat seama că am prieteni care se pricep mai bine la unele lucruri și am pornit discuțiile cu ei. M-au ajutat cu naming-ul, brandbook-ul, cu site-ul și cu ședințele foto.
Creșterea business-ului
Business-ul a crescut foarte organic și de la început am vrut să fie unul social. Pe lângă ce fac eu, am vrut să lucrez cu oameni care au nevoie de un extra venit, de la pensionare la mame singure. Parțial mi-a ieșit și asta.
Produsele tale și materialele pe care le folosești
Cum spuneam și mai sus la început pornisem cu accesorii și produse pentru casă: coșuri, covoare, pături iar acum facem și haine. Am făcut o perioadă doar kimono-uri și am continuat să facem și rochii, pantaloni și jachete.
Lucrez cu furnizori care aduc sau produc materiale naturale (bumbac organic, in, lână) și certificate, în felul acesta pot urmări traseul si consumul resurselor folosite în producerea lor. Lucrez și cu resturi de textile care nu sunt naturale, dar încerc să le transform în produse și să le prelungesc viața, ca să mai reducem din risipă.
Diferențiatorul produselor tale
Când am început să fac și haine la Culcuș m-am gândit să fie mărime universală, să se potrivească fiecărui tip de corp, să fie haine simple, ușor de asortat, să le poți purta și la plajă dar și în oraș, cu pantofi cu toc dar și cu adidași, să fie cât mai versatile.
Cele mai căutate articole Culcuș
Produsul cel mai căutat este kimono-ul, e ușor de purtat, merge la orice și e comod, lucru care e foarte apreciat printre mămici mai ales. E simplu de luat un kimono pe tine când ești pe plajă și fugi după copil. :)) Fiindcă lucrăm cu materiale care sunt de calitate avem un feedback pozitiv, dar cel mai mult m-am bucurat să sunt apreciate și cum sunt cusute produsele. Contează mult să nu cumperi ceva care se destramă la a doua spălare.
Clienții
Oamenii care cumpără de la Culcuș sunt oameni care vor produse cât mai calitative din materiale prietenoase cu mediul, dar și cu pielea lor. Până de curând vindeam doar online, pe rețelele de social media, (site-ul încă nu e gata) dar de anul trecut am intrat și în magazinele care promovează designerii români, două în București și unul la Timișoara.
Din experiență, ce așteptări vezi tu că au oamenii de la branduri acum
În primul rând au apărut tot mai multe brand-uri care pun accentul pe lucrurile făcute cu grijă față de natură și de oameni. Se folosesc mai multe materiale și resurse naturale, încearcă să reducă din risipă, s-au deschis magazine care susțin aceste brand-uri și cred că promovând aceste valori au schimbat și profilul consumatorului. Mulți vor mai puține produse dar mai calitative chiar dacă asta înseamnă un preț mai mare.
Strategia ta de promovare a brandului
Deocamdată promovarea este foarte organică, nu am investit bani în campanii. Comunicăm mult pe social media și de acolo vin și o mare parte din clienți. Aici e un capitol în care vreau să investesc mai mult timp anul acesta.
Lecțiile de până acum ale antreprenoriatului
Am învățat foarte multe lucruri de când am început să merg pe drumul antreprenoriatului, cel mai important pentru mine a fost să învăț să am răbdare și să fac lucrurile în ritmul meu, să am mai multă încredere în mine și faptul că sunt momente când am nevoie de ajutor. Nu cred că dacă ar fi să o iau de la capăt aș face multe lucruri diferite pentru că în fiecare etapă a construirii acestui business am tot învățat câte ceva. Poate doar să fiu o idee mai organizată.
Planuri pentru business
Acum lucrez să duc brand-ul și în zona internațională și eventual să obținem niște grant-uri pe sustenabilitate să creștem puțin, să mergem mai departe cu partea socială și să ajutăm femeile din zonele vulnerabile.